Sprawdź się także w naszych pozostałych quizach
Rozpocznij quiz
Bezpośredni system kontroli ciśnienia powietrza w kołach (TPMS) tym różni się od pośredniego, że:
Poprawna odpowiedź: mierzy ciśnienie za pomocą czujników umieszczonych w kołach
Bezpośredni (aktywny) układ TPMS mierzy ciśnienie w czasie rzeczywistym za pomocą czujników umieszczonych w kołach, komunikujących się ze sterownikiem drogą radiową Systemy pośrednie (pasywne) szacują ciśnienie na podstawie odczytów z czujników prędkości obrotowej kół – im niższe ciśnienie, tym mniejszy obwód koła.
AdBlue to preparat stosowany w autach z silnikami diesla w celu:
Poprawna odpowiedź: oczyszczania spalin z tlenków azotu przy użyciu układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR)
AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika jest wykorzystywany do oczyszczania spalin z tlenków azotu przy użyciu układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
CHAdeMO to:
Poprawna odpowiedź: standard szybkiego ładowania aut elektrycznych prądem stałym, popularny głównie w samochodach marek azjatyckich
CHAdeMO to standard ładowania aut elektrycznych opracowany w Japonii, wykorzystywany m.in. Nissanie Leaf. W pierwotnej wersji pozwala na dostarczenie prądu stałego (DC) o mocy do 62,5 kilowata (500 wolt, 125 amperów). Standard CHAdeMO jest też określany jako IEC 62196 Type 4.
Skrót WLTP oznacza:
Poprawna odpowiedź: aktualnie używaną procedurę badania pojazdów lekkich, która ma pozwalać na bardziej wiarygodne i porównywalne pomiary zużycia paliwa i emisji spalin
WLTP, czyli Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich), to aktualnie wykorzystywana procedura badania pojazdów lekkich, która ma pozwalać na bardziej wiarygodne i porównywalne pomiary zużycia paliwa i emisji spalin.
Oleje niskopopiołowe LowSAPS zostały stworzone do aut wyposażonych w zaawansowane systemy oczyszczania spalin, ale:
Poprawna odpowiedź: nie należy ich używać w starszych silnikach, w których producent nie przewidział ich stosowania
Olejów LowSAPS nie należy ich używać w starszych silnikach, w których producent nie przewidział ich stosowania. Mają one inne dodatki uszlachetniające i modyfikujące tarcie niż oleje zalecane do starszych konstrukcji, mogą też wymagać bardziej wydajnych układów smarowania.
Filtry GPF stosowane w nowych modelach aut to:
Poprawna odpowiedź: filtry oczyszczające z cząstek stałych spaliny silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem
GPF (Gasoline Particulate Filter) to filtry oczyszczające z cząstek stałych spaliny silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Przy aktualnych normach emisyjnych większość silników benzynowych już ich wymaga.
Systemy eCall są montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych i dostawczych do 3,5 tony, homologowanych po 31 marca 2018 r. Służą do:
Poprawna odpowiedź: automatycznego wzywania pomocy w razie kolizji
System eCall to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Urządzenia eCall są obowiązkowo montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku.
Czynnik do klimatyzacji HFO-1234yf zastąpił w nowych autach używany wcześniej czynnik R134a ponieważ:
Poprawna odpowiedź: ma niższy współczynnik GWP określający jego potencjalny wpływ na ocieplenie klimatu, choć jest palny, potencjalnie niebezpieczny, mniej wydajny i drogi
Jedyną zaletą kontrowersyjnego chłodziwa HFO-1234yf jest jego ma niższy współczynnik GWP określający jego potencjalny wpływ na ocieplenie klimatu. W przeciwieństwie do wcześniej używanych chłodziw jest on jednak palny, po podgrzaniu staje się bardzo niebezpieczny, jest też mniej wydajny i drogi.
Nowe modele aut powinny być wyposażone w system BLIS. Służy on do:
Poprawna odpowiedź: ostrzegania przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu lusterek
BLIS czyli Blind Spot Information System służy do ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek.
Według niektórych komentatorów motoryzacja już w niedalekiej przyszłości ma się opierać na pojazdach z napędem wodorowym. Podstawową zaletą napędu wodorowego jest:
Poprawna odpowiedź: stosunkowo duży zasięg i szybkość tankowania
Samochody z napędem wodorowym to tak naprawdę auta elektryczne z pokładową elektrownią w postaci zasilanego wodorem ogniwa paliwowego. Uzupełnianie wodoru trwa tyle, co tankowanie paliwa do auta z napędem spalinowym, a uzyskiwane na jednym tankowaniu zasięgi są również porównywalne. Niestety, stacji tankowania wodoru jest jak na lekarstwo, a ładowanie aut elektrycznych okazuje się tańsze.
Rekuperacja to w przypadku samochodów:
Poprawna odpowiedź: odzyskiwanie energii hamowania przez auta z napędem elektrycznym albo hybrydowym
Rekuperacja odzyskiwanie energii hamowania przez auta z napędem elektrycznym albo hybrydowym.
Wiele nowych aut wyposażonych jest w układy start&stop i akumulatory AGM. Tego typu akumulator w takim pojeździe:
Poprawna odpowiedź: nie może zostać zastąpiony tańszym akumulatorem kwasowo-ołowiowym – bo standardowe akumulatory ładują się za wolno i za wolno oddają energię, żeby móc współpracować z układami odzyskiwania energii
Akumulator AGM zamontowany w aucie z instalacją fabrycznie dostosowaną do tego typu baterii nie może zostać zastąpiony tańszym akumulatorem kwasowo-ołowiowym – bo standardowe akumulatory ładują się za wolno i za wolno oddają energię, żeby móc współpracować z układami odzyskiwania energii. Akumulatory AGM bardzo źle znoszą przegrzanie!
Funkcja Pass-Thru w przypadku nowszych modeli aut oznacza:
Poprawna odpowiedź: możliwość uzyskania przez warsztat niezależny dostępu do portalu producenta samochodu i wykonania za jego pośrednictwem procedur diagnostycznych, adaptacji czy aktualizacji oprogramowania. Za dostęp do fabrycznego oprogramowania mogą być pobierane opłaty
Zgodnie z unijnymi przepisami, producenci aut mają obowiązek udostępniać dane niezbędne do obsługi aut również serwisom spoza sieci autoryzowanej. Standard Pass-Thru daje możliwość uzyskania przez warsztat niezależny dostępu do portalu producenta samochodu i wykonania za jego pośrednictwem procedur diagnostycznych, adaptacji czy aktualizacji oprogramowania. Niezbędny jest do tego odpowiedni komputer diagnostyczny, a za dostęp do fabrycznego oprogramowania mogą być pobierane opłaty.
Montaż instalacji gazowej do auta z napędem hybrydowym jest:
Poprawna odpowiedź: bardzo popularny w autach używanych jako taksówki, gdzie sprawdza się doskonale
Montaż instalacji gazowej do auta z napędem hybrydowym jest bardzo popularny wśród taksówkarzy. W wielu popularnych hybrydach, np. w Toyotach Prius czy Auris Hybrid instalacje gazowe sprawdzają się doskonale.