Auto Świat Porady Eksploatacja Zawory EGR - co się w nich psuje?

Zawory EGR - co się w nich psuje?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Dzięki układowi recyrkulacji spalin część gazów wydechowych trafia z powrotem do silnika, co z kolei powoduje m.in. obniżenie emisji tlenków azotu. Problem w tym, że EGR – m.in. ze względu na trudne warunki pracy – lubi sprawiać kłopoty.

Recyrkulacja spalin: dlaczego sprawia kłopoty?Żródło: Auto Świat / Auto Bild
  • Dzięki recyrkulacji spalin samochody emitują mniej tlenków azotu
  • Zawory EGR są awaryjne – po części ze względu na ciężkie warunki pracy
  • W niektórych modelach (np. w BMW!) nagminne są problemy z chłodniczkami zaworu EGR – ryzyko pożaru!

Idziemy o zakład, że przynajmniej część kierowców do niedawna nawet nie wiedziała, że pod maską samochodów siedzi coś takiego, jak układ recyrkulacji spalin (czyli EGR, od ang. exhaust gas recirculation). Ostatnio jednak zmieniło się to m.in. za sprawą BMW i jego palącego problemu z EGR-ami. W efekcie ten często dość niepozorny z wyglądu zaworek trafił na czołówki gazet na całym świecie i stał się zmorą serwisów (oraz klientów...) bawarskiej marki. Dla przypomnienia: ze względu na ryzyko wycieku płynu z chłodnicy zaworu EGR może dojść do pożaru w komorze silnika. O sprawie zrobiło się głośno, gdy różne modele BMW (a zwłaszcza seria 5 F10/11) zaczęły palić się jak sztuczne ognie na sylwestra – patrz też niżej. Tym razem przyjrzymy się jednak zewnętrznym układom recyrkulacji spalin globalnie i sprawdzimy, jakie problemy – poza już wspomnianym – sprawia EGR.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel
Powiązane tematy:EGR