CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.304.424.111.95
Średnio4.554.664.302.08
Najdrożej4.784.954.592.32

Z archiwum Auto Świata - Saab 9000 2.0 Turbo: auto z lotniczymi korzeniami

15 wrz 16 14:52
Udostępnij
0
Skomentuj
Z archiwum Auto Świata - Saab 9000 2.0 Turbo: auto z lotniczymi korzeniami Z archiwum Auto Świata - Saab 9000 2.0 Turbo: auto z lotniczymi korzeniami Foto: Archiwum / Auto Świat

Saab 9000 został zaprojektowany przez ludzi związanych z lotnictwem. I te koneksje widać, szczególnie we wnętrzu auta. Przetestowaliśmy je 20 lat temu, w czerwcu 1996 r.

Saab od zawsze produkował auta inne niż konkurencja. Poza lotniczymi koneksjami i stacyjką umieszczoną na panelu środkowym modele szwedzkiej firmy wyróżniały się wysokim bezpieczeństwem. Saab 9000 po raz pierwszy został zaprezentowany w 1984 r.

Dwanaście lat później jeździliśmy wersją liftback po face liftingu, przeprowadzonym w 1991 r. Auto miało nowe zderzaki, zmieniony grill oraz reflektory. Pod maską pracował 2-litrowy silnik turbo LPT o mocy 150 KM. Co oznaczał skrót LPT? Low Pressure Turbo, czyli niskie ciśnienie doładowania. W zwykłym turbo wynosiło ono 1,05 bara, a w testowanym Saabie – tylko 0,4 bara. Moc nie była rewelacyjna, bo „jedynie” 150 KM, ale za to uzyskano wysoki moment obrotowy 215 Nm już przy 2500 obr./min.

Saab

Oryginalny, bezpieczny, trwały – to
cechy modelu 9000. Jego następca,
czyli 9-5, był znacznie gorszym autem Oryginalny, bezpieczny, trwały – to cechy modelu 9000. Jego następca, czyli 9-5, był znacznie gorszym autem Foto: Auto Świat

Drugą zaletą tego silnika było uniknięcie tzw. turbodziury, charakterystycznej dla motorów z turbodoładowaniem. Oprócz bardzo dobrej dynamiki uwagę w modelu 9000 przykuwa komfortowe wnętrze ze skórzaną tapicerką w wyposażeniu standardowym – podkreślali redaktorzy testujący auto.

– Pod względem ergonomii i komfortu doskonalona od lat konstrukcja wciąż pozostaje niedoścignionym wzorem dla większości dalekowschodnich konstrukcji. Saab 9000 był bardzo drogim autem, testowany egzemplarz kosztował w 1996 r. 128 000 zł (równowartość 10 nowych Maluchów).

Konkurentów w wyższej klasie średniej bił na głowę elastycznym silnikiem, komfortowym i bezpiecznym wyposażeniem. Nie był też na celowniku złodziei aut, czego nie można było powiedzieć o Audi, BMW czy Mercedesach. Model 9000 produkowano do 1998 r., kiedy zastąpiono go Saabem 9-5. I to był początek końca szwedzkiej firmy.

Saab 9000 - naszym zdaniem

Saab 9000 to znakomity pomysł na klasyka. Ten model nie był popularny w Polsce, trudno będzie znaleźć dobry egzemplarz, pozostaje szukać za granicą. Części i serwis są drogie, ale radość z jazdy i zazdrosne spojrzenia innych kierowców – gwarantowane.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (19)

No photo
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
~Ja :
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
Z lotnictwem miale niewiele wspolnego ale udziwnien mialy sterte. na przyklad pasy bezpieczenstwa bez 'wtyczki' albo umiejscowienie przelacznikow (w moim trwalo z pol roku zanim sie przyzwyczailem). Albo wlaczniki ktore przypominaly zapalniki. Albo brak miejsca w sumie nie najgorszym wozie. Faaajne wozy.
A przypomnialo mi sie co mialy wspolnego z lotnictwem. Konsumpcje paliwa.
16 wrz 16 20:05 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fantomas Użytkownik anonimowy
~Fantomas :
No photo ~Fantomas Użytkownik anonimowy
Mialem jet black. Piekny czarny. Super wygodny cichy w srodku sanochod z dusza. Pozniej 95 Aero. Bajka
16 wrz 16 16:25 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~snickers Użytkownik anonimowy
~snickers :
No photo ~snickers Użytkownik anonimowy
a będą testy toyoty RAV4 hondy civic renault megane lancia ypsilon chrysler voyager porsche 911 bugatti eb110 i 112 alfa 146 mazda 323c mitsubishi colt audi a6 peugeot 406 mazda xedos 9 volvo s40 v40
15 wrz 16 15:39 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ba Użytkownik anonimowy
~Ba :
No photo ~Ba Użytkownik anonimowy
Miałem kilka sabow...mają one tyle z lotnictwem co Jagiełło z telefonem
16 wrz 16 16:23 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
33%
67%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bibi bis Użytkownik anonimowy
~Bibi bis :
No photo ~Bibi bis Użytkownik anonimowy
Nie mialem takiego ani jednego. I nie kupie.
16 wrz 16 15:49 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
33%
67%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lalala Użytkownik anonimowy
~Lalala :
No photo ~Lalala Użytkownik anonimowy
Szkoda że autor nie wspomniał że samochód dzielił płytę podłogowa z fiatem croma I, bo pewnie dla wielu jest to ciekawostką. Ogólnie auto jest fajne (niestety było... w swoich czasach)
16 wrz 16 21:58 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rafi Użytkownik anonimowy
~Rafi :
No photo ~Rafi Użytkownik anonimowy
u mnie pod blokiem stoi takowy i jezdzi i nie jest zgnity
16 wrz 16 21:27 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~polak mały Użytkownik anonimowy
~polak mały
No photo ~polak mały Użytkownik anonimowy
do ~Bibi bis:
No photo ~Bibi bis Użytkownik anonimowy
16 wrz 16 15:49 użytkownik ~Bibi bis napisał
Nie mialem takiego ani jednego. I nie kupie.
boś baran i kup wsiowagena lub łopla
16 wrz 16 19:59 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~123 Użytkownik anonimowy
~123 :
No photo ~123 Użytkownik anonimowy
Ojciec miał czerwonego. W 1995 roku przy zakupie 10 ciągników siodłowych Scania, dorzucali takiego gratis.
17 wrz 16 12:53
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bocian Użytkownik anonimowy
~Bocian :
No photo ~Bocian Użytkownik anonimowy
Piękne niezniszczalne auto, Gdybym miał takiego od nowości nie chciałbym innego. Mój niestety był mocno zmęczony. A w tym Saabie panie redaktorze jako jednym z nielicznych modeli stacyjka jest przy kierownicy a nie w tunelu środkowym.
17 wrz 16 06:59
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej