Test opon letnich w rozmiarze 185/60 R15 - Tanie mogą być dobre!

30 mar 15 16:44
Udostępnij
0
Skomentuj

Koniec marca, czyli czas na wymianę opon. Zanim jednak kupicie nowe gumy, zapoznajcie się z wynikami naszego testu – sprawdziliśmy opony letnie 53 producentów w popularnym rozmiarze 185/60 R 15. Są niespodzianki!

Wielu kierowcom wystarczy, żeby opona była napompowana. Nie zaszkodzi też, by jej bieżnik był wyższy niż przepisowe 1,6 mm. I tyle... Prawda jest taka, że nie wszyscy poświęcamy ogumieniu należytą uwagę.

Tymczasem skromny kawałek gumy – często o szerokości nie większej niż kilkanaście centymetrów – ma kolosalny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów auta. Zapewnia przyczepność w trudnych warunkach, dba o jak najkrótszą drogę hamowania i czasem piśnie z wysiłku, gdy ktoś przesadzi z prędkością na zakręcie.

Jednak czy zawsze? Niestety, nie. Jak dobitnie pokazuje nasz test, niektóre opony są bezpieczniejsze od innych i nie każde zapewniają przyczepność w trudnych warunkach. Jeszcze inne nadają się wyłącznie do... budowy band ochronnych na torze kartingowym. Żeby więc oddzielić ziarno od plew, rozpoczęliśmy od sprawdzenia drogi hamowania każdej z 53 opon. Na suchej nawierzchni najlepiej wypadł koreański Nexen N’blue HD (!), za to na mokrym asfalcie testowego VW Polo najszybciej zatrzymały opony Pirelli Cinturato. Łączna droga hamowania przekraczająca 95 metrów oznaczała dla danej opony niezakwalifikowanie do dalszego etapu.

Nie warto przecież dłużej testować opon, które nie zapewniają wystarczającego poziomu bezpieczeństwa w podstawowych próbach.

Na drugą część testu złożyło się 9 różnych prób. Skontrolowaliśmy m.in.: podatność na aquaplaning, zachowanie podczas szybkiego pokonywania slalomu, komfort jazdy i poziom hałasu. Całość uzupełniliśmy, rzecz jasna, o aspekt finansowy (poszukiwany najlepszy stosunek ceny do jakości!).

Ponadto bardzo istotnym kryterium była odporność na ścieranie. Zbadaliśmy trwałość mieszanki, z której wykonano daną oponę. Każdy obrót koła oznacza dla ogumienia utratę części bieżnika – na specjalnym stanowisku pomiarowym sprawdziliśmy, która z 18 opon zakwalifikowanych do rundy finałowej najwolniej się zużywa, i obliczyliśmy, ile kilometrów pokona, zanim wysokość jej bieżnika osiągnie wymagane przepisami 1,6 mm.

Dzięki tym danym mogliśmy też dla każdej z 18 opon wyznaczyć koszt przejechania 1 kilometra. I tu nie obyło się bez niespodzianek, bo w tej kategorii zwyciężyła opona marki Sava. Klucz do jej sukcesu to wysoka trwałość i atrakcyjna cena zakupu.

Ważne: wszystkie opony uczestniczące w teście kupiliśmy na wolnym rynku, tzn. żadna z nich nie została uprzednio spreparowana przez producenta. Pełne wyniki, oceny i werdykt końcowy znajdziecie w galerii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (97)

No photo
No photo ~pcz Użytkownik anonimowy
~pcz :
No photo ~pcz Użytkownik anonimowy
Szkoda tylko ze nie ma dlugosci drogi hamowania, a sa inne zbedne parametry...
31 mar 15 08:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:30
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mateusz Użytkownik anonimowy
~Mateusz :
No photo ~Mateusz Użytkownik anonimowy
Jaki sens ma wprowadzanie do oceny kategorii "prognozowane przebiegi", jeśli jest już "cena/trwałość" ? Przecież to ocenianie 2 razy tego samego parametru tylko w różnym ujęciu. Fałszuje to wynik końcowy i sprawia, że Dunlop, który w kategoriach związanych z bezpieczeństwem wygrywa ze zwycięskim Continentalem, nie jest w końcowym rozrachunku nawet oponą polecaną. Podobnie Bridgestone, w kategoriach związanych z bezpieczeństwem wygrywa z 3 polecanymi oponami, a sam "nie zasłużył" na polecenie. Przecież takie podejście wypacza wynik. Równie dobrze można wprowadzić parametr "koszt paliwa/prognozowany przebieg" i klasyfikacja zmieniłaby się jak w kalejdoskopie. Skoro liczycie pieniądze, to policzcie ile drożej kosztuje używanie Vredestein'ów od Dunlopów .... 0,168 litra/100 km czyli 8 PLN/1000 km, a w okresie "prognozowanego przebiegu" to już 250 PLN..... I co redakcja na to ?
8 kwi 15 14:12 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~elwis666 Użytkownik anonimowy
~elwis666 :
No photo ~elwis666 Użytkownik anonimowy
Witam, w zeszłym tygodniu kupiłem testowane opony Nexen 215/60/17 MADE IN KOREA DOT 2014 do mojego Hyundaia Tucson. Zakładałem je na nowe felgi aluminiowe RH i pomimo obaw wyważyły się super, 1 koło 5 i 5gr. 2 koło 5 i 10gr. 3 koło 0 i 10 gr, 4 koło 10 i 35 gr. Tak że z czystym sumieniem polecam, są ciche, nie ślizgają jak Bridgestony Turanza z drugiego samochodu, przejechalem też pareset km po śniegu na A4 - tak tylko postraszone ale to snieg i dawaly radę - za komplet ze sklepu internetowego dałem 960zl - moim zdaniem na spokojną jazdę do auta klasy śreniej nie warto przepłacać.
2 kwi 15 17:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zapomnieli o debicy Użytkownik anonimowy
~zapomnieli o debicy :
No photo ~zapomnieli o debicy Użytkownik anonimowy
w wiekszosci testow brakuje debicy. cudze chwalicie swego nie znacie. ja juz drugi rok jezdze na debicy i jestem bardzo zadowolony
2 kwi 15 07:34 | ocena: 86%
Liczba głosów:28
86%
14%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jfk Użytkownik anonimowy
~jfk :
No photo ~jfk Użytkownik anonimowy
Test robiony na torze Continentala pod Hanowerem (widać to na zdjęciach) i wygrywa Continental... Czy trzeba coś więcej tłumaczyć?
2 kwi 15 08:50 | ocena: 84%
Liczba głosów:19
84%
16%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~robbie Użytkownik anonimowy
~robbie
No photo ~robbie Użytkownik anonimowy
do ~niktto:
No photo ~niktto Użytkownik anonimowy
2 kwi 15 08:32 użytkownik ~niktto napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
Niektóre opony naprawdę zużywają się ponadprzeciętnie szybko. Ostanio miałem opony Vredestein Sportrac 3 - super na deszcz i rewelacyjnie wyglądające (projekt Giugiaro) - choć wygląd to raczej mało istotna kwestia. W każdym razie o ile w nowych oponach wysokość bieżnika była ponadprzeciętnie wysoka, to ścierał się on w trybie ekspresowym - i wcale nie było żadnego palenia gumy, ani hamowania, wystarczyły prędkości rzędu 120km/h, by bieżnik wytrzymał właśnie 40tys. km.
2 kwi 15 09:55 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~podkarpacki Użytkownik anonimowy
~podkarpacki :
No photo ~podkarpacki Użytkownik anonimowy
W normalnym kraju promuje się rodzimych producentów! Gdzie jest Dębica i Olsztyn? Panowie redaktorzy z AŚ dla kogo pracujecie? Wstyd!
2 kwi 15 08:57 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mookie Użytkownik anonimowy
~mookie :
No photo ~mookie Użytkownik anonimowy
Wg teorii AS moje GY powinny sie skonczyc po 1 sezonie ;) a sa jak nowe
30 mar 15 23:06 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zibi Użytkownik anonimowy
~Zibi
No photo ~Zibi Użytkownik anonimowy
do ~nokiany:
No photo ~nokiany Użytkownik anonimowy
31 mar 15 01:33 użytkownik ~nokiany napisał
liczyłem jeszcze na dwie marki Matador i Nokian czemu nie ma ich w tescie
Matador to bardzo złe opony. Zdecydowanie lepsze są już opony Sava. Nokian wiadomo wysoka półka.
31 mar 15 08:15 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
64%
36%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jorgo Użytkownik anonimowy
~jorgo :
No photo ~jorgo Użytkownik anonimowy
ostatnio kupiłem opony Falken 17''x 225x45 przejechałem na nich 40 tys km, dobra trakcja, ciche, małe zużycie bieżnika.
2 kwi 15 08:19 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
56%
44%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Test opon letnich w rozmiarze 185/60 R15 - Tanie mogą być dobre!

Koniec marca, czyli czas na wymianę opon. Zanim jednak kupicie nowe gumy, zapoznajcie się z wynikami naszego testu – sprawdziliśmy opony letnie 53 producentów w popularnym rozmiarze 185/60 R 15. Są niespodzianki!

Test opon letnich w rozmiarze 185/60 R15 - Tanie mogą być dobre! (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego