Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Poradnik kupującego - Kompaktowe auto za 5 tys. zł

21 lis 14 00:00

Szukamy kompaktowego auta gwarantującego niskie koszty eksploatacji. Nasz wybór padł na proste wersje benzynowe. Jakie auto warto kupić za 5000 zł?

Udostępnij
0
Skomentuj

Postanowiliśmy wytypować kilka modeli mogących służyć m.in. rodzinom lub tym, którzy nie lubią najmniejszych aut. Wybór padł więc na samochody kompaktowe, które uznaliśmy za właściwy kompromis pomiędzy wielkością kabiny i bagażnika a atrakcyjnymi kosztami zakupu i eksploatacji (prosta budowa, relatywnie niewielkie silniki itp.).

Założenia: kwota ok. 5000 zł – pozwala ona myśleć o kilkunastoletnim samochodzie. Najtańsze pojazdy – co nie jest zaskoczeniem – pochodzą z Francji i Korei. Dlatego jeśli ważny jest dla was wiek auta, lepiej nie interesujcie się modelami o największej renomie. Te – co również jest typowe dla rynku – pochodzą z Japonii i Niemiec.

Czy takie szufladkowanie ma jednak sens, szczególnie w przypadku tanich samochodów? W ogłoszeniach znaleźliśmy np. bardzo ładną Xsarę 1.4 z nadwoziem kombi, dobrze utrzymaną welurową tapicerką i klimatyzacją. Czy takie auto jest gorsze od Golfa bez historii, zapewne powypadkowego i o kilka lat starszego?

Oczywiście, lepiej zdecydować się wówczas na mniej popularnego „francuza”. Biorąc jednak pod uwagę dwa „wzorcowe” egzemplarze z tego samego roku, z podobnym przebiegiem, wyposażeniem i bezwypadkowe, można zaryzykować stwierdzenie, że Almera, Corolla czy wspomniany Golf będą sprawiać mniej kłopotów – karoseria niemieckiego modelu jest najlepiej zabezpieczona przed korozją, zaś Japończycy chwalą się (i słusznie) trwalszymi podzespołami.

Xsara ma mniej stabilną elektronikę silnika (wiedzą to na pewno osoby, które „zagazowywały” Citroëna) i jest bardziej narażona np. na wycieki oleju. Nie bez znaczenia okazuje się też dostępność części zamiennych, która w przypadku Golfa jest wzorowa.

Te właśnie czynniki decydują o tym, że jedne auta wyceniane są niżej, inne zaś wyżej. Porównując konkretne egzemplarze, trzeba jednak mieć na uwadze ich stan – lepiej wybrać wzorowo zachowanego Citroëna niż rozbitego Volkswagena z niepewną historią.

Wytypowana przez nas piątka nie wyczerpuje oczywiście rynku. Zwolennicy bardziej prestiżowych modeli mogą sięgnąć np. po BMW serii 3 Compact lub Audi A3, ale będą to auta z lat 1996-97. Alternatywą (głównie dla Astry – podobny poziom cenowy) może być Focus, ale w jego przypadku uważajcie na korozję, głównie tylnej części auta.

Swych zwolenników bez kłopotu znajdzie Fiat Stilo (za 5000 zł kupicie wersje z 2003 r.!) oraz inne japońskie konstrukcje – Honda Civic czy Mazda 323.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Citroen Xsara 4 990 zł - Polecamy wersję: 1.4 8V/2002 r.

Francuskie kompakty przed laty były cenione za przyjemnie wykończone, obszerne wnętrza i wysoki komfort zawieszenia. Nawet 3- i 5-drzwiowe nadwozia mają bagażnik o pojemności 408 l, a kto cierpliwie poszuka, trafi też na kombi z kufrem o pojemności 517 l. Niestety, żeby również teraz można było cieszyć się wygodą, przygodę z Xsarą nierzadko trzeba rozpocząć od regeneracji tylnego zawieszenia. Operacja może pochłonąć 20 proc. kosztów zakupu – około 1000 zł. Podstawowy silnik 1.4/75 KM nie jest zbyt dynamiczny, ale wielu osobom w zupełności wystarczy, a odwdzięczy się niskim spalaniem. Xsarę szczególnie polecamy tym, którzy potrafią zaakceptować drobne niedociągnięcia.

Citroen Xsara to nam się podoba - Obszerne wnętrza z dużymi bagażnikami, atrakcyjne ceny zakupu, komfort jazdy, przyjemny wygląd (zwłaszcza po liftingu)

Citroen Xsara to nam się nie podoba - Długa lista drobnych usterek, podatna na zużycie belka tylna, wycieki oleju, możliwa dość zaawansowana korozja nadwozia

Poradnik kupującego - Kompaktowe auto za 5 tys. zł (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego