Auto Świat Używane Co warto kupić BMW serii 5 F10 - komfort, sport i duże koszty

BMW serii 5 F10 - komfort, sport i duże koszty

BMW serii 5 F10 ma mnóstwo zalet, fantastycznie się je prowadzi, jest dynamiczne. Problemy sprowadzają się do jednego: ogromnych wydatków! "Piątka" dużo kosztuje podczas zakupu i utrzymania. Jednak radość z posiadania BMW serii 5 często jest ważniejsza niż ewentualne drogie naprawy i serwis.

BMW serii 5 F10
Zobacz galerię (27)
Auto Świat
BMW serii 5 F10
  • BMW serii 5 kusi nabywców m.in. świetnym wnętrzem
  • Stuki w zawieszeniu to raczej sporadyczne problemy. Czasem pojawia się problem ze ściąganiem auta w jedną stronę
  • Wysokie wydatki w przypadku auta klasy wyższej to nic nadzwyczajnego, ale dobrze wiedzieć, na co się decydujecie

Nowe samochody klasy wyższej z pewnością nie są produktem dla każdego — kosztują dużo pieniędzy. Na rynku wtórnym ceny robią się zdecydowanie bardziej przystępne, ale zaczyna się prosta zależność: im tańsze auto, tym większe ryzyko późniejszych wydatków. Czy osobom poszukującym nowoczesnego, wygodnego i dobrze wykonanego pojazdu klasy wyższej można polecić BMW serii 5 F10/F11? Pod względem użytkowym o tym modelu można się wypowiadać w samych superlatywach, ale trzeba liczyć się z awariami, które generują wydatki.

BMW serii 5 F10 to stosunkowo młode auto — właśnie na rynek wchodzi następca, a zmienione kombi jeszcze czeka na swoją premierę. To właśnie dobry moment na zainteresowanie się tym modelem — dość łatwo o dobrze utrzymane egzemplarze z pewną historią. Warto jednak zacząć od zweryfikowania swojego budżetu. W ogłoszeniach całkiem ładne "piątki" znajdziecie już za kilkanaście tysięcy zł. Warto jednak być czujnym: egzemplarze z przedziału cenowego 15-40 tys. zł to uszkodzone auta, z kierownicą po niewłaściwej stronie lub też ogłoszenie jest tylko… cesją leasingu. Na sprawny, jeżdżący samochód potrzeba co najmniej 50-100 tys. zł. Górny zakres cenowy to znacznie wyższe kwoty — nawet ponad 160 tys. zł. Tyle najczęściej kosztują salonowe "beemki", w idealnym stanie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW serii 5 F10 — wygodne wnętrze

BMW serii 5 F10 kusi nabywców m.in. świetnym wnętrzem. Ale uwaga: nie wszyscy muszą być zadowoleni. Miejsca na tylnej kanapie jest więcej niż w poprzedniku, ale w wersji z panoramicznym dachem wcale nie ma nadzwyczajnej ilości miejsca nad głową. Jeśli pasażerowie z przodu maksymalnie odsuną fotele, to również na nogi nie będą mieli zbyt wiele przestrzeni. Ukształtowanie siedziska kanapy zdecydowanie zachęca do podróży w dwuosobowym składzie.

Jakość wykończenia kabiny w BMW serii 5 F10? Ogólnie jest nieźle, ale też nie idealnie. Zastrzeżenia dotyczą np. jakości skóry nappa, która dość łatwo przeciera się w kilku miejscach. Fotel kierowcy może skrzypieć (ocierają się elementy skórzanego siedziska i stelażu). Często słychać drobne skrzypienia, czasem nie domykają się drzwi. To niby drobnostki, ale auto swoje kosztuje, więc nabywcy mają prawo oczekiwać wysokiej jakości.

W BMW serii 5 F10 dobrze oceniamy podwozie, w którym w udany sposób połączono komfort jazdy z osiągami. Jeśli chcecie mieć klasyczne "dwa w jednym", poszukajcie egzemplarzy z regulowanymi amortyzatorami. Będą droższe podczas wymiany, ale na co dzień można wybierać między niemal sportowymi nastawami a komfortem bardziej przypominającym amerykańskie wozy. Pamiętajcie też, że wszystkie auta mają opony run flat. Nawet najmniejsze w ofercie koła (225/55 R 17) oznaczają wydatek 500-700 zł za sztukę. Stuki w zawieszeniu to raczej sporadyczne problemy. Czasem pojawia się problem ze ściąganiem auta w jedną stronę. Może to być spowodowane... elektroniką, która czuwa nad działaniem układu kierowniczego. Rozwiązanie problemu to aktualizacja programu. Niestety, to częsta operacja.

BMW serii 5 F10 — problemy mechaniczne

Największe kłopoty generują 2-litrowe silniki wykonane w technice downsizingu. Dotyczy to szczególnie diesla o oznaczeniu "N47". O jego problemach pisaliśmy już kilka razy, niestety, mimo licznych modyfikacji silnik ten nadal bywa zawodny. Jak dowiedzieliśmy się od Grzegorza Magdziarza, właściciela Mag-Pol Bis w Piasecznie, specjalizującego się w naprawach aut BMW, spektrum awarii jest bardzo szerokie — "od kłopotów z łańcuchowym napędem rozrządu, poprzez rozwarstwiające się koła pasowe i awarie EGR-u, aż po usterki układu paliwowego. W przypadku ostatniego problemu najczęściej szwankuje pompa paliwowa, w której sekcja obraca się o 90° i zaczyna wycierać krzywkę. Niestety, powstałe opiłki dostają się do układu paliwowego i uszkadzają np. wtryskiwacze, co kończy się wydaniem wielu tysięcy zł."

Jak twierdzi nasz rozmówca, liczne problemy (m.in. usterki łańcuchowego napędu rozrządu) wynikają z nieprzyzwoicie długiego interwału wymiany oleju (przeważnie komputer wzywa na serwis olejowy po przejechaniu 25-30 tys. km) — po prostu "zabija" te silniki. "Zdecydowanie zalecam wymianę oleju co 10-15 tys. km — zależnie od specyfiki eksploatacji! Tryb long life sprawia, że w przedziale od 70-120 tys. km mogą wystąpić poważne i drogie w naprawach usterki. Generalnie do 2-litrowego diesla (N47) podchodźcie z dystansem. Nie skreślamy go, ale BMW serii 5 F10 2.0d przed kupnem bezwzględnie powinien obejrzeć fachowiec."

W 2-litrowych benzyniakach potencjalnych problemów jest mniej, ale to także wysilone silniki z turbodoładowaniem (TwinPower), które niekiedy cierpią na poważne problemy. Przykład: jednostka 2.0T/245 KM (528i) po niewielkich przebiegach zmaga się z awariami napędu pompy oleju, zdarzają się przegrzane głowice i kłopoty z łańcuchowym napędem rozrządu, w innych 2-litrówkach niedomagają też katalizatory NOx oraz wtryskiwacze.

BMW serii 5 F10 — ile tych turbin?

Warto przy okazji zwrócić uwagę na oznaczenia BMW: TwinPower Turbo to technologia doprowadzenia powietrza do sprężarki i nie oznacza zastosowania dwóch turbin. Nie zmienia to faktu, że w aucie z doładowanym silnikiem znajdziecie jedną, dwie lub trzy (!) turbiny. Swoją drogą, wykonanie czynności serwisowych przy jednostce V8 biturbo lub dieslu R6 triturbo potrafi być już nie lada wyzwaniem dla… portfela użytkownika, który musi za to zapłacić. Wróćmy jednak do usterek benzyniaków w BMW serii 5 F10. Zużycie wtryskiwaczy to także problem 3-litrówek, ale w opinii naszego rozmówcy te silniki są znacznie trwalsze, przyjemniejsze w jeździe i eksploatacji.

Przeczytaj też:

Oczywiście, o takiej trwałości, jak w przypadku "R6-ek" starszego typoszeregu M54, nie ma już mowy, ale na tle 2-litrówek wypadają korzystnie. Co ważne, nie są to motory tak paliwożerne, jak wcześniej. Generalnie zbierają dobre opinie i są warte uwagi. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku 3-litrowych diesli, które po przejechaniu 200-250 tys. km niekiedy wymagają doinwestowania. Jeśli olej wymienia się co 25-30 tys. km, także zmagają się z problemem szwankującego łańcuchowego napędu rozrządu, ale ogólnie prezentują nieporównywalnie wyższą trwałość w porównaniu z 2-litrówką. Silniki V8 mają dość napięty bilans cieplny, który wynika z umieszczenia turbin (stosowane są dwie) w rozwidleniu cylindrów. To szczególnie dokuczliwe w najbardziej wysilonej wersji M5, w egzemplarzach, które są użytkowane np. na torze.

BMW serii 5 F10 - wszystkie silniki (na foto diesel 2.0 R4) zapewniają dobrą dynamikę, ale nie wszystkie okazują się trwałe!
BMW serii 5 F10 - wszystkie silniki (na foto diesel 2.0 R4) zapewniają dobrą dynamikę, ale nie wszystkie okazują się trwałe!Auto Bild

Inne niedomagania? "Czasami potrafią się zaciąć manualne skrzynie biegów. Mieliśmy przypadki skrzyni, które zupełnie odmówiły posłuszeństwa (brak możliwości wrzucenia jakiegokolwiek biegu), ale też takich, w których był problem z włączeniem wstecznego" — twierdzi nasz rozmówca. Naprawa jest droga, można posiłkować się częściami używanymi (skrzynia z gwarancją rozruchową to koszt 800-1200 zł).

Przekładnie automatyczne w BMW serii 5 F10 rzadko się psują. Owszem, pojawiają się sygnały dotyczące szarpania, ale były one rozwiązywane na poziomie elektroniki. Ważne: zarówno w przypadku skrzyni automatycznej, jak i manualnej regularnie należy wymieniać olej (BMW tego nie zaleca) — najlepiej co 60 tys. km. Pamiętajcie, że do skrzyni automatycznej (8-biegowy ZF) jest przeznaczony specjalny olej — 120 zł/litr. Olej należy też regularnie wymieniać w dyfrach i skrzyni rozdzielczej napędu 4x4 (lepkość 75W-90).

Spotkaliśmy się z niedomaganiami nivo w kombi, ale jak twierdzą mechanicy, przypadków tych nie ma wiele. Generalnie zawieszenie w BMW serii 5 F10 nieźle się sprawuje, a pierwsze poważniejsze wydatki czekają użytkowników po pokonaniu 100 tys. km (wiele będzie zależało od jakości dróg, po których jeździcie). Częściej rozszczelniają się chłodnice układu chłodzenia (koszt poza ASO ok. 1500 zł) i zawodzi elektronika, choć jest ona mniej uciążliwa niż w "piątce" E60.

Rodzina BMW serii 5 F10 składa się z sedana i kombi, wersja GT ma pokrewną konstrukcję
Rodzina BMW serii 5 F10 składa się z sedana i kombi, wersja GT ma pokrewną konstrukcjęBMW

BMW serii 5 F10 — dane techniczne ( silniki benzynowe R4 i R6)

2.0 R4: mocne, ale wersja 245 KM miewa kłopoty; R6: bardzo dobry wybór. Silnik systematycznie modernizowano, poprawiano jego osiągi.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*2.0 520i2.0 528i3.0 523i3.0 528i3.0 530i3.0 535i
Lata2011-172011-172010-112010-112011-132010-17
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16benz. R6/24benz. R6/24benz. R6/24t.benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)199719972996299629962979
Moc maks. (KM) przy obr./min184/5000-6250245/5000-6500204/6100258/6600272/6100306/5800
Maks. moment (Nm) przy obr./min270/1250-4500350/1250-4800270/1500-4250310/2600-5000310/1600-4250400/1200-5000
Skrzynia biegów**6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h)227250238250250250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,96,27,96,66,56,0
Spalanie (wg EU; l/100 km)8,9/5,5/6,89,1/5,5/6,810,5/5,9/7,610,4/6,3/7,810,2/6,1/7,611,8/6,6/8,5
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010741007880085900
20116690076900769008360085 30091100
2012736008470093 900100300
20138500097 700108 400115 800
2014106900118900140700

BMW serii 5 F10 — dane techniczne ( silniki benz. V8 i hybryda)

Wielkie i dodatkowo... doładowane! Pierwsza wersja 550i była bardzo paliwożerna. Hybryda przynosi niewielki zysk.

Dane techniczne*4.4 550i4.4 550i4.4 M54.4 M5 ComAct. Hybr.
Lata2010-132013-172011-172013-172011-17
Silnik – typ, liczba zaworówbit.benz. V8/32bit.benz. V8/32bit.benz. V8/32bit.benz. V8/32t.benz. R6+el.
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)43954395439543952979
Moc maks. (KM) przy obr./min407/5500-6400450/5500-6000560/6000-7000575/6000-7000340 (łącznie)
Maks. moment (Nm) przy obr./min600/1750-4500650/2000-4500680/1500-5750680/1500-6000450 (łącznie)
Skrzynia biegów**8A8A6M***, 7DKG7DKG8A
Prędkość maksymalna (km/h)250250250/305250/bd.250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)54,64,44,25,9
Spalanie (wg EU; l/100 km)15,4/7,5/10,411,8/6,6/8,614,0/7,6/9,914,0/7,6/9,95,7/6,7/6,4
*dane dla wersji z automatyczna skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne, DKG – przekładnia dwusprzęgłowa; ***tylko w USA
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010115900
2011122900165900119000
2012135300191500131700
2013156200162800215500260000153900
2014192700273800320000185700

BMW serii 5 F10 — dane techniczne (diesle R4)

To oszczędne i wystarczająco dynamiczne silniki. Popularne ze względu na niską akcyzę, niestety, ciągle miewają problemy.

Dane techniczne*2.0 518d2.0 518d2.0 520d2.0 520d2.0 525d
Lata2013-142014-172010-172014-172011-17
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16bit.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)19951995199519951995
Moc maks. (KM) przy obr./min143/4000150/4000184/4000190/4000218/4400
Maks. moment (Nm) przy obr./min360/1750-2500360/1750-2500380/1750-2750400/1750-2500450/1500-2500
Skrzynia biegów**6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h)214218227236243
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,79,58,17,97
Spalanie (wg EU; l/100 km)5,4/4,0/4,55,1/3,9/4,35,9/4,3/4,95,1/3,9/4,36,2/4,3/5,0
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
201063900
20116890075900
20127820086100
20139400091400100700
2014109400110300115100116300128400

BMW serii 5 F10 — dane techniczne (diesle R6)

Najciekawsze źródło napędu BMW serii 5: dobra dynamika, niezła trwałość, akceptowalne spalanie. M550d to jedyna wersja, która ma seryjnie 4x4.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*3.0 525d3.0 530d3.0 530d3.0 535d3.0 535d3.0 m550d
Lata2010-112010-112011-172010-112011-172012-17
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R6/24t.diesel R6/24t.diesel R6/24bit.diesel R6/24bit.diesel R6/24trit.diesel R6/24
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)299329932993299329932993
Moc maks. (KM) przy obr./min204/4000245/4000258/4000300/4400313/4400381/4000-4400
Maks. moment (Nm) przy obr./min450/1750-2500540/1750-3000540/1500-3000600/1750630/1500-2500740/2000-3000
Skrzynia biegów**6M, 8A6M, 8A6M, 8A8A8A8A
Prędkość maksymalna (km/h)236250250250250250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,26,36,15,75,54,7
Spalanie (wg EU; l/100 km)8,1/5,1/6,28,0/5,3/6,37,4/4,7/5,77,9/5,1/6,16,5/4,8/5,47,1/5,8/6,3
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 5 (F10) z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010752008090092200
20118110087200889009940098500
2012100900111800155400
2013118000130800181700
2014148100159700222400

BMW serii 5 F10 — eksploatacja

Materiały eksploatacyjnebenzynowe*diesle*
Olej silnikowy6,5 l, 0W-40 (LL01)5,2 l, 0W-40 (LL04)
Olej w skrzyni manualnejMT-F LT-2/3/5**MT-F LT-2/3/5**
Układ chłodzenia9,0-9,3 l (na bazie glikolu)7,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyok. 1,0 l, DOT 4ok. 1,0 l, DOT 4
Napęd rozrządułańcuchłańcuch
Interwały międzyprzeglądowe***
Olej silnikowywg wskazań komputerawg wskazań komputera
Filtr przeciwpyłkowykażdy przeglądkażdy przegląd
Filtr powietrzaco drugi przeglądco drugi przegląd
Płyn hamulcowyco 2 lataco 2 lata
Napęd rozrządubez wymiany okresowejbez wymiany okresowej
*dane dla benzyniaka 3.0 oraz diesli 2.0 sprzed liftingu; **zależnie od rodzaju oznaczenia na skrzyni; ***według wskazań komputera, zazwyczaj co 25-30 tys. km

BMW serii 5 F10 — ceny części

Ceny zamienników (zł)benzynowe*diesle*
Filtr oleju/powietrzaod 35/65od 65/205
Klocki/tarcze hamulcowe od 290/1540od 290/1540
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)od 980/630od 980/630
Chłodnica cieczyod 1465od 1530
Zestaw łożysk koła przedniegood 670od 670
Wahacz przedni górnyod 415od 415
Reflektor/błotnikod 2270/590od 2270/590
*dane dla benzyniaka 3.0/272 KM oraz diesla 2.0/184 KM sprzed liftingu

BMW serii 5 F10 — naszym zdaniem

Wysokie wydatki w przypadku auta klasy wyższej to nic nadzwyczajnego, ale dobrze wiedzieć, na co się decydujecie. Tego auta nie można kupić za ostatnie pieniądze! BMW serii 5 F10 ma sporo typowych usterek, ale to też auto dające ogromną frajdę z jazdy. Nieprzeciętne zachowanie się na asfalcie, świetne osiągi silników, stylowe wnętrze — z tego powodu ma też liczne grono miłośników. A to często ważniejsze niż wydatki czekające w serwisie.