CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.244.564.091.75
Średnio4.484.714.281.97
Najdrożej4.804.994.762.29

Wymiana oleju w skrzyni biegów: Pamiętaj - Nowy olej przedłuży trwałość skrzyni biegów

13 lip 09 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Co łączy producentów aut i właścicieli nadmorskich smażalni? I jedni, i drudzy twierdzą, że olej się nie starzeje i że nie trzeba go wcale wymieniać. I jedni, i drudzy kłamią. I to z tych samych pobudek – chodzi o żądzę zysku.

O ile w przypadku smażalni stary, przepalony olej czuć z daleka, to w kwestii olejów używanych w autach rzecz jest bardziej skomplikowana. Kiedyś firmy motoryzacyjne traktowały olej jako dodatkowe źródło zarobków. W końcu w serwisach olej sprzedawany jest ze sporą marżą. Teraz producenci prześcigają się w tym, żeby jak najbardziej wydłużać okresy międzyprzeglądowe oraz przebiegi pokonywane od wymiany do wymiany oleju. W przypadku oleju silnikowego wyniki na poziomie 30 tys. km między wizytami w serwisie nikogo nie dziwią. Oleje przekładniowe wymienia się jeszcze rzadziej lub nawet wcale. Zaoszczędzisz na oleju, wydasz na naprawyW wielu oficjalnych instrukcjach serwisowych znajdziemy informację, że olej w skrzyni biegów należy wymieniać wyłącznie w autach eksploatowanych w wyjątkowo trudnych warunkach: w taksówkach, karetkach oraz radiowozach. Rzekomo ma to służyć obniżeniu kosztów eksploatacji oraz wygodzie właścicieli aut.

Czyżby więc koncerny motoryzacyjne  dobrowolnie zrezygnowały z zysków wynikających ze sprzedaży oleju? Tak, ale tylko po to, żeby zarabiać jeszcze więcej na sprzedaży samochodów i części zamiennych. W praktyce wygląda to tak, że pierwszy właściciel rzeczywiście może zaoszczędzić na tym, że będzie jeździł na oleju, którym napełniono przekładnię jeszcze w fabryce. Ale już kolejni prawdopodobnie dopłacą do interesu i to z nawiązką. Po prostu, po 100-150 tys. km skrzynia biegów będzie wymagała poważnej naprawy lub nawet wymiany, tyle że wtedy może się to wiązać z wydatkiem wyższym od wartości używanego auta. I interes firm motoryzacyjnych  się kręci – zamiast sprzedać w ciągu kilku lat 20 litrów drogiego oleju mają klienta albo na nową skrzynię, albo wręcz na nowy samochód. Zysk jest nieporównywalnie większy...Płyn, który nie tylko smaruje mechanizmyOlej stosowany w mechanizmach samochodu spełnia kilka podstawowych funkcji. Przede wszystkim zmniejsza współczynnik tarcia, czyli mówiąc po prostu – smaruje. Ma też chłodzić, łagodzić uderzenia kół zębatych, tłumić drgania, chronić przed korozją, utrzymywać mechanizmy w czystości. Przy tym wszystkim nie może się pienić, oddziaływać agresywnie na uszczelki i musi zachowywać zbliżoną konsystencję niezależnie od temperatury.

Im nowocześniejsza przekładnia, tym większe wymagania wobec oleju. Wynika to z faktu, że skrzynie biegów są coraz mniejsze, a muszą przenosić coraz większe momenty obrotowe. Warto sobie uświadomić, że współczesny diesel w samochodzie klasy średniej rozwija taką moc i moment obrotowy, jak silnik ciężarówki sprzed kilku lat. Żadna z firm petrochemicznych nie wymyśliła jeszcze technologii, która pozwalałaby na uzyskanie środka smarnego, który zachowywałby przez cały okres eksploatacji takie same właściwości. Oleje po prostu muszą się zużywać. Te wykorzystywane we wspomnianych na początku smażalniach (frytury) starzeją się w wyniku samego podgrzewania. Oleje stosowane w mechanizmach samochodu (oczywiście, o nieporównanie bardziej skomplikowanych recepturach) są nie tylko podgrzewane, lecz także niemal bez przerwy rozcierane między zębami przekładni i poddawane olbrzymim naciskom. Trudno się więc dziwić, że po pewnym czasie tracą przynajmniej część pierwotnych właściwości. Groźne skutki powolnego starzenia się olejuOleje starzeją się stopniowo. Kiedy już pojawią się pierwsze, wyraźne objawy niedomagań, zwykle jest już za późno, przekładnia nadaje się do naprawy. W przypadku przekładni manualnych pierwszymi sygnałami zwiastującymi zbliżającą się konieczność naprawy skrzyni jest utrudniona zmiana biegów oraz głośna praca przekładni.

Zaniedbane „automaty” zaczynają szarpać, opornie zmieniają biegi, wydają dziwne dźwięki. Fachowcy starej daty pytani o to, jak często należy wymieniać olej, odpowiadają czasem: „Tak często, jak cię na to stać”.  Trochę w tym przesady, ale mimo całego postępu, na olejach na pewno oszczędzać nie warto.

Automatyczne skrzynie biegów

Niezależni eksperci z przymrużeniem oka traktują deklaracje producentów, że olej fabrycznie wlewany do automatycznej skrzyni biegów ma wystarczyć na całe jej życie. Jest to prawda, ale tylko pod jednym warunkiem – życie to ma nie być zbyt długie. Jeżeli zależy nam na tym, żeby przekładnia działała długo i bezawaryjnie, to w większości modeli pierwszą wymianę oleju należy przeprowadzić po przebiegu ok. 60-100 tys. km, a następne już częściej –  co ok. 30-40 tys. km. Skąd ten skrócony interwał przy późniejszych wymianach? Skrzynie automatyczne są tak skonstruowane, że bez kompletnego demontażu nie da się nigdy wymienić całego znajdującego się w nich oleju. Część pozostaje stara. W przeciwieństwie do wymiany oleju w silniku wymiana oleju w skrzyni to zadanie dla prawdziwych fachowców  – warto zlecić jej wykonanie w warsztacie, który specjalizuje się w obsłudze i naprawach „automatów”. W wielu przypadkach eksperci na podstawie wyglądu spuszczanego, starego oleju potrafią ocenić stan przekładni i stwierdzić, czy nie wymaga ona naprawy. Bywa, że np. do oleju przedostaje się płyn chłodniczy, co może drastycznie skrócić żywot skrzyni. Wiele o kondycji przekładni mówią np. opiłki  znajdujące się w filtrze oleju. W dodatku w wielu przypadkach tylko specjaliści potrafią dobrać odpowiedni olej do skrzyni. Wśród mechaników samochodowych  powszechne jest błędne przekonanie, że do każdego „automatu” stosuje się  taki sam „czerwony ATF”.

Nietypowe skrzynie i oleje

Największym wrogiem automatycznych przekładni może się okazać mechanik nieznający się na rzeczy. Wielu pseudofachowców przekonuje klientów, że lepiej jeździć na starym oleju, bo po wymianie skrzynia może przestać działać. Rzeczywiście, może się tak zdarzyć, ale w sytuacji, kiedy zostanie użyty niewłaściwy olej . A o pomyłkę nietrudno, bo często nawet w autach tej samej marki w różnych modelach stosowane są preparaty o zupełnie odmiennych właściwościach. Niektóre oleje dostępne są wyłącznie w serwisach autoryzowanych – firmy olejowe nie oferują ich na wolnym rynku. Dobrym źródłem informacji o tym, jakiego oleju należy użyć, są obok instrukcji obsługi  internetowe wyszukiwarki producentów olejów.

