• Zużyte wahacze nie tylko hałasują, ale też wpływają na prowadzenie auta
  • Trwałość wahaczy zależy od sposobu eksploatacji auta – często wystarczy uderzenie kołem w krawężnik albo wpadnięcie w dziurę na drodze, żeby doszło do uszkodzenia tego elementu
  • Jakość wahaczy ma znaczenie, a różnice między produktami różnych marek wyglądającymi często na pierwszy rzut oka tak samo, są olbrzymie

Wahacz to element stanowiący łącznik między nadwoziem (lub ramą), a piastą (zwrotnicą) – czyli tak naprawdę jest to jeden z tych elementów, które odpowiadają za to, że koło znajduje się we właściwym miejscu i jest odpowiednio prowadzone. Wahacze, w zależności od konstrukcji zawieszenia w konkretnym modelu, mogą mieć najróżniejsze kształty i technologie wykonania – od wykonanych z grubej blachy stalowej, zgrzewanych lub nitowanych, aż po wykonane w formie skomplikowanych odlewów ze stopów lekkich. W rozbudowanych układach zawieszenia jedno koło może być prowadzone nawet przez pięć wahaczy! W zależności od konstrukcji wahacze różnią się też między sobą liczbą zamontowanych w nich sworzni i tulei metalowo-gumowych.

Jak objawiają się usterki wahaczy?

Najczęstsze symptomy problemów z tym elementem zawieszenia to:

  • hałasy (skrzypienie lub stuki) z okolic kół
  • pogorszona precyzja prowadzenia
  • niepewne zachowanie na łukach
  • nierównomierne zużycie opon

Warto jednak mieć świadomość tego, że takie objawy to często tylko zapowiedź innych, często znacznie poważniejszych problemów – od przedwczesnego zużycia innych elementów zawieszenia, aż po ryzyko utraty panowania nad samochodem podczas jazdy kiedy dojdzie np. do rozpięcia zużytego sworznia i jedno z kół przestanie być prowadzone. Jeśli np. podczas jazdy rozepnie się sworzeń, to nawet przy minimalnej prędkości i nawet jeśli nie dojdzie z tego powodu do kolizji czy wypadnięcia z drogi, szkody z reguły są olbrzymie – jedno z kół może ustawić się w poprzek i zdemolować przekładnię kierowniczą, nadkole błotnik, próg czy nawet drzwi.

Uszkodzony wahacz: naprawić, czy wymienić?

Zakres naprawy zależy od rodzaju wahacza i zakresu uszkodzeń. Wahacze stalowe niekiedy po prostu korodują w stopniu, który znacznie osłabia ich konstrukcję – wtedy o żadnym spawaniu czy łataniu nie może być mowy, część trzeba wymienić na nową. Znacznie częściej w wahaczach zużywają się sworznie i tuleje metalowo-gumowe. W wielu przypadkach elementy te można wymieniać osobno – pod warunkiem, że pozostałe elementy nie wykazują objawów zużycia.

W przypadku wielu typów wahaczy możliwa jest wymiana poszczególnych zużytych sworzni i tulei – tyle, że przed podjęciem takiej decyzji zawsze warto staranie policzyć, czy rzeczywiście się to opłaca. Poszczególne części mogą być wprawdzie w sumie nieco tańsze od kompletnego wahacza, ale po doliczeniu bardziej czasochłonnej robocizny taka naprawa jest zupełnie nieopłacalna. W przypadku, kiedy doraźnie do wymiany kwalifikuje się np. tylko jeden sworzeń czy tuleja, pokusa, żeby ograniczyć naprawę wyłącznie do wymiany ewidentnie niesprawnego elementu jest duża, ale trzeba się liczyć z tym, że żywotność pozostałych elementów wahacza może być zbliżona – a to oznacza, że po krótkim czasie znów trzeba będzie demontować wahacz i wymieniać kolejne jego elementy.

Kiedy wymiana wahacza to jedyne rozwiązanie?

Uwaga! W przypadku wielu konstrukcji wahaczy (np. w przypadku części ze stopów lekkich) wymiana poszczególnych elementów jest niezgodna z technologią napraw dopuszczoną przez producenta części czy samochodu, choć nierzetelni sprzedawcy często oferują części do wahaczy, które powinny być wymieniane wyłącznie w całości.

Uwaga! Podobnie jak w przypadku innych narażonych na zużycie podzespołów, które występują w aucie parami (takich jak m.in. amortyzatory), również przy wahaczach, jeżeli konieczność wymiany jednego z nich wynika ze zużycia eksploatacyjnego (a nie np. z uszkodzenia, do którego doszło po uderzeniu jednym kołem w krawężnik), warto wymienić od razu oba, nawet jeśli jeden jest jeszcze w stanie, który nie kwalifikuje go do natychmiastowej wymiany.

Jakość części zamiennych

Do popularnych modeli aut z reguły dostępna jest cała gama zamienników – od wahaczy identycznych jak te montowane w pojeździe fabrycznie, aż po zamienniki wykonane z innych materiałów i według zupełnie innych technologii , które wprawdzie powinny pasować w miejsce części oryginalnej, ale mogą mieć zupełnie inne właściwości, np. mieć inny ciężar, sztywność czy zdolność tłumienia wibracji. Zastosowanie w jednym aucie np. po jednej stronie wahacza montowanego fabrycznie lub identycznego z nim, a po drugiej – taniego zamiennika o zupełnie innych właściwościach, może bardzo negatywnie wpłynąć zarówno na prowadzenie auta, jak i np. na komfort jazdy.

W przypadku rozbudowanych zawieszeń wielowahaczowych warto korzystać z kompletów pochodzących od jednego, renomowanego producenta – to gwarantuje, że wszystkie elementy będą ze sobą poprawnie współpracowały.

Eksperci ZF Aftermarket radzą

Wahacze należą do podzespołów mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy – ich niesprawność grozi utratą panowania nad samochodem. Z tego powodu, w razie konieczności naprawy lub wymiany elementów zawieszenia należy zawsze stosować podzespoły najwyższej jakości – tu nie ma miejsca na eksperymenty czy dobieranie części tylko na podstawie ich jak najniższej ceny. Jakości wahacza – podobnie jak i innych podzespołów zawieszenia – nie da się ocenić wyłącznie po wyglądzie części. Dlatego bezpiecznym rozwiązaniem jest stosowanie produktów renomowanych marek, pochodzących od sprawdzonych dostawców. Marka LEMFÖRDER ma w swojej ofercie wahacze o wielu różnych kształtach, zaprojektowane pod konkretny pojazd – wahacze wzdłużne i poprzeczne wyposażone w przeguby obciążone lub nie obciążone w zależności od konstrukcji. W zawieszeniu niezależnym, zwrotnica koła może być połączona z nadwoziem pojazdu nawet pięcioma wahaczami. W zależności od potrzeb, komponenty zestrajane są pod kątem komfortowej lub bardziej dynamicznej charakterystyki jazdy. Podzespoły marki LEMFÖRDER zapewniają jakość i bezpieczeństwo produktów stosowanych na pierwszy montaż.