Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Test żarówek H7 - sprawdziliśmy, które świecą najlepiej

7 sty 16 14:36

W sklepach jest bardzo dużo żarówek samochodowych, które wyglądają podobnie, ale świecą bardzo różnie. Które wybrać? Od nich zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy nocą!

Udostępnij
0
Skomentuj

Podczas badań homologacyjnych sprawdza się, czy żarnik żarówek ma poprawną geometrię i czy emituje odpowiednią ilość światła. Niestety, żarówki przekazane przez producenta do badań homologacyjnych mogą być (i często są) selekcjonowane lub specjalnie produkowane pod kątem badań. To, co trafia na półki sklepowe, może mieć całkiem inną jakość. Druga sprawa to skuteczność żarówek w praktyce. Niewielkie modyfikacje konstrukcji żarnika, które mieszczą się w normie, mogą spowodować znaczącą poprawę oświetlenia drogi – to w każdym razie obiecują producenci.

My sprawdzaliśmy skuteczność żarówek w reflektorze o konstrukcji elipsoidalno-soczewkowej mającym dobre parametry i czułym na jakość źródła światła, choć olśnienie dla tego reflektora mniej wzrasta po użyciu złych żarówek niż w konstrukcji „refleksyjnej” – w innym przypadku uzyskane wyniki mogłyby być gorsze. Badania wykonano w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie w ramach projektu badawczego ITS i kampanii „Oświeceni” fundacji „Jedź Bezpiecznie”. Uwaga: nie badaliśmy, czy żarówki spełniają normy homologacyjne, tylko to, jak oświetlają drogę w praktyce.

Żarówka to ważny, ale tylko jeden z elementów reflektora. Ta sama żarówka włożona do innej lampy będzie oświetlać drogę lepiej lub gorzej. To działa i w drugą stronę: dobry reflektor może oświetlać drogę słabo, poprawnie lub doskonale – w zależności od zastosowanej żarówki. W wyjątkowych przypadkach może zdarzyć się, że wadliwa geometria żarnika nałoży się na wadę geometryczną reflektora i efekt oświetleniowy będzie poprawny. To jednak rzadkość.

Ciekawostką jest jakość żarówek montowanych w autach w fabryce (OEM). Nie jest tajemnicą, że producenci reflektorów na pierwszy montaż i samochodów narzucają producentom żarówek wymagania znacznie ostrzejsze niż homologacyjne. Stąd „pozostałe” żarówki, które schodzą z taśm produkcyjnych i nadal spełniają wymagania homologacyjne, ale nie są tak precyzyjne, trafiają na rynek jako części zamienne.

Podobnie może być z żarówkami o zwiększonej wydajności (np. +120 proc.), których jakość może być różna w zależności od miejsc dystrybucji. Kupujący żarówki nie ma możliwości tego sprawdzić, a jak pokazują wyniki naszego testu może być z tym bardzo różnie, np. dobrze wyselekcjonowana żarówka standardowa może być lepsza od „przeciętnej” żarówki typu „+100 proc”.

Szczegółowe wyniki naszego testu żarówek H7 znajdziecie w galerii.

Sprawdź ceny żarówek w serwisie Skąpiec.pl!

Bosch Xenon Silver H7 12V 55W [Sprawdź cenę]

Osram Xenarc 35W P32d-2 (D2S) [Sprawdź cenę]

LED Halogen H7 21SMD 3535 CHIP 10-30V [Sprawdź cenę]

Philips X-tremeVision H4 P43t 2 szt. [Sprawdź cenę]

Osram H4 12V 60/55W P43t Night Breaker Unlimited [Sprawdź cenę]

LED #LJ17 white H4-1210-120 [Sprawdź cenę]

Bosch Plus 90 H7 12V 55W (2 szt.) [Sprawdź cenę]

Osram standardowa żarówka halogenowa H7 [Sprawdź cenę]

Osram Night Breaker H7 [Sprawdź cenę]

Philips X-treme Vision Plus 130% H4 12V 60/55W (2 szt.) [Sprawdź cenę]

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej