Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Opel Grandland X kontra Peugeot 3008 i Renault Kadjar - przepis na SUV-a po francusku

18 gru 17 15:00

Opel Grandland X powstał dzięki francuskiemu wsparciu. Na początek musi się zatem zmierzyć z Peugeotem 3008 i Renault Kadjarem.

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Grandland X to brat bliźniak 3008, z kolei Kadjar bazuje na Nissanie Qashqai'u
  • Renault ma silnik czterocylindrowy, a Peugeot i Opel - tylko trzycylindrowe
  • Peugeot jest zdecydowanie zbyt drogi, w najlepszej cenie jest SUV Renault

Ten rok jest dla Opla przełomowy – po wielu latach pod skrzydłami amerykańskiego General Motors został wiosną przejęty przez grupę PSA (Peugeot-Citroën). Współpraca między Niemcami a Francuzami trwa jednak już dłużej, a jej owocami są Crossland X oraz Grandland X. Ciasto, z którego ugnieciono te modele, jest wyraźnie francuskie. Niemcy wypiekli je tylko w innej formie i po swojemu ozdobili. Kompaktowy Grandland X właśnie wjeżdża na rynek i jest to auto blisko spokrewnione z Peugeotem 3008, który jest sprzedawany od roku i zebrał już wiele pochwał. Czy SUV Opla może być od niego lepszy? A może jednak lepsze owoce rodzą się w partnerstwie francusko-japońskim, jak to praktykuje Renault z Nissanem? Kadjar powstał na bazie bestsellerowego Qashqaia i z testowanej trójki jest najdłużej obecny na rynku. Wybraliśmy go do testu, bo idealnie uzupełnia francuskie towarzystwo, a Citroën jeszcze nie ma modelu w tej klasie.

Renault ma cztery cylindry, a Peugeot i Opel tylko trzy

Cała trójka ma pod maskami podstawowe silniki benzynowe o pojemności zaledwie 1,2 l i mocy 130 KM. W Peugeocie i Oplu jest to dobrze znany, skonstruowany przez Francuzów trzycylindrowy PureTech. Według danych producentów jednostka ma w obu autach palić 5,1 l/100 km. Renault stawia na 4 cylindry i tutaj fabryczne zużycie paliwa wynosi 5,7 l/100 km. A jak jest naprawdę? Opel zużył w teście 6,8 l/100 km, w Peugeocie i Renault zmierzyliśmy o 0,4 l więcej. Jak to możliwe? Testowy Grandland X był dobrze dotarty, natomiast 3008, które udostępniono nam do prób, miało na liczniku zaledwie 1700 km. „Dokręcenie” kilometrów Peugeotem też nie było możliwe, różnica wynosiła 4000 km. Staramy się o równe szanse, ale na to nie mieliśmy wpływu. Oceniamy sprawiedliwie to, co sami sprawdziliśmy.

Idźmy dalej: w Renault kierowca siedzi na kiepsko podpierającym fotelu, słabe wrażenie robi też marne prowadzenie lewarka skrzyni biegów. Nieco lepsze wrażenie robi zawieszenie Kadjara. Na pusto trochę tłucze, ale ma rezerwy, gdy pod obciążeniem pokonuje się mocne pofalowania jezdni. Silnik odznacza się wyższą kulturą pracy niż u konkurentów, choć nie wkręca się tak zawzięcie na obroty. Moc pojawia się później niż u rywali, wyraźnie wyczuwalna jest turbodziura. W pomiarach przyspieszenia i elastyczności Kadjar pozostaje z tyłu.

W Peugeocie witają nas mała kierownica i wysoko umieszczone wirtualne zegary. Taki układ wymaga nieco przyzwyczajenia, podobnie jak sterowanie klimatyzacją na ekranie. 3008 jest jednak urządzone ze smakiem, przytulnie i futurystycznie zarazem. Ma się wrażenie siedzenia w o wiele nowocześniejszym aucie niż w Oplu i Renault. Jakość tworzyw i wykończenia też jest tu najlepsza, za to komfort jazdy – taki sobie. Sztywne zestrojenie zawieszenia słabo nadaje się na dziurawe drogi. Poza tym jednak jazda 3008 sprawia przyjemność. Silnik jest zadziwiająco mocny i elastyczny, układ kierowniczy reaguje bezpośrednio.

Grandland X stawia na tę samą technikę, a jednak kilka rzeczy Niemcy zrobili gorzej. Podłoga bagażnika ma od strony klapy wystającą krawędź, co utrudnia wyjmowanie bagaży. Podczas zmiany biegów (w tej samej skrzyni) przeszkadza podłokietnik. Przewody elektryczne pod maską Peugeota są starannie zwinięte, w Oplu tej osłony brakuje. Silnik w Grandlandzie X bardziej wibruje i przy nieco ponad 6000 obrotów na minutę niepotrzebnie rygorystycznie odcina. Fotele Opla słabiej podtrzymują na boki. Kształt gałki od lewarka skrzyni biegów jest zdecydowanie mniej przyjemny niż w Peugeocie, ma ostre przetłoczenia. Grandland X potrzebuje minimalnie więcej drogi, żeby się zatrzymać ze 100 km/h, na co dzień bardziej przeszkadza jednak gorsza niż w 3008 widoczność. Szczególnie do tyłu widać niewiele. Poza tym Opel jeździ porządnie, choć

– podobnie jak Peugeot – dość twardo, zawieszenie dobija pod obciążeniem. Dodatkowo podczas pokonywania nierówności zawsze też coś w kokpicie skrzypnie. Pocieszające jest to, że Grandland X kosztuje mniej niż 3008 – z testowanym porównywalnym wyposażeniem aż o 15 400 zł! Z kolei od Kadjara model 3008 jest o 32 300 zł droższy. Renault ma bardzo dobrą ofertę, jednak mimo to Kadjarowi nie starcza punktów, żeby nadrobić straty z pozostałych kategorii. Zwycięża Opel z zaledwie 4-punktową przewagą nad Peugeotem.

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - wyniki pomiarów drogowych

Opel Peugeot Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 3,7 s 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 10,3 s 10,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,4 s 17,0 s 17,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4./5. biegu) 7,8/10,1 s 8,1/10,6 s 8,7/12,0 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 5./6. biegu) 10,8/14,0 s 11,3/14,6 s 12,9/16,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 1411/519 kg 1424/486 kg 1377/476 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 60/40 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,8/10,9 m 11,0/10,8 m 11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,3 m 35,5 m 36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,2 m 35,1 m 34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 57 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 6,8 l/100 km 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km
Zasięg 770 km 720 km 760 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - test spalania

. . Foto: Auto Świat

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - dane katalogowe producentów

Opel Peugeot Renault
Silnik: typ/cylindry/zawory benz. turbo/R3/12 benz. turbo/R3/12 benz. turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośr./łańcuch wtrysk bezpośr./łańcuch wtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1199 1199 1197
Moc maksymalna (KM/obr./min) 130/5500 130/5500 130/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 230/1750 230/1750 205/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 188 188 192
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 514-1652 430-1585 472-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l) 53 52,5 55
Rozmiar opon testowanego auta 225/55 R 18 225/55 R 18 215/60 R 17
Emisja CO2 (g/km) 117 117 127
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1350/670 1400/660 1500/690

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - gwarancje/ceny

Opel Peugeot Renault
Cena podstawowa 103 300 zł 116 400 zł 90 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 40,6 proc. 43,5 proc. 37,1 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu (punktowana) 110 300 zł 125 700 zł 93 400 zł

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - droga hamowania

. . Foto: Auto Świat

Opel Grandland X 1.2 Turbo kontra Peugeot 3008 1.2 PureTech i Renault Kadjar 1.2 TCe - - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Opel Peugeot Renault
Przestronność z przodu 40 32 232 31
Przestronność z tyłu 30 25 25 25
Pojemność bagażnika 25 22 22 21
Ładowność 15 13 12 12
Widoczność 20 11 12 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 19 20 18
Ergonomia obsługi 20 16 14 13
Jakość wykończenia 20 15 18 14
Suma punktów 200 153 155 145
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Opel Peugeot Renault
Przyspieszenie 25 16 16 16
Elastyczność 25 19 19 18
Poziom hałasu 15 12 12 11
Skrzynia biegów 15 9 10 8
Zachowanie na drodze 30 25 25 23
Komfort jazdy 30 23 23 22
Układ kierowniczy 15 11 12 10
Średnica zawracania 5 5 5 4
Skuteczność hamulców 40 35 36 34
Suma punktów 200 155 158 146
Koszty Maks. pkt. Opel Peugeot Renault
Cena po doposażeniu 50 37 31 44
Utrata wartości 15 13 12 14
Zużycie paliwa 30 22 21 21
Wyposażenie – komfort 35 22 22 21
Wyp. – bezpieczeństwo 35 18 17 18
Ubezpieczenia 10 9 9 10
Gwarancja 15 8 8 8
Przeglądy 10 10 10 10
Suma punktów 200 139 130 146
Wynik końcowy 600 447 443 437
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Opel Grandland X kontra Peugeot 3008 i Renault Kadjar - naszym zdaniem

Nieraz ceny Peugeota 3008 wprawiały nas w osłupienie, ale 125 700 zł za kompaktowego SUV-a z 3-cylindrowym silnikiem to przesada. Gdyby nie to, Peugeot mógłby wygrać. Opel we wspomnianych detalach wypada gorzej od swojego francuskiego brata, jednak pod kreską jest dobrym autem. Renault niewiele traci do rywali i ma przede wszystkim dobrą cenę.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej