- Pomożemy Ci znaleźć najlepsze opony do Twojego auta
- Prezentujemy wyniki 114 modeli opon w 5 popularnych rozmiarach
- Sprawdziliśmy opony przeznaczone do aut kompaktowych, sportowych, aut klasy średniej, terenówek i SUV-ów
- W jednym miejscu możecie sprawdzić, jak spisywały się opony zimowe i całoroczne
Tym razem prezentujemy podsumowanie aktualnych testów opon przygotowanych na zlecenie różnych tytułów należących do rodziny Auto Bild. Testy podzieliliśmy według rozmiarów i typów opon. Poza oceną końcową przedstawiamy też oceny pośrednie w najważniejszych kategoriach, takich jak: zachowanie na śniegu, mokrych i suchych nawierzchniach, a także koszty eksploatacji.
Nawet jeśli po raz kolejny prognozy meteorologów i klimatologów okażą się przesadzone i znów ominie nas naprawdę mroźna zima, to i tak w naszym klimacie próba poruszania się przez cały rok na oponach letnich to fatalny pomysł. Że niby wcześniej przecież wszyscy tak robili, a zimy były bardziej zimowe niż teraz? To nie do końca prawda – owszem, zimy były bardziej mroźne i śnieżne, ale dawnym oponom uniwersalnym bliżej było do dzisiejszych opon całorocznych niż do ogumienia letniego. Ruch był też mniejszy, a auta miały znacznie gorsze osiągi i były znacznie lżejsze od współczesnych.
Opony letnie nie nadają się na zimę – ostrożna jazda nie pomoże
Dzisiejsze opony letnie mają świetną przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, ale kiedy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza, ich przyczepność zaczyna się pogarszać. Z oponami zimowymi jest odwrotnie – wysokie temperatury to nie ich żywioł, dopiero kiedy robi się chłodniej, pokazują, co potrafią. Oczywiście, dobre zimówki muszą sobie też radzić w innych warunkach – w naszym klimacie zimą nie brakuje przecież ciepłych i deszczowych dni. Przetestowaliśmy też opony całoroczne – oczywiście, takie, które spełniają wszystkie wymogi stawiane oponom zimowym.
Wyniki testów opon mają znaczenie
Nasza rada: nie kupujcie kota w worku! Jakości opon nie da się ocenić po ich wyglądzie, a rekomendacje sprzedawców, czy nawet opinie użytkowników, którzy przecież nie mają możliwości obiektywnego porównania kupionych opon z innymi produktami, też mogą wprowadzać w błąd. Niezmiennie od lat radzimy, żeby w zakupach kierować się wy— wynikami niezależnych testów. Oczywiście, nie trzeba ograniczać się tylko do zwycięzców porównań – warto czytać wyniki ze zrozumieniem i wybierać opony najlepsze w tych dziedzinach, na których wam najbardziej zależy.
Zwycięzcy sezonu zimowego 2021/22. Producent roku w kategorii opon zimowych
Dzięki doskonałym wynikom modeli: Alpin 5, Alpin 5 SUV i Alpin 6 Michelin zasłużył sobie na tytuł "Producent roku" w kategorii opon zimowych na sezon 2021/22. Drugie miejsce dzielą między sobą marki Continental i Vredestein, a trzecie – Goodyear i Hankook.
Producent roku w kategorii opon całorocznych
Goodyear – marka od lat znana z opon całorocznych – i Hankook z modelem Kinergy 4S2 zajęły najwyższe miejsce na podium. Tuż za nimi, na drugim miejscu, Continental (model Allseason Contact), a na trzecim, ex aequo, Michelin i Vredestein.
Od opon marek premium aż po propozycje dla wyjątkowo oszczędnych klientów: w wielkim teście opon zimowych sprawdziliśmy aż 50 modeli ogumienia – zaledwie cztery spośród nich zasłużyły sobie na najwyższą notę.
Pewnie na śniegu i lodzie, bezpiecznie na mokrej i suchej nawierzchni, w dodatku ze sporą dozą przyjemności z jazdy – nasze oczekiwania wobec opon zimowych do szybkich, mocnych aut spełniły opony zimowe marek Hankook, Michelin oraz Vredestein.
Napęd na obie osie i dobre ogumienie zimowe to zestaw, który pozwala zdobywać nawet ośnieżone wzniesienia i strome podjazdy – w tym najlepsze okazały się opony marek Michelin oraz Vredestein. Na mokrej drodze lepiej wypadły gumy marek Goodyear i Bridgestone.
Opony całoroczne wciąż nie są w stanie zapewnić szczytowych osiągów opon letnich czy zimowych. To nie znaczy, że nie pozwalają na bezpieczną i dynamiczną jazdę w różnych warunkach. To, co w nich najlepsze, to brak ryzyka, że zaskoczy nas gwałtowna zmiana pogody.