Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Wydech na zamówienie

16 maja, 09:45

Nie jest dostępny tłumik lub katalizator do twojego auta albo jest on zbyt drogi? Nie szkodzi, można go dorobić lub naprawić stary. Można też dorobić wydech „ozdobny”

Udostępnij
0
Skomentuj

Katalizatory zapychają się w wyniku spalania oleju przez silnik albo rozsypują się pod wpływem szoku termicznego. Są też podatne na uszkodzenia mechaniczne – np. uderzenie podwoziem auta o kamień. Ponieważ nowy, oryginalny katalizator jest bardzo drogi, pozostaje albo z niego zrezygnować, albo wykombinować coś tańszego, a nawet... o wiele tańszego.

Wydech: niesprawny katalizator

Katalizator „rozsypany” w środku – uszkodzony mechanicznie lub termicznie – daje bardzo wyraźne objawy: podczas przyspieszania dzwoni, silnik ryczy, zamiast mruczeć. Jeśli auto nie ma sondy za katalizatorem, nie wpływa to jednak wyczuwalnie na jego działanie. Utratę osiągów powoduje dopiero zatkanie katalizatora, może ono też wywołać przegrzewanie się silnika. Kontrolka „check engine” zapala się tylko w nowszych samochodach z systemem autodiagnostycznym.

Wydech: nowy tłumik

Jeśli chodzi o zwykłe elementy wydechu, to najczęściej ulegają one korozji, ale zdarza się też „rozsypanie się” tłumika w środku – wówczas zaczyna on hałasować. Na szczęście, jeśli z jakichś powodów nie da się kupić oryginalnego tłumika, można go dorobić, korzystając z gotowego tłumika uniwersalnego; są też warsztaty oferujące dorabianie od podstaw tłumików ze stali nierdzewnej – te nie tylko mogą być cichsze lub głośniejsze (w zależności od zamówienia), lecz także ładne.

Wydech: "naprawa" katalizatora

Typowa, praktykowana powszechnie „naprawa” katalizatora polega na jego usunięciu: wydłubuje się środek, w puszkę wspawuje rurkę i gotowe. Albo zamiast katalizatora wspawuje się strumienicę (auto robi się wyraźnie głośne) lub uniwersalny tłumik. A co ze spalinami? To zależy od stanu silnika – zwykle auto nie mieści się w normach – mniej lub bardziej.

Wydech: koszt katalizatora

Jeśli chodzi o oryginalny katalizator, to jego cena jest zazwyczaj zaporowa – może on kosztować nawet 10 tys. zł. Tymczasem uniwersalny katalizator do samochodu, który ma spełniać normę Euro 2, to wydatek zaledwie 200-300 zł. W przypadku wyższych norm – nieco więcej, niemniej decydujące znaczenie ma wielkość silnika i to, czy decydujemy się na katalizator metalowy (będzie tanio i głośno) czy ceramiczny – taki, który z grubsza naśladuje „zachowanie” oryginalnego katalizatora.

Wydech: wymiana katalizatora

Uniwersalny katalizator można zwyczajnie wspawać w miejsce oryginalnego, jednak zdarza się, że wymaga on dopasowania. Tak czy inaczej, tłumik czy katalizator da się zrobić bądź dorobić do prawie każdego auta, nawet jeśli operacja wygląda na „rzeźbę”. Tak też było w przypadku pokazanym obok: uniwersalny katalizator miał tylko po jednym otworze z przodu i z tyłu, tymczasem oryginalny miał dwie rurki wlotowe, a jedną wylotową. Trzeba było dopasować fragment puszki ze starego katalizatora.

Po przeróbce auto nie tylko spełnia z zapasem obowiązujące normy czystości spalin, lecz także jest ciche. Gdyby właściciel chciał mieć auto głośne, przeróbka byłaby nawet łatwiejsza.

Wydech: wymiana tłumika

Zwykły tłumik bez wkładu katalitycznego musi być tak dopasowany, by nie obijał się o podwozie i by hałas auta mieścił się w obowiązujących normach. Z reguły wykorzystuje się tłumiki uniwersalne, do których trzeba tylko dorobić mocowania, obejmy lub np. wydłużyć rurki. W autach tuningowych układ wydechowy pełni jednak także funkcję ozdobną.

Wydech: nowy ze stali nierdzewnej

Kompletny wydech ze stali nierdzewnej to koszt od ok. 1,5 do nawet 6 tys. zł. Zaletą tego rozwiązania jest dopasowanie wydechu do oczekiwań kierowcy: może on być głośny lub cichy, może też być jednym z elementów zwiększających osiągi silnika. Nie ma też problemu z wykonaniem katalizatora ze stali nierdzewnej: w tym celu wykorzystuje się uniwersalne wkłady katalityczne dopasowane do normy, jaką spełnia nasz samochód. Dobrze wykonany układ wydechowy ze stali nierdzewnej jest bardzo trwały – właściwie powinien wystarczyć do końca życia samochodu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej