CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.624.231.96
Średnio4.694.844.502.12
Najdrożej5.095.174.892.45

Naprawy smart - czyli jak szybko i tanio usunąć wgniecenia

27 lut, 17:10
Udostępnij
0
Skomentuj

Rośnie popularność tzw. szybkich napraw – usuwania wgnieceń, drobnych zarysowań czy nawet dziur w tapicerce. W całej Polsce powstają warsztaty, które się w tym specjalizują, choć niewielkie uszkodzenia naprawią także profesjonaliści od „dużych” zadań. Nie są to tanie usługi, ale auta są naprawiane od ręki

Koncepcja jest prosta: niewielkie uszkodzenie, szybka usługa. Klient pojawia się rano, a po kilku godzinach wyjeżdża już naprawionym samochodem. Warsztaty typu smart to coś dla tych, którzy z powodu drobnej nieuwagi, pecha lub czyjejś niechlujności nie chcą marnować czasu ani tracić zniżek ubezpieczeniowych. Zakres usług jest szeroki i obejmuje m.in.: wgniecenia parkingowe, porysowane zderzaki, uszkodzenia po gradzie, połamane plastiki, odpryski na szybie, poniszczoną tapicerkę i – w zależności od warsztatu – proste naprawy blacharsko-lakiernicze. Uwaga: tych ostatnich często na poczekaniu wykonać się oczywiście nie da, bo nawet w uproszczonej technologii takie zabiegi wymagają sporo czasu.

– Ostatnio mamy ogromny ruch z powodu szalejących cen ubezpieczeń – Andrzej Budziak, kierownik serwisu S Plus w Jabłonnie, energicznie krząta się między czterema samochodami. – Ludzie wolą wydać te kilka złotych na naprawę niż potem płacić drakońskie zwyżki. Dużą grupę naszych klientów stanowią też zarządcy flot, którym zależy na usunięciu wszystkich drobnych uszkodzeń, zanim samochód zostanie zwrócony firmie leasingowej. My szybko naprawiamy, a użytkownik danego samochodu nie płaci wysokiej kary. Wystarczy np. lekko porysowany zderzak, żeby leasingodawca zażyczył sobie, dajmy na to, 2000 zł.

Które naprawy klienci zlecają najczęściej? To w pierwszej kolejności drobne zaprawki lakiernicze i usuwanie wgnieceń karoserii, czyli głównie to, co da się zrobić w jeden dzień. Podstawa to dokładne obejrzenie samochodu i zaznaczenie wszystkich uszkodzeń. Z reguły nie obejdzie się bez zastosowania specjalnych lamp, bo niewielkie wgniecenia bywają widoczne tylko pod określonym kątem i w odpowiednim świetle.

Zasadniczo wyróżniamy dwa sposoby naprawy. Po pierwsze, jeśli do danego wgniecenia można dostać się od tyłu (np. drzwi), fachowiec stosuje specjalnie wyprofilowaną dźwignię, za pomocą której wypycha blachę. Po drugie, jeśli uszkodzeniu uległ trudny fragment karoserii (np. rant, krawędź, słupek, profil zamknięty), konieczne będzie zastosowanie tzw. glue pullera, czyli plastikowego grzybka, na gorąco naklejanego w miejscu uszkodzenia. I dopiero do tego plastikowego „haczyka” fachowiec mocuje specjalny młotek udarowy, dzięki któremu może zlikwidować uszkodzenie. Ciekawostka: wgniecenia najczęściej usuwa się z naddatkiem, a następnie niweluje (patrz też ramka powyżej).

Jednak uwaga: tą metodą nie naprawia się miejsc, które wcześniej były szpachlowane, dyskwalifikujące okazują się też z reguły wszelkie pęknięcia i odpryski lakieru. W takiej sytuacji czeka was raczej wizyta u tradycyjnego blacharza, bo razem z wgnieceniem zapewne wyciągnęlibyście także kawałek... samochodu.

Warsztaty typu smart zajmują się też usuwaniem uszkodzeń pogradowych. Część blacharzy zaleca w takiej sytuacji wykonanie naprawy polegającej na zaszpachlowaniu wgnieceń i powtórnym pomalowaniu całego uszkodzonego elementu. Koszt usługi może swobodnie przekroczyć 1000 zł i – co gorsza – obniży wartość danego pojazdu w przypadku ewentualnej odsprzedaży.

Dziś niemal każdy na oględziny używanego samochodu wybiera się z miernikiem w kieszeni, zatem tak naprawiony dach może zdyskwalifikować auto w oczach większości kupujących: Szpachla na dachu? Proszę Pana, to z pewnością musiała być szkoda całkowita! Tymczasem wgniecenia po gradobiciu da się usunąć taką samą metodą, jak szkody parkingowe, czyli niemal bezinwazyjnie i bez używania szpachli. Uwaga: jeśli grad był duży, a uszkodzenia są liczne, to cena naprawy smart z pewnością niska nie będzie. Może okazać się nawet wyższa niż w przypadku tradycyjnego szpachlowania, choć im więcej wgnieceń, tym z reguły większy rabat. Najważniejsze jest jednak to, że po wyciągnięciu uszkodzeń nadal macie samochód z fabrycznym lakierem, bez łatwych do stwierdzenia śladów naprawy.

Dobre warsztaty smart są powiązane z własnymi mieszalniami lakieru, więc żadnego kłopotu nie stanowią dla nich szybkie naprawy zarysowań. Ostatnio, m.in. ze względu na duży ruch w biznesie, w niektórych sytuacjach uszkodzony element (np. zderzak, drzwi) jest lakierowany bezpośrednio na samochodzie (!). Punktowo uszkodzone elementy z reguły cieniuje się metodą „do odcięcia” (czyli np. do przetłoczenia), co dodatkowo obniża koszt operacji. Przeciętnie naprawa typowego otarcia parkingowego zajmuje od 1,5 do 2 godzin.

Serwisy świadczące usługi typu smart mają w zanadrzu też inne naprawy, m.in. wyciąganie na gorąco wgniecionych progów i regenerację plastikowych elementów – zarówno tych zewnętrznych, jak i detali wnętrza (m.in. łatanie dziur po uchwytach na telefon). Dobry warsztat potrafi też usunąć dziury wypalone papierosem w tapicerce – w tym wypadku największa sztuka to dobór odpowiedniej tkaniny, żeby poprawiane miejsce nie było w ogóle widoczne. Standardem są też z reguły polerowanie zmatowiałych kloszy reflektorów i obszywanie skórą wytartych kierownic oraz gałek zmiany biegów.

Co jeszcze – poza krótkim czasem wykonania usługi – przemawia za warsztatami oferującymi naprawy typu smart? Przede wszystkim – cena. Jak wspomnieliśmy, do szybkich napraw kwalifikują się głównie wgniecenia, w przypadku których nie doszło do naruszenia powłoki lakierniczej, więc i ceny z reguły nie są wygórowane.

Przykład: za wypchnięcie parkingowego uszkodzenia na drzwiach zapłacicie 180-220 zł. Z kolei wyciąganie trudniejszych wgnieceń, czyli tych zlokalizowanych na progach, słupkach, profilach zamkniętych, kosztuje nieco więcej – 250-300 zł. Paradoksalnie, często łatwiej usuwa się duże uszkodzenia, bo małe wgniotki nieraz wymagają m.in. ciągłego biegania z lampą (potrzebna zmiana kąta oświetlenia) i zajmują więcej czasu.

Trochę gorzej robi się wówczas, gdy mamy do czynienia nie z punktowym uszkodzeniem, lecz np. z długą i głęboką rysą wyrytą w lakierze przez zawistnego sąsiada. Serwis świadczący usługi smart zapewne podejmie się naprawy, ale – tak jak każdy inny warsztat lakierniczy – będzie musiał odnowić cały element. Taka naprawa już niemało kosztuje i zapewne pracownicy nie będą mieli takich możliwości, żeby wykonać ją na poczekaniu.

Naszym zdaniem

Największą zaletą warsztatów świadczących usługi typu smart jest ich szybkość działania: wstawiasz samochód rano, a po kilku godzinach wyjeżdżasz do domu. I przy okazji nie tracisz zniżek, co akurat dziś, w dobie pikujących cen składek, jest szczególnie istotne. Naprawy smart to też coś dla tych, którzy chcą w łatwy sposób podnieść wartość samochodu przed sprzedażą.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (46)

No photo
No photo ~zeb Użytkownik anonimowy
~zeb :
No photo ~zeb Użytkownik anonimowy
po gradobiciu miałem wg ubezpieczalni ok 400 wgnieceń, wypłacili mi ok 6000 zł. Jestem zadowolony a w gniecenia nie przeszkadzają w eksploatacji samochodu. Samochód wtedy miał niecały rok i miał na szczęście AC. Teraz ma 6 lat i żadnych śladów rdzy, natomiast znajomi którzy dali wgniecenia do wyciągnięcia walczą ze rdzą. Ludzie samochód to tylko samochód i nie ma co się nad jego wyglądem spuszczać
2 mar 10:46 | ocena: 89%
Liczba głosów:61
89%
11%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lobo Użytkownik anonimowy
~Lobo
No photo ~Lobo Użytkownik anonimowy
do ~Sławek :
No photo ~Sławek Użytkownik anonimowy
2 mar 06:44 użytkownik ~Sławek napisał
Lakieruje 16lat i takie naprawy lakieru jak robią te smart.firmy na szybko często nawet kabiny nie posiadają to jest robota na sztukę szpachla podklad i tak posiada czy wyjdą rysy bo materiały nie są doschniete nie polecam podklad musi dostać lub dobrze w
Wieloletni lakiernik któremu oddałem auto do malowania ( z kabiną ) zniszczył mi auto. Żle dobrany kolor ( miała być czarna perła a wyszła mu grafitowa ) do tego przebarwienia smugi i niedoróbki. Rok procesowania sie i auto malowane w stodole z rewelacyjnym efektem. To że masz sprzęt i staż nie robi z ciebie fachowaca.
2 mar 07:57 | ocena: 95%
Liczba głosów:57
95%
5%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~karmel Użytkownik anonimowy
~karmel :
No photo ~karmel Użytkownik anonimowy
He he ciągle ta "nowatorska metoda" powraca.... tylko, że zawsze pokaz jest na drzwiach ew. klapie bagażnika czy silnika. W tych bowiem miejscach łatwo dojść z obu stron blach. A co z narożnikami, miejscami gdzie są wzmocnienia..... he he cisza... bo się nie da.....
2 mar 10:02 | ocena: 86%
Liczba głosów:22
86%
14%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~motofun Użytkownik anonimowy
~motofun :
No photo ~motofun Użytkownik anonimowy
Co dobre dla samolotu, nie może być złe dla samochodu! Lakier zabezpieczony powłoką sx6000Rokpołysk wytrzymuje 50 myć mechanicznych (szczotki). Maska, zderzak zabezpieczone 5 - 6 warstwami praktycznie całkowicie zabezpiecza przed odpryskami, ponadto tworząc szczelną powłokę zapobiega starzeniu się lakieru, nie matowieje bo nie pęka. Produkt otrzymał certyfikat Bombardier'a - kanadyjski producent samolotów pasażerskich (oszczędność 5% paliwa). Felgi polerowane na wysoki połysk wyglądają po całym sezonie jak nowe, ponieważ sx6000Rokpołysk zapobiega wtapianiu się gorącego pyłu hamulcowego s x 6 0 0 0.p l Nałożenie paru warstw daje efekt głębokiego połysku. Nie stosuje się agresywnych środków myjących, wystarczy gąbka i tylko płyn np. do mycia naczyń. Jakiś czas temu na wystawie samochodowej w Frankfurcie nad Menem Mini-Morris swoim połyskiem lakieru wprawiał zwiedzających w zdumienie, przy nim lakiery innych samochodów wyglądały jakby stare i matowe! Preparat jest nieuciążliwy w zastosowaniu i bardzo wydajny. Super efekty w zabezpieczaniu kasków motocyklowych, okien, kabin prysznicowych, mebli ogrodowych i wszelkiego rodzaju wyrobów plastikowych.
2 mar 16:30 | ocena: 55%
Liczba głosów:11
55%
45%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Sławek Użytkownik anonimowy
~Sławek :
No photo ~Sławek Użytkownik anonimowy
Lakieruje 16lat i takie naprawy lakieru jak robią te smart.firmy na szybko często nawet kabiny nie posiadają to jest robota na sztukę szpachla podklad i tak posiada czy wyjdą rysy bo materiały nie są doschniete nie polecam podklad musi dostać lub dobrze wygrzac na słońcu lub napromienikiem
2 mar 06:44 | ocena: 73%
Liczba głosów:30
73%
27%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~1234 Użytkownik anonimowy
~1234 :
No photo ~1234 Użytkownik anonimowy
A po co naprawiać takie wgniecenia? Czy od tego samochód jeździ lepiej lub przez to jeździ gorzej? Ani to brudne, ani śmierdzące, nie promieniuje szkodliwie, a jedynie ma walor estetyczny, którego i tak z wnętrza nie widać więc po co?
2 mar 09:44 | ocena: 83%
Liczba głosów:58
83%
17%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Asfs Użytkownik anonimowy
~Asfs :
No photo ~Asfs Użytkownik anonimowy
Lakierowanie przytartego narożnika zderzaka w Poznaniu w Smart coś tam kilka lat temu - 350 zł. Tanio ? Nie sądzę skoro cały element koło 500 zł.
28 lut 08:43 | ocena: 87%
Liczba głosów:31
87%
13%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jacko Użytkownik anonimowy
~Jacko :
No photo ~Jacko Użytkownik anonimowy
Pojechałem z wgniecionymi drzwiami i ,,przemiły pan" narodowości wschodniej wymyślił sobie że złapał jelenia i zażądał za naprawę drzwi 600 zł, jakie tanie naprawy?!!!!!
2 mar 07:56 | ocena: 84%
Liczba głosów:32
84%
16%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~haha Użytkownik anonimowy
~haha :
No photo ~haha Użytkownik anonimowy
niech mi ktos odpowie, jakim idiota trzeba byc, zeby sobie w ogole gitare zawracac i marnowac czas na wgniecenia jak z pierwszych zdjec, czy rysy na plastikowych zderzakach ? rasowego debila poznac mozna wlasnie po tym, ze traktuje kawalek blachy, ktora jest srodkiem transportu, jak czlonka rodziny i przedluzenie tego i owego, w zaleznosci od plci wlasciciela... de bi le
2 mar 14:00 | ocena: 57%
Liczba głosów:28
57%
43%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~thru Użytkownik anonimowy
~thru :
No photo ~thru Użytkownik anonimowy
Hmmm wyciąganie wgnieceń bez malowania może i daje dobre efekty wizualne ale mi w jednym miejscu naprawy po 2 latach zrobił się mały pęcherz( rant błotnika przedniego), Nie wiem czy to od tego ale taki zbieg okoliczności.... W sumie samochód VAG ale 12 lat już ma;P. Lakiernik dopiero za miesiąc a usługa ok 100 zł po znajomości;). Co do ceny takich usług to mi bardzo miły Pan z okolic Dębicy usunął 7 wgnieceń za 200 zł. Samochód odstawiłem o 8 a o 16 miałem go z powrotem;).
2 mar 16:50 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Naprawa wgnieceń karoserii: krok po kroku

Sposób naprawy zależy głównie od tego, w którym miejscu na karoserii jest zlokalizowane uszkodzenie. Szybciej i łatwiej naprawia się wgniecenia na elementach, do których można dostać się od tyłu, czyli np. te na masce (demontaż wygłuszeń) lub drzwiach (otwory technologiczne). W takim wypadku fachowiec wypycha wgniecenie specjalnym narzędziem, a potem likwiduje za pomocą tzw. pobijaka ewentualne naddatki.

Naprawy smart - czyli jak szybko i tanio usunąć wgniecenia (slajd 1 z 19)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat, Igor Kohutnicki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat, Igor Kohutnicki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego