- Silnik V8 to niesamowity dźwięk i kultura pracy
- V8 można znaleźć w różnych przedziałach cenowych
- Silniki Lexusa należą do najsolidniejszych
Silniki V8 prawie zabite przez akcyzę
Założenia wstępnego projektu mocno uderzały w auta z 2004 r. i starsze wyposażone w duże silniki (powyżej 3500 ccm, a szczególnie 4-litrowe) i prowadziły nawet do tak paradoksalnych sytuacji, że akcyza podnosiła 2- lub 3-krotnie cenę w stosunku do rynkowej wartości pojazdu!
Ostatnie poprawki nieco to prostują i są bliższe realiom rynkowym (wartość akcyzy zależy także od normy emisji spalin i jest obniżona o współczynnik deprecjacji), ale i tak akcyza na starsze auta z dużym silnikiem wyraźnie wzrośnie – przykładowo w przypadku samochodu z 2001 r. z „V8-ką” o pojemności powyżej 4000 ccm kosztującego 20 tys. zł z 3720 zł do 9800 zł (w pierwotnej wersji było to... 18 664 zł!).
Nasze Top 5 V8 - auta od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. zł
Jeśli więc zamierzacie sprowadzić kilkunastoletnie auto z dużym silnikiem bądź kupić pojazd już zarejestrowany w Polsce (ich ceny też na pewno wzrosną), spieszcie się, bo może to być ostatnia szansa na zakup np. Lexusa LS-a, BMW E39, Mercedesa ML czy Audi A8 I z pięknie brzmiącą „V8-ką” pod maską za niewielkie pieniądze. To właśnie te silniki wzięliśmy pod lupę i wybraliśmy topową piątkę, a kryteria, którymi kierowaliśmy się podczas eliminacji, to głównie: wiek (nie starsze niż 20 lat, nie młodsze niż 12), ceny napraw oraz serwisu i – oczywiście – trwałość.
Lexus/Toyota 4.0-4.7 V8
Najpierw 1UZ-FE (4.0), później 2UZ-FE (4.7), a następnie 3UZ-FE (4.3) – silniki V8 stosowane w kilkunastoletnich Lexusach (a także w niektórych Toyotach) mają różną pojemność, ale ich wspólnymi cechami są ta sama baza konstrukcyjna i trwałość! Wysoko jest ceniona 4-litrówka 1UZ-FE. Silnik ten cechują: bardzo wysoka trwałość, ogromne rezerwy (podatny na tuning), prosta budowa, a także kapitalny gang i dobra wydajność.
Spotkacie go w autach z lat 90. XX w. (np. w GS-ie oraz LS-ach I i II). Później (2000 r.) jego miejsce zajęła wersja 3UZ (4.3) – nieco bardziej skomplikowana i wyposażona w system VVTi, ale nadal ceniona za solidność. Do większych aut (np. Toyoty Land Cruiser) trafił motor 2UZ-FE (4.7). Od 2005 r. silniki serii UZ sukcesywnie zaczęły być wypierane przez nowsze, spełniające wyższe normy emisji spalin „V8-ki” typoszeregu UR.
Mercedes 5.0 V8
To silnik legenda! Pięciolitrówka V8 Mercedesa należy do towarów sprzedających się od ręki – na zadbanych kilkunastoletnich egzemplarzach z nią pod maską na pewno nie stracicie!
Najpopularniejsze 5-litrówki w kilkunastoletnich Mercedesach to wersje: najpierw M 119 E 50 o poj. 4973 ccm (320-326 KM), później – M 113 E 50 o poj. 4966 ccm (w momencie debiutu 306 KM). Oczywiście, oprócz 5-litrowych odmian na rynku znajdziecie warianty: 4.2, 6.0 i 6.3 (M 119), a także 4.3 i 5.4 (M 113) plus wersje tych silników tworzone przez nadwornego tunera, czyli AMG.
Przeczytaj też:
- Najlepsze benzynowe silniki ostatnich lat
- Silniki: najgorsze z najlepszych
- Które benzynowe silniki z turbo warto kupić?
Audi 4.2 V8
Duża popularność, dobra trwałość – tak w skrócie możemy zaopiniować benzyniaka 4.2 V8 ze stajni Audi. Owszem, nieco wyżej stawiamy kilkunastoletnie „V8-ki” Lexusa i Mercedesa, ale nadal to silnik ceniony przez mechaników (rozsądne koszty napraw). Dotyczy to przede wszystkim wcześniejszych wersji, z wtryskiem pośrednim, choć zdarza się, że trzeba wymienić łańcuchy rozrządu (górne).
W latach 90. XX w. silnik 4.2 V8 miał 4 zawory na cylinder, a w 1999 r. wprowadzono zmodyfikowaną wersję z 5 zaworami na cylinder. Później do oferty weszła odmiana FSI – oszczędniejsza, ale też bardziej skomplikowana i nie tak trwała, jak wcześniejsza. Dużo wersji mocy – od 280 do aż 480 KM (biturbo – RS6 plus).
BMW 3.5-5.0 V8
Choć kilkunastoletnie mocne BMW bardziej kojarzy się z aksamitnie brzmiącymi jednostkami R6 (np. godne uwagi są wersje M54), nie należy zapominać o „V8-kach”. W „piątce” E39 czy „siódemce” E38 spotkacie rodzinę silników M62 (rozwinięcie wcześniejszego M60) – 3.5 (M62B35) i 4.4 (M62B44); inne pojemności to 4.6 (M62B46), a także 5.0 (oznaczenie S62B50).
W wersjach z dodatkowym oznaczeniem TU (koniec lat 90. XX w.) pojawił się układ zmiennych faz rozrządu Vanos, który z jednej strony przyczynił się do poprawy efektywności pracy silników, z drugiej – zaczął sprawiać kłopoty. Inne wady jednostek V8 to spore spalanie oleju oraz problemy z układem odpowietrzania skrzyni korbowej. Najpopularniejsze wersje mocy: 3.5/235 i 245, 4.4/286, 4.6/347 i 5.0/400 KM.
Jeep/Dodge 4.7 V8
Wśród „V8-ek” nie mogło zabraknąć amerykańskiego silnika – to przecież rynek, na którym właśnie duże jednostki V8 są bezgranicznie kochane. Nasz typ? Benzyniak 4.7 V8 Power Tech (223 KM w momencie debiutu) – znajdziecie go w kilkunastoletnich i młodszych modelach Jeepa i Dodge’a, a także w Chryslerze Aspenie i Mitsubishi Raiderze.
Silnik ten jest uznawany za naprawdę udany. Owszem, do najoszczędniejszych nie należy, ale ma prostą budowę, nie trzeba się też przesadnie martwić o dostęp do części oraz ich ceny (nie należą do wygórowanych). Silnik ten cechuje się również niezłą efektywnością, do tego ma bardzo soczysty dźwięk. Najczęstsze niedomagania? Do najbardziej typowych zaliczamy odkształcone kolektory wydechowe, a także podatność na wycieki oleju silnikowego.
Silniki V8 - naszym zdaniem
Czy to dobry kierunek? Najpierw ekolodzy zafundowali nam kastrację motoryzacji, teraz kolejną cegiełkę dokłada rząd. Niestety, wzrost akcyzy uderza w mniej zamożnych fanów i wielbicieli motoryzacji, których nie stać na drogie nowe auta z dużym silnikiem V8, a którzy realizują marzenia na rynku wtórnym.
Galeria zdjęć
Zwróć uwagę na... W przypadku silników serii 1UZ-FE trudno wskazać typowe problemy. To bardzo udane „V8-ki”, które obecnie zmagają się jedynie z problemami związanymi z niewłaściwą eksploatacją czy też zaniedbaniami serwisowymi poprzednich właścicieli. Wysokie noty zbiera także seria 2UZ-FE (szczególnie z lat 1998-2000). Silniki 3UZ-FE oraz 2UZ-FE (z VVTi – od 2000 r.) nadal cechują się wysoką trwałością i palą mniej paliwa niż wcześniejsze, tyle że są już nieco bardziej skomplikowane. Auta z tym silnikiem: „V8-ka” 1UZ-FE pojawiła się w 1989 r. (250 KM) – debiut w Lexusie LS-ie. Z czasem silnik ten trafił m.in. do Lexusów SC (1991 r.), GS (1992 r.), a także do niektórych Toyot, oferowanych m.in. w USA. W 1998 r. wprowadzono wersję 2UZ-FE 4.7/231-238 KM (od 2000 r. z systemem VVTi), która trafiła do Lexusów i np. Toyoty Land Cruiser 100. W 2000 r. zadebiutował motor 4.3 V8/283 KM (3UZ-FE), który od początku wyposażono w VVTi. Na fot.: Silnik 4.0 1UZ-FE jest uznawany za jeden z najlepszych i najtrwalszych benzyniaków V8 oferowanych w ostatnich 25 latach! GS II w USA był oferowany z silnikiem 4.0 V8, a w Europie – tylko z 4.3. Lexus LS III pojawił się w 2000 r. z silnikiem 3UZ-FE – 4,3 l Motor 2UZ-FE (4,7 l) trafił pod maskę Toyoty Land Cruiser w 1998 r.
Zwróć uwagę na... Silnik 5.0 serii M 119 uchodzi za niezawodny. Początkowo był oferowany z wtryskiem mechanicznym, później wprowadzono wtrysk wielopunktowy. Seria M 113 E50 ma kilka problemów, ale nadal to silnik godny uwagi. Natomiast kilka poważnych wpadek zaliczyła późniejsza „V8-ka” o oznaczeniu M 273. Auta z tym silnikiem: Pięciolitrowe silniki M 119 (1989-99; 320-326 KM) i M 113 (1997-2012) stosowano w różnych modelach Mercedesa – od klas E i S, poprzez roadstery, a na SUV-ach (np. ML) kończąc. Na fot.: W SL-u do 1998 r. montowano motor M 119 E50, później – M 113 E50. W ML-u silnik 5.0 V8 (M 113 E50) pojawił się w 2001 r. Szeroka gama wersji V8 w modelu G, m.in.: 5.0 M 113 i 5.5 M 273.
Zwróć uwagę na... Jednym z poważniejszych i częściej występujących problemów silnika 4.2 V8 z wtryskiem pośrednim są wyciągnięte górne łańcuchy rozrządu. Poza tym silnik jest uważany za trwały. W wersji FSI dochodzą jeszcze: nagar na zaworach, podwyższone spalanie oleju, a także kłopoty z elektryką. Auta z tym silnikiem: To jedna z najpopularniejszych „V8-ek” na rynku. Znajdziecie ją w większości kilkunastoletnich modeli Audi (np. A4, A6 i A8), w odmianach „cywilnych”, a także usportowionych (S i RS). Na fot.: W Audi S4 (B6) z lat 2003-04 stosowano silnik 4.2/344 KM. Motor 4.2 V8 trafił pod maskę Audi A6 (C5). A8 I generacji gościło pod maską kilka wariantów silnika V8 4.2, oferujących od 300 do 360 KM (mocniejsze jako S8).
Zwróć uwagę na... Mechanicznie silnik V8 M62 ma dobrą opinię i jest chwalony przez fachowców specjalizujących się w naprawie aut BMW. Jeśli wymieniają jakiekolwiek problemy, to dotyczą one systemu zmiennych faz rozrządu (Vanos). Zdarza się, że silniki spalają dość dużo oleju i występują kłopoty z odpowietrzeniem skrzyni korbowej. Auta z tym silnikiem: Silnik V8 M62 pojawił się w 1996 r. i występował w kilku wersjach pojemności (w 2005 r. następca – N62). Jednostka trafiła m.in. do serii 5, 7, 8, X5, ale też do Range Rovera. „Piątka” E39 to tani pomysłów na V8 – ceny od 12 tys. zł. Na fot.: W serii 7 silniki V8 to właściwie podstawa oferty, choć oczywiście spotkać mozna też benzyniaki R6 (2.8). W X5 I znajdziecie motor V8 o poj.: 4.4, 4.6 oraz 4.8
Zwróć uwagę na... Jednym z typowych problemów silnika 4.7 V8 Power Tech z początku produkcji jest gromadzenie się mazi pod korkiem wlewu oleju. Choć wskazuje to np. na przepalenie uszczelki pod głowicą, to jednak wystarczy tylko wymienić korek. Poza tym drobne kłopoty z odkształconym kolektorem wydechowym i z wyciekami oleju. Auta z tym silnikiem: Silniki 4.7 V8 stosowano w modelach: Grand Cherokee II i III oraz Commanderze, Dodge’ach Dakota, Durango i RAM. Motor występuje też w Chryslerze Aspenie i Mitsubishi Raiderze. Na fot.: Silnik 4.7 V8 jest często spotykany w Grand Cherokee WJ. Dodge RAM to kilkunastoletni duży pikap z silnikiem V8.