Jaki olej wlać, jak często wymieniać? Wyjaśniamy - co warto wiedzieć o olejach

23 wrz 15 15:13
Udostępnij
0
Skomentuj

Wymiana oleju w tzw. trybie long life – co 30, a nawet 40 tys. km – to najlepszy sposób na zakatowanie silnika. Jest to powód usterek turbin, wyciągania się łańcuchów rozrządu mających hydrauliczne napinacze oraz wielu innych awarii

Chcesz odłożyć w czasie poważne awarie silnika i jego osprzętu (tzn. wszystkich urządzeń, które mają jakikolwiek kontakt z olejem)? Częściej wymieniaj olej silnikowy! Oznacza to, że interwały jego wymiany, określone przez producenta samochodu, a w szczególności tzw. wydłużone okresy międzyprzeglądowe, należy skracać.

W przypadku niektórych modeli samochodów opłaca się skracać je... nawet o połowę. Wymiana oleju np. co 30 tys. km to „wynalazek” korzystny z punktu widzenia zarządców flot samochodowych, ponieważ doraźnie obniża koszty eksploatacji aut, co przy dziesiątkach czy setkach samochodów daje wymierne oszczędności.

Owszem, jest to rabunkowa eksploatacja, bo tak traktowana jednostka napędowa i jej osprzęt najdalej po 150 tys. km są już mocno zużyte. Dalsze użytkowanie auta się nie opłaca, gdyż jest przerywane kosztownymi naprawami. Jednak nie szkodzi: najdalej po 3-4 latach przed osiągnięciem zużycia podwyższającego ryzyko eksploatacyjne samochody się sprzedaje.

Jeśli zakładasz, że nowym autem będziesz jeździć dłużej albo od razu kupujesz samochód używany, wymieniaj olej nie rzadziej niż co 15 tys. km. Dotyczy to szczególnie aut z silnikami wysokoprężnymi, ale też i wszystkich wysilonych turbodoładowanych benzyniaków, czyli jeśli chodzi o samochody nowe lub prawie nowe, oznacza to większość.

Olej nie tylko smaruje silnik, przejmuje też powstające w wyniku jego pracy zanieczyszczenia i szkodliwe związki. Gdy wymieniacie olej wraz z filtrem, usuwacie je. Olej ma ograniczoną „pojemność” – może zneutralizować określoną ilość np. kwaśnych związków powodujących korozję metali czy przyjąć tylko pewną ilość sadzy (ważne w dieslach). Jeśli wymieniacie go rzadko, nadmiar sadzy i innych substancji odkłada się na wewnętrznych elementach silnika jako nagar lub szlam.

Rurka doprowadzająca olej do turbiny początkowo ma wewnętrzną średnicę 8 mm, ale z czasem zwęża się tylko do 3-4 mm. Sitko filtrujące olej, które początkowo stawia tylko minimalny opór, staje się z czasem niedrożne. To powoduje, że turbosprężarka, w idealnych warunkach niemal wieczna, się psuje. To jednak jeszcze nic: zakładacie nową, a ona wytrzymuje już tylko ułamek tego przebiegu, który pokonał pierwszą. Wystarczy, że mechanik nie zadbał o przywrócenie drożności kanałów olejowych, co jest zresztą typowym błędem warsztatowym. Z drugiej strony, jeśli masz wybór: zapłacić za usługę 500 zł czy 1500, zwykle wybierzesz oszczędność. Nie dziw się więc, że naprawa nie wystarcza na długo. Ale gdybyś już od początku wymieniał często olej, nie miałbyś w ogóle takich dylematów!

Jeżeli chodzi o dobór oleju, to zasad jest kilka: po pierwsze, nowy olej powinien spełniać minimalne wymagania producenta samochodu, po drugie, „syntetyk” jest lepszy od „półsyntetyku”, po trzecie, marka ma drugorzędne znaczenie. I tak nie jesteście w stanie sprawdzić, czy olej marki X lepiej wpływa na silnik waszego auta niż olej marki Y, spełniający identyczne normy.

Owszem, reklamy sugerują co innego (że np. taksówkarze jakiejś korporacji chwalą sobie konkretny produkt), ale nie należy się tym specjalnie przejmować. Nie jest żadną regułą, że droższy olej, np. z dopiskiem „Pro”, będzie lepszy niż tańszy. Po prostu, wybierając olej, zadbajcie o to, by jego parametry (np. lepkość, normy ACEA czy API) odpowiadały wymaganiom auta opisanym w instrukcji.

Za trudne? Zaufajcie mechanikowi, ale... pytajcie o cenę. On raczej wybierze olej „pasujący”, lecz domyślnie nie tyle najlepszy, ile taki, na którym najwięcej zarobi.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~monki23@wp.pl Użytkownik anonimowy
~monki23@wp.pl :
No photo ~monki23@wp.pl Użytkownik anonimowy
U mechanika jest tak stoi beczka shela,castrol,mobil a w rzeczywistości we wszystkich jest najtańszy aral znam sprawę z autopsji :'(
23 wrz 15 15:38 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dziwne Użytkownik anonimowy
~dziwne
No photo ~dziwne Użytkownik anonimowy
do ~maciej:
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
23 wrz 15 19:44 użytkownik ~maciej napisał
Millers jest bardzo dobry polecam
Jest bardzo dobry, bo go polecasz? A kim jesteś, bogiem olejów silnikowych??
29 wrz 15 12:28 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
~maciej
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
do ~dziwne:
No photo ~dziwne Użytkownik anonimowy
29 wrz 15 12:28 użytkownik ~dziwne napisał
Jest bardzo dobry, bo go polecasz? A kim jesteś, bogiem olejów silnikowych??
A ty kim jesteś kwestionariuszem nic niewiedzącym, bo nic nie polecasz?
4 lut 16 17:26
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sprzedawca nerek Użytkownik anonimowy
~sprzedawca nerek
No photo ~sprzedawca nerek Użytkownik anonimowy
do ~maciej:
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
23 wrz 15 19:44 użytkownik ~maciej napisał
Millers jest bardzo dobry polecam
mixol z zagramanicy powiadasz ano dobry, lotos też dobry
3 paź 15 13:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~vitolino Użytkownik anonimowy
~vitolino :
No photo ~vitolino Użytkownik anonimowy
leję co 30 tysięcy km mobil 1 syntetyk i jestem zadowolony,nie oszczędzam na cenie.
27 wrz 15 22:04 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lary Użytkownik anonimowy
~lary :
No photo ~lary Użytkownik anonimowy
A ja polecam Petronas SYNTIUM
26 wrz 15 02:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Oskar Użytkownik anonimowy
~Oskar :
No photo ~Oskar Użytkownik anonimowy
Zgadzam się, przez długi czas lałem Millersa do BMW 4.4 i nigdy nie było z nim problemów. Od kilku lat jednak używam Valvoline, najpierw 4 lata w S40 2.5t skręconym na prawie 380 koni, skąd zawsze spływał jaśniejszy niż kiedy był wlewany ;), a teraz szykuje się do pierwszej zmiany w S60 3.0t po 12.000 km, więc dopiero zobaczę co i jak. Mogę dodać, że S40 zrobiłem kiedyś 18 tys bez wymiany i nie zjadł więcej jak 50 ml, a nigdy mu nie żałowałem, nawet po odpaleniu ;) także dobry silnik + dobry olej = zero problemów i szczęśliwy kierowca!
24 wrz 15 17:45 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
~maciej :
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
Millers jest bardzo dobry polecam
23 wrz 15 19:44 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jaki olej wlać, jak często wymieniać?

Niemal wszystkie nowe samochody osobowe wymagają stosowania olejów syntetycznych. Takie oleje lepiej znoszą wysokie obciążenia i skrajne temperatury – zarówno wysokie, jak i niskie.

Jaki olej wlać, jak często wymieniać? Wyjaśniamy - co warto wiedzieć o olejach (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego