CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.433.881.63
Średnio4.324.594.081.84
Najdrożej4.654.774.942.21

Jak wymienić zużyte lampy ksenonowe?

20 paź 16 18:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Wymiana lamp ksenonowych nie różni się wcale tak bardzo od wymiany zwykłych żarówek halogenowych. Warto jednak pamiętać, że napięcie podczas ich rozruchu osiąga nie kilkanaście, lecz ponad 20 tys. woltów!

Ksenony, czyli lampy wyładowcze, okazują się wielokrotnie trwalsze od zwykłych żarówek halogenowych (2,5-3 tys. zamiast 300-500 godzin pracy), ale to nie znaczy, że są wieczne. Tyle że w przeciwieństwie do żarówek ksenony rzadko psują się tak, że od razu całkowicie przestają świecić – zwykle najpierw stopniowo słabną i zmieniają barwę. Kiedy zamiast jaskrawoniebieskawego emitują światło w kolorze fioletowym lub różowym albo po zapaleniu przez chwilę świecą jasno, a później przygasają, to znak, że najwyższy czas na ich wymianę.

Uwaga! Jeśli reflektory auta cały czas słabo świecą, powód może tkwić w wypłowiałym odbłyśniku – wtedy wymiana lampy (palnika) nic nie zmieni! Jeżeli lampa się nie zapala, źródłem problemu może być spalona przetwornica napięcia lub zapłonnik (w przypadku układów z zapłonnikiem odseparowanym od palnika).

Palniki najlepiej wymieniać parami. Oczywiście, najprostszym sposobem na nowe ksenony jest zlecenie wymiany lamp (palników) w ASO. To jednak z reguły wyjątkowo drogie rozwiązanie, bo autoryzowane serwisy sprzedają lampy z olbrzymim narzutem, a w dodatku niemało liczą sobie za robociznę. Wymiana pary ksenonów może kosztować nawet ponad 2000 zł! Mimo że pod maską auta i w jego instrukcji obsługi możecie znaleźć ostrzeżenia, że jakiekolwiek prace przy lampach ksenonowych powinni wykonywać wyłącznie przeszkoleni specjaliści, to przy zachowaniu ostrożności możecie to zrobić sami. Podstawa to odłączenie akumulatora, zaś sama wymiana polega na wymontowaniu starych palników i włożeniu na ich miejsce nowych – jak w przypadku żarówek.

Najpierw trzeba jednak zdobyć nowe palniki. Najtaniej jest na aukcjach internetowych, np. lampę D1S bliżej nieokreślonej marki można kupić już za 30-40 zł, podczas gdy w hurtowniach motoryzacyjnych markowa lampa w jakości „pierwszomontażowej” może kosztować np. 300 zł, a ta sama część w ASO – choćby i 700 zł. Uwaga! Na aukcjach i portalach ogłoszeniowych mnóstwo jest też ofert z markowymi lampami w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Niestety, zwykle są to podróbki. Kupując takie lampy, ryzykujecie znacznie więcej niż tylko kwotę, którą na nie wydacie. Podróbki starczają z reguły na krótko, a przy okazji mogą także zniszczyć reflektor (emitują zbyt dużo promieniowania UV). W wielu przypadkach ich usterka powoduje zniszczenie przetwornicy napięcia, a ta może kosztować nawet ponad 1500 zł.

Zła wiadomość dla osób, które chcą samodzielnie wymienić ksenony: w wielu modelach dostęp do lamp jest naprawdę trudny – czasem trzeba zdemontować reflektor (a wcześniej zderzak) lub wyjąć akumulator. Warto zaopatrzyć się w instrukcję napraw konkretnego modelu auta, żeby uniknąć niespodzianek.

Jak dobrać właściwe lampy?

W autach są stosowane różne modele lamp ksenonowych, m.in. D1S, D1R,D2S, D2R, D3S, D3R, D4S, D4R (wszystkie o mocy 35 watów) oraz stosunkowo nowe, słabsze, 25-watowe D5S i D8S. Niektóre z nich wyglądają podobnie do siebie, ale w żadnym wypadku nie wolno stosować ich zamiennie, bo mogą mieć inne napięcie pracy, np. 42 zamiast 85 woltów. Lampy z literą „S” w nazwie są przeznaczone do lamp soczewkowych, z literą „R” – do odbłyśnikowych. Lampy zawsze dobieramy po symbolu, a nie po wyglądzie!

Ksenony zamiast żarówek?

Już za ok. 100 zł za komplet można kupić zestawy do przerobienia zwykłych lamp halogenowych na ksenony. Tyle że ta modyfikacja jest nielegalna! Takie lampy rzeczywiście mocniej świecą, ale też oślepiają jadących z naprzeciwka oraz w zastraszającym tempie niszczą szkła i odbłyśniki reflektorów. Nie wierzcie sprzedawcom, którzy twierdzą, że oferują homologowane zestawy, bo nie ma takich na rynku i być nie może!

W galerii – wymiana lamp krok po kroku.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~facet Użytkownik anonimowy
~facet
No photo ~facet Użytkownik anonimowy
do ~Bab:
No photo ~Bab Użytkownik anonimowy
23 paź 16 18:02 użytkownik ~Bab napisał
Bzdura hidy za 100 zł wydzielają zbacznie mniejszą temperaturę w stosunku do zwykłej żarówki. Ja juz sześć lat smigam do tego skończył się problem wiecznie palących się żarówek h7. Fakt drogówka bez dyskusji zabiera dowód ale po wykonaniu badania za 20zł
też miałem etap HIDów, ale wywaliłem to w cholerę. Pomimo prawidłowej regulacji, oślepiały. Zresztą minusów było więcej. Świadomość poważniejszych konsekwencji w razie spowodowania wypadku ostatecznie mnie zniechęciła. Na szczęście niewielu już kierowców decyduje się na takie dziadostwo, społeczeństwo bogatsze, auta lepsze i często w standardzie mają ksenony. Te HIDy pozostają dla ceniasów. I tak to widzę :) Szerokiej drogi, byle nie koło mnie
25 paź 16 20:45 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Nemo Użytkownik anonimowy
~Nemo :
No photo ~Nemo Użytkownik anonimowy
"Bogacze" kupują se fury w ksenonie a jak przychodzi co do czego wtedy jeżdżą z jednym oczkiem albo z dwona o różnej barwie światła bo można wymienić tylko ten co zgasł a drugi niech se świeci albo jeżdżą na dwóch przygasających i mają drogę oświetloną umownie. Jak się nie ma kasy to się kupuje pięcioletnią skodę fabię bez wodotrysków. Ale do tego trzeba nie mieć sieczki pod sklepieniem czaszki i wyobrażnie zamiast fantazji
26 paź 16 09:07 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~$$$ Użytkownik anonimowy
~$$$
No photo ~$$$ Użytkownik anonimowy
do ~Bab:
No photo ~Bab Użytkownik anonimowy
23 paź 16 18:02 użytkownik ~Bab napisał
Bzdura hidy za 100 zł wydzielają zbacznie mniejszą temperaturę w stosunku do zwykłej żarówki. Ja juz sześć lat smigam do tego skończył się problem wiecznie palących się żarówek h7. Fakt drogówka bez dyskusji zabiera dowód ale po wykonaniu badania za 20zł
Bo drogówka takim jak ty powinna nie tylko zabierać dowody ale holować na wasz koszt na parking policyjny a już na pewno zabraniać dalszej jazdy chyba że na lawecie. Przestał byś kozaczyć biedaku w starym dezelu bez ksenonów.
25 paź 16 20:42 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~edward Użytkownik anonimowy
~edward :
No photo ~edward Użytkownik anonimowy
Wymiana lamp czy tylko samych żarników?
25 paź 16 20:56 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marcin Użytkownik anonimowy
~Marcin :
No photo ~Marcin Użytkownik anonimowy
Spróbuj tak odpiąć akumulator w bmw e60 to zobaczysz które pół dnia dłuższe
25 paź 16 22:23 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
~Jan :
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
Tytul o wymianie lamp a tres o wymianie zarnikow. Dno kolejny raz przebite
26 paź 16 08:58 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~RObi Użytkownik anonimowy
~RObi
No photo ~RObi Użytkownik anonimowy
do ~sansito:
No photo ~sansito Użytkownik anonimowy
6 lis 16 17:24 użytkownik ~sansito napisał
A jesteś pewien, że miałeś oryginałki? Osram jest chyba najczęściej podrabianą marką jeśli idzie o ksenony, nawet specjalną stronę zrobili, gdzie możesz to sprawdzić. A ja z oryginałami mam tylko dobre doświadczenia.
Na stronie internetowej? A to nie trzeba do warsztatu pojechać, żeby to sprawdzić?
10 lis 16 11:14
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sansito Użytkownik anonimowy
~sansito
No photo ~sansito Użytkownik anonimowy
do ~05200:
No photo ~05200 Użytkownik anonimowy
26 paź 16 07:55 użytkownik ~05200 napisał
W moim poprzednim aucie komplet żarówek xenonowych firmy osram kosztował 320 zł (osram był orginalnie ) za zamiennik philipsa zaplacilem 150 zl za komplet i świeciły dużo lepiej
A jesteś pewien, że miałeś oryginałki? Osram jest chyba najczęściej podrabianą marką jeśli idzie o ksenony, nawet specjalną stronę zrobili, gdzie możesz to sprawdzić. A ja z oryginałami mam tylko dobre doświadczenia.
6 lis 16 17:24
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~05200 Użytkownik anonimowy
~05200 :
No photo ~05200 Użytkownik anonimowy
W moim poprzednim aucie komplet żarówek xenonowych firmy osram kosztował 320 zł (osram był orginalnie ) za zamiennik philipsa zaplacilem 150 zl za komplet i świeciły dużo lepiej
26 paź 16 07:55
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Alfa Użytkownik anonimowy
~Alfa :
No photo ~Alfa Użytkownik anonimowy
Prosto jak każdy wsiok z golfa kupić chińskie za 50 zeta na allegro i włożyć do swoich starych lamp w III lub IV i gotowe!
26 paź 16 07:53 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Można to zrobić samemu!

Tak wygląda wymiana lamp D1S w Golfie VI. To jeden z tych modeli, w których dostęp do ksenonów jest trudny, ale (od biedy) da się to zrobić bez demontażu reflektorów. Potrzeba do tego cierpliwości i... rąk proktologa. Przed rozpoczęciem pracy należy koniecznie odłączyć akumulator, najlepiej też założyć rękawiczki, m.in. po to, żeby nie dotknąć szkła nowej lampy gołą ręką, choć w rękawiczkach znalezienie po omacku prawidłowej pozycji lamp jest niełatwe.

Lampy Golfa świecą na fioletowo: to typowy objaw tego, że ksenony są już mocno zużyte. Nadają się do wymiany.

Jak wymienić zużyte lampy ksenonowe? (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego