• Warto z odpowiednim wyprzedzeniem zarezerwować termin w warsztacie oponiarskim. Jeśli nie wymieniamy opon, bo jeździmy na całorocznych, należy je dopompować
  • Mycie samochodu, zwłaszcza po zimie, opłaca się: w ten sposób zapobiegamy korozji
  • Wiosną nie należy oszczędzać na serwisie klimatyzacji. Zaniedbana klima może się zepsuć, a naprawy tego układu są drogie

W czasie zimy sól drogowa dostaje się we wszystkie zakamarki karoserii i gdy robi się cieplej, zaczyna działać. Im staranniej na wiosnę umyjemy i doczyścimy karoserię, tym dłużej będzie ona opierać się rdzy. Oznacza to, że wiosenne porządki w samochodzie mają sens nie tylko ze względów estetycznych – mają one także swój walor praktyczny. Jeśli zaś chodzi o czynności typowo warsztatowe, to najbardziej sezonowe czynności związane są z oponami i klimatyzacją samochodu.

Opony: co innego sezonowe, co innego całoroczne

Ciśnienie w oponach Foto: Auto Świat
Ciśnienie w oponach

W kwestii opon sezonowych sprawa jest prosta: zimowe trzeba wymienić na letnie. Kiedy? To w pewnym stopniu zależy od opon i w większym od tego, gdzie jeździmy naszym samochodem. W przypadku aut eksploatowanych w dużym mieście opony można bezpiecznie wymienić już na początku kwietnia; kierowcy, którzy jeżdżą w zimniejszych i bardziej śnieżnych rejonach, mogą wstrzymać się z wymianą opon nawet do maja. Opony letnie o ultra wysokich osiągach co do zasady "preferują" wyższe temperatury, komfortowe opony z górnej półki mają wyższą tolerancję temperaturową.

A opony całoroczne? Jeśli podczas jazdy z większymi prędkościami nie czujemy żadnych wibracji, nie ma potrzeby wizyty w serwisie. Warto natomiast opony dopompować i powtarzać kontrolę ciśnienia przynajmniej raz w miesiącu. Zaniedbując kontrolę ciśnienia powietrza w oponach, drastycznie skracamy ich żywotność.

Klimatyzacja: działa czy nie działa, wymaga serwisu

Serwis klimatyzacji Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat
Serwis klimatyzacji

Jeśli ktoś przez całą zimę jeździł z wyłączoną klimatyzacją, ryzyko, że układ nie zadziała, gdy będzie potrzebny albo nagle odmówi posłuszeństwa, jest szczególnie wysokie. To dlatego, że nieużywana klimatyzacja jest bardziej podatna na rozszczelnienie niż klima, która jest uruchamiana regularnie. Co do zasady serwis klimatyzacji (sprawdzenie szczelności, uzupełnienie czynnika chłodniczego) najlepiej zrobić wiosną przed wystąpieniem pierwszych upałów, gdy przed serwisami ustawiają się kolejki i zanim klimatyzacja będzie naprawdę potrzebna. Klimatyzacja, w której jest za mało czynnika chłodniczego, w zależności od konstrukcji układu albo nie włączy się, albo włączy, co jednak zwiększa ryzyko poważnych awarii np. kompresora klimatyzacji.

Przy okazji serwisu klimy warto zlecić odgrzybianie układu i wymianę filtra kabinowego.

Mycie podwozia zapobiega korozji

Na myjni samoobsługowej trudno jest dokładnie spłukać sól z podwozia. niemniej warto to zrobić – choćby oczyścić nadkola i łatwiej dostępne elementy Foto: archiwum / Auto Świat
Na myjni samoobsługowej trudno jest dokładnie spłukać sól z podwozia. niemniej warto to zrobić – choćby oczyścić nadkola i łatwiej dostępne elementy

Zwłaszcza w przypadku starszych aut, które z racji wieku szczególnie narażone są na korozję, po zimie warto spłukać sól z podwozia. Można to zrobić albo na myjni automatycznej, albo – najlepiej – na myjni ręcznej, która oferuje tę usługę. Można też skorzystać z myjni samoobsługowej, warto jednak zachować ostrożność: lancę trzymamy w odległości nie mniej niż kilkadziesiąt centymetrów od mytej powierzchni, aby nie uszkodzić powłok antykorozyjnych, przewodów i innych delikatnych elementów.

Mycie i woskowanie karoserii

Regularne woskowanie lakieru poprawia jego wygląd, wydłuża trwałość Foto: archiwum / Auto Świat
Regularne woskowanie lakieru poprawia jego wygląd, wydłuża trwałość

Warto starannie (wizyta na myjni automatycznej to za mało) umyć nadwozie, pamiętając o progach, słupkach itp. Wiosną robimy to nie tylko po to, aby odświeżyć wygląd auta, lecz także po to, aby usunąć sól drogową z zakamarków karoserii. To ważne, ponieważ reakcje chemiczne – w tym rdzewienie metali – przyspieszają w wysokich temperaturach, a zalegająca w zakamarkach sól przyspiesza ten proces. Co do woskowania lakieru to jest ono podwójnie pożyteczne: po pierwsze, preparaty do lakieru nie tylko pozostawiają na jego powierzchni warstwę chroniącą go przed wodą, brudem czy słońcem, po drugie, nałożenie jakiegokolwiek wosku czy pasty do lakieru wymusza jego bardzo dokładne oczyszczenie.

Umyj szyby, sprawdź wycieraczki

Kontrola wycieraczek – sprawdź je, zanim będzie za późno! Foto: Di Studio / Shutterstock
Kontrola wycieraczek – sprawdź je, zanim będzie za późno!

Wbrew pozorom nie jest łatwo dobrze umyć szyby samochodu – szczególnie szybę przednią. Największym problemem jest dokładne umycie przedniej szyby od środka – chodzi o to, aby nie pozostawić żadnych smug, gdyż będą przeszkadzać podczas jazdy pod słońce. Nie lubią tej czynności nawet zawodowi detailerzy – to czynność naprawdę męcząca i wymagająca szczególnej staranności. A warto to zrobić, ponieważ od wewnątrz na szybie każdego samochodu tworzy się szary osad, który zmniejsza komfort jazdy. Warto dokładnie obejrzeć pióra wycieraczek – jeśli są jakkolwiek uszkodzone mechanicznie, trzeba je wymienić jak najszybciej. Jeśli nie zbierają dobrze wody, też warto wymienić je jak najszybciej. To dlatego, że szkło zarysować jest bardzo łatwo, natomiast wypolerowanie porysowanej szyby jest prawie niemożliwe.

Rada: od zewnątrz warto, także na bocznych szybach auta (niektórzy uważają, że szczególnie dotyczy to bocznych szyb), zastosować tzw. niewidzialną wycieraczkę. Taki preparat ułatwia spływanie wody ze szkła i znacząco spowalnia brudzenie się szyb.

Wiosna: czego nie musisz robić?

  • Zimowy płyn do wycieraczek możesz spokojnie zużyć bez względu na temperaturę. Możesz też dolać do zbiorniczka z resztką płynu zimowego letni płyn do spryskiwacza i mieszać te preparaty w dowolnych proporcjach.
  • Nie ma potrzeby sezonowej wymiany oleju w silniku – we współczesnych samochodach oleje i zdecydowaną większość płynów eksploatacyjnych wymieniamy w zależności od przebiegu auta, a nie w odniesieniu do pory roku.