CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.994.433.841.58
Średnio4.314.584.081.83
Najdrożej4.654.694.942.21

Jak działają najnowsze instalacje LPG?

19 maja, 15:00
Udostępnij
0
Skomentuj
Jak działają najnowsze instalacje LPG? Jak działają najnowsze instalacje LPG? Foto: Auto Świat

W branży LPG, która ma coraz trudniej za sprawą nowych układów zasilania silników benzynowych, pojawiają się coraz bardziej wymyślne pomysły na instalacje gazowe do aut

Tradycyjny sekwencyjny wtrysk gazu ma niewątpliwe zalety: jest stosunkowo tani, do tego dziś już bez problemu takie instalacje zakłada się zarówno w autach z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Są jednak i wady – biorąc pod uwagę wpływ instalacji na nowoczesny samochód, jest to najbardziej ryzykowne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku silników wrażliwych na wyższą temperaturę spalania mieszanki; w przypadku jednostek z bezpośrednim wtryskiem benzyny niezbędne jest też jej współspalanie, a także rozruch zimnego silnika przy użyciu podstawowego paliwa.

Oznacza to, że zwłaszcza zimą i szczególnie w warunkach miejskich oszczędności są często niższe, niż zakładamy. Duża jest też – wbrew pozorom – ingerencja w samochód: trzeba zmodyfikować m.in. układ chłodzenia silnika, co jest niezbędne, żeby ogrzać parownik. Spokojnie, to niejedyny typ instalacji, który możemy wybrać. Konkurencja na rynku jest coraz większa.

Uniwersalna instalacja wtrysku gazu w stanie ciekłym

W kolektorze ssącym osadza się stosunkowo duże wtryskiwacze paliwa gazowego. 
To jedno z ograniczeń technicznych: nie w każdym silniku uda się zmieścić te elementy. W kolektorze ssącym osadza się stosunkowo duże wtryskiwacze paliwa gazowego. To jedno z ograniczeń technicznych: nie w każdym silniku uda się zmieścić te elementy. Foto: Auto Świat

Taki produkt ma w ofercie firma Vialle. Instalacja o nazwie „Vialle Liquid Si” jest przeznaczona do silników z pośrednim wtryskiem benzyny, a więc można ją montować także w starszych autach. T

o rozwiązanie klasy premium nie tylko dobrze działa, lecz także w niewielkim stopniu ingeruje w auto. Budowa i zasada działania: w zwykłym zbiorniku LPG montuje się pompę, która podwyższa naturalne ciśnienie gazu; gaz w fazie ciekłej jest tłoczony do wtryskiwaczy gazowych osadzonych w kolektorze dolotowym silnika (w systemie nie ma parownika, nie trzeba więc ingerować w układ chłodzenia jednostki).

Start silnika następuje na benzynie, a przełączenie na gaz ma miejsce po ok. 20 sekundach pracy motoru, niezależnie od temperatury otoczenia. Potem silnik jest zasilany wyłącznie gazem.

To nam się podoba

- prosta budowa,

- brak ingerencji w układ chłodzenia,

- niskie spalanie,

- instalacja bezpieczna dla silnika,

- krótki czas pracy na benzynie,

- dobre osiągi silnika na gazie

To nam się nie podoba

- komponenty wrażliwe na jakość gazu (zalecany zewnętrzny filtr gazu),

- cena instalacji (od ok. 4600 zł)

Prins Direct LiquiMax 2.0 oraz Vialle LPdi – bezpośredni wtrysk gazu

Elementy instalacji są montowane
w miejscu przewidzianym przez jej producenta. Elementy instalacji są montowane w miejscu przewidzianym przez jej producenta. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Jakkolwiek te konkurencyjne instalacje różnią się licznymi szczegółami, to jednak ogólna zasada ich działania jest zbliżona: nieodparowane paliwo gazowe (w fazie ciekłej) trafia do silnika za pośrednictwem fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych, zaś pompa gazu, zamontowana w butli, służy tylko do wstępnego podwyższenia jego ciśnienia.

Ciekłe paliwo gazowe trafia z butli do zmodyfikowanej fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia, a stamtąd do silnika. Start instalacji może nastąpić na gazie, temperatura otoczenia nie powinna mieć na to wpływu – możliwe jest zatem zasilanie silnika wyłącznie gazem.

System nie ingeruje w układ chłodzenia jednostki. Obecnie producenci udzielają na te instalacje nawet pięcioletniej (Vialle) gwarancji. Instalacje Prins można zamówić m.in. do nowych Fordów wyposażonych w silniki EcoBoost, bez utraty gwarancji na auto.

To nam się podoba:

- brak ingerencji w układ chłodzenia,

- niskie spalanie, wysokie osiągi silnika,

- idealne odwzorowanie pracy na benzynie,

- instalacja bezpieczna dla silnika,

- możliwość spalania wyłącznie LPG (możliwy start na LPG)

To nam się nie podoba:

- komponenty wrażliwe na jakość gazu,

- wysoka cena instalacji (9000-10 000 zł),

- słyszalne odgłosy pracy instalacji (pompa w bagażniku, separator paliw pod maską)

STAG 500 DIS (Dual Injection System) – podwójny wtrysk gazu

Ta ciekawa instalacja ma być dostępna w drugiej połowie roku. Jej 
atutem jest uniwersalność – nadaje się (teoretycznie) do każdego auta. Ta ciekawa instalacja ma być dostępna w drugiej połowie roku. Jej atutem jest uniwersalność – nadaje się (teoretycznie) do każdego auta. Foto: Auto Świat

Nowatorska instalacja polskiej marki Stag, obecnie znajdująca się w fazie testów, prawdopodobnie będzie dostępna już w drugiej połowie tego roku. Jest to podwójny wtrysk gazu – zasadniczą część paliwa gazowego podaje zestaw wtryskiwaczy gazowych, z których paliwo trafia do kolektora ssącego silnika, a pozostała część gazu (nieodparowanego, w fazie ciekłej) trafia do silnika za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych.

W układzie są zamontowane dwie pompy gazu, generujące ciśnienie 20 barów. W tym systemie pompa wysokiego ciśnienia pozostaje niezmodyfikowana. Paliwo trafia do wtryskiwaczy benzynowych po zmniejszeniu ciśnienia paliwa generowanego przez pompę wysokiego ciśnienia – na przewodzie paliwowym zamontowany jest trójnik.

W układzie znajduje się też parownik. Przewaga nad zwykłym sekwencyjnym wtryskiem gazu polega na wyeliminowaniu konieczności współspalania benzyny – jest ona potrzebna wyłącznie w fazie rozruchu i rozgrzewania zimnego silnika.

To nam się podoba:

- unikalna możliwość „zagazowania” silników z podwójnym wtryskiem paliwa,

- wyeliminowane współspalanie benzyny,

- konkurencyjna (w stosunku do Vialle) cena – ok. 6000 zł

To nam się nie podoba:

- złożona, rozbudowana konstrukcja,

- ingerencja w układ chłodzenia,

- spodziewana głośna praca instalacji (dwie pompy paliwa)

Naszym zdaniem

Przedstawione instalacje to produkty z górnej półki, które pozwalają użytkownikom niemal zapomnieć, że jeżdżą na zasilaniu alternatywnym: nie spada, a czasem nawet rośnie moc silników, rozwiązania są bezpieczne dla jednostek napędowych. Ograniczeniem okazują się ceny.

Warto dobrze policzyć, czy sprzęt się zwróci – jeśli mamy wyjść na zero, to jest to bezsensowna inwestycja.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (31)

No photo
No photo ~Karol. Użytkownik anonimowy
~Karol. :
No photo ~Karol. Użytkownik anonimowy
A sztuczka z LPG jest taka dobry warsztat z dobrymi opiniami i do którego są zawsze kolejki , dobre komponenty dobrane do danego auta ,początkowa oszczędność przy montażu mści się potem w czasie eksploatacji ,oraz regularny serwis tj. kontrola sterowania instalacją przez sterownik ewentualne korekty w jej pracy ,wymiana filtrów ,A z reguły narzekają ci którzy wybrali zły warsztat lub nie dbają potem o instalacje . Ja mam już drugie auto z lpg i regularnie je serwisuje raz w roku rutynowy przegląd to koszt 100pln i tyle.
21 maja 11:54 | ocena: 95%
Liczba głosów:19
95%
5%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Niewiarek Użytkownik anonimowy
~Niewiarek :
No photo ~Niewiarek Użytkownik anonimowy
JAk zwykle w temacie lpg jest masa komentarzy "znawcow" ktorzy nigdy nawet nie prowadzili auta z gazem. Jesli ktos umie liczyc to nikt go nie zniecheci do montazu. Mialem kilka autek zatrutych lpg, wszystkie kupilem juz przerobione. Obecne zjada od 25, 26-ciu litrow w gore w miescie, na trasie miesci sie w 20-tu litrach wiec dla mnie wybor jest prosty . Bzdury o gazie do zapalniczek, wybuchajacych zbiornikach , smrodzie itd przeczytam ale tylko z ciekawosci :)))
21 maja 12:32 | ocena: 93%
Liczba głosów:15
93%
7%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~echo Użytkownik anonimowy
~echo :
No photo ~echo Użytkownik anonimowy
Mam w samochodzie z 2001 roku instalacje z ciekłym wtryskiem gazu firmy JTG Icom zamontowana w 2002 roku w Niemczech. Działa to rewelacyjnie. Prosta konstrukcja (taka jak ta pierwsza z opisu), silnik nie traci mocy, nic nie trzeba serwisowac. Wtryskiwacze wytrzymują około 150 tys km i nie są drogie nawet nowe (około 300 zł sztuka), pompa w zbiorniku 100 tys km i kosztuje 100 zł, bo jest taka sama jak pompa paliwa w Seicento. Zero awarii i problemów, zestaw składa się z butli w której jest pompa z filtrem, wtryskiwaczy oraz komputera. Nie ma co się psuć.
21 maja 09:23 | ocena: 81%
Liczba głosów:21
81%
19%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
~Motofun :
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
Sucha mieszanka paliwowa to nie plus dla żywotności silnika, ale dzięki polimerowej powłoce szyjki zaworów, gładzie cylindrów, pierścienie, tłoki, panewki mają o 88% mniejsze tarcie jak na samym tylko oleju i 2 - 4 x dłuższą trwałość. Jazda na paliwie gazowym jest bardzo ekonomiczna, ale może być jeszcze o 9-13% oszczędniejsza dzięki s x 6 0 0 0.p l Redukuje branie oleju o 50-90%. W zimie potrzeba 20% mniej prądu do rozruchu. Silnik zdecydowanie lżej wchodzi na obroty, jest cichszy tym samym samochód lepiej przyśpiesza. Stosuje się tylko raz na 80-130 tys. km! Toyota zaleca s x 6 0 0 0 wymagającym klientom, a Mazda oferowała do czasu nawiązania współpracy z Fordem! Efektywność silnika zaowocowała się zwycięstwem Mazdy 787 B z tak problematycznym silnikiem Wankla, w 24 godzinnym wyścigu Le Mans w 1991r. W USA powszechnie stosowane od 1989r, w Polsce od 4 lat. Nie oceniaj bezmyślnie ale sam sprawdź, w Opiniach są telefony użytkowników więc porozmawiaj z nimi.
21 maja 08:24 | ocena: 52%
Liczba głosów:42
52%
48%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~JeździecFokusem Użytkownik anonimowy
~JeździecFokusem :
No photo ~JeździecFokusem Użytkownik anonimowy
Mam Prins DLM 2.0 w Ford Focus Ecoboost 1.0. Przejechane 95.000 km na LPG. Oryginalne wtryskiwacze już do wymiany bo są tak zasyfione. Koszt diagnostyki i wymiany kompletu (3 sztuki) wtryskiwaczy to około 2600zł. Uwzględniając wysoki koszt instalacji Prinsa i tak będę do przodu po ich wymianie (i może spokój i czysta oszczędność na najbliższe kilkadziesiąt tysięcy km), ale przestrzegam, żeby nie oczekiwać bajecznej eksploatacji. Prins nie przewidział, że LPG trzeba by filtrować...
21 maja 14:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
| odpowiedzi: 4
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zenon Użytkownik anonimowy
~Zenon
No photo ~Zenon Użytkownik anonimowy
do ~C:
No photo ~C Użytkownik anonimowy
20 maja 00:01 użytkownik ~C napisał
Nie montujcie lpg. Miałem i nie polecam. Masa podatnych na awarie podzespołów i problemy z częstszym serwisem.
co Ty pitolisz kolego. Ileś zrobił kilometrów na gazie? Jakoś ja targam 25-30tys. rocznie na gazie i zero problemów.
21 maja 09:15 | ocena: 87%
Liczba głosów:15
87%
13%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lolopj Użytkownik anonimowy
~lolopj
No photo ~lolopj Użytkownik anonimowy
do Jozef Osuchowski:
Jozef Osuchowski Jozef Osuchowski Facebook Zobacz profil
21 maja 11:56 użytkownik Jozef Osuchowski napisał:
przeciwnicy gazu to albo zakompleksione typki co ich nie stać na instalację, albo trolle opłacane przez koncerny paliwowe, bo najwięcej tracą
1. Gdyby wszyscy przeciwnicy LPG nagle się do niego przekonali, to miałbyś ceny jak benzyny i byłobyby to wtedy nieopłacalne.
2. Pojazdy z LPG mają znacznie wyższe przebiegi od benzyniaków, więc ich kupowanie na rynku wtórnym jest bardziej ryzykowne.
3. Strzały z gazu są niebezpieczne, zwłaszcza jak ci zaduszą silnik na środku skrzyżowania (wiem, co piszę, bo jeżdżę służbowym, zagazowanym autem i nie raz blokowałem skrzyżowanie, bo mi strzelił przy ruszaniu).
21 maja 21:52 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Jozef Osuchowski Jozef Osuchowski Facebook Zobacz profil
Jozef Osuchowski :
Jozef Osuchowski Jozef Osuchowski Facebook Zobacz profil
przeciwnicy gazu to albo zakompleksione typki co ich nie stać na instalację, albo trolle opłacane przez koncerny paliwowe, bo najwięcej tracą
21 maja 11:56 | ocena: 79%
Liczba głosów:19
79%
21%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LPG Użytkownik anonimowy
~LPG
No photo ~LPG Użytkownik anonimowy
do ~król :
No photo ~król Użytkownik anonimowy
21 maja 09:01 użytkownik ~król napisał
jestem królem całej wsi bo mam auto z lp dzi
Jesteś królem całej wsi bo masz silnik tdi :)
21 maja 12:29 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LpgFan Użytkownik anonimowy
~LpgFan :
No photo ~LpgFan Użytkownik anonimowy
z tym unikalnym systemem do silników z podwójnym wtryskiem to chyba przesada. Na YT są filmy o samochodach z takim układem zasilania (np. Audi A5, Skoda Octavia 1,8 TSI 125 i 132 kW, które były montowane ponad rok temu!!!!)
Czyli pierwsi na pewno nie są i nie byli...
21 maja 18:40 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej