• Podczas gdy spada sprzedaż opon zimowych, rośnie sprzedaż opon całorocznych
  • Polscy kierowcy kupują coraz więcej opon w dużych rozmiarach – 18-, 19- calowych i większych

Naznaczony inflacją rok 2022 to trudny rok dla kierowców i firm oponiarskich. Choć jeszcze rok wcześniej notowały one bardzo wysokie wzrosty sprzedaży (ogółem polscy kierowcy w 2021 r. kupili o 30 proc. więcej opon niż rok wcześniej), to w 2022 r. sprzedaż wszystkich opon razem wziętych spadła o 3,6 proc., licząc rok do roku.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Coraz więcej kierowców używa opon całorocznych

Przede wszystkim zanurkowała sprzedaż opon zimowych – aż o 10,6 proc., lepiej sprzedawały się opony letnie (wzrost o 3,2 proc.), nieznaczny wzrost sprzedaży zanotowały opony całoroczne. "W 2022 r. możemy mówić o zahamowaniu dwucyfrowych wzrostów tego segmentu (opon całorocznych – red.), jakie rejestrowaliśmy od 2015 r. – komentuje Piotr Snakowski z firmy Continental. – Przewidujemy jednak, że zahamowanie to ma charakter tymczasowy. Kategoria ogumienia wielosezonowego rozwija się niezwykle dynamicznie, a na taki typ opony decyduje się coraz więcej kierowców, szczególnie w rejonach, w których sezon zimowy nie obfituje w częste opady śniegu".

Udział opon całorocznych w rynku to obecnie ok. 18 proc. Powodów wybierania przez kierowców opon całorocznych zamiast opon sezonowych jest z pewnością wiele. To zarówno czas zaoszczędzony na wizytach w serwisie, pieniądze, których nie trzeba wydawać na sezonowy serwis ogumienia, to także możliwość kupna tylko jednego kompletu opon. Drogie paliwo, które wymusza na wielu kierowcach ograniczenie przebiegów, to kolejny powód uzasadniający postawienie na opony całoroczne.

Coraz więcej dużych rozmiarów

Eksperci firmy Continental wskazują też na zmniejszający się udział w rynku mniejszych rozmiarów opon i stale rosnącą sprzedaż opon w dużych rozmiarach. Gdy – tak jak w roku 2021 – rośnie sprzedaż opon, to dotyczy to wszystkich rozmiarów, ale dużych najbardziej. Gdy rynek notuje spadki tak jak w 2022 r., rośne sprzedaż jedynie opon w rozmiarach 18 cali oraz opon 19-calowych i większych. Najwyższe spadki dotyczą sprzedaży opon w rozmiarach 15 cali i mniejszych.

Coraz bardziej potrzebne opony premium

Zwiększony nacisk na promowanie opon z górnej półki przedstawiciele Continentala tłumaczą rosnącą mocą i masą pojazdów. O ile 10 lat temu bazowa wersja najpopularniejszego w Polsce samochodu miała moc 80 KM, to obecnie jest to 140 KM. Coraz więcej jest też ciężkich pojazdów wyposażonych w napędy hybrydowe i bateryjne. To wszystko powoduje, że wielu kierowców wręcz nie ma wyjścia: aby cieszyć się osiągami swoich samochodów, musi kupować opony z górnej półki.

Nowe trendy oponiarskie: opony z... plastiku i nie tylko

  • Testowane są nowe materiały do produkcji opon, w tym materiały z recyklingu. Np. Continental promuje technologię Conti Re.Tex polegającą na wykorzystaniu zużytych butelek PET do produkcji wewnętrznej struktury opony. Takie, odpowiednio oznaczone opony, już są w sprzedaży i jeżdżą także w Polsce. Zastosowanie w nich tworzywa z recyklingu nie wpływa na trwałość ani na osiągi opony, zaś cena jest taka sama jak "zwykłych" opon;
  • W gamach modeli opon jednej marki pojawiają się coraz bardziej liczne opony o odmiennych właściwościach, wyprodukowane z naciskiem na komfort, trwałość i niski hałas, niskie opory toczenia albo na ekstremalne osiągi. Warto zwrócić na to uwagę, wybierając nowe opony.
  • Opony do samochodów elektrycznych to modele opracowane pod kątem samochodów z różnymi napędami, jednak w przypadku elektryków i samochodów hybrydowych szczególnie warto zwrócić uwagę, poza rozmiarem, na dodatkowe oznaczenia, które zapewniają o kompatybilności danego modelu opon z napędem elektrycznym.
  • Wraz ze spadkiem cen transportu morskiego można spodziewać się większej dostępności na rynku najtańszych opon pochodzących z rynku chińskiego
Ładowanie formularza...