Jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe?

Usterka uszczelniaczy zaworowych jest często pomijana przez mechaników. Jest to błąd, który w przyszłości może skutkować poważnymi konsekwencjami. Jednymi z ważniejszych elementów konstrukcyjnych silnika, czyli serca pojazdu, są uszczelniacze zaworowe. To one odpowiadają za zabezpieczenie cylindrów przed uszkodzeniem. Ich odpowiednie działanie pozwoli na utrzymanie samochodu w dobrej kondycji.

Jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe? Po pierwsze, warto znać dokładną lokalizację wspomnianych części wymiennych. Montuje się je na trzonkach zaworów. Ich zadaniem jest uszczelnienie trzonków zaworowych i zapobieżenie spalaniu oleju. Olej nie powinien dostawać się do komór spalania.

Olej jest substancją, która nie spala się całkowicie. Pomimo dużej redukcji, na okolicznych częściach wciąż pozostaje kleista maź. To ona jest największą zmorą silnika. Sadza, nazywana przez specjalistów nagarem, potrafi doprowadzić do poważnych uszkodzeń serca pojazdu. Zapchane i zaklejone części nie będą pracowały poprawnie. Warto obserwować samochód i sprawdzać każdą nieprawidłowość, którą zauważymy. W przeciwnym razie będzie czekała nas naprawa auta, która może wiązać się ze sporym wydatkiem.

Zużyte uszczelniacze zaworowe – objawy

Podobnie jak w przypadku innych części wymiennych samochodu, uszkodzone uszczelniacze zaworowe, mogą charakteryzować się nieodpowiednim działaniem. Oznacza to, że wprawne oko kierowcy jest w stanie wychwycić „objawy” przeciekających uszczelniaczy zaworowych. Pierwszym z nich jest gromadzący się w silniku nagar.

Problem z uszczelniaczami zaworowymi jest często zauważany poprzez wydobywający się z rury wydechowej niebieski dym. Pojawia się on najczęściej podczas porannego uruchomienia silnika. Będzie więc zauważalny w momentach chwilowego postoju auta. Czy po zauważeniu niebieskawego dymu powinniśmy udać się do mechanika? Zdecydowanie tak!

Problem z przeciekającymi uszczelniaczami zaworowymi możemy zauważyć, otwierając maskę. Warto zweryfikować poziom oleju silnikowego. W większości przypadków uszkodzone uszczelniacze zaworowe powodują znaczny ubytek oleju. Po wyciągnięciu bagnetu będzie on prawdopodobnie suchy. To alarmujący sygnał, który powinien skłonić nas do odwiedzenia specjalisty. W przypadku nawet tak niewielkich części zamiennych, jak uszczelniacze zaworowe, nie możemy zwlekać z wizytą u mechanika.

Jak wymienić uszczelniacze zaworowe?

Części wymienne związane z silnikiem samochodowym są niezwykle istotnym elementem całej konstrukcji auta. Jeśli zauważyliśmy niepoprawne działanie uszczelniaczy zaworowych, prawdopodobnie czeka nas ich wymiana. Są one podatne na uszkodzenia przy przebiegu wyższym niż 100 tysięcy kilometrów. Jeśli samochód to nasz środek transportu, który wykorzystujemy do pokonywania długich tras, powinniśmy dbać o jego dobrą kondycję.

Jeśli mechanik stwierdzi poważne uszkodzenie uszczelniaczy, warto wymienić zepsutą część. Pamiętajmy o wybraniu uszczelniaczy zaworowych najwyższej jakości. Wybierajmy tylko oryginalne, dedykowane części. Istotną kwestią, na którą wielu kierowców nie zwraca uwagi, jest także olej silnikowy. Co ciekawe, wspomniana ciecz może w znacznym stopniu przyczyniać się do szybszego zużycia silnika. Jak wymienić uszczelniacze zaworowe? Ich naprawa nie jest trudna – z tym zadaniem może poradzić sobie niemal każdy.

Będziemy jednak potrzebowali pomocy drugiej osoby oraz odpowiednich narzędzi. Fundament stanowić będą specjalistyczne szczypce do zaworów. Podczas wymiany będziemy musieli rozmontować pokrywę zaworów. W niektórych przypadkach konieczne może okazać się także zdjęcie głowicy. Jeśli jednak nie posiadamy narzędzi ani podstawowej wiedzy motoryzacyjnej powinniśmy udać się do mechanika.

Ile kosztuje wymiana uszczelniaczy zaworowych? Musimy wziąć pod uwagę koszt części zamiennych oraz pracy specjalisty. Uszczelniacze mogą kosztować od kilkudziesięciu do nawet 200 złotych. Praca mechanika może wynieść nas nawet 600 złotych.