Auto Świat > Porady > Wszystko o silniku > Dlaczego silnik bierze olej?

Dlaczego silnik bierze olej?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Znaczny ubytek oleju rzadko można uznać za normalny — w takiej sytuacji z reguły masz do czynienia z usterką. Nie lekceważ żadnej z nich i dowiedz się, dlaczego silnik bierze olej, bo może się to zakończyć fatalnie dla samochodu i twojego portfela.

Dlaczego silnik bierze olej?Źródło: Auto Świat

Ale co to w ogóle znaczy, że silnik "bierze olej"? Przecież wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi pierwszego z brzegu samochodu osobowego, żeby przekonać się, że norma to nawet sporo ponad pół litra na każde 1000 km. Skoro więc sam producent dopuszcza takie zużycie, to nie ma się czym martwić!

Cóż, niestety, z reguły jednak jest. Koncerny motoryzacyjne mogą napisać w instrukcji obsługi wszystko to, co im się żywnie podoba, i... skwapliwie z tej możliwości korzystają. Zapisy dotyczące maksymalnego zużycia oleju na poziomie 0,5-0,7 l/1000 km służą jedynie temu, żeby zabezpieczyć się przed roszczeniami klientów.

Jasne, są i takie jednostki, które ze względu na swoją konstrukcję (tzw. luźne spasowanie) muszą pobierać pewne ilości oleju, ale stosuje się je niemal wyłącznie w autach usportowionych. W "normalnych" warunkach zwiększony apetyt jednostki na olej powinieneś uznać za podejrzany.

Po czym poznać że silnik bierze olej?

Pierwszy powód do niepokoju: silnik nie zużywał środka smarnego, a nagle zaczął. Zanim jednak zaczniesz szukać poważnej usterki, zastanów się, czy nie zmieniłeś stylu jazdy. Może eksploatowałeś auto w długiej trasie i z pełnym obciążeniem lub często na krótkich odcinkach? W takim wypadku niewielki ubytek oleju z reguły nie wskazuje na usterkę. A może zbyt mocno przeciągnąłeś termin wymiany i olej w silniku auta jest już przepracowany bądź rozrzedzony?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kolejny etap to rzut oka pod samochód, bo duże wycieki może być widać na podłożu. A są i takie wycieki (np. spod uszczelniacza wału; w wyniku których poziom oleju spada, a plam pod autem może nie być! Także dlatego, że w niektórych autach wyciekający olej zbiera się w zakamarkach mat wygłuszających i w osłonie pod silnikiem.

Drugi powód do niepokoju: olej zaczął znikać bezpośrednio po wymianie. W tym wypadku zacznij od sprawdzenia obudowy filtra, bo niechlujny mechanik mógł jej poprawnie nie dokręcić. Często powód dlaczego silnik bierze olej jest jednak inny — źle dobrany olej, bo współczesne jednostki napędowe są bardzo wrażliwe na jego parametry. Złota zasada: w razie wątpliwości sprawdź, jakiej klasy olej zaleca producent do danego silnika. Do "starego" motoru warto rozważyć specjalny olej, m.in. mający własności uszczelniające. Pozostałe kwestie (np. zużycie pierścieni, odma) omawiamy w ramkach.

Przeczytaj też:

Uwaga: te silniki często biorą olej!

Oto wybrane jednostki napędowe słynące z podwyższonego apetytu na olej. Uwaga: umieszczenie danego motoru na liście nie musi oznaczać, że każdy egzemplarz będzie "żłopał" środek smarny! Często sama wymiana pierścieni nie rozwiązuje problemu z braniem oleju, bo założenie nowych w wyeksploatowanym silniku jest pozbawione sensu! W takim wypadku konieczna jest też obróbka silnika. Mechanik powinien skontrolować stan gładzi cylindrycznych i – ewentualnie – wykonać obróbkę głowicy. Ceny: orientacyjne, mogą się różnić w zależności od zużycia motoru. Gdy remont jest zbyt drogi, warto rozważyć wymianę jednostki napędowej.

Producent Silnik Powód Koszt
Alfa Romeo (GT, GTV, 156) 2.0 JTS pierścienie ok. 3000 zł
BMW (m.in. E46, E39, E60/61) 2.2, 2.5 i 3.0 R6 (M54) zatkany separator ok. 500 zł
Fiat (m.in. 500, Panda, Stilo, Bravo) 1.4 16V (Fire) luźne spasowanie
Ford (m.in. Focus II, C-Max) 1.8 (Duratec) pierścienie ok. 1800 zł
Grupa PSA (m.in. Peugeot 406, Citr. Xsara) 1.8 (XU7) uszczelniacze zaw. 1000 zł*
Grupa VW (m.in. Audi A4/A6, VW Passat) 1.8/2.0 T(F)SI (EA888) pierścienie ok. 800/4000 zł
Mazda (m.in. RX-8) 1.3 (wankel) typowe dla konstrukcji
Nissan (Almera N16, Primera P12) 1.5/1.8 (QG) pierścienie ok. 3000 zł**
Opel (m.in. Vectra C, Astra G) 1.8 16V (Z18XE) uszczelniacze zaw. 800 zł*
Toyota (m.in. Avensis T22, T25) 1.8 VVT-i pierścienie ok. 3500 zł**

*ze ściągnięciem i profesjonalną obróbką głowicy (m.in. planowanie, prowadnice), niekiedy uszczelniacze da się wymienić bez tego; **montaż tzw. short blocku (kadłub z układem korbowo-tłokowym) wraz z robocizną, cena "zwykłego" remontu będzie inna;

Dlaczego silnik bierze olej — naszym zdaniem

Każdy silnik bierze olej ale ten apetyt można utrzymać w rozsądnych granicach. Właściwa eksploatacja, poprawny dobór oleju, nieprzeciąganie terminów wymiany — w takich warunkach jednostka bez wady fabrycznej (np. pierścienie, uszczelniacze) powinna zadowolić się co najwyżej... kapką. Silniki "luźne" i sportowe, wankle popijają już znacznie chętniej. Znika ponad litr na 1000 km? To już raczej oznaka awarii.

Piotr Wróbel
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków