Zima to nie tylko jazda po śniegu i lodzie. W naszym tegorocznym wielkim teście opon zimowych wśród ponad 50 kandydatek szukamy najlepszych i najbardziej wszechstronnych opon na zimę. Które opony zimowe są godne polecenia w 2022 roku?
Renomowanym markom też zdarzają się wpadki – kierowanie się przy zakupie tylko utartą opinią o danym producencie bywa ryzykowne
Wśród opon ze średniej półki cenowej też trafiają się modele godne polecenia, niektóre mają lepsze wyniki od modeli klasy premium
Trwałość opon ma znaczenie dla kosztów eksploatacji, ale nie zawsze droższe opony są rzeczywiści trwalsze
Pogoda jest nieobliczalna – szczególnie w czasach burzliwych zmian klimatu. Przy dobrym przygotowaniu nawet gwałtowny atak zimy nie powinien nikogo zaskoczyć. Skrobaczka do szyb, odmrażacz, zimowy płyn do spryskiwaczy, właściwe paliwo w baku i oczywiście, odpowiednie opony na kołach powinny nam pomóc w wyjściu z zimowych opresji. Opony letnie na pewno sobie nie poradzą – wystarczy odrobina śniegu czy lodu na drodze, żeby jazda na nich była niemal niemożliwa.
Nie wierzcie tym, którzy twierdzą, że przecież kiedyś jeździło się na oponach letnich przez cały rok i "jakoś się dało" – ani te opony nie były takie, jak dzisiejsze opony letnie, ani samochody nie były tak mocne i ciężkie jak teraz, ani nie było też aż tak intensywnego ruchu.
Oczywiście, zimy bywają lżejsze niż kiedyś, ale w naszych szerokościach geograficznych tak całkiem bez śniegu i lodu na pewno się nie obejdzie. Choć w ostatnich latach opony całoroczne zyskują coraz większą popularność, to wciąż dla wielu kierowców zakup dwóch kompletów opon sezonowych może być lepszym rozwiązaniem. Dotyczy to w szczególności tych, którzy dużo jeżdżą, mają mocne auta, poruszają się w regionach, w których warunki naprawdę zimowe zdarzają się często.
Test opon zimowych: jak zimówki radzą sobie na suchej i mokrej nawierzchni
O ile nowe opony zimowe, nawet te z niższej półki cenowej, z reguły nieźle sobie radzą na ośnieżonych czy oblodzonych nawierzchniach, o tyle znalezienie modeli, które nie zawodzą także na mokrym i suchym podłożu, nie jest już takie łatwe. Żeby pokazać, na czym polegają różnice, tym razem do dalszych etapów testu dopuściliśmy też opony niskobudżetowe, które w normalnym wypadku odrzucilibyśmy już na etapie rundy eliminacyjnej.
Runda kwalifikacyjna
Zaczynamy od prób hamowania na mokrej nawierzchni – w razie słabego wyniku dalsze próby nie mają sensu. 30 modeli opon, które najlepiej wypadły w pierwszej próbie, trafiło do prób hamowania na śniegu.
Foto: Auto Bild
Test opon zimowych 2022
To właśnie spośród nich wybieramy 20 finalistów z najniższą sumą dróg hamowania, z których później wyłonimy zwycięzców tegorocznego wielkiego testu opon zimowych.
Wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 215/55 R 17
Opony zimowe dzięki specjalnej miękkiej mieszance gumowej i bieżnikowi poprzecinanemu setkami lamelek są przystosowane do zapewnienia maksymalnej przyczepności na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. To nie znaczy, że ich osiągi na innych nawierzchniach, na mokrym i suchym podłożu nie mają znaczenia – dobre opony zimowe muszą sobie radzić w każdych warunkach, które możemy spotkać jesienią, zimą i wiosną. To oczywiście nie znaczy, że możemy oczekiwać, że na suchej drodze w każdej dziedzinie będą dorównywały oponom letnim, ale w naszym klimacie wszechstronność jest w cenie.
Foto: Auto Bild
Foto: Auto Bild
Testy opon zimowych ADAC
Niezależne testy opon pomagają w dokonaniu właściwego wyboru. Warto jednak wiedzieć, że ich wyniki zawsze dotyczą konkretnych modeli opon w określonych rozmiarach – nie należy generalizować, że opony danej marki zawsze będą najlepsze tylko dlatego, że wygrały w jednym z testów.
Dla porównania z naszym testem: w tegorocznych testach niemieckiego automobilklubu ADAC wśród opon zimowych w rozmiarze 185/65 R 15 T na pierwszych miejscach znalazły się modele:
Continental WinterContact TS870
Goodyear UltraGrip 9+
Semperit Speed-Grip 5
Z kolei wśród opon zimowych przeznaczonych do kompaktowych SUV-ów (rozmiar 215/60 R 16 H) testujący z ADAC najwyżej ocenili modele: