• W przypadku aut o sportowym zacięciu stosowanie opon całorocznych nie ma sensu, potrzebne są dobre opony sezonowe
  • Nie po to kupuje się auto o podwyższonych osiągach, żeby z nich nigdy nie korzystać
  • Tym razem skupiliśmy się na właściwościach jezdnych, nie badaliśmy trwałości opon
  • Do testu wybraliśmy zarówno opony klasy premium, jak i propozycje budżetowe

Testy opon letnich są rzadko tak emocjonujące, jak ten. To nie tylko zasługa tego, jakie tym razem testujemy opony – wśród nich jest kilka oczekiwanych, rynkowych nowości – ale też tego, jakiego auta używamy do testów. Tym razem to Toyota GR Yaris. 261 KM mocy, napęd 4x4, blokadami mechanizmów różnicowych i genami rajdówki WRC.

Już po kilku pierwszych zakrętach toru w Wachau da się zauważyć sportowe talenty, ale też i słabe strony poszczególnych kandydatów. Wśród tegorocznej "szalonej trzynastki" są propozycje z różnych półek cenowych – od drogich opon renomowanych marek, aż po produkty budżetowe, których nazwy tylko nielicznym kojarzą się z ogumieniem.

Opony letnie w rozmiarze 225/40 R 18: Continental wygrywa

W próbach na torze do badania prowadzenia dotychczas rządził Michelin PilotSport 5 – doskonały zarówno w dziedzinie utrzymania toru jazdy, jak i szybkości reakcji. "Młodzi gniewni" marek Pirelli, Continental oraz Bridgestone w tegorocznym teście dali mu jednak popalić, wyznaczając nowe rekordy czasów okrążenia, ale też zbierając wysokie noty w dziedzinie subiektywnych ocen testujących.

Na mokrej nawierzchni uznane opony marki Michelin w tegorocznym teście przegrały także z nowym modelem Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, który tak samo jak nowa generacja modelu Bridgestone Potenza Sport zachwyca doskonałym zachowaniem podczas wchodzenia w łuki i świetnym wyważeniem. O takich zaletach w przypadku opon marek budżetowych nie ma co marzyć. Zresztą, oszczędzanie na oponach w przypadku aut o podwyższonych osiągach nie wydaje się szczególnie rozsądnym pomysłem.

Zwycięzcą tegorocznego testu, po podliczeniu punktów ze wszystkich konkurencji został Continental SportContact 7. To nasz pierwszy test tego modelu – i od razu taki sukces! Dynamiczne zachowanie na łukach, stabilne prowadzenie boczne, precyzyjne reakcje i doskonałe "wyczucie drogi" – to tylko część zalet tych opon. Zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni nowy model opon Continental zapewnia krótkie drogi hamowania.

Tak testowaliśmy opony sportowe 225/40 R18

Próby wykonywane były na torze wyścigowym Wachauring w Austrii. Test składał się z 9 prób.

• Na mokrej nawierzchni: prowadzenie, hamowanie, jazda po okręgu, aquaplaning, aquaplaning na łukach.

• Na suchej nawierzchni: prowadzenie, hamowania, emisja hałasu, opory toczenia.

Test opon letnich do aut sportowych: naszym zdaniem

Różnice między poszczególnymi modelami testowanych opon są naprawdę duże i w przypadku samochodu takiego jak testowa Toyota Yaris GR z łatwością wyczuwalne. Łatwo można też zauważyć, że w przypadku tego testu osiągi poszczególnych modeli opon w znacznym stopniu odpowiadają ich cenom – im wyższa cena, tym lepsze wyniki. Pięć modeli, które uzyskały ocenę wzorową, to drogie opony klasy premium. To nie przypadek, za know-how i wysokiej jakości materiały muszą kosztować!

Miejsce 1.: Continental SportContact 7 (92Y)

  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 6 -
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Nowy model Continental SportContact wypadł w pierwszym swoim teście przekonująco, zapewnia dynamiczny handling na łukach, stabilne prowadzenie boczne, precyzyjne reakcje na ruchy kierownicą i dobre wyczucie drogi. Przekonujące są także drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.

Wady: Umiarkowana odporność na aquaplaning na łukach.

Miejsce 2.: Bridgestone Potenza Sport (92Y)

  • Etykieta: D/A/B 72 dB
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Nowy model opon sportowy klasy High-Performance o doskonałych właściwościach w kwestii prowadzenia na mokrej i suchej drodze, dobre wyważenie, precyzyjne reakcje na ruchy kierownicą i dobre wyczucie drogi, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, wysoka odporność na aquaplaning.

Wady: Podwyższone opory toczenia, przeciętny komfort.

Miejsce 3.: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (92Y)

  • Etykieta: C/A/B 70 dB
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Opony sportowe klasy premium, bez poważnych wad czy braków, o bezpiecznych właściwościach jezdnych na suchej i mokrej drodze, sportowo bezpośrednie i łatwe do wyczucia reakcje na ruchy kierownicą, wysokie rezerwy bezpieczeństwa w dziedzinie aquaplaningu, krótkie drogi hamowania na suchej i mokrej drodze, niski poziom hałasu, niewielkie opory toczenia.

Miejsce 3.: Michelin Pilot Sport 5 (92Y)

  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Opony sportowe najwyższej klasy, o dynamicznych właściwościach jezdnych na suchej i mokrej drodze, pewne prowadzenie i reakcje na ruchy kierownicą, bardzo wysoka odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na mokrym, wysoki komfort, niska emisja hałasu.

Wady: Wysoka cena.

Miejsce 3.: Pirelli P Zero PZ4 (92Y)

  • Etykieta:C/A/B 68 dB
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena końcowa: wzorowa

Zalety: Wszechstronnie utalentowane opony sportowe o przekonujących właściwościach w dziedzinie prowadzenia, zarówno na suchej, jak i mokre nawierzchni. Niska podatność na aquaplaning, precyzyjne reakcje, wysoka przyczepność, krótkie drogi hamowania na mokrym i suchym, niska emisja hałasu.

Wady: podwyższone opory toczenia, przeciętny komfort.

Miejsce 6.: Hankook Ventus S1 Evo³ (92Y)

  • Etykieta:C/A/B 72 dB
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 5
  • Ocena końcowa: dobra

Zalety: Zrównoważone opony sportowe o dynamicznym prowadzeniu na mokrej i suchej drodze, bardzo dobre wyniki w próbach hamowania na mokrym, niskie opory toczenia, korzystny stosunek cena/jakość.

Wady: Jedynie zadowalające wyniki w kwestii odporności na aquaplaning na łukach.

Miejsce 7.: Falken Azenis FK520 (92Y)

  • Etykieta:C/A/B 70 dB
  • Ocena na mokrym: 5
  • Ocena na suchym: 5
  • Ocena końcowa: dobra

Zalety: Markowe opony o stabilnym prowadzeniu bocznym i zrównoważonych, sportowych właściwościach, szczególnie na suchej drodze. Niska podatność na aquaplaning, bardzo niska emisja hałasu, wysoki komfort toczenia, korzystna cena.

Wady: opóźnione reakcje na ruchy kierownicą i wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Miejsce 7.: Toyo Proxes Sport 2 (92Y)

  • Etykieta:D/A/B 71 dB
  • Ocena na mokrym: 5
  • Ocena na suchym: 5
  • Ocena końcowa: dobra

Zalety: Opony o sportowych talentach i zrównoważonym prowadzeniu na mokrej i suchej nawierzchni, dobra przyczepność i krótkie drogi hamowania na suchym, dobry komfort toczenia, niskie opory toczenia, dobry stosunek cena/jakość.

Wady: nieznacznie wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni, przeciętna odporność na aquaplaning na łukach

Miejsce 9.: Firestone Firehawk Sport (92Y)

  • Etykieta:B/A/B 70 dB
  • Ocena na mokrym: 5-
  • Ocena na suchym: 5+
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Nowy model opon sportowych o zwinnym prowadzeniu na suchej drodze i krótkich drogach hamowania na suchej i mokrej drodze. Bardzo niskie opory toczenia, niska cena.

Wady: Przeciętna odporność na aquaplaning, opóźnione reakcje na ruchy kierownicą. Wyraźna podsterowność na mokrej nawierzchni.

Miejsce 10.: Giti GitiSport S2 (92Y)

  • Etykieta:D/A/B 70 dB
  • Ocena na mokrym: 5-
  • Ocena na suchym: 5-
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Przekonująca odporność na aquaplaning, stabilne prowadzenie na suchym, niski poziom hałasu.

Wady: Ograniczona przyczepność na mokrej drodze, opóźnione reakcje na ruchy kierownicą, podsterowność na mokrym, nieco wydłużone drogi hamowania na mokrym.

Miejsce 10.: Maxxis Victra Sport 5 VS5 (92Y)

  • Etykieta: C/A/B 72 dB
  • Ocena na mokrym: 5-
  • Ocena na suchym: 5-
  • Ocena końcowa: zadowalająca

Zalety: Przekonująca odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na mokrym, niski poziom hałasu, niska cena.

Wady: Ograniczona przyczepność i wyraźna podsterowność na mokrej i suchej drodze, , opóźnione reakcje na ruchy kierownicą, ograniczony komfort toczenia.

Miejsce 10.: Linglong Sport Master (92Y)

  • Etykieta: C/A/A 69 dB
  • Ocena na mokrym: 4
  • Ocena na suchym: 5-
  • Ocena końcowa: polecana warunkowo

Zalety: Tanie opony o niskim oporze toczenia i niewielkiej emisji hałasu.

Wady: Przeciętna przyczepność na mokrej i suchej drodze, ograniczona odporność na aquaplaning, opóźnione reakcje na ruchy kierownicą i podsterowność zarówno na mokrej, jak i na suchej drodze, wydłużone drogi hamowania.

Miejsce 11.: Superia Ecoblue UHP (92Y)

  • Etykieta: C/B/B 70 dB
  • Ocena na mokrym: 5+
  • Ocena na suchym: 4-
  • Ocena końcowa: niepolecana

Zalety: Tanie opony o niskim oporze toczenia i niewielkiej emisji hałasu.

Wady: Niska przyczepność i niebezpiecznie długie drogi hamowania, podatność na aquaplaning, opóźnione reakcje, silnie podsterowne zachowanie na suchej i mokrej drodze.