Skrzynie manualne

Ręczne skrzynie biegów zazwyczaj znacznie lepiej od „automatów” znoszą zaniedbania eksploatacyjne, ale i one w końcu mogą zawieść.  Wewnątrz większości skrzyń znajdują się silne magnesy, które mają za zadanie wyłapywanie z oleju opiłków metalu, które mogłyby zmienić jego właściwości.

Uwaga! Nie ma jednego uniwersalnego oleju do przekładni manualnych. W autach osobowych stosowane są zwykle oleje klas API GL-4 i GL-5.  Są jednak wyjątki – zdarzają się „manuale” zalewane olejami silnikowymi lub ATF-ami.

Wspomaganie układu kierowniczego

Płyn znajdujący się w układzie wspomagania też nie jest wieczny, ale z racji niższych obciążeń niż w pozostałych przekładniach instrukcje obsługi zwykle nie przewidują jego wymiany, a jedynie dolewki w przypadku ubytków. Jeśli jednak nasze auto nie jest pierwszej młodości, płyn warto na wszelki wypadek wymienić.  Producenci aut stosują w układach wspomagania różne płyny – od olejów do automatycznych skrzyń biegów (ATF) przez mineralne lub syntetyczne oleje hydrauliczne (LHM, LHS) aż po specjalne oleje do układów wspomagania (np. „zielony płyn” Febi).  W żadnym wypadku nie wolno ich mieszać lub stosować zamiennie.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (18)

No photo
No photo ~Ertell Użytkownik anonimowy
~Ertell :
No photo ~Ertell Użytkownik anonimowy
Przeglądając instrukcję Przeglądając instrukcję serwisową do mojego auta oraz informacje na temat olejów znalazłem informację dość ciekawą. Otóż częstotliwość wymiany oleju waha się od 7tys.km do nawet 30tys.km. Komu wierzyć? :)

Z zasady i przyzwyczajenia wymieniam raz w roku po ok. 10tys.km.
15 paź 12 09:18 | ocena: 71%
Liczba głosów:14
71%
29%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zosia Użytkownik anonimowy
~Zosia :
No photo ~Zosia Użytkownik anonimowy
Posiadam samochód z automatyczną skrzynią biegów. Kiedy zaczęła się psuć odstawiałam auto do warsztatu. Panowie nie poinformowali mnie, że wymienili olej i na jaki. Na dodatek po tej "naprawie" skrzynia się grzała... Znalazłam namiary na superservis, gdzie wyjaśnili mi dlaczego tak się działo i co mogło być przyczyną. Wymienili olej, przeprogramowali skrzynię i auto chodzi jak nowe.
30 lis 14 12:42 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
56%
44%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zrobiony w bambusa Użytkownik anonimowy
~zrobiony w bambusa :
No photo ~zrobiony w bambusa Użytkownik anonimowy
W warsztacie u Michalskiego w Zamościu mieszają oleje syntetyczne i mineralne w układzie wspomagania chociaż wyczytałem, że "w żadnym wypadku nie wolno ich mieszać lub stosować zamiennie"
28 lip 15 21:15 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fik Użytkownik anonimowy
~fik :
No photo ~fik Użytkownik anonimowy
Pamiętam z instrukcji Pamiętam z instrukcji poprzednich modeli jakie miałem, że zalecali wymianę oleju silnikowego po 120.000 tys. km. W instrukcji obecnego modelu nie ma żadnych informacje na ten temat.
29 lip 12 09:40 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
33%
67%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ulo Użytkownik anonimowy
~Ulo :
No photo ~Ulo Użytkownik anonimowy
Mam w bmwe90 260 tys km bez wymiany oleju w skrzyni i chodzi elegancko. Jak rozumieć ten artykuł?
18 wrz 16 15:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~apostata Użytkownik anonimowy
~apostata
No photo ~apostata Użytkownik anonimowy
do ~Niki:
No photo ~Niki Użytkownik anonimowy
19 mar 14 13:14 użytkownik ~Niki napisał
Teoroie spiskowe Fantastyne porównanie oleju jadalnego do frytek, do oleju do skrzyni biegów. Dlaczego nie porównać gumy do żucia, do gumy z uszczelki w końcu jedno i drugie nazywa się guma. Olej w skrzyni jest podgrzewany do ~90C, jest niemal izolowany o
Bredzisz o izolowaniu do tlenu,o reszcie też
29 wrz 14 16:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fliszek Użytkownik anonimowy
~fliszek :
No photo ~fliszek Użytkownik anonimowy
Trzeba wiedzieć co się wlewa bo inaczej silnik długo bez awarii nie pochodzi taka prawda. Ja mam swoje typy, których się od zawsze trzymam. Do ciężarówki i maszyn rolniczych leję Revline. Staram się robić wymiany tak jak trzeba i na bieżąco kontrolować. Jak dbamy i auta to problemów dużo mniej później
3 kwi 14:17
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~funnyfrankowicz Użytkownik anonimowy
~funnyfrankowicz :
No photo ~funnyfrankowicz Użytkownik anonimowy
Bardzo ważne jest też to aby dobrać odpowiedni olej. Dla przykładu nie można stosować tego samego oleju w skrzyniach maszych ciężkich i osobówkach. Jako kierowca tira do maszyn ciężkich gdzie silniki i skrzynie są czasami katowane polecam Revline. Idealnie się sprawuje. Co do osobówek to te wszystkie przereklamowane oleje są w porządku i na podobnym poziomie moim zdaniem.
27 mar 15:07
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olejnikmonika Użytkownik anonimowy
~olejnikmonika
No photo ~olejnikmonika Użytkownik anonimowy
do ~Ulo:
No photo ~Ulo Użytkownik anonimowy
18 wrz 16 15:45 użytkownik ~Ulo napisał
Mam w bmwe90 260 tys km bez wymiany oleju w skrzyni i chodzi elegancko. Jak rozumieć ten artykuł?
...być może to ostatnie kilometry poprawnej pracy skrzyni.....
20 lut 20:51
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Antek Użytkownik anonimowy
~Antek
No photo ~Antek Użytkownik anonimowy
do ~Zdzisiek:
No photo ~Zdzisiek Użytkownik anonimowy
27 mar 16 16:16 użytkownik ~Zdzisiek napisał
No ja kilka lat temu kupiłem Opla Omege B 2.5Td. skrzynia padła po 300km kupiłem drugą dobrą jeździła kupiłem książkę "Sam naprawiam do Opla Omegi" aby samemu zrobić to i owo kupiłem olej do skrzyni aut. po to aby dalej się nią cieszyć ( mowa o tej zakupi
Padła ponieważ wlałeś niewłaściwy olej. Taki sam błąd zrobiłem w VW z AG4.
Kupłem inna skrzynię zlałem czarny olej ale wlałem zamiennik tego co naprawdę ma być. Zamiennik ale nie FEBI - Dzięki ludziom z forum kupiłem odpowiedni olej (prawdopodobnie ten sam co trzy razy drożej sprzedaje serwis VW) i pomimo, że zlany olej z drugiej skrzyni był w jeszcze gorszym stanie to skrzynia przejechała jak dotąd następne 40 kkm. Czas na kolejną wymianę oleju. Przestrzegajcie specyfikacji oleju i brań boże nie mieszać przy VW z jakimkolwiek Dextonem.
22 sie 16 00:00
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Wymiana oleju w skrzyni biegów: Pamiętaj - Nowy olej przedłuży trwałość skrzyni biegów

Wymiana oleju w skrzyni biegów: Pamiętaj - Nowy olej przedłuży trwałość skrzyni biegów

Wymiana oleju w skrzyni biegów: Pamiętaj - Nowy olej przedłuży trwałość skrzyni biegów (slajd 1 z 4)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego