Foto: Auto Bild, Adam Mikuła, Volkswagen / Auto Świat

Foto: Auto Bild, Ford, Igor Kohutnicki / Auto Świat

Mazda/Ford 1.8/2.0 (seria L)

Dwulitrowe silniki benzynowe (stosowane od 2001 r. do dzisiaj m.in. przez Forda, Mazdę i Volvo) zostały skonstruowane przez Mazdę. Ford samodzielnie modyfikował i rozwijał jednostkę (nazwa „Duratec”), nie jest to wierna kopia silnika L Mazdy. Jednostki serii L są „składnikiem” rodziny MZR. Najpopularniejsze na naszym rynku są wersje 1.8 oraz 2.0. Ich charakterystyczną cechą jest łańcuchowy napęd rozrządu. Silnik ma aluminiowe głowicę oraz kadłub, ale zastosowano żeliwne tuleje cylindrów. Silniki mają najczęściej wtrysk pośredni, ale zarówno Mazda, jak i Ford (więcej) eksperymentowały z wtryskiem bezpośrednim.

Przez wiele lat dały się poznać z naprawdę dobrej strony – jako trwałe i w miarę oszczędne. To najlepszy wybór m.in. w Mondeo Mk3 (od 2000 r.) oraz 1. generacji Mazdy 6 (oba te modele miały fatalne diesle). Mazda w 2010 r. zrezygnowała z serii L i postawiła na technologię Skyactiv, Ford w dalszym ciągu pracuje nad jednostką (2.0 EcoBoost). Jak nietrudno policzyć, najstarsze auta mają już kilkanaście lat, więc można spodziewać się problemów. Jednym z nich jest spore zużycie oleju silnikowego, spowodowane niewłaściwą pracą pierścieni tłokowych. Taką usterkę trudno wykryć w trakcie badania przed zakupem. Naprawa wymaga rozebrania silnika wraz ze zdjęciem głowicy i pochłania co najmniej 4-5 tys. zł. Kolejnym typowym problemem jest wykonany z tworzywa kolektor dolotowy, w którym są mocowane klapy sterujące przepływem powietrza. Motor zaczyna nieprzyjemnie pracować (klekot). Niektórzy polecają usunięcie klap (technicznie to łatwe), ale trzeba się liczyć z odczuwalnym pogorszeniem momentu przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Do większości wersji Ford przygotował zestaw naprawczy i wystarczy 1 tys. zł. Czasem można usłyszeć o uszkodzeniu silnika przez urwane klapy, jednak mechanicy tego nie potwierdzają. Są też drobiazgi: uszkodzenia zaworu EGR i „przewrażliwiona” sonda lambda, badająca oczyszczanie spalin. Silnik ma czułe gniazda zaworowe, a regulacja zaworów wymaga wydania ok. 900 zł. Jak na wiek to nieduży bagaż uszkodzeń.

Silnik znajdziesz m.in. w:

Ford Focus II: model ten powszechnie wykorzystywał silniki 1.8 i 2.0, w „trójce” motor pojawił się już tylko w odmianie ST (EcoBoost).

Mazda MX-5: dwulitrowy benzyniak o mocy 160 KM czyni z lekkiego roadstera prawdziwą rakietę. Również wersja 1.8.

Volvo V50: szwedzki model przejął wiele rozwiązań z Focusa II, wśród nich znalazły się też silniki 1.8 oraz 2.0.

Najlepsze benzyniaki ostatnich lat! (slajd 1 z 17)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego