Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Volkswagen Golf VIII - Czas na rewolucję!

19 lip 16 09:26

Po raz pierwszy w historii firmy następna generacja Golfa zmieni się radykalnie w stosunku do poprzedniej. VW zapowiada też koniec z downsizingiem silników.

Udostępnij
0
Skomentuj

Kopułowa „świątynia” w centrum designu Volkswagena nazywa się Walhalla. W mitologii nordyckiej taką nazwę nosił pałac poległych – miejsce, w którym wojownicy po śmierci nabierają sił, żeby w chwili końca świata stoczyć ostateczną bitwę ze złem. Walhalla w VW jest używana do tego, żeby pokazać menedżerom, jak Piëch, Pischetsrieder czy Winterkorn, najważniejsze projekty stylistyczne. Wielokrotnie miejsce to było świadkiem porażki wielu obiecujących projektów, ale też tutejsze ściany słyszały liczne pochwały managementu.

Pod koniec 2015 roku pod szarymi płachtami w jasno oświetlonym miejscu, na którym bez problemu zmieściłoby się 20 aut, ustawiono 4. Wszystkie eksponaty nosiły tę samą roboczą nazwę „VW EA 380” – kod ósmej generacji Golfa. Zaledwie 6 miesięcy później w wyścigu o seryjną produkcję zostały dwa warianty auta. Dopiero na początku września tego roku, zaraz po wakacyjnej przerwie w Wolfsburgu, zapadnie ostateczna decyzja.

Nowy Volkswagen Golf - dwa równoległe projekty

Dawne kierownictwo pewnie już kilkakrotnie wyłoniłoby zwycięzcę tego pojedynku, żeby potem jeszcze tysiące razy go zmodyfikować, ale koncern nie może pozwolić sobie teraz na takie fanaberie. Koniec z dzieleniem włosa na czworo. Kosztująca krocie afera dieslowska nie jest jedynym powodem. Firma stoi teraz w wyjątkowym momencie i trudno jej zdefiniować na nowo ósmą generację najważniejszego modelu. I nie chodzi tylko o to, że Herbert Diess (szef marki; dawniej BMW), Frank Welsch (szef rozwoju; dawniej Skoda) i Jürgen Stackmann (szef sprzedaży; dawniej Seat) są nowi w wolfsburskich strukturach i muszą się jeszcze dotrzeć, lecz także o zmianę w sposobie myślenia wszechwładnych menedżerów.

Tym razem jednak decyzje zapadną nie tylko na najwyższym piętrze, lecz kolektywnie – produkcja, sprzedaż, kadry i finanse również będą miały wiele do powiedzenia. W przypadku Golfa jest to o tyle ważne, że to wciąż najważniejszy model firmy. Od jego przyszłości naprawdę wiele zależy. W zeszłym roku niemiecki kompakt znalazł aż 1 mln nabywców na świecie – popularniejszym autem była tylko Toyota Corolla (1,3 mln szt.). Ford Focus znalazł się na 4. pozycji (826 tys. aut), wyprzedzony przez swojego firmowego brata – pikapa serii F (920 tys. szt.).

Volkswagen Golf VIII - wizualizacja Volkswagen Golf VIII - wizualizacja Foto: Larson / Auto Bild

Nowy Volkswagen Golf - znane DNA, ale dużo zmian

Zespół stylistów także pracuje pod niespotykaną dotąd presją. Trzeba przyznać, że przypadło im zadanie nie do pozazdroszczenia – zaprojektować zupełnie nowe auto, którego poprzednicy odnieśli spektakularny rynkowy sukces, żeby oczywiście niczego przy okazji nie zepsuć. Niektóre elementy muszą bezwzględnie pozostać bez większych modyfikacji, bo stanowią DNA modelu i jego znak rozpoznawczy. Proporcje, szeroki tylny słupek, przetłoczenie poniżej klamek – tego dotykać nie można. Ale ponieważ auto ma być zupełnie nowe, modyfikacje muszą być jednak poważne. Dlatego też zmieni się dolne przetłoczenie tylnych bocznych drzwi, inaczej będzie wyglądał próg, a do tego tylne światła w stylistyce 3D. Przód pojazdu otrzyma przede wszystkim nowy, wąziutki grill wlotu powietrza do silnika, bardziej agresywnie narysowane reflektory i zderzak, a także tak duże koła, jakie tylko da się wkomponować w sylwetkę.

Oba modele, które przeszły do finałowej fazy, znacząco się od siebie różnią, ale w obu przypadkach czas eksperymentów już dawno minął. Zadanie postawione przed designerami brzmiało: sprawcie, żeby jakość było widać na pierwszy rzut oka. Łatwo powiedzieć, gorzej z wykonaniem, zwłaszcza gdy realizacja hasła nie może się wiązać z dodatkowymi kosztami. Weźcie i zróbcie...

Nowy Volkswagen Golf - Passat niech się schowa

Pierwszy projekt jest niższy od Golfa VII, ale tylna część pojazdu została nieco wydłużona, co trochę zmieniło sylwetkę auta. Druga propozycja jest bardziej stonowana i ponadczasowa. Tylną klapę umieszczono tu jeszcze bardziej pionowo, a wszystkie przetłoczenia i załamania przebiegają inaczej niż w obecnie produkowanej generacji, ale mimo wszystko podobnie. Który projekt ostatecznie zwycięży? Jak to zazwyczaj w VW bywa, skończy się pewnie kompromisem i miksem obu propozycji – stawiamy, że w proporcji 2/3 nowocześnie, 1/3 klasycznie.

Z technicznego punktu widzenia Golf VIII przebije obecnego Passata. Długa lista „uwodzicieli” ma zawierać m.in. cyfrowy kokpit, światła LED, jeszcze więcej trybów jazdy, wyświetlacz head-up czy asystenta parkowania. Zapowiada się też, że kolejny Golf będzie potrafił autonomicznie jeździć – VW zapowiedział, że przedstawi gotową technikę dokładnie w chwili rynkowej premiery modelu w 2019 r.

Także w napędach nastąpi niemałe zamieszanie (patrz ramka obok). W sportowym GTI i ultrasportowym Golfie R nadal będzie stosowany 4-cylindrowy motor 2.0, który zostanie „rozkręcony” do maksymalnie 420 KM. W przypadku hybryd firma postawi jednak na tanie w produkcji jednostki wolnossące. Hybrydowe „ósemki” mają też być preludium do wprowadzenia w 2022 roku aż 8 pojazdów elektrycznych. Baza, na których zostaną zbudowane, pozwala na produkcję pojazdów o wielkości od Polo do Passata.

Silnik 1.5 TSI Silnik 1.5 TSI Foto: Auto Bild

Nowy Volkswagen Golf - bliski koniec downsizingu?

Jeszcze kilka lat temu downsizing był pieśnią przyszłości – ta sama moc przy mniejszej pojemności i zastosowaniu turbosprężarki wydawała się odpowiedzią na większość pytań związanych z budową nowoczesnych silników. Koncepcja ta obiecywała zmniejszone zużycie paliwa. Niestety, w wielu wypadkach okazywało się, że tylko na papierze, ponieważ w czasie normalnej jazdy, kiedy używa się także wyższych obrotów, silniki paliły jak smoki, nierzadko więcej niż niedoładowani poprzednicy. Audi w zeszłym roku zastąpiło silnik 1.8 o mocy 180 KM motorem 2.0/190 KM. Tą drogą, przynajmniej częściowo, chce teraz pójść Volkswagen. Dlatego już jesienią motory 1.4 zostaną zastąpione nowymi doładowanymi jednostkami o pojemności 1498 ccm. Motor 1.5 TSI będzie wytwarzany w kilku wariantach mocy, od 110 do 160 KM. Dużym wyzwaniem jest tu także temat oczyszczania spalin. Ponieważ w benzynowych jednostkach z bezpośrednim wtryskiem powstają tzw. cząstki stałe (takie jak w dieslach), konieczne będzie stosowanie odpowiednich filtrów. Pierwszym modelem Volkswagena, w którym pojawi się taki system oczyszczania spalin, będzie Tiguan. Oprócz tego w nowym Golfie 4-cylindrowe silniki 1.2 zostaną zastąpione 3-cylindrowymi motorami 1.0.

Nowy Volkswagen Golf - naszym zdaniem

Ze względu na dieslowską aferę premiera nowego Golfa została przesunięta na 2019 rok. Dzięki temu VW zyskał więcej czasu, żeby lepiej przygotować się do radykalnych zmian.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Volkswagen Golf VIII - Czas na rewolucję! (slajd 1 z 3)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego