Auto Świat Porady Eksploatacja Tym silnikom eksperci przyznali nagrody, a to najbardziej awaryjne motory na rynku

Tym silnikom eksperci przyznali nagrody, a to najbardziej awaryjne motory na rynku

Te silniki zdobyły nagrody silników roku za kulturę pracy, niskie zużycie paliwa i kilka innych czynników. Zapewne nikt nie spodziewał się, jak szybko i jak bardzo zawiodą tych, którzy na nie postawili. Dziś, po latach eksploatacji, wiadomo, że to jedne z najbardziej awaryjnych silników w historii. Najgłośniejsze ostatnimi czasy i najpoważniejsze problemy z silnikiem 1.2 PureTech przysłoniły niektórym inne słynne "afery silnikowe" ostatnich lat. A było ich sporo. Zobaczcie, których silników unikać, jeśli planujecie kupić kilkuletnie auto.

Silnik 1.2 PureTech okazał się zmorą grupy PSA (dziś należącej do grupy Stellantis)
Auto Bild
Silnik 1.2 PureTech okazał się zmorą grupy PSA (dziś należącej do grupy Stellantis)
  • Konkurs "International Engine of the Year" ocenia silniki pod kątem osiągów, zużycia paliwa i kultury pracy, ale nie trwałości czy kosztów eksploatacji
  • Problemy z wymienionymi silnikami dotyczą m.in. zacierania się i pękania tłoków; licznych wycieków oraz wysokich kosztów napraw
  • Producenci wiedzieli, że po latach ich konstrukcje zawiodły. Wprowadzali zmiany w konstrukcjach swoich nieudanych silników. Nie zawsze skutecznie. Wiele spraw doczekało się pozwów zbiorowych

Konkurs, którego pierwsza edycja odbyła się 1999 r., wzbudzał duże zainteresowanie niemal od początku. Jednostki napędowe rywalizowały w kilku kategoriach uzależnionych od pojemności skokowej. Były też kategorie niezwiązane z pojemnością: "najlepszy nowy silnik", "najbardziej ekologiczny silnik", "silnik o najlepszych osiągach" etc. Zwycięzców wybierało jury złożone z grupy dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, w tym jeden dziennikarz z Polski. W przypadku silników z naszej listy po latach okazało się, że zasługują one na ostrzeżenie, a nie wyróżnienie. Ostrzeżenie przed zakupem.

Przeczytaj także: Najlepsze silniki ostatnich lat. Z mechanikiem zrobiliśmy listę pewniaków

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji