• O opinie zapytano mechaników z warsztatów w całym kraju, warto je znać, planując zakup używanego samochodu
  • Praktyczne wskazówki mogą okazać się bardziej przydatne, niż zagraniczne rankingi czy subiektywne opinie na forach internetowych
  • Które samochody zasługują na tytuł „króla lawet”, a które na „krążownika szos”?
  • Wszystkie numery Auto Świata w jednym miejscu! Sprawdź naszą subskrypcję

Ranking zawiera ocenę poszczególnych modeli w skali 1-6. Jest ona średnią wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych, jakie mechanicy przyznawali czterem kluczowym podzespołom. Oceniali karoserię, elektrykę, napęd oraz zawieszenie. Układając ranking, wzięto pod uwagę trzy grupy cenowe: do ok. 10 tys. zł, 10-20 tysięcy i ok. 20-30 tys. zł (cały ranking na końcu artykułu).

Na co warto wydać 20-30 tysięcy złotych?

Kierowcy, którzy mogą przeznaczyć na pojazd ok. 20-30 tysięcy złotych, powinni w pierwszej kolejności rozważyć zakup Hondy Civic VIII generacji. Jest ona bezapelacyjnym zwycięzcą rankingu, z ogólną notą 4,9. Tuż za nią plasują się modele takie jak: Audi A6 III (C6), Nissan Qashqai I oraz Volkswagen Golf VI – wszystkie ze średnią ocen 4,7. Bardzo dobrze w zestawieniu wypadły również Audi A3 8P i Toyota Yaris III, ocenione na mocne 4,6.

Powody do obaw mogą mieć za to potencjalni nabywcy popularnych modeli Renault. Scénic III i Mégane III, które zamykają zestawienie w tej grupie cenowej ze słabą notą 3,5. Niewiele lepszy od nich okazał się Ford Mondeo IV, oceniony przez polskich mechaników na 3,6.

{ "uuid": "20e30374-3dd0-5ffd-a676-f9a0a11d7b86", "caption": "Ranking awaryjności samochodów kosztujących 20-30 tys. zł", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MzA7MDA_/c2ec2b2506a4d62c1f0d17814e272a2f.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "850d4d8d-c5ec-5717-b1f8-e5456716dd5e", "name": "ProfiAuto", "idref": "850d4d8d-c5ec-5717-b1f8-e5456716dd5e" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c2ec2b2506a4d62c1f0d17814e272a2f", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1476, "width": 1193, "bytes": 473700 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Ranking awaryjności samochodów kosztujących 20-30 tys. zł" }, "source": { "uuid": "f2937377-e98c-5b6c-b4d8-ac2e83eeecac", "name": "ProfiAuto" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ac140eb3-92ae-5f49-a6a7-9ae32d6594ca", "name": "Awarie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f20323e6-3bd3-5be6-962a-a561283a14cd", "name": "Auto Świat / Używane / Rankingi Aut Używanych", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "679d58cb-1480-5b03-a0dc-774a416d70dc", "name": "Auto Świat / Używane / Co warto kupić", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Ranking awaryjności samochodów kosztujących 20-30 tys. zł
Ranking awaryjności samochodów kosztujących 20-30 tys. zł

Karoseria, elektryka, napęd, zawieszenie – skarbonki bez dna?

Samochody z trzeciej grupy cenowej okazują się najbardziej awaryjne pod względem elektryki i zawieszenia, natomiast ich najmocniejszą stroną jest – według badanych mechaników – karoseria. Najsłabiej, jeśli chodzi o elektrykę, został oceniony Renault Scénic III (nota 2,6). Badani podkreślali, że ten podzespół w całości jest słabą stroną modelu.

Natomiast niechlubnym zdobywcą najniższej noty za zawieszenie (3,5) jest Renault Mégane III. W tym przypadku jako najczęstsze awarie wymieniano zużycie elementów wahaczy oraz luzy w zawieszeniu tylnych kół. Ten sam model okazał się także najsłabszy w trzeciej grupie cenowej pod względem napędu (także nota 3,5), ze wskazaniem na częste wycieki oleju, awarie turbosprężarki oraz awarie tylnych hamulców.

Jeśli chodzi o karoserię, mechanicy najczęściej wskazywali na problemy z rdzą Forda Mondeo IV. Na przeciwnym biegunie – wśród zwycięzców szczegółowych rankingów – znalazły się: Audi A3 8P (5,1 za karoserię), Honda Civic VIII (5 za elektrykę oraz 5,2 za napęd), a także Toyota Yaris III (4,8 za zawieszenie).

Klasyfikacja ogólna – co z niej wynika?

Dwójka najgorzej ocenionych samochodów w trzeciej grupie cenowej to także najbardziej awaryjne modele w całym zestawieniu. Na trzecim miejscu od końca uplasowały się ex aequo Ford Mondeo IV (także trzecia grupa cenowa) oraz Ford Mondeo MK3 z drugiej grupy cenowej.

Z kolei najmniej awaryjne pojazdy według badanych to kolejno Honda Civic VIII (trzecia grupa cenowa), Toyota Yaris II (druga grupa cenowa) oraz Audi A4 B5 (pierwsza grupa cenowa). Wynika z tego, że najmniej awaryjne samochody to niekoniecznie te najdroższe, a kupując droższy pojazd – możemy niestety czasem spodziewać się, że to dopiero początek wydatków.

Co zaskakujące, najwyższa przyznana w rankingu ocena cząstkowa to 5,3 za karoserię, która trafiła do Audi A4 (B6 i B7) - pojazdu, który w ogólnej klasyfikacji zajął dopiero siódme miejsce. Po przeciwnej stronie takiego zaskoczenia nie ma: najniższa cząstkowa ocena 2,6 za elektrykę powędrowała do najsłabszego w całym zestawieniu Renault Scénic III. W przypadku niektórych ocenianych modeli widać także spory rozstrzał jeśli chodzi o wartość ocen poszczególnych podzespołów. Za przykład może służyć choćby Renault Laguna II (2,7 za elektrykę, ale 4,5 za karoserię) czy Mazda 6 I (2,7 za karoserię, ale po 4,3 za elektrykę i zawieszenie).

{ "uuid": "65b61587-4f6f-50b2-baf1-2e48c646cabf", "caption": "Ranking awaryjności samochodów", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/M2U7MDA_/42aa2c7bc464bb7d7e23e20c9693558a.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "850d4d8d-c5ec-5717-b1f8-e5456716dd5e", "name": "ProfiAuto", "idref": "850d4d8d-c5ec-5717-b1f8-e5456716dd5e" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "42aa2c7bc464bb7d7e23e20c9693558a", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1772, "width": 1193, "bytes": 682315 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/42aa2c7bc464bb7d7e23e20c9693558a.jpeg", "caption": { "main": "Ranking awaryjności samochodów" }, "source": { "uuid": "f2937377-e98c-5b6c-b4d8-ac2e83eeecac", "name": "ProfiAuto" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ac140eb3-92ae-5f49-a6a7-9ae32d6594ca", "name": "Awarie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f20323e6-3bd3-5be6-962a-a561283a14cd", "name": "Auto Świat / Używane / Rankingi Aut Używanych", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "679d58cb-1480-5b03-a0dc-774a416d70dc", "name": "Auto Świat / Używane / Co warto kupić", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": { "infographic": true } }, "asyncAdSlot": null } Ranking awaryjności samochodów
Ranking awaryjności samochodów