Porady Eksploatacja Montaż kół z oponami letnimi. Zrób to sam. Poradnik krok po kroku

Montaż kół z oponami letnimi. Zrób to sam. Poradnik krok po kroku

Czas odstawić zimówki do garażu i zamontować koła z oponami letnimi. Nie trzeba w tym celu jechać do serwisu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas samodzielnej wymiany kół.

Montaż kół z oponami letnimi - sam wymień koła!
Zobacz galerię (12)
Archiwum / Auto Bild
Montaż kół z oponami letnimi - sam wymień koła!

Z wiosenną wymianą opon nie ma co przesadnie zwlekać, bo w wyższych temperaturach zimówki nie dość, że zużywają się w zastraszającym tempie, to na dodatek zapewniają znacznie gorszą od opon letnich przyczepność.

Z drugiej jednak strony nadmierny pośpiech też nie jest dobrym pomysłem. O ile opony letnie należy zmieniać na zimowe możliwie wcześnie, bo na nowoczesnym ogumieniu letnim po prostu nie da się bezpiecznie jeździć po śniegu, o tyle w przypadku zimówek w wyższych temperaturach nie jest już tak źle, jeśli kierowca bardzo powściągliwie operuje pedałem gazu. Kiedy więc czujecie, że w tym roku powrót zimowej pogody już nie grozi, czas wymienić opony.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wymiana kół na letnie — zrób to sam

Samodzielna przekładka nie jest przesadnie trudna – ale tylko pod warunkiem, że macie już zmontowane koła, czyli opony założone na obręcze. Ważne też, żeby były one wyważone – jeśli w ubiegłym sezonie koła "biły" lub w trakcie wiosennych oględzin okaże się, że np. z felg mogły odpaść ciężarki, to wizyta w warsztacie będzie konieczna.

Do wymiany kół są też potrzebne podnośnik i odpowiedni klucz. Jeśli macie tylko te narzędzia, które dostaliście wraz z autem, nawet nie próbujcie zabierać się do samodzielnej wymiany – to sprzęt przeznaczony do okazjonalnego użytku w sytuacjach awaryjnych. Po odkręceniu dosłownie kilku śrub fabryczny klucz może się zgiąć lub urwać, a obsługa dołączonego podnośnika nie dość, że jest niewygodna, to na dodatek nie zapewnia on zwykle wystarczająco stabilnej pozycji samochodu, żeby móc przy nim spokojnie pracować.

Za równowartość jednej wymiany kół w warsztacie (80-120 zł) można kupić podnośnik hydrauliczny typu "żaba" i całkiem solidny klucz do kół.

Wymiana kół — naszym zdaniem

W szczycie sezonu w warsztatach przy wymianie kół często pracują doraźnie zatrudnieni "fachowcy" z łapanki, którzy w dodatku wykonują obowiązki pod presją czasu. W takich warunkach nie zawsze można więc liczyć na staranność i profesjonalizm. Co innego, jeśli ktoś wymienia koła we własnym samochodzie.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji