Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Z archiwum Auto Świata - Saab 9000 2.0 Turbo: auto z lotniczymi korzeniami

15 wrz 16 14:52

Saab 9000 został zaprojektowany przez ludzi związanych z lotnictwem. I te koneksje widać, szczególnie we wnętrzu auta. Przetestowaliśmy je 20 lat temu, w czerwcu 1996 r.

Udostępnij
0
Skomentuj
Z archiwum Auto Świata - Saab 9000 2.0 Turbo: auto z lotniczymi korzeniami Z archiwum Auto Świata - Saab 9000 2.0 Turbo: auto z lotniczymi korzeniami Foto: Archiwum / Auto Świat

Saab od zawsze produkował auta inne niż konkurencja. Poza lotniczymi koneksjami i stacyjką umieszczoną na panelu środkowym modele szwedzkiej firmy wyróżniały się wysokim bezpieczeństwem. Saab 9000 po raz pierwszy został zaprezentowany w 1984 r.

Dwanaście lat później jeździliśmy wersją liftback po face liftingu, przeprowadzonym w 1991 r. Auto miało nowe zderzaki, zmieniony grill oraz reflektory. Pod maską pracował 2-litrowy silnik turbo LPT o mocy 150 KM. Co oznaczał skrót LPT? Low Pressure Turbo, czyli niskie ciśnienie doładowania. W zwykłym turbo wynosiło ono 1,05 bara, a w testowanym Saabie – tylko 0,4 bara. Moc nie była rewelacyjna, bo „jedynie” 150 KM, ale za to uzyskano wysoki moment obrotowy 215 Nm już przy 2500 obr./min.

Saab

Oryginalny, bezpieczny, trwały – to
cechy modelu 9000. Jego następca,
czyli 9-5, był znacznie gorszym autem Oryginalny, bezpieczny, trwały – to cechy modelu 9000. Jego następca, czyli 9-5, był znacznie gorszym autem Foto: Auto Świat

Drugą zaletą tego silnika było uniknięcie tzw. turbodziury, charakterystycznej dla motorów z turbodoładowaniem. Oprócz bardzo dobrej dynamiki uwagę w modelu 9000 przykuwa komfortowe wnętrze ze skórzaną tapicerką w wyposażeniu standardowym – podkreślali redaktorzy testujący auto.

– Pod względem ergonomii i komfortu doskonalona od lat konstrukcja wciąż pozostaje niedoścignionym wzorem dla większości dalekowschodnich konstrukcji. Saab 9000 był bardzo drogim autem, testowany egzemplarz kosztował w 1996 r. 128 000 zł (równowartość 10 nowych Maluchów).

Konkurentów w wyższej klasie średniej bił na głowę elastycznym silnikiem, komfortowym i bezpiecznym wyposażeniem. Nie był też na celowniku złodziei aut, czego nie można było powiedzieć o Audi, BMW czy Mercedesach. Model 9000 produkowano do 1998 r., kiedy zastąpiono go Saabem 9-5. I to był początek końca szwedzkiej firmy.

Saab 9000 - naszym zdaniem

Saab 9000 to znakomity pomysł na klasyka. Ten model nie był popularny w Polsce, trudno będzie znaleźć dobry egzemplarz, pozostaje szukać za granicą. Części i serwis są drogie, ale radość z jazdy i zazdrosne spojrzenia innych kierowców – gwarantowane.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej