- W angielskim Spectre oznacza zjawę. I trzeba przyznać, że zjawa Rolls-Royce’a jest zjawiskowa.
- Podczas konstruowania Rolls-Royce'a Spectre upewniono się nawet, że pasażer będzie mógł bez żadnego problemu rozmawiać przez system głośno mówiący także wtedy, kiedy jedynie 30 m dalej na najwyższe obroty wejdą wirniki jego prywatnego helikoptera.
- Rolls-Royce Spectre mierzy 155,9 cm wysokości, czyli o jedynie 7 mm mniej niż Jaguar I-Pace, który jest przecież SUV-em
Na początku lat 30. logo Rolls-Royce’a w tajemniczy sposób zmieniło tło z czerwonego na czarne. Od razu pojawiła się teoria, że to z powodu śmierci Sir Henry’ego Royce’a, który odszedł 22 kwietnia 1933 r. Inni uważali, że w ten sposób firma chce uniknąć skojarzeń z flagą ZSRR. Nic z tych rzeczy. Tak naprawdę zmianę zaakceptował sam Sir Henry Royce. Najprawdopodobniej chodziło o to, żeby czerwień emblematu nie gryzła się z kolorami nadwozia, w których klienci Rolls-Royce’a już 90 lat temu mogli przebierać do woli. A że historia lubi się powtarzać, to dokładnie z tego samego powodu bezbarwne są tylne światła najnowszego Rolls-Royce’a Spectre. To znaczy, są bezbarwne, dopóki się ich nie włączy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRolls-Royce Spectre to coupe, ale wysokością zbliża się do SUV-ów. Na dodatek bije kilka rekordów tej marki.
Rolls-Royce Spectre: zjawiskowa zjawa
W angielskim Spectre oznacza zjawę. I trzeba przyznać, że zjawa Rolls-Royce’a jest zjawiskowa.
- Przeczytaj także: Kiedyś była tu kopalnia Kleofas. Dziś stoi największy salon BMW
Nad samochodem pracowano prawie sześć lat, czyli prawie dwa razy dłużej niż przeważnie trwa skonstruowanie nowego modelu. Upewniono się nawet, że pasażer Spectre będzie mógł bez żadnego problemu rozmawiać przez system głośno mówiący także wtedy, kiedy jedynie 30 m dalej na najwyższe obroty wejdą wirniki jego prywatnego helikoptera.
Zacznijmy od tej wysokości. Rolls-Royce Spectre to bardzo rosłe coupe. Mierzy 155,9 cm wysokości, czyli o jedynie 7 mm mniej niż Jaguar I-Pace, który jest przecież SUV-em!
To nie jest też lekkie coupe. Spectre waży bowiem 2975 kg. Ten olbrzym ma ponadto 545,3 cm długości, 208 cm szerokości, 321 cm rozstawu osi i 12,7-metrową średnicę zawracania.
- Przeczytaj także: Upadek silników Diesla. Dlaczego Europa się od nich odwróciła?
Rolls-Royce Spectre z pewnością będzie się pokazywał w towarzystwie gwiazd. Zresztą samochód ma już wewnątrz tysiące gwiazd, nawet kiedy jest kompletnie pusty. Sam napis "Spectre" na desce rozdzielczej otacza bowiem ponad pięć tysięcy mikroskopijnych święcących gwiazd. Kolejne 4796 podświetlanych gwiazd może się znaleźć po wewnętrznej stronie bocznych drzwi – nie, przepraszam, to już nie są drzwi, to Starlight Doors.
Korzystający z nich właściciel ma już przeważnie od sześciu do ośmiu innych samochodów, które wybiera zależnie od nastroju i potrzeb — to trochę tak, jak każdy z nas staje rano przed szafą, zastanawiając się, co dziś założyć. Tyle że na tym poziomie zamożności te dylematy rozciągają się na model samochodu.
Mało tego, niektórzy klienci zamawiają kilka identycznych Rollsów — i to identycznych aż do ostatniego detalu wykończenia — ponieważ chcą podróżować takim samym autem niezależnie od tego, czy przebywają akurat w swojej rezydencji na Malibu, nowojorskim lofcie, paryskim apartamencie czy w willi nad jeziorem Como.
Choć barwna historia Rolls-Royce’a pełna jest niezwykłych i imponujących osiągnięć, to Spectre i tak ustanawia aż sześć precedensów.
Rolls-Royce Spectre: sześć precedensów
Po pierwsze, Spectre przeszło najbardziej wymagające testy przedprodukcyjne w dziejach Rolls-Royce’a. Symulowały one bowiem eksploatację samochodu na przestrzeni… ponad 400 lat. Wiadomo, że przez ten czas wiele elementów trzeba będzie w nim wymienić, ale przecież i tak mniej więcej 70 proc. wszystkich wyprodukowanych przez ostatnie 119 lat Rollsów wciąż jest na chodzie.
Przeczytaj także: Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p
Po drugie, Rolls-Royce Spectre ma najszerszy grill ze wszystkich dotychczasowych modeli tego producenta, a przecież w żadnym z nich ten element – delikatnie mówiąc – nie był jakiś specjalnie skromny.
Po trzecie, Rolls-Royce Spectre to najbardziej opływowe auto w historii tej marki. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi tylko 0,25, a samą firmową figurkę modelowano i testowano w tunelu aerodynamicznym przez 830 godzin.
Po czwarte i po piąte Rolls-Royce Spectre ma największe koła w dziejach coupe tej firmy (23 cale), a płat poszycia ciągnący się od przedniego słupka do bagażnika jest największym panelem nadwozia w historii Rollsa, a przecież jego modele – delikatnie mówiąc – nigdy nie były jakoś specjalnie małe.
W końcu po szóste…
Rolls-Royce Spectre: moc, przyspieszenie, 0-100 km/h
Wydawałoby się, że ważące blisko trzy tony coupe o wysokości zbliżonej do SUV-ów nie będzie zachwycać dynamiką. No ale to Rolls-Royce, więc zachwyca. Spectre przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s.
Jego silnik rozwija aż 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a moc wynosi 585 KM. To prawie 49 razy więcej niż pierwszy seryjny (spalinowy) Rolls-Royce z 1904 r.
À propos dawnych czasów… 123 lata temu, w 1900 r., Charles Rolls kupił automobil o nazwie The Columbia Electric Carriage. Jego elektryczny napęd zachwycił Rollsa, który zachwalał cichutkie i bezwibracyjne działanie. Współzałożyciel Rolls-Royce’a uważał elektryczny samochód za bardzo przydatne rozwiązanie, o ile powstanie infrastruktura ładowarek.
Niestety, pierwszy seryjny Rolls-Royce z napędem elektrycznym pojawił się dopiero 123 lata później. Bo tak, Spectre to elektryczne auto.