Auto Świat > Używane > Co warto kupić > BMW serii 5 F10 - komfort, sport i duże koszty

BMW serii 5 F10 - komfort, sport i duże koszty

BMW serii 5 F10 ma mnóstwo zalet, fantastycznie się je prowadzi, jest dynamiczne. Problemy sprowadzają się do jednego: ogromnych wydatków! "Piątka" dużo kosztuje podczas zakupu i utrzymania. Jednak radość z posiadania BMW serii 5 często jest ważniejsza niż ewentualne drogie naprawy i serwis.

BMW serii 5 F10Źródło: Auto Świat
  • BMW serii 5 kusi nabywców m.in. świetnym wnętrzem
  • Stuki w zawieszeniu to raczej sporadyczne problemy. Czasem pojawia się problem ze ściąganiem auta w jedną stronę
  • Wysokie wydatki w przypadku auta klasy wyższej to nic nadzwyczajnego, ale dobrze wiedzieć, na co się decydujecie

Nowe samochody klasy wyższej z pewnością nie są produktem dla każdego — kosztują dużo pieniędzy. Na rynku wtórnym ceny robią się zdecydowanie bardziej przystępne, ale zaczyna się prosta zależność: im tańsze auto, tym większe ryzyko późniejszych wydatków. Czy osobom poszukującym nowoczesnego, wygodnego i dobrze wykonanego pojazdu klasy wyższej można polecić BMW serii 5 F10/F11? Pod względem użytkowym o tym modelu można się wypowiadać w samych superlatywach, ale trzeba liczyć się z awariami, które generują wydatki.

BMW serii 5 F10 to stosunkowo młode auto — właśnie na rynek wchodzi następca, a zmienione kombi jeszcze czeka na swoją premierę. To właśnie dobry moment na zainteresowanie się tym modelem — dość łatwo o dobrze utrzymane egzemplarze z pewną historią. Warto jednak zacząć od zweryfikowania swojego budżetu. W ogłoszeniach całkiem ładne "piątki" znajdziecie już za kilkanaście tysięcy zł. Warto jednak być czujnym: egzemplarze z przedziału cenowego 15-40 tys. zł to uszkodzone auta, z kierownicą po niewłaściwej stronie lub też ogłoszenie jest tylko… cesją leasingu. Na sprawny, jeżdżący samochód potrzeba co najmniej 50-100 tys. zł. Górny zakres cenowy to znacznie wyższe kwoty — nawet ponad 160 tys. zł. Tyle najczęściej kosztują salonowe "beemki", w idealnym stanie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW serii 5 F10 — wygodne wnętrze

BMW serii 5 F10 kusi nabywców m.in. świetnym wnętrzem. Ale uwaga: nie wszyscy muszą być zadowoleni. Miejsca na tylnej kanapie jest więcej niż w poprzedniku, ale w wersji z panoramicznym dachem wcale nie ma nadzwyczajnej ilości miejsca nad głową. Jeśli pasażerowie z przodu maksymalnie odsuną fotele, to również na nogi nie będą mieli zbyt wiele przestrzeni. Ukształtowanie siedziska kanapy zdecydowanie zachęca do podróży w dwuosobowym składzie.

Jakość wykończenia kabiny w BMW serii 5 F10? Ogólnie jest nieźle, ale też nie idealnie. Zastrzeżenia dotyczą np. jakości skóry nappa, która dość łatwo przeciera się w kilku miejscach. Fotel kierowcy może skrzypieć (ocierają się elementy skórzanego siedziska i stelażu). Często słychać drobne skrzypienia, czasem nie domykają się drzwi. To niby drobnostki, ale auto swoje kosztuje, więc nabywcy mają prawo oczekiwać wysokiej jakości.

W BMW serii 5 F10 dobrze oceniamy podwozie, w którym w udany sposób połączono komfort jazdy z osiągami. Jeśli chcecie mieć klasyczne "dwa w jednym", poszukajcie egzemplarzy z regulowanymi amortyzatorami. Będą droższe podczas wymiany, ale na co dzień można wybierać między niemal sportowymi nastawami a komfortem bardziej przypominającym amerykańskie wozy. Pamiętajcie też, że wszystkie auta mają opony run flat. Nawet najmniejsze w ofercie koła (225/55 R 17) oznaczają wydatek 500-700 zł za sztukę. Stuki w zawieszeniu to raczej sporadyczne problemy. Czasem pojawia się problem ze ściąganiem auta w jedną stronę. Może to być spowodowane... elektroniką, która czuwa nad działaniem układu kierowniczego. Rozwiązanie problemu to aktualizacja programu. Niestety, to częsta operacja.

BMW serii 5 F10 — problemy mechaniczne

Największe kłopoty generują 2-litrowe silniki wykonane w technice downsizingu. Dotyczy to szczególnie diesla o oznaczeniu "N47". O jego problemach pisaliśmy już kilka razy, niestety, mimo licznych modyfikacji silnik ten nadal bywa zawodny. Jak dowiedzieliśmy się od Grzegorza Magdziarza, właściciela Mag-Pol Bis w Piasecznie, specjalizującego się w naprawach aut BMW, spektrum awarii jest bardzo szerokie — "od kłopotów z łańcuchowym napędem rozrządu, poprzez rozwarstwiające się koła pasowe i awarie EGR-u, aż po usterki układu paliwowego. W przypadku ostatniego problemu najczęściej szwankuje pompa paliwowa, w której sekcja obraca się o 90° i zaczyna wycierać krzywkę. Niestety, powstałe opiłki dostają się do układu paliwowego i uszkadzają np. wtryskiwacze, co kończy się wydaniem wielu tysięcy zł."

Jak twierdzi nasz rozmówca, liczne problemy (m.in. usterki łańcuchowego napędu rozrządu) wynikają z nieprzyzwoicie długiego interwału wymiany oleju (przeważnie komputer wzywa na serwis olejowy po przejechaniu 25-30 tys. km) — po prostu "zabija" te silniki. "Zdecydowanie zalecam wymianę oleju co 10-15 tys. km — zależnie od specyfiki eksploatacji! Tryb long life sprawia, że w przedziale od 70-120 tys. km mogą wystąpić poważne i drogie w naprawach usterki. Generalnie do 2-litrowego diesla (N47) podchodźcie z dystansem. Nie skreślamy go, ale BMW serii 5 F10 2.0d przed kupnem bezwzględnie powinien obejrzeć fachowiec."

W 2-litrowych benzyniakach potencjalnych problemów jest mniej, ale to także wysilone silniki z turbodoładowaniem (TwinPower), które niekiedy cierpią na poważne problemy. Przykład: jednostka 2.0T/245 KM (528i) po niewielkich przebiegach zmaga się z awariami napędu pompy oleju, zdarzają się przegrzane głowice i kłopoty z łańcuchowym napędem rozrządu, w innych 2-litrówkach niedomagają też katalizatory NOx oraz wtryskiwacze.

BMW serii 5 F10 — ile tych turbin?

Warto przy okazji zwrócić uwagę na oznaczenia BMW: TwinPower Turbo to technologia doprowadzenia powietrza do sprężarki i nie oznacza zastosowania dwóch turbin. Nie zmienia to faktu, że w aucie z doładowanym silnikiem znajdziecie jedną, dwie lub trzy (!) turbiny. Swoją drogą, wykonanie czynności serwisowych przy jednostce V8 biturbo lub dieslu R6 triturbo potrafi być już nie lada wyzwaniem dla… portfela użytkownika, który musi za to zapłacić. Wróćmy jednak do usterek benzyniaków w BMW serii 5 F10. Zużycie wtryskiwaczy to także problem 3-litrówek, ale w opinii naszego rozmówcy te silniki są znacznie trwalsze, przyjemniejsze w jeździe i eksploatacji.

Przeczytaj też:

Oczywiście, o takiej trwałości, jak w przypadku "R6-ek" starszego typoszeregu M54, nie ma już mowy, ale na tle 2-litrówek wypadają korzystnie. Co ważne, nie są to motory tak paliwożerne, jak wcześniej. Generalnie zbierają dobre opinie i są warte uwagi. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku 3-litrowych diesli, które po przejechaniu 200-250 tys. km niekiedy wymagają doinwestowania. Jeśli olej wymienia się co 25-30 tys. km, także zmagają się z problemem szwankującego łańcuchowego napędu rozrządu, ale ogólnie prezentują nieporównywalnie wyższą trwałość w porównaniu z 2-litrówką. Silniki V8 mają dość napięty bilans cieplny, który wynika z umieszczenia turbin (stosowane są dwie) w rozwidleniu cylindrów. To szczególnie dokuczliwe w najbardziej wysilonej wersji M5, w egzemplarzach, które są użytkowane np. na torze.

BMW serii 5 F10 - wszystkie silniki (na foto diesel 2.0 R4) zapewniają dobrą dynamikę, ale nie wszystkie okazują się trwałe!
BMW serii 5 F10 - wszystkie silniki (na foto diesel 2.0 R4) zapewniają dobrą dynamikę, ale nie wszystkie okazują się trwałe!Źródło: Auto Bild

Inne niedomagania? "Czasami potrafią się zaciąć manualne skrzynie biegów. Mieliśmy przypadki skrzyni, które zupełnie odmówiły posłuszeństwa (brak możliwości wrzucenia jakiegokolwiek biegu), ale też takich, w których był problem z włączeniem wstecznego" — twierdzi nasz rozmówca. Naprawa jest droga, można posiłkować się częściami używanymi (skrzynia z gwarancją rozruchową to koszt 800-1200 zł).

Przekładnie automatyczne w BMW serii 5 F10 rzadko się psują. Owszem, pojawiają się sygnały dotyczące szarpania, ale były one rozwiązywane na poziomie elektroniki. Ważne: zarówno w przypadku skrzyni automatycznej, jak i manualnej regularnie należy wymieniać olej (BMW tego nie zaleca) — najlepiej co 60 tys. km. Pamiętajcie, że do skrzyni automatycznej (8-biegowy ZF) jest przeznaczony specjalny olej — 120 zł/litr. Olej należy też regularnie wymieniać w dyfrach i skrzyni rozdzielczej napędu 4x4 (lepkość 75W-90).

Spotkaliśmy się z niedomaganiami nivo w kombi, ale jak twierdzą mechanicy, przypadków tych nie ma wiele. Generalnie zawieszenie w BMW serii 5 F10 nieźle się sprawuje, a pierwsze poważniejsze wydatki czekają użytkowników po pokonaniu 100 tys. km (wiele będzie zależało od jakości dróg, po których jeździcie). Częściej rozszczelniają się chłodnice układu chłodzenia (koszt poza ASO ok. 1500 zł) i zawodzi elektronika, choć jest ona mniej uciążliwa niż w "piątce" E60.

Rodzina BMW serii 5 F10 składa się z sedana i kombi, wersja GT ma pokrewną konstrukcję
Rodzina BMW serii 5 F10 składa się z sedana i kombi, wersja GT ma pokrewną konstrukcjęŹródło: BMW

BMW serii 5 F10 — dane techniczne ( silniki benzynowe R4 i R6)

2.0 R4: mocne, ale wersja 245 KM miewa kłopoty; R6: bardzo dobry wybór. Silnik systematycznie modernizowano, poprawiano jego osiągi.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne* 2.0 520i 2.0 528i 3.0 523i 3.0 528i 3.0 530i 3.0 535i
Lata 2011-17 2011-17 2010-11 2010-11 2011-13 2010-17
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24 t.benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1997 1997 2996 2996 2996 2979
Moc maks. (KM) przy obr./min 184/5000-6250 245/5000-6500 204/6100 258/6600 272/6100 306/5800
Maks. moment (Nm) przy obr./min 270/1250-4500 350/1250-4800 270/1500-4250 310/2600-5000 310/1600-4250 400/1200-5000
Skrzynia biegów** 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 227 250 238 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,9 6,2 7,9 6,6 6,5 6,0
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,9/5,5/6,8 9,1/5,5/6,8 10,5/5,9/7,6 10,4/6,3/7,8 10,2/6,1/7,6 11,8/6,6/8,5
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010 74100 78800 85900
2011 66900 76900 76900 83600 85 300 91100
2012 73600 84700 93 900 100300
2013 85000 97 700 108 400 115 800
2014 106900 118900 140700

BMW serii 5 F10 — dane techniczne ( silniki benz. V8 i hybryda)

Wielkie i dodatkowo... doładowane! Pierwsza wersja 550i była bardzo paliwożerna. Hybryda przynosi niewielki zysk.

Dane techniczne* 4.4 550i 4.4 550i 4.4 M5 4.4 M5 Com Act. Hybr.
Lata 2010-13 2013-17 2011-17 2013-17 2011-17
Silnik – typ, liczba zaworów bit.benz. V8/32 bit.benz. V8/32 bit.benz. V8/32 bit.benz. V8/32 t.benz. R6+el.
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 4395 4395 4395 4395 2979
Moc maks. (KM) przy obr./min 407/5500-6400 450/5500-6000 560/6000-7000 575/6000-7000 340 (łącznie)
Maks. moment (Nm) przy obr./min 600/1750-4500 650/2000-4500 680/1500-5750 680/1500-6000 450 (łącznie)
Skrzynia biegów** 8A 8A 6M***, 7DKG 7DKG 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 250/305 250/bd. 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 5 4,6 4,4 4,2 5,9
Spalanie (wg EU; l/100 km) 15,4/7,5/10,4 11,8/6,6/8,6 14,0/7,6/9,9 14,0/7,6/9,9 5,7/6,7/6,4
*dane dla wersji z automatyczna skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne, DKG – przekładnia dwusprzęgłowa; ***tylko w USA
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010 115900
2011 122900 165900 119000
2012 135300 191500 131700
2013 156200 162800 215500 260000 153900
2014 192700 273800 320000 185700

BMW serii 5 F10 — dane techniczne (diesle R4)

To oszczędne i wystarczająco dynamiczne silniki. Popularne ze względu na niską akcyzę, niestety, ciągle miewają problemy.

Dane techniczne* 2.0 518d 2.0 518d 2.0 520d 2.0 520d 2.0 525d
Lata 2013-14 2014-17 2010-17 2014-17 2011-17
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 bit.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1995 1995 1995 1995
Moc maks. (KM) przy obr./min 143/4000 150/4000 184/4000 190/4000 218/4400
Maks. moment (Nm) przy obr./min 360/1750-2500 360/1750-2500 380/1750-2750 400/1750-2500 450/1500-2500
Skrzynia biegów** 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 214 218 227 236 243
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,7 9,5 8,1 7,9 7
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,4/4,0/4,5 5,1/3,9/4,3 5,9/4,3/4,9 5,1/3,9/4,3 6,2/4,3/5,0
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010 63900
2011 68900 75900
2012 78200 86100
2013 94000 91400 100700
2014 109400 110300 115100 116300 128400

BMW serii 5 F10 — dane techniczne (diesle R6)

Najciekawsze źródło napędu BMW serii 5: dobra dynamika, niezła trwałość, akceptowalne spalanie. M550d to jedyna wersja, która ma seryjnie 4x4.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne* 3.0 525d 3.0 530d 3.0 530d 3.0 535d 3.0 535d 3.0 m550d
Lata 2010-11 2010-11 2011-17 2010-11 2011-17 2012-17
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R6/24 t.diesel R6/24 t.diesel R6/24 bit.diesel R6/24 bit.diesel R6/24 trit.diesel R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2993 2993 2993 2993 2993 2993
Moc maks. (KM) przy obr./min 204/4000 245/4000 258/4000 300/4400 313/4400 381/4000-4400
Maks. moment (Nm) przy obr./min 450/1750-2500 540/1750-3000 540/1500-3000 600/1750 630/1500-2500 740/2000-3000
Skrzynia biegów** 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 8A 8A 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 236 250 250 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,2 6,3 6,1 5,7 5,5 4,7
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,1/5,1/6,2 8,0/5,3/6,3 7,4/4,7/5,7 7,9/5,1/6,1 6,5/4,8/5,4 7,1/5,8/6,3
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010 75200 80900 92200
2011 81100 87200 88900 99400 98500
2012 100900 111800 155400
2013 118000 130800 181700
2014 148100 159700 222400

BMW serii 5 F10 — eksploatacja

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 6,5 l, 0W-40 (LL01) 5,2 l, 0W-40 (LL04)
Olej w skrzyni manualnej MT-F LT-2/3/5** MT-F LT-2/3/5**
Układ chłodzenia 9,0-9,3 l (na bazie glikolu) 7,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 1,0 l, DOT 4 ok. 1,0 l, DOT 4
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe***
Olej silnikowy wg wskazań komputera wg wskazań komputera
Filtr przeciwpyłkowy każdy przegląd każdy przegląd
Filtr powietrza co drugi przegląd co drugi przegląd
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez wymiany okresowej bez wymiany okresowej
*dane dla benzyniaka 3.0 oraz diesli 2.0 sprzed liftingu; **zależnie od rodzaju oznaczenia na skrzyni; ***według wskazań komputera, zazwyczaj co 25-30 tys. km

BMW serii 5 F10 — ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 35/65 od 65/205
Klocki/tarcze hamulcowe od 290/1540 od 290/1540
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 980/630 od 980/630
Chłodnica cieczy od 1465 od 1530
Zestaw łożysk koła przedniego od 670 od 670
Wahacz przedni górny od 415 od 415
Reflektor/błotnik od 2270/590 od 2270/590
*dane dla benzyniaka 3.0/272 KM oraz diesla 2.0/184 KM sprzed liftingu

BMW serii 5 F10 — naszym zdaniem

Wysokie wydatki w przypadku auta klasy wyższej to nic nadzwyczajnego, ale dobrze wiedzieć, na co się decydujecie. Tego auta nie można kupić za ostatnie pieniądze! BMW serii 5 F10 ma sporo typowych usterek, ale to też auto dające ogromną frajdę z jazdy. Nieprzeciętne zachowanie się na asfalcie, świetne osiągi silników, stylowe wnętrze — z tego powodu ma też liczne grono miłośników. A to często ważniejsze niż wydatki czekające w serwisie.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków