Auto Świat Porady Eksploatacja Montaż kół z oponami letnimi. Zrób to sam. Poradnik krok po kroku

Montaż kół z oponami letnimi. Zrób to sam. Poradnik krok po kroku

Czas odstawić zimówki do garażu i zamontować koła z oponami letnimi. Nie trzeba w tym celu jechać do serwisu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas samodzielnej wymiany kół.

Montaż kół z oponami letnimi - sam wymień koła!Archiwum / Auto Bild

Z wiosenną wymianą opon nie ma co przesadnie zwlekać, bo w wyższych temperaturach zimówki nie dość, że zużywają się w zastraszającym tempie, to na dodatek zapewniają znacznie gorszą od opon letnich przyczepność.

Z drugiej jednak strony nadmierny pośpiech też nie jest dobrym pomysłem. O ile opony letnie należy zmieniać na zimowe możliwie wcześnie, bo na nowoczesnym ogumieniu letnim po prostu nie da się bezpiecznie jeździć po śniegu, o tyle w przypadku zimówek w wyższych temperaturach nie jest już tak źle, jeśli kierowca bardzo powściągliwie operuje pedałem gazu. Kiedy więc czujecie, że w tym roku powrót zimowej pogody już nie grozi, czas wymienić opony.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wymiana kół na letnie — zrób to sam

Samodzielna przekładka nie jest przesadnie trudna – ale tylko pod warunkiem, że macie już zmontowane koła, czyli opony założone na obręcze. Ważne też, żeby były one wyważone – jeśli w ubiegłym sezonie koła "biły" lub w trakcie wiosennych oględzin okaże się, że np. z felg mogły odpaść ciężarki, to wizyta w warsztacie będzie konieczna.

Do wymiany kół są też potrzebne podnośnik i odpowiedni klucz. Jeśli macie tylko te narzędzia, które dostaliście wraz z autem, nawet nie próbujcie zabierać się do samodzielnej wymiany – to sprzęt przeznaczony do okazjonalnego użytku w sytuacjach awaryjnych. Po odkręceniu dosłownie kilku śrub fabryczny klucz może się zgiąć lub urwać, a obsługa dołączonego podnośnika nie dość, że jest niewygodna, to na dodatek nie zapewnia on zwykle wystarczająco stabilnej pozycji samochodu, żeby móc przy nim spokojnie pracować.

Za równowartość jednej wymiany kół w warsztacie (80-120 zł) można kupić podnośnik hydrauliczny typu "żaba" i całkiem solidny klucz do kół.

Wymiana kół — naszym zdaniem

W szczycie sezonu w warsztatach przy wymianie kół często pracują doraźnie zatrudnieni "fachowcy" z łapanki, którzy w dodatku wykonują obowiązki pod presją czasu. W takich warunkach nie zawsze można więc liczyć na staranność i profesjonalizm. Co innego, jeśli ktoś wymienia koła we własnym samochodzie.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków