Stopień sprężania współczesnych silników benzynowych wynosi od 9,5 do 11. Im jest wyższy, tym silnik ma większą moc, ale są tu pewne ograniczenia, gdyż stopnia sprężania nie można podnosić dowolnie. Ograniczeniem jest jakość benzyny i występowanie spalania detonacyjnego (bardzo szkodliwego dla silnika). W starych silnikach stopień sprężania miał wartość 6:1, 7:1. Kiedy zaczęto dodawać do benzyny czteroetylek ołowiu, liczba oktanowa wzrosła i można było zwiększyć stopień sprężania do 8:1, 8,5:1. Teraz w wyrafinowanych technicznie silnikach ten parametr osiąga wartość nawet 11:1. Umożliwiła to nie tylko lepsza benzyna 98-oktanowa, ale także technika czterozaworowa. - Jak zwiększa się stopień sprężania?- Technicznie jest to dość proste. Najłatwiej splanować głowicę, wtedy objętość komory spalania zmniejszy się, a stopień sprężania wzrośnie. Ten sposób stosowano często przy amatorskich przeróbkach tuningowych Malucha. W ostatnich latach inżynierowie zaczęli zastanawiać się, czy nie można wprowadzić takiej konstrukcji, aby stopień sprężania był zmienny. - Co by to dało? - Wiemy, że im wyższy stopień sprężania, tym lepsze parametry silnika. Więc przy spokojnej jeździe na trasie, gdy silnik nie jest mocno obciążony i nie przyspieszamy gwałtownie, stopień sprężania mógłby być wysoki, np. 13:1 czy nawet 15:1. A w czasie dynamicznej jazdy, podczas przyspieszania stopień zmniejszałby się np. do 9:1, 10:1. To teoretyczne założenie, trudniej je wykonać w praktyce. Jak do tej pory próbował rozwiązać to Saab. Dwa lata temu pokazał silnik ze zmiennym stopniem sprężania. Teraz jest o nim cicho, pewnie inżynierowie Saaba dopracowują tę konstrukcję. Sądzę, że za kilka lat silniki ze zmiennym stopniem sprężania upowszechnią się, wejdą do seryjnej produkcji, tak jak kilka lat temu jednostki ze zmiennymi fazami rozrządu. Inne podejście do problemu zaprezentowali konstruktorzy Mazdy. Założyli oni, że stopień sprężania można regulować stopniem napełnienia. Np. jeśli napełnimy cylinder raz w 80 proc., a raz w 100 proc., wtedy zmieni się również stopień sprężenia mieszanki. Zmienne napełnienie uzyskuje się, regulując czas otwarcia zaworu ssącego. Takie rozwiązanie stosowane jest w modelu Xedos. - A czy byłoby dobrym rozwiązaniem zwiększenie stopnia sprężania np. do 15:1 i stosowanie paliwa o liczbie oktanowej 100 lub więcej?- Takie paliwo stosuje się w Formule 1, w wyścigach. Jest ono bardzo drogie i to jego największa wada.
Stopień sprężania
- Panie doktorze, co to jest stopień sprężania?- To parametr charakteryzujący silnik. Mówi nam, jaki jest stosunek objętości skokowej silnika plus objętości komory spalania do samej objętości komory.