CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.704.904.682.35
Średnio4.935.114.872.52
Najdrożej5.375.765.222.89

Wszystko o silniku 1.9 TDI

6 paź 10 11:00

Wśród silników wysokoprężnych nie znajdziemy bardziej popularnej jednostki niż 1.9 TDI. Produkowana od 1991 r., wielokrotnie modernizowana, znalazła zastosowanie w kilkudziesięciu modelach i co najważniejsze, cieszy się dobrą opinią użytkowników

Z perspektywy prawie dwóch dekad można stwierdzić, że silnik 1.9 TDI okazał się wielkim sukcesem koncernu Volkswagena. Pierwsza 90-konna wersja pojawiła się w 1991 r. w Audi 80, ale już po dwóch latach trafiła pod maskę VW Golfa III, a później kolejne odmiany niemal do wszystkich modeli firmy i stały się przebojem.

1.9 TDI - Moc i Oszczędność

Istotą silnika TDI jest bezpośredni wtrysk paliwa pozwalający uzyskać dużą moc przy niskim zużyciu paliwa. Początkowo był on realizowany przy pomocy rotacyjnej pompy wtryskowej i dwustopniowych wtryskiwaczy (to rozwiązanie debiutowało rok wcześniej w motorze 2.5 TDI), jednak pod koniec lat 90. XX wieku system ten zaczęto zastępować pompowtryskiwaczami mogącymi uzyskiwać ciśnienie wtrysku nawet 205 MPa. W stosunku do silników konkurencji, w których w większości stosowano wtrysk common rail, jedyną wadą silników 1.9 TDI (zwłaszcza z pompowtryskiwaczami) okazała się dość głośna praca. Jest to jednak dokuczliwe tylko w autach niższej klasy, które nie mają skutecznego wyciszenia wnętrza.

Natomiast poza wymienionymi wcześniej zaletami warto podkreślić dużą trwałość tej jednostki, co sprawia, że nawet leciwe auta napędzane tym silnikiem cieszą się wciąż dużą popularnością.

Oczywiście, nie każda wersja motoru 1.9 TDI jest równie niezawodna. Najlepiej pod tym względem wypadały pierwsze silniki z pompą rotacyjną o mocy 75, 90 i 110 KM. Na miano prawdziwego długodystansowca zasługuje zwłaszcza prosta i bardzo popularna wersja 90-konna, która w dobrej kondycji potrafi pokonać nawet 500 tys. km.

Jej atutami są prostota i dość niskie koszty napraw – na ogół nie ma jeszcze dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią (oprócz serii AHH i ALH).Nowsze silniki 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami są bardziej skomplikowane, mają więcej wrażliwych elementów i wymagają przestrzegania bardziej rygorystycznych zasad obsługi.

Przede wszystkim trzeba w nich stosować specjalny olej silnikowy dostosowany do pracy przy dużych naciskach. Ponadto bardzo ważna jest terminowa wymiana paska rozrządu z powodu dużego zagrożenia zerwaniem. Interwał wymiany różni się w zależności od m.in. modelu auta i kodu silnika. W początkowym okresie zalecano wymianę nawet co 60 tys. km, później co 90 tys. km i 120 tys. km.

Jak kupić dobrego diesla?

Bardzo często samochód z silnikiem Diesla trafia na rynek wtórny w momencie, gdy jego właściciel zda sobie sprawę z tego, że dalsza eksploatacja będzie zbyt kosztowna. Trzeba więc bardzo uważać, by nie kupić auta pułapki

Dzięki olbrzymiej popularności silników 1.9 TDI – można je spotkać m.in. w Audi, Fordzie, Seacie, Skodzie i VW – nie ma problemów z ich obsługą i naprawą. Jest to konstrukcja dobrze znana mechanikom, ale przy doborze części zamiennych trzeba pamiętać, że nawet silniki o tej samej mocy mogą się różnić.

Zobacz jak na naszych drogach spisuje się Skoda Yeti z silnikiem 2.0 TDI

Podstawą do identyfikacji jednostki napędowej jest jej kod, np. AJM – można go odczytać z numeru silnika (trzy pierwsze znaki). Jak się okazuje, wersji silnika 1.9 TDI jest znacznie więcej niż wersji mocy. Kod jednostki napędowej zmieniał się m.in. w zależności od użytego sterownika, sprzęgła, ustawienia w komorze silnika, a także modelu samochodu.

Technika: Pierwszy silnik 1.9 TDI (1Z) miał stosunkowo prostą 4-cylindrową budowę. Jego najważniejszym elementem była rozdzielaczowa pompa wtryskowa Bosch z elektroniczną regulacją dawki i momentu wtrysku, wytwarzająca ciśnienie 80 MPa.

Dwustopniowe wtryskiwacze wtryskiwały paliwo bezpośrednio do komory w tłoku. Głowica miała 8 zaworów, a wał korbowy podparto na5 łożyskach. Zastosowano turbosprężarkę, intercooler, układ recyrkulacji spalin i świece żarowe w układzie chłodzenia ułatwiające rozruch przy niskich temperaturach. Kolejne diesle 1.9 TDI były rozwinięciem tej konstrukcji.

W jednostce o mocy 110 KM wprowadzono m.in. turbinę ze zmienną geometrią i dwumasowe koło zamachowe. Prawdziwym przełomem było jednak wprowadzenie pompowtryskiwaczy, czyli pompy i wtryskiwacza w jednym, napędzanych od wałka rozrządu. Niektóre wersje, np. 1.9 TDI/130 KM (Superb), mogły współpracować z filtrem cząstek stałych – stosowano dwa systemy: z dodatkiem do paliwa (wymiana filtra co 120 tys. km) lub z niewymiennym filtrem DPF.

Audi

To właśnie w Audi rozpoczęła się błyskotliwa kariera silników TDI. Pierwszymbył 5-cylindrowy diesel2.5 TDI o mocy 120 KM, który w 1990 roku zamontowano w modelu Audi 100. Rok później w Audi 80 zadebiutował mniejszy brat 1.9 TDI o mocy 90 KM i oznaczeniu 1Z. Dynamika i oszczędność, jaką odznaczały się już pierwsze silniki TDI, szybko zmieniły spojrzenie na diesle, które do tej pory charakteryzowały się łagodnym temperamentem. W kolejnych latach nastąpił rozwój silników TDI, ale istotny przełom dokonał się po wprowadzeniu pompowtryskiwaczy, które umożliwiły uzyskanie większych mocy i niższego spalania.

Seat

Firma Seat przeszła w ręce koncernu Volkswagena w latach 80. XX wieku. Hiszpańskie auta szybko zaczęły korzystać z niemieckich podzespołów, w tym także z silników. Pierwsza jednostka 1.9 TDI trafiła do Seata Toledo I w 1995 r. Z czasem silnik ten znalazł się niemal we wszystkich modelach firmy. Przed zakupem niektórych części do silnika w ASO, np. przepływomierza powietrza, warto sprawdzić, czy np. w Skodzie nie będzie ona znacznie tańsza. Ważny jest kod części, gdyż te same silniki w Skodzie i Seacie mogą mieć inne kody – wpływa na to wiele czynników.

Skoda

Czeska marka wyraźnie rozkwitła po przejęciu jej przez koncern VW. Mimo coraz nowocześniejszej konstrukcji auta Skody wciąż odznaczają się przystępnymi kosztami eksploatacji, a oszczędny silnik 1.9 TDI doskonale do tego obrazu pasuje. Nie dziwi więc jego obecność we wszystkich modelach firmy.

Volkswagen

Przez auta Volkswagena przewinęły się niemal wszystkie wersje silnika 1.9 TDI. Można go spotkać w tak leciwych modelach jak Golf III oraz Passat z lat 1993-96, które wciąż jeżdżąc, często z przebiegiem grubo ponad 500 tys. km, są najlepszym dowodem na długowieczność tej konstrukcji. Na rynku wtórnym auta z silnikiem 1.9 TDI sprzedają się zawsze znacznie łatwiej i utrzymują dość wysokie ceny. Nie dziwi więc, że oferta np. Golfa IV zdominowana jest przez egzemplarze z dieslem.

Gdy w 2003 r. pojawił się pierwszy motor 2.0 TDI zaczęło się powolne wycofywanie jednostki 1.9 TDI. Niestety, nowy diesel okazał się konstrukcją bardziej zawodną. Jeśli więc istnieje możliwość wyboru między autem z silnikiem 1.9 TDI a 2.0 TDI warto wybrać starszą konstrukcję, nawet mimo że zapewnia nieco gorsze osiągi, a już na pewno lepiej wybrać 130-konną wersję 1.9 TDI niż 150-konnego diesla 2.5 TDI (generuje duże koszty).

Najczęstsze usterki

Za najbardziej niezawodny uznawany jest silnik 1.9 TDI/90 KM z pompą rozdzielaczową. Wynika to m.in. z bardzo prostej budowy. Niemniej nawet w nim można wyróżnić pewne elementy, które mogą sprawiać problemy. Są to przede wszystkim turbosprężarka, zawór recyrkulacji spalin, przepływomierz powietrza, a po większym przebiegu również pompa wtryskowa, wtryskiwacze i np. pękający króciec pompy podciśnienia.

W nowszych wersjach silnika 1.9 TDI pojawiły się rozwiązania, które poszerzają tę listę. Chodzi m.in. o turbinę ze zmienną geometrią, dwumasowe koło zamachowe, pompowtryskiwacze, filtr cząstek stałych, sprzęgło w kole pasowym alternatora, koło pasowe z tłumikiem drgań na wale korbowym i kilka dodatkowych czujników. Jednym z najpoważniejszych zagrożeń w silniku 1.9 TDI jest zerwanie paska rozrządu. Większość tych awarii z czasem jest nieunikniona, są jednak sposoby, aby je usunąć w przystępnej cenie.

Układ wtryskowy - objawy Spadek mocy, opóźniony rozruch lub brak reakcji silnika, zwiększenie zużycia paliwa, nierównomierna praca, czarne spaliny z rury wydechowej.

Naprawa układu wtryskowego może polegać na wymianie uszkodzonych elementów na nowe lub na ich regeneracji. Polecamy drugi, zdecydowanie tańszy sposób – dobry warsztat gwarantuje ten sam efekt co zastosowanie nowych części. Regeneracja wtryskiwaczy to koszt 200-300 zł, a pompowtryskiwaczy 300-600 zł (cena nowego to od 1250 do 2500 zł). Koszt naprawy pompy wtryskowej zależy od rodzaju uszkodzenia: zużycie mechaniczne – 300-600 zł, naprawa elektroniki – do 1800 zł.

Zawór EGR - objawy Spadek mocy, brak dynamiki, wyciekoleju.

Naprawa: Nieprawidłowe działanie zaworu recyrkulacji spalin może być wynikiem zużycia mechanicznego, nagromadzenia się dużej ilości nagaru lub złego sterowania. W silniku 1.9 TDI występuje kilka wersji zaworu EGR, może być on np. zintegrowany z przepustnicą gaszącą lub być elementem przykręcanym do kolektora wydechowego.

Koszt nowej części waha się (poza ASO) od 250 do 500 zł. Zanim jednak podejmie się decyzję o wymianie, trzeba się upewnić, czy przyczyną nie jest uszkodzony zawór elektromagnetyczny (120 zł) doprowadzający podciśnienie do puszki siłownika zaworu EGR.

Turbosprężarka - objawy Spadek mocy, intensywne dymienie z układu wydechowego, zwiększone zużycie oleju.

Naprawa: Turbosprężarka może mieć zmienną (VTG) lub stałą geometrię. W przypadku stałej geometrii nowe „turbo” można kupić już za około 1600 zł, a jego regeneracja to koszt od 600 do 1200 zł. Cena turbiny ze zmienną geometrią jest większa (od 2200 zł) i teoretycznie nie powinno się jej naprawiać ze względu na trudności z idealną regulacją.

W praktyce jednak większość osób się tym nie przejmuje (brak np. 3 KM trudno wyczuć). Częstą przyczyną złego działania turbin VTG jest przerdzewiała puszka siłownika (ok. 350 zł) sterującego wydajnością turbosprężarki.

Pasek rozrządu - objawy Zatrzymanie pracy silnika, przy próbie uruchomienia silnik szarpie i wydaje stuki.

Naprawa: Pasek rozrządu w silniku 1.9 TDI jest mocno obciążony i przekraczanie interwału wymiany jest niedopuszczalne. Pęknięty pasek rozrządu to w konsekwencji uszkodzenie m.in. zaworów, głowicy, tłoków, a nawet korbowodów i korpusu silnika. Naprawa w takim przypadku może być nieopłacalna, zwłaszcza że na rynku wtórnym używany silnik, bez osprzętu, z gwarancją rozruchową można kupić już od 1000 zł (nowsze wersje mogą być znacznie droższe). Jeśli uszkodzeniu uległy tylko zawory, koszt naprawy nie powinien przekroczyć 1000 zł.

Dwumasowe koło zamachowe - objawy Hałasy i drgania z okolic sprzęgła, ślizganie się sprzęgła, auto nie jedzie.

Naprawa - Mimo że koszt koła dwumasowego nie jest tak duży jak w przypadku niektórych innych marek, to i tak jego uszkodzenie zwiastuje duże koszty. Dwumasowe koło zamachowe kupimy już nawet za 1000 zł, ale podczas wymiany trzeba też profilaktycznie zamontować nowe sprzęgło– nie tylko dlatego, że oszczędzimy później na robociźnie, ale dlatego, że stara tarcza mogła zostać częściowo przypalona podczas współpracy z uszkodzonym dwumasowym kołem zamachowym. Całkowity koszt może więc wynieść około 2,5 tys. zł.

Przepływomierz powietrza - objawy Silnik nie ma dynamiki, wzrasta zużycie paliwa.

Naprawa: Na przepływomierz powietrza często pada pierwsze podejrzenie w przypadku np. spadku mocy silnika. Zanim jednak zdecydujemy się na jego wymianę, warto dobrze sprawdzić, czy to rzeczywiście on jest przyczyną awarii. W warunkach domowych najprościej jest po prostu zamontować sprawną część na próbę. Uszkodzenie przepływomierza powietrza będzie też odnotowane przez pokładowy system diagnostyczny samochodu – ujawni się więc również podczas testu komputerowego w warsztacie. Nowe części w zależności od typu kosztują 300-500 zł.

Zrób to sam

Pamiętajmy, że samodzielnych napraw jednostki napędowej może podejmować się wyłącznie osoba z doskonałą znajomością budowy i zasady działania silników spalinowych. Bez odpowiedniej wiedzy nie da się odnaleźć prawdziwych przyczyn awarii, bo uszkodzona część jest zazwyczaj tylko jednym ze skutków.Poza tym koszt naprawy nowoczesnych silników jest tak wysoki, że nie ma sensu ryzykować tylko dlatego, aby oszczędzić kilkadziesiąt lub nawet kilkaset zł na pracy mechanika – można stracić kilka tys. zł.

Niemniej jest kilka czynności, które każda osoba o zdolnościach manualnych może wykonać sama. Trzeba jednak pamiętać o pewnych zasadach: podczas prac nad silnikiem kluczyk musi być wyjęty ze stacyjki (rozłączanie instalacji elektrycznej może spowodować zapamiętanie błędu, a nawet usterkę elektroniki), trzeba wesprzeć się odpowiednią dokumentacją, aby wiedzieć, co się robi, ważne jest też, żeby przy wkręcaniu małych śrub, np. M6, w miękkie aluminium nie przesadzić z momentem dokręcania.

Do prac, które nie wiążą się z dużym ryzykiem, można zaliczyć wymianę: oleju (tylko że nie opłaca się tego robić w domu), filtra powietrza, filtra paliwa (trzeba zachować sterylną czystość), paska osprzętu silnika, przepływomierza powietrza, zaworu EGR i napinacza. Wymianę rozrządu zalecamy pozostawić fachowcom, gdyż ta pozornie nieskomplikowana czynność wymaga precyzji, odpowiednich narzędzi i znajomości ważnych niuansów. Trzeba pamiętać, o tym, że po wymianie paska rozrządu w silniku z pompą rozdzielaczową należy też sprawdzić jej ustawienie – wynika to z różnic w napięciu paska.

Podsumowanie - O silniku 1.9 TDI można powiedzieć dużo dobrego: jest oszczędny, dość trwały, potrafi być dynamiczny i podnosi wartość sprzedawanego auta. Jednak nie należy zakładać na tej podstawie, że każdy samochód z tym dieslem to dobra inwestycja. Na rynku wtórnym jest mnóstwo aut, w których silniki 1.9 TDI są mocno wyeksploatowane i wymagają sporej inwestycji.

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (38)

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~ósmy rok Użytkownik anonimowy
~ósmy rok
Brak zdjęcia ~ósmy rok Użytkownik anonimowy
do ~timmm:
Brak zdjęcia ~timmm Użytkownik anonimowy
29 gru 13 23:54 użytkownik ~timmm napisał:
niegdy wiecej W 2010roku postanowiłem kupić VW tourana z racji nie pochlebnycjh opiniii o 2.0 zdecydowałem na 1.9 105 km (ponoć niezniszczalny). w lipcu'10 z przebiegim 156 tyś sprawdzony w Aso przebieg faktyczny rozpoczołem exploatacje jako ze autko mi
mam ponad 500tys, na silniku 1,9 tdi audi a4 97"....turbinę wymieniłem po tym jak silnik nie miał mocy,bo turbina nie dawała/ moja wina,bo wyłączałem silnik normalnie po zakończeniu jazdy -a należy odczekać nawet do 1 minuty aby turbina wychłodziła się/ a wymiana była przy TRZYSTU TYSIĄCACH i biega tylko przestrzegam.nie wyłączać zbyt szybko silnika,od czasu do czasu przegonić na niskim biegu a wysokich obrotach,stan oleju NIE WYŻEJ NIŻ w połowie między kreskami,czyste paliwo z dobrej stacji,regularna wymiana filtrów PALIWA,POWIETRZA I OLEJU
10 sty 13:45 | ocena: 87%
Liczba głosów:8
87%
12%
     IP: 213.180.148.5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Audi A4 B6 Użytkownik anonimowy
~Audi A4 B6 :
Brak zdjęcia ~Audi A4 B6 Użytkownik anonimowy
1.9 tdi 130 mam zrobione ponad 600 tys na 1.9 tdi 130 koni. cóż mogę powiedzieć, żaden inny koncern nigdy nie wyprodukuje lepszego motoru jak 1.9 tdi. Od wymiany do wymiany oleju nie dolewam, samochód ma 2 razy olej w roku zmieniany. Praca pompowtryskiwaczy jest fenomenalna aż miło słuchać. Tylko i wyłącznie Castrol Edge 5W 40 Turbo Diesel o normie 505.01, pełen syntetyk ten złoty nie inny, a paliwo ze sprawdzonej stacji-tylko i wyłącznie dla znawców tematu. Najlepszy silnik świata.. 130-mają trwałe bloki i to prawda że wytrzymują duże przebiegi. Bardzo ważne jest to jak kto dba pozdrawiam wszystkich fanów Audi
19 lut 20:58 | ocena: 76%
Liczba głosów:17
76%
23%
     IP: 79.189.192.194
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~timmm Użytkownik anonimowy
~timmm :
Brak zdjęcia ~timmm Użytkownik anonimowy
niegdy wiecej W 2010roku postanowiłem kupić VW tourana z racji nie pochlebnycjh opiniii o 2.0 zdecydowałem na 1.9 105 km (ponoć niezniszczalny). w lipcu'10 z przebiegim 156 tyś sprawdzony w Aso przebieg faktyczny rozpoczołem exploatacje jako ze autko miało posłużyć minimum 6-7 lat pierwsza inwestycja rozrzad opony zimowe drugi komplet felg. po 2,5roku exploatacji przy przebiegu 190 tyś zatarła sie turbina wałek turbiny sie poprostu "ukręcicł" na szczęście nie wpadł żaden element do intercoolera. myśle ok prawie 2 stówki ok w "krainie regeneracji turbin i kompresorów" jakim jest Mielec zregenerowałem, turbina plus montaż 2tyś. po szczęsliwych 8 miesiacach tj. luty 2013 przy przebiegu 205tyś powtorka z rozrywki tym razem turbina "rzuciła" olejem w ukłąd wydechowy efekt zatkany filtr cząstek stałych. Firama za wycięcie i wysterowanie z jednostki filtra 650 zł. Plus druga turbina plus montaż 2tyś. po zamontowaniuuuuu telefona od mechanika dalej autko nie dojazdy bo pompa oleju(Ps nie pomyliłem wątku cały czas mowa o 1,9TDI) która spowodowała zatarcie turbiny plus wałek rozrządu regulatorów koszt 4 tyś.obecnie autko ma 240 tyś i szukam "szcześliwego nabywcy" reasumując nie polecam 1.9TDIIIIII
29 gru 13 23:54 | ocena: 57%
Liczba głosów:14
57%
42%
| odpowiedzi: 2      IP: 78.131.146.2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~vag Użytkownik anonimowy
~vag :
Brak zdjęcia ~vag Użytkownik anonimowy
Mając w domu kilka Mając w domu kilka Volkswagenów Diesli mogę śmiało polecić wszystkim silniki tdi z przed 2000 roku. Niestety wraz z nastaniem w VW nowej ery na wysokie ciśnienie wtrysku, jakość i bezawaryjność jednostek 1.9tdi znacznie sie pogorszyła. Wprowadzenie przez firmę pompowtryskiwaczy do zasilania miało zmniejszyć zużycie paliwa, tymczasem w praktyce jest odwrotnie i żrą nawet więcej niż poczciwy stary grużlik 1.6td.
19 sty 13 00:49 | ocena: 62%
Liczba głosów:8
37%
62%
| odpowiedzi: 1      IP: 83.30.141.70
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Retro Użytkownik anonimowy
~Retro
Brak zdjęcia ~Retro Użytkownik anonimowy
do ~vag:
Brak zdjęcia ~vag Użytkownik anonimowy
19 sty 13 00:49 użytkownik ~vag napisał:
Mając w domu kilka Mając w domu kilka Volkswagenów Diesli mogę śmiało polecić wszystkim silniki tdi z przed 2000 roku. Niestety wraz z nastaniem w VW nowej ery na wysokie ciśnienie wtrysku, jakość i bezawaryjność jednostek 1.9tdi znacznie sie pogorszyła.
Moc wzrosła o 44% (z 90 na 130KM) a spalanie skoczyło z 5 na 6 l w trasie czyli o jakieś 20% i to przy stale rosnącej masie nowszych modeli - to chyba bardzo dobry wynik. Poza tym kiedyś jeździło się 100km/h a teraz wszyscy by chcieli grzać 160km/h i spalać 5 l/100km
10 maja 13 09:45 | ocena: 55%
Liczba głosów:9
55%
44%
     IP: 91.208.150.250
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~AudiPL Użytkownik anonimowy
~AudiPL :
Brak zdjęcia ~AudiPL Użytkownik anonimowy
Audi 1.9tdi Witam,
W domu posiadamy audi 80 (avant)1.9tdi 90km oraz audi a6 1.9tdi 130km, mogę wszystkim polecić samochody audi z tymi właśnie silnikami. B4 niezawodna, ekonomiczna, teraz taniutka, taki wół roboczy. A6 sprzed 2004 tylko z 1.9tdi 130km, nie pchajcie się w 2.5 z racji niższej ceny, dobre egzemplarze ciężko znaleźć ale lepiej dopłacić i cieszyć się długie lata.
Pozdro dla właścicieli aut z silnikami 1.9tdi.
4 kwi 14:12 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
     IP: 77.254.223.32
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Tomek Użytkownik anonimowy
~Tomek
Brak zdjęcia ~Tomek Użytkownik anonimowy
do ~ósmy rok:
Brak zdjęcia ~ósmy rok Użytkownik anonimowy
10 sty 13:45 użytkownik ~ósmy rok napisał:
mam ponad 500tys, na silniku 1,9 tdi audi a4 97"....turbinę wymieniłem po tym jak silnik nie miał mocy,bo turbina nie dawała/ moja wina,bo wyłączałem silnik normalnie po zakończeniu jazdy -a należy odczekać nawet do 1 minuty aby turbina wychłodziła się/
Kolego "ósmy rok", nie masz pojęcia o czym piszesz. W twoim Audi 97' były jeszcze trwałe niezawodne jednostki 1.9 na pompie rotacyjnej i ze starą dobrą turbiną. Silnik 1.9 105 km produkowany po 2004 roku to już inna bajka. Tam są pompowtryski i turbina ze zmienną geometrią łopatek, która jest awaryjna bez względu na sposób obchodzenia się z nią.
3 kwi 02:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
     IP: 89.72.38.18
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Kuba Użytkownik anonimowy
~Kuba :
Brak zdjęcia ~Kuba Użytkownik anonimowy
Problem z 1.9 TDI poleca na tym, że każdy zakłada, że to tani w serwisie i pancerny silnik. Więc wiele używanych aut z 1.9 jest eksploatowana na maxa i serwisowana po kosztach, na najtańszym oleju i paliwie. Niestety, ale te rekordowe przebiegi są do zrobienia tylko jeśli właściciel ma trochę oleju w głowie i nie naprawia go drutem i młotkiem.
6 cze 22:17 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
     IP: 89.186.21.210
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~sony ip Użytkownik anonimowy
~sony ip :
Brak zdjęcia ~sony ip Użytkownik anonimowy
Do silnika 1.9tdi z Do silnika 1.9tdi z pompowtryskiwaczami tylko i wyłącznie olej silnikowy syntetyk 5W30. Najlepiej Castrol ze znaczkiem VW. Sam sprawdziłem w swoim Passacie.Ma już przejechane 250tys km i żadnych klopotów z pompowtryskiwaczami.
12 paź 12 19:38 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 4      IP: 79.163.112.137
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Castrol Użytkownik anonimowy
~Castrol :
Brak zdjęcia ~Castrol Użytkownik anonimowy
Nie zgadzam się z dwiema rzeczami co napisał autor tekstu.
1. W silniku 1.9 tdi 110km nie występuje dwumasowe koło zamachowe
2. Nie tylko 90 konna odmiana jest w stanie przejechać ponad 500tys lecz niemal wszyskie z nich jeśli będą odpowiednio dbane i eksplatowane
9 lip 08:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
     IP: 46.228.83.190
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej