• Marki, których opony jeszcze kilka lat temu przegrywały już na etapie eliminacji, teraz trafiają do finału.
  • Opony renomowanych marek wciąż pozostają bezpiecznym wyborem w kwestii właściwości jezdnych, ale nie zawsze są opłacalnym zakupem.
  • Opony tanie w zakupie nie zawsze są tanie w eksploatacji – niektóre z nich mają żenująco niską trwałość.
  • Do testu wybraliśmy zarówno opony klasy premium, jak i propozycje budżetowe

Oferta opon letnich jest olbrzymia – w popularnych rozmiarach mamy z reguły do wyboru nawet kilkadziesiąt modeli. Od produktów renomowanych marek, aż po wyroby firm, o których nieliczni z nas słyszeli. Od opon sprzedawanych niewiele drożej od dobrych gum do rowerów, aż po drogie opony letnie klasy premium. W tegorocznym, wielkim teście opon letnich na rok 2023 zajęliśmy się oponami w rozmiarze 225/45 R18.

To nie pomyłka, w tym roku testowaliśmy też opony letnie do aut sportowych i o sportowym zacięciu, w zbliżonym rozmiarze 225/40 R18. Rozmiar 225/45 R18 stosowany jest obecnie w wielu nowych autach kompaktowych (Audi A3, BMW serii 1 i 2, VW Golf, Seat Leon, Toyota Corolla, Renault Megane), a ten test nie dość, że obejmuje więcej opon, to też zostały one poddane większej liczbie prób, pozwalających ocenić nie tylko ich właściwości jezdne, ale też m.in. trwałość i koszty eksploatacji . Żeby zapewnić wiarygodne wyniki, opony zostały zakupione anonimowo, w handlu detalicznym.

Foto: Auto Bild

Jak to zwykle w naszych testach bywa, tym razem również zaczęliśmy od rundy eliminacyjnej, która w naszym przypadku polega na wykonaniu prób hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.

Tylko te modele, które wypadły w eliminacjach najlepiej, poddawane są kompletowi prób na opony, które i tak nie miałyby szans na naszą rekomendację, szkoda czasu i nakładów. Podczas właściwego testu badamy m.in. odporność opon na aquaplaning, przyczepność i prowadzenie, ale też trwałość i opory toczenia.

W rundzie eliminacyjnej niewiele było niespodzianek, nadal jest tak, że droższe opony z reguły wypadają tu lepiej. Od tej reguły zdarzają się wyjątki, takie jak choćby opony marki Linglong, które wypadły tak dobrze w próbach hamowania, że zasłużyły sobie na miejsce w finale. Negatywną niespodziankę sprawiły nam tym razem opony Vredestein, Firestone i Semperit (marka z grupy Continentala), które w eliminacjach wypadły najwyżej przeciętnie lub wręcz słabo.

Te opony trafiły do finału testu

Model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h Droga hamowania na suchym ze 100 km/h Suma dróg hamowania
Hankook Ventus S1 evo³ (K127) 24,8 33,3 58,1
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 25,4 33,2 58,6
Pirelli P Zero PZ4 24,9 34 58,9
Yokohama Advan Sport V107 25,4 33,5 58,9
Continental PremiumContact 7 25,3 33,7 59,0
Michelin Pilot Sport 5 26 34,1 60,1
Linglong Sport Master 25,8 34,4 60,2
Falken Azenis FK520 27,0 33,7 60,7
Maxxis Victra Sport 5 VS5 26,7 34,1 60,8
Toyo Proxes Sport 2 26,9 34,1 61
Sava Intensa UHP 2 27,4 34,3 61,7
Kumho Ecsta PS71 26,6 35,1 61,7
Dunlop Sport Maxx RT 2 27 34,8 61,8
Nexen N´Fera Sport 27,2 34,6 61,8
GT Radial SportActive 2 27,3 35,9 63,2
Bridgestone Turanza 6 27,6 35,7 63,3
Uniroyal RainSport 5 26,5 37,3 63,8
Fulda SportControl 2 29 34,9 63,9
Giti GitiSport S2 28,1 35,8 63,9
Kleber Dynaxer UHP 28 35,9 63,9

Te opony nie załapały się do finałowej dwudziestki

Model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h Droga hamowania na suchym ze 100 km/h Suma dróg hamowania
Ceat SportDrive 28,3 35,9 64,2
Federal Evoluzion ST-1 29 35,5 64,5
Avon ZV7 28 36,9 64,9
Cooper Zeon CS8 27,7 37,2 64,9
Lassa Driveways Sport 29,3 35,7 65
Laufenn S Fit EQ+ 29,6 35,5 65,1
Sumitomo HTR Z5 28,9 36,2 65,1
Gripmax SuperGrip Pro Sport 30 35,4 65,4
Vredestein Ultrac Vorti + 29,5 36,1 65,62
Apollo Aspire 4G 29,8 36,5 66,3
Firestone Roadhawk 30,9 36 66,9
Infinity Ecomax 30,4 36,9 67,3
Sportiva Super Z+ 31,4 35,9 67,3
Barum Bravuris 5HM 29,5 38,2 67,7
Matador MP47 Hectorra 3 31,1 36,6 67,7
Radar Tyres Dimax R8+ 30,6 37,2 67,8
Viking ProTech NewGen 31,3 37,6 68,9
Riken Ultra High Performance 33,1 36,2 69,3
Platin RP420 Summer 31,5 37,9 69,4
Orium Ultra High Performance 33,3 36,6 69,9

Tych opon nie możemy polecić: za długie drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni

Poniżej prezentujemy jednak zestawienie opon, których nie polecamy nawet warunkowo – to modele, które bardzo wyraźnie wydłużyły drogi hamowania aut testowych, nawet jeśli mają inne zalety, to nam to nie wystarczy.

Model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h Droga hamowania na suchym ze 100 km/h Suma dróg hamowania
Semperit Speed-Life 3 31,3 39,1 70,4
Tomason Sportrace 31,8 38,6 70,4
Imperial EcoSport 2 31,7 38,8 70,5
Zeetex HP6000 eco 33,4 37,8 71,2
Rotalla Setula S-Race RU01 33 38,2 71,2
Minerva F205 33 38,3 71,3
Tracmax X Privilo TX3 33,6 38,7 72,3
Tristar SportPower 2 33,1 39,2 72,3
Triangle Sportex TH201 39,7 40,3 80
Zeta Alventi 40,3 39,9 80,2

Tak przebiegał test opon letnich 2023

W rundzie kwalifikacyjnej, jak już pisaliśmy, sprawdzamy długości dróg hamowania na suchej i mokrej drodze. Dwudziestka najlepszych modeli opon, w przypadku których suma tych dróg była najmniejsza, trafia na kolejne próby i testy.

Między najlepszymi na mokrej drodze oponami marki Hankook i zajmującymi ostatnie miejsce w finałowej dwudziestce oponami Fulda 20 różnica w drogach hamowania to niemal 7 metrów! Dużo? Owszem, ale na tanich oponach nieznanej marki może być jeszcze o... 17 metrów gorzej. Przy awaryjnym hamowaniu ze 100 km/h na suchej drodze, najlepsze w tej dziedzinie opony marek Goodyear i Hankook też pozwalają zaoszczędzić 7 metrów drogi hamowania w porównaniu do opon budżetowych. To oznacza, że kiedy auto na dobrych oponach już stoi w miejscu, to na oponach, na których ktoś próbował przesadnie oszczędzać, wciąż jedzie z prędkością ok. 41 km/h. To ta sytuacja, kiedy ważne jest nie tylko to, jakie sami mamy opony w aucie, ale też to, na jakich oponach jeżdżą inni!

Foto: Auto Bild

Test opon letnich 2023: odporność na aquaplaning

Podczas drugiej rundy testu poddajemy opony próbom pozwalającym określić ich podatność na aquaplaning i zbadać to, jak wpływają na prowadzenie auta.

W próbach dotyczących aquaplaningu świetnie wypadły opony Uniroyal RainSport 5 – producent nie kłamał w nazwie, to opony świetne (nie tylko) na deszcz. Również GitiSport S2 radzi sobie nieźle z odprowadzaniem wody spod bieżnika. Mniejszy zapas bezpieczeństwa oferują opony marek Sava, Kleber i Nexen.

W testach prowadzenia na mokrej nawierzchni najlepiej poradziły sobie produkty marek premium – Pirelli, Goodyear i Continental. Wśród niedrogich opon nieźle wypadły Maxxis Victra Sport 5 oraz Yokohama Advan Sport V107. Jeśli chodzi o prowadzenie na suchej drodze, to najwięcej bezpieczeństwa, ale też i przyjemności z jazdy wynikającej ze sportowej charakterystyki, zapewniły opony marek Pirelli i Goodyear. Na oponach marek Giti i Uniroyal na suchym asfalcie auto prowadziło się niezbyt precyzyjnie.

Zmierzyliśmy również hałaśliwość zewnętrzną – bo hałas to też forma zanieczyszczenia środowiska. Opony Kleber Dynaxer UHP są najmniej uciążliwe dla otoczenia.

Foto: Auto Bild

Wyniki testu opon letnich 225/45 R18: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 wygrywa!

Zwycięzcą testu opon letnich 2023 został model Eagle F1 Asymmetric 6 marki Goodyear. Przekonał nas do siebie wzorowymi wynikami na mokrej i suchej nawierzchni, ponadprzeciętną trwałością, rozsądną ceną, a co za tym idzie – bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Dzięki temu opony te uzyskały też tytuł "Eko Mistrz 2023".

Na miejscach 2. i 3., również z oceną wzorową, znalazły się opony marek Michelin (Pilot Sport 5) oraz Continental (Premium Contact 7). Cztery inne modele uzyskały ocenę "dobrą": GT Radial Sport Active 2, Bridgestone Turanza 6, Kumho Ecsta PS71 oraz Dunlop Sport Maxx RT 2. Pozostałych 13 modeli opon letnich w rozmiarze 225 45 R18, które dostały się do finału, zakończyły rywalizację z oceną "zadowalającą".

Na których oponach jeździ się najtaniej

Nie tylko dla skner interesujące mogą być wyniki prób trwałości opon, do momentu uzyskania minimalnej, dopuszczalnej głębokości bieżnika (1,6 mm). Tym razem ograniczyliśmy się do prób stanowiskowych, w których najlepiej wypadły opony marki Goodyear. W optymalnych warunkach powinny wystarczyć na pokonanie 63 tys. km! Chińskie opony Linglong były zużyte już po połowie tego dystansu.

Foto: Auto Bild

Test opon letnich 2023: naszym zdaniem

Wybór dobrych opon w dobrej cenie wciąż nie jest łatwy. Owszem, kupując produkty renomowanych marek, możemy być niemal pewni, że otrzymamy produkt bezpieczny i spełniający oczekiwania w dziedzinie właściwości jezdnych. Nie ma jednak pewności, czy będzie to dobry zakup, czy opony będą trwałe. Oczywiście, najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo, więc próby, w których badane są parametry mające na nie wpływ, są "wyceniane" najwyżej. Tym razem jednak niskie noty w dziedzinie kosztów eksploatacji uniemożliwiły niektórym bezpiecznym oponom uzyskanie wysokich miejsc w finalnym rankingu.

Kiedy już znajdziecie opony, które spełniają wasze oczekiwania, lepiej nie zwlekajcie długo z zakupem – przez inflację i wciąż słabą podaż, im bliżej szczytu sezony, tym bardziej ceny będą szły w górę.

Miejsce 1.: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 70 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5+
  • Ocena w próbach na suchym: 6—
  • Koszty eksploatacji: 6
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Opony klasy premium o wzorowym zachowaniu na mokrej i suchej nawierzchni, ponadprzeciętnej trwałości, w rozsądnej cenie i o świetnym stosunku ceny do możliwości i trwałości.

Miejsce 2.: Michelin Pilot Sport 5 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5+
  • Ocena w próbach na suchym: 5+
  • Koszty eksploatacji: 6 —
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Opony o sportowym zacięciu, precyzyjnych reakcjach na ruchy kierownicą, dynamicznym prowadzeniu, wysokiej odporności na aquaplaning i krótkich drogach hamowania na suchej i mokrej drodze.

Wady: Wysoka cena

Miejsce 3.: Continental PremiumContact 7 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5+
  • Ocena w próbach na suchym: 5+
  • Koszty eksploatacji: 5+
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Nowy model opony letniej o sportowo-dynamicznych właściwościach jezdnych, precyzyjnym prowadzeniu, wysokiej trwałości i korzystnych kosztach eksploatacji.

Wady: Podwyższona cena

Miejsce 4.: GT Radial Sport Active 2 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: D/A/A 69dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5
  • Ocena w próbach na suchym: 5—
  • Koszt eksploatacji: 5
  • Ocena końcowa: dobra

Zalety: Bezpieczne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, niska podatność na aquaplaning, dobry stosunek ceny do jakości.

Wady: Umiarkowanie pewne prowadzenie boczne na mokrym

Miejsce 5.: Bridgestone Turanza 6 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: B/A/B 70 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5—
  • Ocena w próbach na suchym: 5
  • Koszt eksploatacji: 5—
  • Ocena końcowa: dobra

Zalety: Opona letnia klasy premium o wyrównanych wynikach we wszystkich kategoriach testu. Niskie opory toczenia.

Wady: Umiarkowana ekonomika eksploatacji.

Miejsce 5.: Kumho Ecsta PS71 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: D/A/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5
  • Ocena w próbach na suchym: 5—
  • Koszt eksploatacji: 5—
  • Ocena końcowa: dobra

Zalety: Opona o wysokich, zrównoważonych osiągach, dobre prowadzenie, krótkie drogi hamowania na suchej i na mokrej drodze, uczciwa cena.

Wady: Podwyższona emisja hałasu

Miejsce 5.: Dunlop Sport Maxx RT 2 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/B/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5
  • Ocena w próbach na suchym: 5—
  • Koszt eksploatacji: 5—
  • Ocena końcowa: dobra

Zalety: Bezpieczne właściwości jezdne na mokrej nawierzchni, niska podatność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym.

Wady: Opóźnione reakcje na łukach na suchej drodze.

Miejsce 8.: Falken Azenis FK520 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 70 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5—
  • Ocena w próbach na suchym: 5+
  • Koszt eksploatacji: 5
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Przekonujące właściwości jezdne na suchej drodze, krótkie drogi hamowania na mokrym i na suchym, niska emisja hałasu.

Wady: Przeciętne prowadzenie boczne na mokrej drodze.

Miejsce 9.: Sava Intensa UHP 2 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5—
  • Ocena w próbach na suchym: 5—
  • Koszt eksploatacji: 5
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Krótkie drogi hamowania na suchym, niskie opory toczenia, korzystna cena.

Wady: Podsterowność na mokrej i suchej nawierzchni, przeciętna odporność na aquaplaning.

Miejsce 10.: Fulda Sport Control 2 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/b 71 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5—
  • Ocena w próbach na suchym: 5—
  • Koszty eksploatacji: 5—
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Zrównoważone, bezpieczne właściwości w dziedzinie prowadzenia na mokrej drodze. Niska cena.

Wady: Wydłużone drogi hamowania na mokrym, lekko opóźnione reakcje na łukach.

Miejsce 11.: Pirelli P Zero PZ4 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/A 67 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 6—
  • Ocena w próbach na suchym: 5+
  • Koszty eksploatacji: 4
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Opony sportowe o doskonałych właściwościach jezdnych, krótkie drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie.

Wady: Ograniczona trwałość i wysoka cena – co spowodowało obniżenie oceny końcowej.

Miejsce 12.: Hankook Ventus S1 evo³ (K127) (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5+
  • Ocena w próbach na suchym: 5+
  • Koszt eksploatacji: 4+
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Przekonujące właściwości jezdne, zwinne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.

Wady: Stosunkowo niska trwałość prowadzi do obniżenia oceny końcowej.

Miejsce 13.: Maxxis Victra Sport 5 VS5 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5+
  • Ocena w próbach na suchym: 5
  • Koszty eksploatacji: 4+
  • Ocena końcowa: zadowalająca.

Zalety: Wysoka odporność na aquaplaning, dynamiczne prowadzenie na mokrej drodze.

Wady: Przeciętna trwałość, opóźnione reakcje na ruchy kierownicą.

Miejsce 14.: Toyo Proxes Sport 2 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: D/A/B 71 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5
  • Ocena w próbach na suchym: 5+
  • Koszty eksploatacji:4
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Zrównoważone właściwości jezdne na mokrej i suchej drodze, krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni.

Wady: Ograniczona trwałość przy relatywnie wysokiej cenie – co prowadzi do obniżenia oceny końcowej.

Miejsce 15.: Yokohama Advan Sport V107 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: D/A/B 71 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5
  • Ocena w próbach na suchym: 5+
  • Koszt eksploatacji: 4—
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Sportowo-dynamiczne właściwości jezdne na suchej drodze, krótkie drogi hamowania na mokrej i na suchej drodze.

Wady: Ograniczona trwałość, relatywnie wysoka cena, wysokie opory toczenia – to skutkuje obniżeniem oceny końcowej.

Miejsce 16.: Linglong Sport Master (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/A 69 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5
  • Ocena w próbach na suchym: 5—
  • Koszty eksploatacji: 4
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Krótkie drogi hamowania na mokrej i na suchej drodze, niska emisja hałasu, korzystna cena.

Wady: Bardzo niska trwałość, silna podsterowność, ograniczony komfort.

Miejsce 17.: Giti GitiSport S2 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: D/A/B 70 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5 —
  • Ocena w próbach na suchym: 5 —
  • Koszty eksploatacji: 4+
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Wzorowe właściwości w dziedzinie aquaplaningu, niska emisja hałasu.

Wady: Niska trwałość, opóźnione reakcje na mokrej i suchej nawierzchni.

Miejsce 17.: Nexen N'Fera Sport (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: D/A/B 71 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5 —
  • Ocena w próbach na suchym: 5 —
  • Koszty eksploatacji: 4+
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Krótkie drogi hamowania na suchym, niska emisja hałasu, umiarkowana cena.

Wady: Podsterowność, przeciętna trwałość.

Miejsce 17.: Uniroyal Rain Sport 5 (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 5
  • Ocena w próbach na suchym: 4+
  • Koszty eksploatacji: 5—
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Wzorowy poziom odporności na aquaplaning, bezpieczne prowadzenie na mokrym.

Wady: Wyraźna podsterowność na suchym, wydłużone drogi hamowania na suchej nawierzchni.

Miejsce 17.: Kleber Dynaxer UHP (95Y)

Foto: Auto Bild
  • Etykieta: C/A/A 69 dB
  • Ocena w próbach na mokrym: 4 +
  • Ocena w próbach na suchym: 5 —
  • Koszty eksploatacji: 5
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Wysoka trwałość, niska emisja hałasu, niskie opory toczenia.

Wady: Przeciętna przyczepność i umiarkowane prowadzenie boczne na mokrej drodze, ograniczona odporność na aquaplaning.