Auto Świat Dobry Warsztat Porady dla kierowców Sprawdź, co się stanie, jeśli nie wymienisz filtrów

Sprawdź, co się stanie, jeśli nie wymienisz filtrów

W każdym aucie z silnikiem spalinowym jest przynajmniej kilka filtrów, z których większość w warunkach zimowych może mieć większe znaczenie, niż nam się zwykle wydaje. Wyjaśniamy, czym grożą zaniedbania i jak ich uniknąć.

Filtry ważne (nie tylko) zimą
Filtry ważne (nie tylko) zimąŻródło: Auto Świat
  • Przez stary filtr paliwa silnik diesla może nie zapalić już przy lekkim przymrozku, nawet jeśli w baku jest zimowe paliwo
  • Dobre kabinowe chronią nie tylko przed pyłkami, ale i przed smogiem, który zimą szczególnie nam dokucza
  • Zatkany filtr kabinowy powoduje, że... przestajemy widzieć drogę, bo szyby są ciągle zaparowane
  • Niedrożne filtry gazu to częsta przyczyna tego, że silniki auta z instalacjami LPG przy niskich temperaturach sprawiają problemy

O stan poszczególnych filtrów w aucie z reguły nie troszczymy się sami, robią to za nas mechanicy podczas rutynowych okresowych przeglądów samochodu. Tyle że te przeglądy nie zawsze wypadają tak, żeby przed zimą wszystkie filtry były w odpowiednim stanie. Które filtry są szczególnie ważne zimą?

Filtr paliwa

Nowoczesne diesle mają bardzo wysokie wymagania wobec paliwa – nie tylko musi mieć ono odpowiedni skład i parametry (m.in. liczbę cetanową), lecz także nie może zawierać nawet najdrobniejszych zanieczyszczeń – przy tolerancjach elementów układu wtryskowego liczonych w mikronach i ciśnieniach przekraczających 2000 barów to naprawdę ważne, bo każdy pyłek, opiłek czy drobinka mogą zdemolować wtryskiwacz lub pompę wysokiego ciśnienia.

W paliwie nie może też być wody. Filtry muszą być więc bardzo skuteczne, a jednocześnie zapewniać odpowiednią przepustowość. Obrazowo mówiąc, filtry przeznaczone do nowych aut mają znacznie mniejsze "dziurki" niż filtry używane w konstrukcjach sprzed np. kilkunastu lat. To znaczy, że o wiele łatwiej je zatkać nie tylko zanieczyszczeniami, są też bardziej podatne na zatory, kiedy z paliwa wytrąca się parafina. Parametr "temperatura CFPP" (Cold Filter Plugging Point – z ang. temperatura blokowania zimnego filtra), określający zimowe właściwości paliwa, jest podawany dla filtrów wzorcowych, które są znacznie mniej "restrykcyjne" od stosowanych aktualnie – jeśli więc filtr jest choć trochę przytkany brudem, to może się okazać, że już w temperaturze nieco wyższej niż teoretyczna temperatura krzepnięcia paliwa, może dojść do zablokowania przepływu.

Dodatkowy problem: filtry paliwa w dieslach mają też z reguły wbudowane separatory zatrzymujące wodę (która zbiera się w zbiornikach na stacjach i w baku samochodu ze skraplającej się na ściankach zbiornika pary wodnej). Możemy więc mieć w baku nawet najlepsze arktyczne paliwo, które wytrzymuje syberyjskie mrozy, ale jeśli w separatorze zbierze się zbyt dużo wody, to już w temperaturze nieco poniżej zera w układzie może powstać korek lodowy, który skutecznie odetnie dopływ paliwa.

Większość kierowców w takich sytuacjach zwala winę na jakość zatankowanego paliw, a często to po prostu efekt długotrwałych zaniedbań. W wielu dieslach, szczególnie w terenówkach i autach dostawczych, montowane są kontrolki informujące o "zawodnieniu" filtra – ale to wcale nie reguła. W wielu modelach wodę z filtra da się spuścić bez jego wyciągania, wystarczy odkręcić koreczek lub kranik, w innych konieczna jest wymiana filtra. Niezależnie od tego, czy kontrolka się zapala, czy nie, świeży filtr paliwa zamontowany przed pierwszymi mrozami zmniejsza ryzyko problemów z rozruchem w ujemnych temperaturach.

Filtry gazu

Niskie temperatury szybko ujawniają problemy techniczne aut zasilanych gazem, np. nie do końca sprawny zapłon, czy też problemy z dostarczeniem odpowiednich dawek paliwa do silnika. Przed zimą warto wymienić w instalacji m.in. filtr fazy gazowej, czyli ten, który oczyszcza gaz z nielotnych zanieczyszczeń, ujawniających się dopiero po jego odparowaniu. Mają one często konsystencję oleistej brei, która w niskich temperaturach może krzepnąć, blokując przepływ paliwa.

Filtr fazy ciekłej i lotnej do instalacji LPG. W filtrze fazy lotnej zbierać się mogą oleiste osady, które przy niskich temperaturach gęstnieją.
Filtr fazy ciekłej i lotnej do instalacji LPG. W filtrze fazy lotnej zbierać się mogą oleiste osady, które przy niskich temperaturach gęstnieją.Żródło: Auto Świat

Filtr kabinowy

Dla wielu kierowców filtr kabinowy ważny jest tylko wiosną i latem – wciąż pokutuje przeświadczenie, że to tylko "filtr przeciwpyłkowy", który poza kurzem ma przede wszystkim zatrzymywać alergizujące pyłki roślin. Tymczasem dobre filtry, wyposażone w warstwę węgla aktywnego i inne zaawansowane materiały filtrujące, zatrzymują również szkodliwe gazy, m.in. spaliny i inne składniki smogu, który podczas jesienno-zimowych miesięcy jest prawdziwą zmorą, i to nie tylko w centrach dużych miast.

Zatkany filtr kabinowy sprawia, że (szczególnie zimą) w aucie nieustannie parują szyby.
Zatkany filtr kabinowy sprawia, że (szczególnie zimą) w aucie nieustannie parują szyby.Żródło: Auto Świat

Czysty, świeżo wymieniony filtr kabinowy jest ważny też z innego powodu. W zimie, przez znaczną różnicę temperatur między zewnętrzną powierzchnią szyb a wnętrzem samochodu i przez to że na te szyby intensywnie chuchamy, w wielu autach poważnym problemem są zaparowane szyby. Kłopot polega na tym, że jeśli filtr jest zapchany, to cyrkulacja powietrza staje się ograniczona i nawet mimo włączenia wysokiego biegu nawiewu i ogrzewania szyby długo pozostają zaparowane, skutecznie ograniczając widoczność.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków