• Opony do testu są kupowane na rynku anonimowo – to gwarantuje, że są to takie same opony, jakie każdy może kupić
  • Pierwszym etapem testu są próby hamowania, w których eliminowane są te opony, które nie mają żadnych szans na zwycięstwo
  • W 2021 roku testujemy opony w najpopularniejszym teraz na runku rozmiarze 205/55 R 16
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W tym roku do naszego testu wybraliśmy najpopularniejszy w Europie rozmiar opon: 205/55 R 16. Takie opony pasują m.in. do większości popularnych aut kompaktowych, m.in. do takich modeli jak: Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3, Skoda Octavia, Peugeot 308, BMW serii 1 czy Opel Astra. Opony do testu zostały zakupione anonimowo, żeby uniknąć ryzyka, że trafimy na specjalnie wyselekcjonowane czy poprawione przez producentów.

Podczas rundy kwalifikacyjnej na początek sprawdzane są możliwości opon w dziedzinach hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Tylko te opony, które odpowiednio dobrze wypadną w tych testach, trafiają do kolejnej rundy, czyli do prób, w których sprawdzana są ich podatność na aquaplaning, właściwości jezdne na różnych rodzajach nawierzchni, ale też i odporność na zużycie (test podczas którego wyliczany jest przebieg do uzyskania minimalnej wysokości bieżnika).

Test opon letnich 2021 - Hankook doskonały w próbach hamowania

W próbach należących do rundy eliminacyjnej produkty wszystkich producentów klasy premium wypadły, zgodnie z oczekiwaniami, doskonale. Na prowadzenie wyszedł jednak Hankook Ventus Prime 3, czyli model marki, która jeszcze nie tak dawno uchodziła za niskobudżetową. Spośród innych korzystnych cenowo marek miejsce w czołówce rundy eliminacyjnej zdobyły też opony Kumho Ecsta HS51, Falken Ziex ZE 310 oraz Maxxis Premitra 5 HP5. Oponom Apollo Alnac 4G zabrakło tylko 20 cm do zakwalifikowania się do dalszych prób, nowy model Vredestein Ultrac – marki należącej do tego samego koncernu, co Apollo, w momencie wykonywania testów nie był jeszcze dostępny na rynku. Jeśli zaś chodzi o wyniki opon marki Pirelli, to zainteresowanym radzimy czytać dokładnie opisy – Pirelli ma pod nazwą P7 kilka różnych modeli opon, które można odróżnić po dodatkowych oznaczeniach – w naszym przypadku był to model "P7 C2" .

Test opon letnich 2021 - tylko 20 modeli trafia do finału

Prezentowane poniżej wyniki to dopiero rezultaty rundy kwalifikacyjnej. Już teraz wiemy, których opon na pewno kupować nie należy, ale na ostateczną rekomendację, które spośród przetestowanych opon są rzeczywiście najlepsze, będziecie musieli jeszcze trochę zaczekać. W pierwszej tabeli pokazujemy 20 modeli opon, które trafiły do finału. W drugiej tabeli prezentujemy te, które nie zostały zakwalifikowane do dalszych prób. Ostatnich 13 spośród nich to opony, od których naszym zdaniem, dla bezpieczeństwa własnego i innych, lepiej trzymać się z daleka. Najgorsze spośród przetestowanych, chińskie opony marki Double Coin, na mokrej nawierzchni przegrywają przy próbach hamowania o 20 m w porównaniu ze zwycięskimi Hankookami.

Test opon letnich 2021 - zwycięzcy rundy kwalifikacyjnej

Model opon Drogi hamowania na suchej nawierzchni Drogi hamowania na mokrej nawierzchni Suma dróg hamowania z prób na suchej i mokrej nawierzchni
1. HankookVentus Prime 391 V 29,6 m 34,1 m 63,7 m
2. PirelliCinturato P7 (P7C2)91 V 29,7 m 34,5 m 64,2 m
3. KumhoEcsta HS5191 V 30,4 m 34,8 m 65,2 m
4. ContinentalPremiumContact 691 V 29,6 m 36,5 m 66,1 m
5. MichelinPrimacy 491 V 30,4 m 35,8 m 66,2 m
6. NokianWetproof91 V 31,7 m 35,1 m 66,8 m
7. BridgestoneTuranza T00591 V 31,6 m 35,4 m 67 m
8. FalkenZiex ZE 31091 V 31,4 m 35,8 m 67,2 m
9. MaxxisPremitra 5 HP591 V 32,2 m 35,0 m 67,2 m
10. FirestoneRoadhawk91 V 31,6 m 35,7 m 67,3 m
11. DunlopSport BluResponse91 V 32,2 m 35,4 m 67,6 m
12. SemperitSpeed-Life 391 V 30,0 m 37,7 m 67,7 m
13. GoodyearEfficientGrip Performance 291 V 31,7 m 36,1 m 67,8 m
14. KleberDynaxer HP491 V 31,6 m 36,2 m 67,8 m
15. NexenN'blue HD Plus91 V 32,1 m 35,8 m 67,9 m
16. DebicaPresto HP 291 V 31,9 m 36,3 m 68,2 m
17. ToyoProxes Comfort94 V 33,2 m 35,2 m 68,4 m
18. BF GoodrichAdvantage91 V 31,9 m 36,7 m 68,6 m
19. UniroyalRainSport 591 V 32,0 m 37,4 m 69,4 m
20. FuldaEcoControl HP291 V 33,8 m 36,0 m 69,8 m

* na mokrym – droga hamowania z 80 km/h, na suchym – droga hamowania ze 100 km/h

Test opon letnich 2021 - przegrani rundy kwalifikacyjnej

Model Droga hamowania na mokrym* (w metrach) Droga hamowania na suchym* (w metrach) Suma dróg hamowania (w metrach)
Apollo Alnac 4G (91 V) 33,2 36,8 70
Sava Intensa HP2 (91 V) 33,7 36,4 70,1
Radar RPX-800 (91 V) 32,5 38,4 70,9
Goodride Z-107 ZuperEco (91 V) 34,3 37,1 71,4
Avon ZV7 (91 V) 34,3 37,9 72,2
Cooper Zeon CS8 (91 V) 34,5 38 72,5
Event Tyre Futurum HP (91 V) 34,4 38,1 72,5
Zeetex ZT1000 (91 V) 33,9 38,6 72,5
Barum Bravuris 5HM (91 V) 33,6 39 72,6
General Altimax One S (91 V) 34,6 38,5 73,1
Hifly HF 201 (91 V) 35,3 38,1 73,4
Imperial Ecodriver 5 (91 V) 36,1 37,3 73,4
Wanli SA302 Sport Macro (91 V) 36,2 37,4 73,6
Leao Nova Force HP (91 V) 36,5 37,4 73,9
Petlas Imperium PT515 (91 V) 35,9 38,3 74,2
Viking ProTech NewGen (91 V) 36,1 38,1 74,2
GT Radial Champiro FE1 (91 V) 36,5 38 74,5
Sailun Atrezzo Elite (91 V) 37,1 38,2 75,3
Nankang Eco-2+ Green Sport (91 V) 37,9 37,7 75,6
Austone SP-6 Athena (91 V) 37,4 38,7 76,1
Fortune FSR 602 (91 V) 36,7 39,6 76,3
Firemax FM601 (91 V) 37,9 38,5 76,4
Alliance 030EX (91 V) 40,3 36,6 76,9
Seiberling Touring 2 (91 V) 38,2 38,7 76,9
A-plus A606 (91 V) 39,6 37,4 77
Riken Road Performance (91 V) 39,7 37,8 77,5
Powertrac City Tour (91 V) 39,6 38,5 78,1
Atlas Green HP (91 V) 39,4 38,8 78,2
Tomket Sport (91 V) 39,2 39 78,2
Antares Ingens A1 (94 W) 39,5 39,8 79,3
Achilles ATR-Sport 2 (91 V) 41 38,4 79,4
Maxtrek Maximus M1 (91 V) 45,9 38,9 84,8
Double Coin DC99 (91 V) 51 40,5 91,5
*Droga hamowania na mokrym z 80 km/h, droga hamowania na suchym ze 100 km/h

Opony letnie w najlepszych cenach - sprawdź nasze oferty