Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Sprawdź akumulator przed zimą

3 lis 16 18:18

Im nowszy samochód, tym trudniejsze okazują się sprawdzenie stanu akumulatora i ewentualny dobór nowego. Podpowiadamy, jak interpretować wyniki pomiarów, gdzie kupować i co mówią oznaczenia z etykiet

Udostępnij
0
Skomentuj
Eksploatacja: układ elektryczny Eksploatacja: układ elektryczny Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat

Przełom października i listopada to w naszym klimacie czas, gdy zdarzają się pierwsze przymrozki. Właściciele sklepów i warsztatów handlujących akumulatorami już zacierają ręce, bo klientów – jak co roku – zabraknąć nie powinno. Niska temperatura zwykle obnaża wszystkie słabości związane z baterią i układem ładowania w każdym aucie.

Multimetr prawdę ci powie?

Jak sprawdzić, co boli? Na internetowych forach i w formie tradycji przekazywanej ustnie z pokolenia na pokolenie krąży opis prostego sposobu na test samochodowej baterii. Otóż multimetr przyłożony do klem akumulatora powinien wskazać wartości rzędu 12,5-12,8 V – koniec kropka. Każda większa odchyłka od normy oznacza, że akumulator jest niedoładowany. Co bardziej świadomi technicznie użytkownicy sprawdzają też napięcie ładowania, gdy są włączone silnik i odbiorniki prądu.

Niestety, mamy złe wieści. Po pierwsze, próba tego rodzaju ma mocno orientacyjny charakter. Zbyt niskie napięcie na klemach faktycznie może być efektem zwykłego niedoładowania, ale też i usterki. Multimetr, owszem, pozwoli zmierzyć ubytek prądu na postoju i wstępnie wykluczyć lub potwierdzić usterkę w układzie, ale jest to nieco trudniejsza próba niż zwykły pomiar napięcia spoczynkowego. Pamiętajcie o tym, że ładowanie baterii w samochodzie z niesprawną instalacją nic nie da, bo problem z rozruchem za chwilę znów się pojawi.

Po drugie, nawet prawidłowe napięcie nie musi oznaczać, że wszystko jest w porządku. Stary, zużyty akumulator może w spoczynku trzymać prawidłowe parametry, a wyzionąć ducha natychmiast po podłączeniu nawet małego odbiornika. Po trzecie, wartości osiągane przez baterie w nowoczesnych autach z układem start-stop potrafią znacząco odbiegać od wspomnianych 12,5-12,8 V, a i tak nie ma mowy o żadnej usterce.

Znacznie pewniejszy sposób na sprawdzenie stanu baterii to wykonanie próby za pomocą odpowiedniego testera, uwzględniającego m.in. zmienne obciążenie. Za usługę z reguły zapłacicie kilkanaście-kilkadziesiąt zł, ale jeśli w tym samym serwisie wymienicie akumulator, to zapewne obejdzie się bez dodatkowych kosztów.

Na ile lat wystarczy akumulator?

Akumulatory przeciętnie wytrzymują ok. 5 lat, ale w autach często używanych na krótkich trasach i z dużą liczbą odbiorników elektrycznych mogą znacznie wcześniej zakończyć swój żywot.

Parametry, co mówi etykieta akumulatora

Dobieramy akumulator Dobieramy akumulator Foto: Auto Bild / Auto Świat

Zanim przejdziemy do kwestii wyboru samego akumulatora, zastanowimy się, dokąd najlepiej udać się na zakupy. Możliwości są z grubsza trzy: internet, sklep motoryzacyjny (warsztat) oraz typowy hipermarket. Odradzamy głównie ten ostatni, gdyż oferowane tam akumulatory są często przeleżałe, a nic tak im nie szkodzi, jak bezczynność. Uwaga: jeśli kupujecie przez internet – niezłe ceny i duży ruch, więc akumulatory z reguły długo nie leżakują – wybierzcie raczej odbiór osobisty. Przesyłka będzie droga (akumulator to niebezpieczny produkt!), a może się zdarzyć i tak, że bateria dotrze do was najzwyczajniej w świecie uszkodzona. Jak dobrać właściwy akumulator? Producent każdego auta umieszcza parametry w instrukcji obsługi. Jeśli jej nie macie, będziecie musieli skorzystać np. z katalogów dostarczanych przez producentów baterii. Unikajcie raczej internetowych forów, gdyż akurat w przypadku baterii samochodowych zawarte tam dane często niewiele mają wspólnego z prawdą.

Podstawowy parametr to pojemność akumulatora, wyrażona w amperogodzinach (Ah). Ta wartość, w dużym uproszczeniu, mówi, ile prądu „zmieści się” w danej baterii. Im większy silnik i im więcej dodatków zwiększających komfort jazdy, tym wyższa zalecana pojemność. Uwaga: kupowanie akumulatora o parametrach znacznie wyższych niż największe zalecane z reguły jest pozbawione sensu – po pierwsze, zachodzi ryzyko, że bateria będzie cały czas niedoładowana (a to skróci jej życie), po drugie, taki akumulator może mieć większe rozmiary od fabrycznego i zwyczajnie nie zmieści się w aucie.

Prąd rozruchowy jest wyrażany w amperach (A). Dodatkowo podaje się też normę, według której wyrażono ten parametr – w tym wypadku jest to EN, ale można spotkać też DINi SAE. Też powinien być dopasowany do danego auta i silnika, bo np. duże „bezwładne” silniki Diesla wymagają dużego prądu do zakręcenia wałem korbowym.

Napięcie znamionowe – w tym wypadku 12 V, musi być takie samo, jak w przypadku instalacji samochodu. Producenci akumulatorów umieszczają też na nich dodatkowe informacje o typie (np. AGM, GEL; patrz niżej) oraz informacje dotyczące biegunowości.

Jaki rodzaj akumulatora wybrać, poprawne ładowanie

We współczesnych samochodach osobowych stosuje się już prawie wyłącznie tzw. akumulatory bezobsługowe, czyli takie, w których przez cały okres użytkowania nie uzupełnia się elektrolitu. Obsługa ogranicza się w tym wypadku w zasadzie wyłącznie do sprawdzenia poziomu naładowania za pomocą „oczka” (jeśli jest): zielony kolor oznacza pełną baterię; czarny – należy naładować; biały lub żółty – akumulator jest zużyty i nadaje się do wymiany. Jeśli chodzi o ładowanie, to w przypadku „manualnych” prostowników przyjęło się, że optymalna wartość to prąd na poziomie 1/10 pojemności baterii, czyli np. w przypadku akumulatora 60 Ah będzie to 6 A. Ważne: ta zasada nie dotyczy baterii AGM, ECM i żelowych! W takim wypadku zastosujcie inteligentny prostownik, który sam dobierze parametry.

Standardowy: najbardziej rozpowszechniony – jeszcze – rodzaj akumulatora samochodowego. W jego celach znajdują się płyty zalane ciekłym elektrolitem – w przypadku baterii obsługowych można go w razie potrzeby uzupełnić wodą demineralizowaną. Baterie bezobsługowe (SLA, VRLA) nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Przeciętna żywotność akumulatora tego typu wynosi ok. 5 lat.

ECM/EFB: ten typ akumulatorów można spotkać głównie w tzw. miękkich hybrydach (mild hybrid), niewyposażonych w mocno rozbudowany układ elektryczny. Tak samo jak akumulatory AGM, są wyłącznie bezobsługowe, ale różnią się między innymi lepszą tolerancją na wysokie temperatury. Uwaga: niekiedy wymiana akumulatora AGM lub ECM może wymagać podłączenia komputera i poinformowania o tym centralki sterującej.

AGM: akumulatory tego typu stosuje się w nowoczesnych samochodach wyposażonych w układ start-stop. Elektrolit jest uwięziony w separatorach z włókna szklanego, umieszczonych między płytami. Baterie AGM cechują się większą odpornością na częste rozruchy niż standardowe, stosuje się je w pojazdach z napędem hybrydowym oraz w autach wyposażonych w układ odzyskiwania energii. Źle znoszą wysokie temperatury!

Akumulatory w najlepszych cenach - kup bez wychodzenia z domu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej