Jak co roku prezentujemy Raport Jakości Auto Świata. Cel? Ocena jakości i trwałości samochodów. I choć na przełomie roku nie należy oczekiwać diametralnych zmian, to – jak pokazują ostatnie miesiące – niektóre marki zaliczyły kilka spektakularnych wpadek, na jaw wypłynęły błędy technologiczne, wiele firm ogłosiło nowe akcje przywoławcze, a nasz ranking testów długodystansowych wzbogacił się o kolejne auta, które zostały rozłożone na najdrobniejsze części i bardzo dokładnie sprawdzone.
Na końcową ocenę składają się też miejsca uzyskane w raporcie TÜV 2016, a także warunki gwarancji, które są swego rodzaju polisą dla potencjalnego nabywcy auta z drugiej ręki. Żeby zachować długą gwarancję, samochód trzeba serwisować w ASO, można więc liczyć nie tylko na jego dobry stan, lecz także łatwą weryfikację historii serwisowej.
Tym razem oceniliśmy 24 marki, a nie 25. Zabrakło Chevroleta – definitywnie już wycofał się z rynku europejskiego (proces zaczął się z początkiem 2014 r.). Jeśli natomiast chodzi o punktację, to jest różna i zależy od wielkości oraz skali awarii. Największy nacisk położyliśmy na typowe usterki, nieco mniejszy – na testy przeprowadzane na dystansie 100 tys. km i akcje naprawcze, a najmniejszy wpływ na wynik końcowy mają raport TÜV, a także gwarancje.
Co i Jak oceniamy oraz Które kryteria uznajemy za najważniejsze
Typowe usterki: 40 pkt - Punktujemy je najwyżej, ponieważ decydują o jakości auta! Wymieniamy najpoważniejsze z ostatnich kilku lat. Oceniamy też koszty ich napraw.
Akcje naprawcze: 20 pkt - Czego dotyczyły, kiedy je ogłaszano i ile aut objęły? W zestawieniu skupiliśmy się na akcjach przywoławczych, które ogłoszono w 2014 i 2015 r.
Raport TÜV: 10 pkt - To statystyka z rynku niemieckiego, oparta na danych z przeglądów rejestracyjnych, z serii: „jak dbasz, tak masz”. Dlatego nieduży udział w ocenie końcowej.
Testy 100 tys. km: 20 pkt - Nasza wizytówka – każde auto przejeżdża 100 tys. km (niekiedy więcej), jest rozbierane na drobne części i szczegółowo sprawdzane. 20-proc. udział w ocenie.
Gwarancja: 10 pkt - Świadczenia gwarancyjne – głównie mechaniki. Oceniamy, jak chronieni są klienci danej marki i na co mogą liczyć w razie wystąpienia problemu.
W galerii zobaczycie jak wypadły poszczególne marki.