Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Akumulator: jak dbać, kiedy wymienić, jaki kupić?

21 paź 15 17:24

Im nowszy samochód, tym więcej kłopotów może sprawić akumulator. Nawet markowe baterie w autach z systemem start-stop potrafią zepsuć się po 2-3 latach używania

Udostępnij
0
Skomentuj

Pierwsze poranne przymrozki napędzają klientów sklepom z akumulatorami. Zanim jednak udamy się do sklepu, upewnijmy się, czy akumulator naprawdę się zużył i dlaczego; jeśli padł zaskakująco szybko, np. po 2 latach od kupna, dobrze byłoby też poznać przyczynę tego stanu rzeczy: czy to tylko kiepski akumulator, czy też problem tkwi w instalacji naszego auta.

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Sprawdzenie kondycji akumulatora jest odrobinę bardziej wymagające, niż się wydaje: nie wystarczy do tego multimetr, którym zmierzymy napięcie na zaciskach akumulatora. Owszem, może okazać się ono zbyt niskie (prawidłowe to 12,5-12,8 V), ale może to świadczyć nie tyle o usterce, ile o tym, że akumulator jest niedoładowany; jeśli pomiaru dokonujemy na zaciskach akumulatora podłączonego do instalacji, przyczyną niskiego napięcia może być też pobór prądu – albo z powodu przebicia w instalacji, albo związany z pracą jednego z urządzeń – np. radia.

Z kolei prawidłowe napięcie na zaciskach akumulatora też o niczym nie świadczy – jeśli bateria jest zużyta, spadnie ono natychmiast po przyłożeniu obciążenia. Prawidłowy pomiar stanu akumulatora robi się specjalnym testerem, jakie mają warsztaty – urządzenie symuluje obciążenie baterii i pod obciążeniem sprawdza napięcie. Akumulator powinien uprzednio zostać naładowany. Najlepiej, jeśli od ładowania do pomiaru upłynie kilkadziesiąt minut.

Jak wybrać dobry akumulator?

W wielu wypadkach mniej istotna jest marka akumulatora niż warunki, jakie panują w sklepie. Akumulator w hipermarkecie spędza na półce bliżej nieokreślony czas. Podczas leżakowania rozładowuje się, co go niszczy. Tymczasem gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia akumulatora czy też usterki spowodowanej nieprawidłową eksploatacją – a taka właśnie może mieć miejsce na półce w sklepie.

Gdy po 2 latach akumulator okaże się już słaby, nie liczcie, że wymienią wam go na nowy: producent powie, że był dobry, tylko ktoś o niego nie dbał. Rada: akumulatory najlepiej kupować w specjalistycznych sklepach, gdzie kolejne sztuki są napełniane elektrolitem na bieżąco. Akumulator należy też dopasować do potrzeb naszego samochodu. Jeśli to stare auto z silnikiem benzynowym, ale bez start-stopu czy bogatego wyposażenia, nie ma sensu inwestycja w akumulator z bardzo wysokim prądem rozruchowym wykonany w najnowocześniejszej dostępnej technologii.

Przeciwnie: im niższy prąd rozruchowy (przy wybranej uprzednio pojemności akumulatora – np. 60 Ah), tym bateria odporniejsza na trudne warunki eksploatacji. Duży prąd rozruchowy potrzebny jest w przypadku diesli o dużej pojemności. Jeśli chodzi o pojemność baterii, to warto inwestować w najwyższą dopuszczoną przez instrukcję obsługi auta – ale nie większą, gdyż akumulator będzie niedoładowany, a ponadto im większa pojemność baterii, tym jej większe wymiary zewnętrzne – a musi się ona zmieścić swobodnie w „korytku” przewidzianym w samochodzie.

Jak założyć akumulator?

W starszych autach nie ma z tym problemu: odpinamy stary akumulator i podłączamy nowy; trzeba się tylko liczyć z tym, że radio w aucie po przerwaniu zasilania będzie domagać się wpisania kodu. Przed odłączeniem baterii trzeba też wyłączyć autoalarm. O sterownik silnika czy innych elementów nie trzeba się martwić.

Jeśli chcemy uniknąć utraty danych radia, do klem auta należy podłączyć małą baterię lub wspomóc się kabelkami, które zapobiegną przerwaniu zasilania. Gorzej w samochodach ze start-stopem czy systemem rekuperacji (odzyskiwania energii). Coraz częściej, nawet w popularnych modelach aut, po wymianie akumulatora system go... nie rozpozna.

Samochód wyświetli komunikat o usterce albo będzie zachowywał się tak, jakbyśmy wciąż mieli zainstalowany stary akumulator. By podłączyć baterię, potrzebny jest komputer diagnostyczny lub specjalne urządzenie podłączane do złącza OBD – dopiero po wpisaniu w system informacji o wymianie baterii rozruchowej auto będzie gotowe do użytku.

Jaki to ma sens z technicznego punktu widzenia? Żaden – ale to jeszcze jeden powód, by klient musiał skorzystać z usługi serwisu.

Akumulatory w najlepszych cenach (Top 10 z serwisu skąpiec.pl):

Centra Futura 12 V 50Ah 510A P+ (Sprawdź cenę)

Centra Standard 12 V 90Ah 720A P+ CC900 (Sprawdź cenę)

Centra Futura 12 V 60Ah 600A P+ CA602 (Sprawdź cenę)

Centra Plus 12 V 74Ah 680A L+ CB741 (Sprawdź cenę)

Centra Plus 12 V 74Ah 680A P+ CB740 (Sprawdź cenę)

Centra Futura 12 V 53Ah 540A P+ CA530 (Sprawdź cenę)

Centra Plus 12 V 50Ah 450A P+ CB500 (Sprawdź cenę)

Blue Dynamic 12 V 80 Ah (Sprawdź cenę)

Centra Plus 12 V 44Ah 400A P+ CB440 (Sprawdź cenę)

Centra Futura 12 V 53Ah 540A L+ CA531 (Sprawdź cenę)

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (28)

No photo
No photo ~Mechanik_z_fabryki Użytkownik anonimowy
~Mechanik_z_fabryki :
No photo ~Mechanik_z_fabryki Użytkownik anonimowy
Nie wolno bezmyślnie dolewać wody!
Najpierw akumulator ładujemy. W trakcie ładowania poziom elektrolitu rośnie (normalne zjawisko).
Dopiero wtedy oceniamy poziom i gęstość ("gruszką").
Dolewanie do rozładowanego spowoduje, że akumulator wyrzuci nadmiar przy ładowaniu (później znowu użytkownik stwierdzi, że za mało i doleje - "błędne koło" - czym stopniowo rozcieńcza się elektrolit, akumulator ma gorsze osiągi, aż prosi się o zasiarczenie płyt).

Pożyczanie prądu należy w miarę możliwości czasowych stosować do ładowania akumulatora (tylko ładowania, nie odpalać połączonych samochodów - niczym to nie powinno zaszkodzić, ale teoretycznie na wszelki wypadek lepiej unikać). Spiesz się powoli...
25 paź 15 18:02 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~elektryk Użytkownik anonimowy
~elektryk :
No photo ~elektryk Użytkownik anonimowy
kiedys sie wody dolewalo mierzyło aerometrem poziom elektrolitu i miał byc 1.28 teraz sa bezobsługowe i nic nieda sie sprawdzic chyba ze maladowac prostownikiem obciazyc zarowkami 10 amper i sprawdzac napiecie ile godzin wytrzymatakie cudo jak 5 x10 amper to mamay 50 a/h i jeszcze paojezdziy jak padnie szybciej to znaczy ze mamy do wydania troche kasy na nowy
25 paź 15 18:40 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pan_henio Użytkownik anonimowy
~pan_henio :
No photo ~pan_henio Użytkownik anonimowy
Beznadziejne bzdury, totalna ignorancja i niewiedza "redaktora". Film pozycja 1:50min. Wystarczyło podłączyć PLUS później MINUS a na samym końcu podłączyć zasilanie prostownika.
Redaktorku proponuje się podszkolić przed następnym materiałem.
25 paź 15 22:21 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mechanik z niemiec Użytkownik anonimowy
~mechanik z niemiec
No photo ~mechanik z niemiec Użytkownik anonimowy
do ~elektryk:
No photo ~elektryk Użytkownik anonimowy
25 paź 15 18:40 użytkownik ~elektryk napisał
kiedys sie wody dolewalo mierzyło aerometrem poziom elektrolitu i miał byc 1.28 teraz sa bezobsługowe i nic nieda sie sprawdzic chyba ze maladowac prostownikiem obciazyc zarowkami 10 amper i sprawdzac napiecie ile godzin wytrzymatakie cudo j
ej elektryk !! a slyszal ty kiedys o urzadzeniu ktorym sprawdzamy sprawnosc baterii ? uzywamy tego juz od kilku lat ,dawniej bylo takie ktorym obciazalo sie baterie wlaczajac duzy pobor mocy a te nowe maja tylko dwa cienkie kabelki i odrazu drukuje w % na ile bateria jest sprawna ,jak chcesz to ci jutro napisze jak sie to urzadzenie nazywa bo uzywam go w pracy ale dokladnie co na nim pisze nigdy nie zwracalem uwagi
25 paź 15 21:12 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ mechanik Użytkownik anonimowy
~ mechanik
No photo ~ mechanik Użytkownik anonimowy
do ~Mechanik_z_fabryki:
No photo ~Mechanik_z_fabryki Użytkownik anonimowy
25 paź 15 18:02 użytkownik ~Mechanik_z_fabryki napisał
Nie wolno bezmyślnie dolewać wody!
Najpierw akumulator ładujemy. W trakcie ładowania poziom elektrolitu rośnie (normalne zjawisko).
Dopiero wtedy oceniamy poziom i gęstość ("gruszką").
Dolewanie do rozładowanego spowoduje, że akumulator wyrzuci nadmiar pr
uola boga uola boga toz to ty jeszcze w 19-ym wieku jestes !!! bo takie akumulatory gdzie sie wody dolewalo byly mi znane --te ostatnie- jakies 10 lat temu i od tego czasu juz ich nie ma ,teraz wszystkie sa zamkniete !! gdzies ty sie uchowal !!!
25 paź 15 21:06 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~argus Użytkownik anonimowy
~argus :
No photo ~argus Użytkownik anonimowy
I to że nawet markowe psują się po 2-3 latach (co jest świętą prawdą) jest koronnym argumentem za tym, że nie warto przepłacać, bo można dać zarobić jakiejś polskiej firmie (jenox itd.) i na jedno (albo nawet lepiej) wyjdzie. A kasa w kieszeni zawsze zostanie, nikt za dużo nie ma.
27 paź 15 00:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xxx Użytkownik anonimowy
~xxx :
No photo ~xxx Użytkownik anonimowy
nowy akumulator,2 lata bezproblemowej zimy,a 3 zima to już troche problemy z zapaleniem auta(troche pomaga paliwo ulatwiajace rozruch w dieslu) auto opel vectra c 2.2 dti,a i to nie jakiś szajs tylko markowy akumulator
21 paź 15 22:03 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~naładowany Użytkownik anonimowy
~naładowany :
No photo ~naładowany Użytkownik anonimowy
Niestety, nowe technologie kosztują. Wymiana osobista żarówek w nie których autach to droga przez mękę. Akumulatory coraz częściej trzeba wymieniać w serwisie. A jak dawniej pisano o akumulatorach?
13 lis 15 00:23 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mann Użytkownik anonimowy
~mann :
No photo ~mann Użytkownik anonimowy
Ja mam peugeota 307 HDI disel rocznik 2003 stoi pod blokiem cały rok lato-zima i jeżdżę nim już 13 lat i nie wiem gdzie jest akumulator
26 paź 15 00:00 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~golf IV Użytkownik anonimowy
~golf IV :
No photo ~golf IV Użytkownik anonimowy
wczoraj wymienilem w swoim aucie baterie bo juz miala 10 lat a zima sie zbliza -spokoj na nastepne dluuugie lata
25 paź 15 21:16 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Akumulator: jak dbać, kiedy wymienić, jaki kupić? (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego