Jak wyczyścić układ dolotowy?

12 wrz, 11:30
Udostępnij
0
Skomentuj

Zanik mocy i wyższe spalanie nie zawsze są oznaką zużycia silnika; może się okazać, że kanał dolotowy ma średnicę mniejszą o parę cm!

Obecność oleju w układzie dolotowym silnika nie musi oznaczać awarii – część bierze się z odpowietrzania skrzyni korbowej, część z drobnych nieszczelności na turbinie. Oczywiście, jeśli zaraz po gruntownym czyszczeniu olej kapie z połączeń, to oznaka awarii, ale zapocenie w dolocie to nic groźnego.

Problem pojawia się, gdy do oleju dołączają się spaliny z zaworu recyrkulacyjnego (EGR). Od miejsca ich wlotu zaczyna odkładać się maź i z czasem (po około 80-150 tys. km) robi się jej naprawdę dużo. Czy wasze auto również ma taką przypadłość? Stosunkowo łatwo to sprawdzić, wystarczy odkręcić wlot do kolektora dolotowego i spojrzeć w głąb – zazwyczaj przekrój kanału jest już poważnie ograniczony błotnistą mazią.

Warto sprawdzić czystość kolektora!

Efekty? Odkładanie się mazi to powolny proces, więc i jego skutki nie są odczuwalne z dnia na dzień, po prostu się do nich przyzwyczajacie (choć czasem słychać narzekania kierowców, że „to nie to auto co kiedyś, słabiej jeździ, a i spalanie nie takie”). Mogą to być właśnie skutki znaczącego zmniejszenia przekroju kolektora, poza tym razem ze ściankami zalepiają się czujniki znajdujące się w układzie, ciężko poruszać się klapom itp.

Unieruchomione klapki, zmniejszenie przekroju kanałów, zalepione czujniki - to nie może działać poprawnie! Unieruchomione klapki, zmniejszenie przekroju kanałów, zalepione czujniki - to nie może działać poprawnie! Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Wyczyszczenie kolektora można wykonać na dwa sposoby: na pracującym silniku lub po demontażu wszystkich elementów. Pierwszą wersję radzimy zastosować, gdy w dolocie nie ma jeszcze grubej warstwy „błota” i operację możemy potraktować jako działanie profilaktyczne. Uwaga: odradzamy też takie działanie w nowoczesnych jednostkach; w trakcie czyszczenia w kolektorze może pojawić się ogień i skokowo zmienia się temeratura. Koszt to właściwie tylko preparat (około 100 zł), czasem trzeba założyć nową uszczelkę. Warto połączyć wypalanie z przeglądem i wymienić potem od razu olej.

Czyszczenie jest drogie, to brudna praca.

Demontaż można powierzyć mechanikom lub wykonać samodzielnie. Teoretycznie nie jest to zbyt trudne, choć na mechanika amatora czeka kilka pułapek. Przede wszystkim nie zawsze łatwo zdemontować kolektor – nowoczesne diesle oplecione są całą siatką czujników, połączeń elektycznych itp. Obowiązkowo zróbcie zdjęcia, które ułatwią późniejszy montaż. Czasem trzeba też będzie rozłączyć elementy układu wtryskowego (listwy common rail).

Uwaga! Jeśli macie wtryskiwacze piezoelektryczne, nie mogą one pracować na sucho, przed ponownym uruchomieniem trzeba dokładnie odpowietrzyć układ. Przed czyszczeniem (szczególnie wypalaniem!) trzeba też zdemontować wszystkie czujniki i inne tego typu elementy.

Czyszczenie dolotu – minimum raz na 100 tys. km.

Kolejny etap przygotowań to zakup preparatów czyszczących. Sprawdziliśmy kilka metod i zdecydowanie najkorzystniej wypadł środek do zaworów EGR. Polecamy w miarę dokładne oczyszczenie nalotu mechanicznie i ostateczne doczyszczenie właśnie z użyciem takiego preparatu. Wszystkie środki czyszczące są bardzo mocne – pamiętajcie o tym, żeby robić to w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, chroniąc skórę oraz np. lakier samochodu.

Ostatni etap to przygotowanie potrzebnych uszczelek oraz silikonu odpornego na działanie wysokich temperatur – gdy rozbieraliście kolektor i trzeba skleić go z powrotem. Nie wszystkie uszczelki dostępne są jako pojedyncze zamienniki, czasem trzeba kupić komplet lub zamówić je w ASO i poczekać. Montaż nie powinien już sprawiać większych kłopotów. Za robociznę warsztat weźmie około 500 zł, ale dobrze wykonana usługa jest warta tych pieniędzy!

Środki do czyszczenia układu dolotowego a najlepszych cenach!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (17)

No photo
No photo ~doc Miodek Użytkownik anonimowy
~doc Miodek :
No photo ~doc Miodek Użytkownik anonimowy
Aby uniknąć powyższego czyli tzw. spisku żarówkowego - zaślepiamy EGR na zawsze i po problemie.....
13 wrz 08:57 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wonski Użytkownik anonimowy
~Wonski :
No photo ~Wonski Użytkownik anonimowy
Czy to poradnik dla amatora czy profesjonalisty?
Nie wiem czy tą bęzyne po myciu to mogęł wylać do studzienki na parkingu?
A czy dym (i zapach) ze spalania mazi palnikiem to muszę przez jakiś DPF przepuścić, czy on jest już czysty (no bo wypalony palnikiem to chyba musi być czysty chyba?) i można prosto do atmosfery?
Proszę o poradę.
Dziękuję z góry,
Wonski
13 wrz 11:31 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MechanikUSA Użytkownik anonimowy
~MechanikUSA :
No photo ~MechanikUSA Użytkownik anonimowy
Jak wszystko jest OK to czyscic specjalnie nie potrzeba. No chyba ze zaworek sie zawiesi w pozycji otwartej jak sie go z 10 lat nie wymienilo... Ja w swoich samochodach zmieniam zaworki co kilka lat, czsem tez posprejuje jak silnik chodzi i nigdy problemow opisanych powyzej nie mialem... U nas zaworek i sprej to wydatek jakies 15 dolarow...czyli niewiele....raz na 5 lat wartowydac....
13 wrz 03:21 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
~Jan :
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
Silikon do dolotu, gratuluje dobrego humoru
12 wrz 22:02 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ciekawski Użytkownik anonimowy
~Ciekawski :
No photo ~Ciekawski Użytkownik anonimowy
Czy zablokowanie dolotu wpływa negatywnie na pracę silnika? Z tego co można wyczytać w internecie wprowadzenie EGR'ow do silników to nic korzystnego dla samego silnika tylko zieloni są szczęśliwi
13 wrz 06:33 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
~Mechanik
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
do ~Ciekawski :
No photo ~Ciekawski Użytkownik anonimowy
13 wrz 06:33 użytkownik ~Ciekawski napisał
Czy zablokowanie dolotu wpływa negatywnie na pracę silnika? Z tego co można wyczytać w internecie wprowadzenie EGR'ow do silników to nic korzystnego dla samego silnika tylko zieloni są szczęśliwi
Ekologiczny EGR w VW
http://www.ram1500diesel.com
13 wrz 09:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~generał Użytkownik anonimowy
~generał :
No photo ~generał Użytkownik anonimowy
to głupota tyle kasywywalić Trzeba pare srubek podkręcać wydostać kolektor ssący dobrze wyczyścić i założyć spowrotem cena tylko pół litra a nie 500zł.
13 wrz 16:16 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tico Użytkownik anonimowy
~tico :
No photo ~tico Użytkownik anonimowy
wspaniały pomysł znaFcy na remont w rynsztoku- najlepiej użyć do tego celu papieru toaletowego
13 wrz 08:14 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~panie Użytkownik anonimowy
~panie :
No photo ~panie Użytkownik anonimowy
i takie rzeczy robimy na parkingu przed blokiem
13 wrz 07:09 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
~Motofun :
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
Dodatki polepszają parametry paliwa i podzespołów, mam na myśli produkty z uznanych laboratoriów / firm a nie od „NAŚLADOWCÓW” ! Dobre dodatki do paliw podnoszą liczbę cetanową i oktanową, przemywają wtryski, oczyszczają komorę spalania i na stałe emulgują wodę z paliwem. Można samemu to sprawdzić w przezroczystym naczynku, zmieszać malutką ilość np.: oleju napędowego, kropelkę wody i dodatek. Wymieszać! I wymieszało się, ale sprawdźcie to po 60 min. I co, znowu mamy rozdzieloną wodę i paliwo. W zbiorniku kierowca tego nie widzi! Strona na: w ww.sx6000.pl
Pozdrawiam miłośników techniki i 4 kółek!
13 wrz 21:00 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Czyszczenie układu dolotowego diesla

Czyściliśmy silnik 1.7 CDTI, ale odkładanie mazi nie jest domeną tylko tej jednostki - tak wygląda większość nowoczesnych diesli z recyrkulacją spalin.

Widoczny po lewej stronie „urobek” pochodzi z jednej części kolektora dolotowego! Maź pokrywa sporą część dolotu – od wylotu zaworu EGR aż do głowicy.

Jak wyczyścić układ dolotowy? (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego