Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Nieduży van z dużymi atutami

1 cze 15 13:19

Zafira A jest tania i praktyczna, a do tego może przewieźć 7 osób. Czy równie dobrze wypada pod względem trwałości?

Udostępnij
0
Skomentuj

Choć od debiutu Zafiry A minęło już ponad 15 lat, model nadal cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Zalicza się też do dziesiątki najchętniej sprowadzanych aut i jest jednym z najtańszych 7-osobowych kompaktowych vanów na rynku (ceny od niecałych 10 000 zł).

Można liczyć na rozsądne koszty użytkowania, serwisu i napraw, na co wpływ ma techniczne pokrewieństwo z Astrą II (tanie części, prosta budowa). Mimo że zalet nie brakuje, do zakupu podchodźcie z rozwagą. Ze względu na wiek i wyeksploatowanie wielu aut łatwo kupić zmęczony egzemplarz.

Podczas oględzin koniecznie sprawdźcie stan karoserii i podwozia. Użytkownicy najstarszych aut często skarżą się na: sparciałe uszczelki (np. woda może dostawać się do kabiny), niesprawny silnik tylnej wycieraczki i psujące się czujniki ABS-u (występują razem z piastą koła).

Korozja? Niewielkie purchle na rantach drzwi lub w okolicach przednich chlapaczy czasem się pojawiają, ale nie jest to rdza perforacyjna. Generalnie odporność bezwypadkowych aut na korozję okazuje się dobra. Wśród benzyniaków największym zainteresowaniem cieszą się wersje 1.6 i 1.8. Początkowo oferowano odmiany: 1.6/100 KM (X16XEL) i 1.8/115 KM (X18XE1). Nie są to złe silniki, ale zmagają się z problemami czujnika wału korbowego, zdarzają się też pękające kolektory i uszkodzenia kasety zapłonowej, do tego często zużywają dużo oleju silnikowego.

W 2000 r. do oferty wprowadzono zmodyfikowane wersje obu jednostek: Z16XE (1.6/101 KM) i Z18XE1 (1.8/125 KM) – uchodzą one za bardziej dopracowane, a jedną z nielicznych powtarzających się usterek jest awaria elektronicznej przepustnicy. Szczególnie polecamy wariant 1.8, gdyż wraz z rozsądnym spalaniem (w mieście 9-10 l/100 km, poza miastem ok. 7 l/100 km) zapewnia też niezłe osiągi. Do tego świetnie sprawdza się na gazie.

Na rynku znajdziecie także benzyniaki: 2.0 T (OPC) i 2.2. Jeśli chodzi o turbodiesle (DI – 2.0/82 KM, DTI – 2.0/101 i 2.2/125 KM), to cechują się niezłą trwałością, tyle że też mają kilka czułych punktów. Najczęstsze problemy dotyczą uszkodzenia pomp wtryskowych – to właśnie ta usterka odpowiada za czarny PR silników DTI, mimo że regeneracja pompy z jednowtyczkowym modułem nie jest przesadnie droga. W przypadku większego silnika Diesla drogie jest też np. kompletne sprzęgło z kołem dwumasowym lub czujnik położenia przepustnicy (występuje tylko w komplecie z obudową).

Opel Zafira A - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1796
Moc maks. (KM/obr./min) 125/5600
Maks. moment (Nm/obr./min) 170/3800
Skrzynia biegów/napęd man. 5 lub aut. 4/przedni
Pojemność bagażnika (l) 150-600-1700 l
Masa własna/ładowność (kg) od 1370/590
Rozstaw osi (mm) 2694
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4317/1742/1634
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5
Prędkość maksymalna (km/h) 188
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 11,4/6,9/8,6

Opel Zafira A - serwis

Olej silnikowy co 15 tys. km/rok*
Filtr powietrza co 60 tys. km
Luz zaworowy hydraulika
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 150 tys. km/6 lat
Świece zapłonowe co 60 tys. km*
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Napęd rozrządu co 60 lub 90 tys. km**

Powyższe wytyczne dotyczą wersji benzynowych; *z czasem producent wydłużył okresy przeglądowe do 30 tys. km lub raz w roku; **mechanicy zalecają wymianę co 60 tys. km.

Opel Zafira A - ceny części

Filtr oleju od 15 zł
Filtr powietrza od 31 zł
Filtr paliwa od 29 zł
Klocki hamul. (przód) od 96 zł
Tarcze hamul. (kpl.; przód) od 398 zł
Amortyzatory (kpl.; tył) od 286 zł
Reflektor od 194 zł
Błotnik przedni od 281 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Opla Zafiry I 1.8/125 KM z 2001 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Opel Zafira - nasza opinia

Opel Zafira to przemyślane 7-osobowe auto. Zadbany egzemplarz z rozsądnym przebiegiem da jeszcze dużą satysfakcję z jazdy, a jeśli nawet coś się zepsuje, wiele awarii usuniecie niskim kosztem.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej