Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

BMW serii 5 - kusi ceną, odstrasza kosztami

8 kwi 15 16:56

BMW serii 5 E60 ma atrakcyjną cenę, zapewnia wysoki komfort jazdy i świetne prowadzenie. Do tego wciąż świeżo i nowocześnie wygląda, a przecież od debiutu minęło już 12 lat. Niestety, mimo upływu czasu to nadal auto nie dla każdego!

Udostępnij
0
Skomentuj

BMW serii 5 o kodzie E60 miało zmienić postrzeganie modelu na rynku. W 2003 r. Bawarczycy przedstawili zupełnie odmienioną „piątkę”, w której połączono elegancję i szyk większej „siódemki” ze zwinnością znacznie mniejszej „trójki”.

Do tego auto naszpikowano zaawansowaną techniką i rozbudowaną elektroniką, która nie tylko potrafi uprzyjemnić podróż, lecz także zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Niestety, nie każdy mógł sobie pozwolić na zakup tego modelu. Cena w salonie nie była niska. Zaczynała się od blisko 200 000 zł, a za dobrze wyposażony egzemplarz z 6-cylindrowym silnikiem przeważnie trzeba było zapłacić ponad 250 000 zł.

Obecnie BMW serii 5 E60 jest w zasięgu znacznie większej liczby potencjalnych nabywców, bo egzemplarze z początkowych lat produkcji bez problemu kupicie już za 30-35 000 zł. Mimo upływu lat BMW serii 5 E60 robi dobre wrażenie i nadal jest postrzegane jako synonim prestiżu oraz zawodowego sukcesu. I choć stanowi kuszącą propozycję, podczas zakupu radzimy zachować rozsądek – koszty utrzymania tego auta wciąż przekraczają finansowe możliwości przeciętnego Polaka! Ale po kolei.

W ciągu 7-letniej kariery rynkowej „piątka” E60 przeszła jeden lifting i była oferowana w wielu konfiguracjach: jako sedan lub kombi (od 2004 r.), z napędem na tylną oś albo 4x4, z manualną bądź automatyczną przekładnią, z benzyniakami oraz dieslami pod maską. Oczywiście, nie zabrakło także rasowej „M-piątki”. W teorii każdy więc powinien znaleźć coś dla siebie, jednak w praktyce może być z tym nieco gorzej, bo mimo że na portalach ogłoszeniowych ofert jest cała masa i opisy znakomitej większości są bardzo zachęcające, to jednak znalezienie zadbanego egzemplarza, bezwypadkowego i z rozsądnym oraz udokumentowanym przebiegiem nie będzie łatwe.

Który silnik wybrać? BMW robi kapitalne benzyniaki, ale na rynku wtórnym dominują diesle. Ich udział stanowi blisko 70 proc. – tak, to nie pomyłka! Do wyboru są dwie konstrukcje – R4 (2.0) i R6 (2.5 i 3.0). W samochodach z początku produkcji spotyka się głównie większe diesle, zwłaszcza 3.0 M57. Ten udany silnik obecnie może wymagać dofinansowania (wiele aut przejechało już 300 tys. km), ale na szczęście naprawy nie są zbyt drogie.

Regeneracja wtryskiwaczy kosztuje od 250 do 600 zł za sztukę (nowe: 900-1800 zł), reanimacja turbosprężarki – ok. 1700 zł (nowa: ok. 5000 zł), do tego trzeba doliczyć ryzyko uszkodzenia koła pasowego (ok. 1200 zł), przepływomierza powietrza czy też wstępnej pompy paliwa. Oczywiście, podajemy tu ceny poza ASO, w których koszty są dwa, trzy, a niekiedy nawet cztery razy wyższe!

Jeśli chodzi o 3-litrowe diesle po modernizacji (N57 z rozrządem po stronie skrzyni biegów), to w zgodnej opinii mechaników są one bardziej zaawansowane technicznie i droższe w ewentualnych naprawach. Generalnie jednak uchodzą za warte zainteresowania, tym bardziej gdy porówna się je z 2-litrowymi dieslami.

Przeciętną trwałość ma już wersja 2.0d M47 (w ofercie do 2007 r.), w której początkowo zdarzały się poważne awarie, jak pęknięcia wału korbowego. Jednak obecnie użytkownicy samochodów z tymi silnikami najczęściej borykają się z usterkami wyeksploatowanego osprzętu – bardzo różny charakter, zresztą tak samo jak koszty ich usunięcia.

Gorzej pod względem trwałości wypada diesel 2.0d N47 (wprowadzony przy okazji liftingu). Jego koronny problem wiąże się z awariami łańcuchowego napędu rozrządu (podobnie jak w N57, został przeniesiony na stronę skrzyni biegów), co gorsza – w silnikach z pierwszych dwóch lat procedura naprawy obejmuje także wymianę wału korbowego (zintegrowane koło zębate), co wiąże się z wydaniem grubo ponad 10 000 zł!

Do tego częściej zdarzają się awarie turbosprężarki, wtryskiwaczy oraz filtra cząstek stałych. Generalnie, jeśli interesuje was „piątka” E60 z dieslem, wybierzcie 3-litrówkę. Jest nie tylko trwała, ale też pasuje do charakteru auta – ma aksamitną pracę, świetną elastyczność i zapewnia dobre osiągi. Spalanie? Mogłoby być niższe (szczególnie w M57), ale coś za coś!

Pod względem trwałości bezpieczniejszym wyborem są benzyniaki. Owszem, palą znacznie więcej niż diesle, ale regularnie serwisowane i z niedużym przebiegiem rzadko zmagają się z poważnymi problemami. Dobrą opinią cieszą się jednostki M54 (R6 sprzed modernizacji), natomiast więcej kłopotów sprawiają silniki z wtryskiem bezpośrednim (wprowadzone w 2007 r. R4 N43 i R6 N53) – m.in. nietrwałe wtryskiwacze, awarie cewek zapłonowych, niedomagania czujników w układzie zasilania i pompy paliwa.

Silniki te również nie najlepiej znoszą montaż LPG (wymagana jest droga instalacja z wtryskiem gazu w fazie ciekłej). Oprócz awarii napędu należy spodziewać się także niedomagań m.in. elektrycznych silniczków regulacji lusterek, włączników pokrywy bagażnika, krańcówek lub silniczków sterowania elektrycznymi szybami.

W przypadku elektryki sterującej podstawa to odpowiednia i trafna diagnoza – auto wymaga fachowego serwisu (czyli: drogiego). Kończąc temat elektryki – podczas oględzin sprawdźcie też: działanie szyberdachu, stan reflektorów i halogenów (bywają zaparowane), a szczególnie zegary (przepalają się diody LED – droga naprawa!).

Inne niedomagania „piątki”? Coraz częstszy problem stanowią luzy w skomplikowanym zawieszeniu, znamy także przypadki awarii przekładni automatycznych. Generalnie przed zakupem „piątki” E60 radzimy odwiedzić fachowy warsztat, który specjalizuje się w naprawie „beemek”.

BMW serii 5 E60 - nasza opinia

To bardzo przyjemne Auto, które daje sporą frajdę z jazdy! Jest wygodne, nowoczesne i komfortowe. To właśnie te i inne zalety modelu sprawiają, że wielu użytkowników pozytywnie wypowiada się o „piątce” E60 i świadomie akceptuje wysokie koszty serwisu oraz napraw.

BMW serii 5 E60 – typowe problemy

- w turbodieslach 2.0 R4 z lat 2003-07 (M47) dość często uszkodzeniu ulegają: turbosprężarka, 2-masowe koło zamachowe, a także wtryskiwacze. Znamy przypadki usterek układu tłokowo-korbowego, które kończą się remontem generalnym silnika (bądź jego wymianą). Natomiast w motorach po modernizacji (N47; wprowadzone w 2007 r.) nietrwały okazuje się łańcuch rozrządu. W przypadku silników z początku produkcji koszt naprawy przekracza 10 000 zł, gdyż obejmuje wymianę wału (później koło zębate na wale było wymienne). Ponadto szwankują: termostat, napinacz paska wielorowkowego i tłumik drgań skrętnych.

- diesel 3.0 R6 nie jest bez wad, ale ma znacznie wyższą trwałość – np. usterki wtryskiwaczy czy wstępnej pompy paliwa w wersji M57 można tanio usunąć.

- benzyniaki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (N43 – wprowadzony przy okazji modernizacji w 2007 r.) miewają kłopoty z wtryskiwaczami (nowy można kupić już za 450-500 zł), cewkami zapłonowymi, a także czujnikiem niskiego ciśnienia paliwa oraz pompą wysokiego ciśnienia (pompę paliwa można kupić za ok. 1500 zł).

- awarie elektroniki:najczęściej posłuszeństwa odmawia moduł sterujący np. układem kierowniczym, zdarzają się usterki podświetlenia tablicy zegarów i niedomagania szyberdachów.

- układ jezdny „piątki” E60 jest skomplikowany i ma niemal całkowicie aluminiową konstrukcję. Z czasem w sworzniach pojawiają się luzy, które powodują, że trzeba wymienić cały wahacz – duży wybór zamienników! Ceny od 300 do 700 zł. Natomiast wymienne są silentblocki.

BMW serii 5 E60 – historia modelu

Model pokazano w kwietniu 2003 r. (od lipca na rynku) w wersji sedan. Rok później do oferty dołączyło kombi. Wiosną 2007 r. serię 5 E60 poddano modernizacji – m.in. nowy zderzak i tylne lampy, inny panel sterowania elektryką szyb. Do tego lepsze wyposażenie i zmodyfikowane silniki. Następcę zaprezentowano w 2010 r.

BMW serii 5 E60 – wersja M5

Najbardziej rasowa „piątka” E60 to dopracowane i bardzo mocne auto. Podczas prac nad nim BMW zainspirowało się silnikiem stosowanym przez zespół BMW Sauber w F1. Motor ma więc: 10 cylindrów, taką samą liczbę przepustnic, skomplikowaną elektronikę sterującą oraz odkuwane tłoki i wał korbowy. Efekt? Moc 507 KM i maks. moment 520 Nm. „Setkę” M5 osiąga po 4,4 s i może pochwalić się świetną elastycznością. Do tego kapitalny układ kierowniczy i skuteczne hamulce. Cena na rynku nie jest wysoka (zaczyna się od ok. 55 000 zł), ale koszty serwisu i napraw są już niestety ogromne.

BMW serii 5 E60 dane techniczne cz. 1.

520i 520i 523i 523i 525i 525i
Lata 2007-10 2003-05 2005-07 2007-10 2003-05 2005-07
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1995 2171 2497 2497 2494 2497
Moc maks. (KM) przy obr./min 170/6700 170/6100 177/5800 190/6100 192/6000 218/6500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 210/4250 210/3500 230/3500 240/3500 245/3500 250/2750
Prędkość maksymalna (km/h) 224 230 235 237 238 245
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,7 9,0 8,5 8,2 7,9 7,5
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,2/5,4/6,7 13,0/6,8/9,0 12,1/6,4/8,5 10,1/5,7/7,3 13,6/7,0/9,4 12,4/6,5/8,7

BMW serii 5 E60 dane techniczne cz. 2.

525i 530i 530i 530i 535i 540i
Lata 2007-10 2003-05 2005-07 2007-10 2007-10 2005-10
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 t.benz. R6/24 benz. V8/32
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2996 2979 2979 2996 2979 4000
Moc maks. (KM) przy obr./min 218/6100 231/5900 258/6600 272/6700 306/5800 306/6300
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 270/2400 300/3500 300/2500 320/2750 400/1300 390/3500
Prędkość maksymalna (km/h) 248 250 250 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,1 6,9 6,5 6,3 6,1 6,2
Spalanie (wg EU; l/100 km) 10,3/5,7/7,4 14,1/7,0/9,5 12,6/6,6/8,8 10,9/5,8/7,7 bd./bd./10,5 16,2/8,0/11,0

BMW serii 5 E60 dane techniczne cz. 3.

545i 550i M5 520d 520d 525d
Lata 2003-05 2005-10 2004-10 2005-07 2007-10 2003-07
Silnik – typ, liczba zaworów benz. V8/32 benz. V8/32 benz. V10/40 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 4398 4799 4999 1995 1995 2497
Moc maks. (KM) przy obr./min 333/6100 367/6300 507/7750 163/4000 177/4000 177/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 450/3600 490/3400 520/6100 340/2000 350/1750 400/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 250 223 231 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 5,8 5,5 4,7 8,6 8,3 8,1
Spalanie (wg EU; l/100 km) 16,3/7,9/10,9 16,4/8,0/11,1 22,7/10,2/14,8 8,0/4,7/5,9 6,5/4,3/5,1 9,3/5,3/6,7

BMW serii 5 E60 dane techniczne cz. 3.

525d 530d 530d 530d 535d 535d
Lata 2007-10 2003-05 2005-07 2007-10 2004-07 2007-10
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R6/24 t.diesel R6/24 t.diesel R6/24 t.diesel R6/24 t.diesel R6/24 t.diesel R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2993 2993 2993 2993 2993 2993
Moc maks. (KM) przy obr./min 197/3750 218/4000 231/4000 235/4000 272/4400 286/4400
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 400/1300 500/2000 500/1750 500/1750 560/2000 580/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 237 245 250 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,6 7,1 6,8 6,8 6,5 6,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,2/5,0/6,2 9,5/5,5/6,9 9,4/5,2/6,7 8,6/5,1/6,4 10,9/6,3/8,0 9,0/6,4/5,7

BMW serii 5 E60 - Eksploatacja: koszty, serwis

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesel*
Olej silnikowy 6,5 l, 0W-40 7,7-8,3 l, 0W-40
Olej w skrzyni automatycznej 2,9-3,1 l, 75W/90 Synth. 2,9-3,1 l, 75W/90 Synth.
Układ chłodzenia 10,0-10,6 l (na bazie glikolu) 9,8-10,2 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 1,0 l, DOT4 1,0 l, DOT4
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy według wskazań komputera według wskazań komputera
Olej w skrzyni automatycznej bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany
Filtr powietrza według wskazań komputera według wskazań komputera
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany

*dane dla wersji benzynowej 2.5 (M54) oraz turbodiesla 3.0 (M57)

BMW serii 5 E60 - ceny zamienników

Ceny zamienników (zł) benzynowe* diesel*
Filtr oleju/powietrza od 27/45 od 55/140
Klocki/tarcze hamulcowe od 240/620 od 240/620
Amortyzatory przednie/tylne (szt.) od 890/820 od 890/820
Sprzęgło+koło dwumasowe (kpl.) od 755+1600 od 890+1960
Reflektor/błotnik od 3400/200 od 3400/200

*dane dla wersji benzynowej 2.5 (M54) oraz turbodiesla 3.0 (M57)

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej