CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Test opon letnich w rozmiarze 185/60 R15 - Tanie mogą być dobre!

30 mar 15 16:44
Udostępnij
0
Skomentuj

Koniec marca, czyli czas na wymianę opon. Zanim jednak kupicie nowe gumy, zapoznajcie się z wynikami naszego testu – sprawdziliśmy opony letnie 53 producentów w popularnym rozmiarze 185/60 R 15. Są niespodzianki!

Wielu kierowcom wystarczy, żeby opona była napompowana. Nie zaszkodzi też, by jej bieżnik był wyższy niż przepisowe 1,6 mm. I tyle... Prawda jest taka, że nie wszyscy poświęcamy ogumieniu należytą uwagę.

Tymczasem skromny kawałek gumy – często o szerokości nie większej niż kilkanaście centymetrów – ma kolosalny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów auta. Zapewnia przyczepność w trudnych warunkach, dba o jak najkrótszą drogę hamowania i czasem piśnie z wysiłku, gdy ktoś przesadzi z prędkością na zakręcie.

Jednak czy zawsze? Niestety, nie. Jak dobitnie pokazuje nasz test, niektóre opony są bezpieczniejsze od innych i nie każde zapewniają przyczepność w trudnych warunkach. Jeszcze inne nadają się wyłącznie do... budowy band ochronnych na torze kartingowym. Żeby więc oddzielić ziarno od plew, rozpoczęliśmy od sprawdzenia drogi hamowania każdej z 53 opon. Na suchej nawierzchni najlepiej wypadł koreański Nexen N’blue HD (!), za to na mokrym asfalcie testowego VW Polo najszybciej zatrzymały opony Pirelli Cinturato. Łączna droga hamowania przekraczająca 95 metrów oznaczała dla danej opony niezakwalifikowanie do dalszego etapu.

Nie warto przecież dłużej testować opon, które nie zapewniają wystarczającego poziomu bezpieczeństwa w podstawowych próbach.

Na drugą część testu złożyło się 9 różnych prób. Skontrolowaliśmy m.in.: podatność na aquaplaning, zachowanie podczas szybkiego pokonywania slalomu, komfort jazdy i poziom hałasu. Całość uzupełniliśmy, rzecz jasna, o aspekt finansowy (poszukiwany najlepszy stosunek ceny do jakości!).

Ponadto bardzo istotnym kryterium była odporność na ścieranie. Zbadaliśmy trwałość mieszanki, z której wykonano daną oponę. Każdy obrót koła oznacza dla ogumienia utratę części bieżnika – na specjalnym stanowisku pomiarowym sprawdziliśmy, która z 18 opon zakwalifikowanych do rundy finałowej najwolniej się zużywa, i obliczyliśmy, ile kilometrów pokona, zanim wysokość jej bieżnika osiągnie wymagane przepisami 1,6 mm.

Dzięki tym danym mogliśmy też dla każdej z 18 opon wyznaczyć koszt przejechania 1 kilometra. I tu nie obyło się bez niespodzianek, bo w tej kategorii zwyciężyła opona marki Sava. Klucz do jej sukcesu to wysoka trwałość i atrakcyjna cena zakupu.

Ważne: wszystkie opony uczestniczące w teście kupiliśmy na wolnym rynku, tzn. żadna z nich nie została uprzednio spreparowana przez producenta. Pełne wyniki, oceny i werdykt końcowy znajdziecie w galerii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Test opon letnich w rozmiarze 185/60 R15 - Tanie mogą być dobre!

Koniec marca, czyli czas na wymianę opon. Zanim jednak kupicie nowe gumy, zapoznajcie się z wynikami naszego testu – sprawdziliśmy opony letnie 53 producentów w popularnym rozmiarze 185/60 R 15. Są niespodzianki!

Test opon letnich w rozmiarze 185/60 R15 - Tanie mogą być dobre! (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego