Zima to nie tylko jazda po śniegu i lodzie. W naszym tegorocznym wielkim teście opon zimowych wśród ponad 50 kandydatek szukamy najlepszych i najbardziej wszechstronnych opon na zimę. Które opony zimowe są godne polecenia w 2022 roku?
Pogoda jest nieobliczalna – szczególnie w czasach burzliwych zmian klimatu. Przy dobrym przygotowaniu nawet gwałtowny atak zimy nie powinien nikogo zaskoczyć. Skrobaczka do szyb, odmrażacz, zimowy płyn do spryskiwaczy, właściwe paliwo w baku i oczywiście, odpowiednie opony na kołach powinny nam pomóc w wyjściu z zimowych opresji. Opony letnie na pewno sobie nie poradzą – wystarczy odrobina śniegu czy lodu na drodze, żeby jazda na nich była niemal niemożliwa.
Nie wierzcie tym, którzy twierdzą, że przecież kiedyś jeździło się na oponach letnich przez cały rok i "jakoś się dało" – ani te opony nie były takie, jak dzisiejsze opony letnie, ani samochody nie były tak mocne i ciężkie jak teraz, ani nie było też aż tak intensywnego ruchu.
Oczywiście, zimy bywają lżejsze niż kiedyś, ale w naszych szerokościach geograficznych tak całkiem bez śniegu i lodu na pewno się nie obejdzie. Choć w ostatnich latach opony całoroczne zyskują coraz większą popularność, to wciąż dla wielu kierowców zakup dwóch kompletów opon sezonowych może być lepszym rozwiązaniem. Dotyczy to w szczególności tych, którzy dużo jeżdżą, mają mocne auta, poruszają się w regionach, w których warunki naprawdę zimowe zdarzają się często.
Test opon zimowych: jak zimówki radzą sobie na suchej i mokrej nawierzchni
O ile nowe opony zimowe, nawet te z niższej półki cenowej, z reguły nieźle sobie radzą na ośnieżonych czy oblodzonych nawierzchniach, o tyle znalezienie modeli, które nie zawodzą także na mokrym i suchym podłożu, nie jest już takie łatwe. Żeby pokazać, na czym polegają różnice, tym razem do dalszych etapów testu dopuściliśmy też opony niskobudżetowe, które w normalnym wypadku odrzucilibyśmy już na etapie rundy eliminacyjnej.
Runda kwalifikacyjna
Zaczynamy od prób hamowania na mokrej nawierzchni – w razie słabego wyniku dalsze próby nie mają sensu. 30 modeli opon, które najlepiej wypadły w pierwszej próbie, trafiło do prób hamowania na śniegu.
Test opon zimowych 2022Źródło: Auto Bild
To właśnie spośród nich wybieramy 20 finalistów z najniższą sumą dróg hamowania, z których później wyłonimy zwycięzców tegorocznego wielkiego testu opon zimowych.
Wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 215/55 R 17
Opony zimowe dzięki specjalnej miękkiej mieszance gumowej i bieżnikowi poprzecinanemu setkami lamelek są przystosowane do zapewnienia maksymalnej przyczepności na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. To nie znaczy, że ich osiągi na innych nawierzchniach, na mokrym i suchym podłożu nie mają znaczenia – dobre opony zimowe muszą sobie radzić w każdych warunkach, które możemy spotkać jesienią, zimą i wiosną. To oczywiście nie znaczy, że możemy oczekiwać, że na suchej drodze w każdej dziedzinie będą dorównywały oponom letnim, ale w naszym klimacie wszechstronność jest w cenie.
Źródło: Auto Bild
Źródło: Auto Bild
Testy opon zimowych ADAC
Niezależne testy opon pomagają w dokonaniu właściwego wyboru. Warto jednak wiedzieć, że ich wyniki zawsze dotyczą konkretnych modeli opon w określonych rozmiarach – nie należy generalizować, że opony danej marki zawsze będą najlepsze tylko dlatego, że wygrały w jednym z testów.
Dla porównania z naszym testem: w tegorocznych testach niemieckiego automobilklubu ADAC wśród opon zimowych w rozmiarze 185/65 R 15 T na pierwszych miejscach znalazły się modele:
Continental WinterContact TS870
Goodyear UltraGrip 9+
Semperit Speed-Grip 5
Z kolei wśród opon zimowych przeznaczonych do kompaktowych SUV-ów (rozmiar 215/60 R 16 H) testujący z ADAC najwyżej ocenili modele:
Continental WinterContact TS870
Dunlop Winter Sport 5
Goodyear UltraGrip Performance +
Michelin Alpin 6
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.