• W ramach jednej marki porównujemy ceny zakupu kombi, SUV-a i vana.
  • Sprawdzamy przestronność, możliwości konfiguracji i funkcjonalne rozwiązania.
  • Porównujemy bagażniki, ładowności aut i możliwości holowania przyczep.

Zdajemy sobie sprawę, że nikt nie kupuje samochodu wyłącznie na wakacje. Ale przy poszukiwaniach auta rodzinnego praktyczne walory samochodu będą z pewnością ważniejsze niż dobre osiągi, świetny wygląd czy wzorowe prowadzenie.

Oczywiście ideałem było by znaleźć pojazd, który będzie dobry w każdej z wymienionych dziedzin. Nie to jest jednak celem naszego materiału. Porównując funkcjonalne cechy dziewięciu samochodów trzech popularnych marek (Toyoty, Volkswagena i Dacii), chcemy przekonać się, który rodzaj samochodu (kombi, SUV czy van) najlepiej sprawdzi się podczas wakacyjnych wypraw.

Toyota

Toyota Corolla Touring Sports – kombi

Toyota Corolla Touring Sports Foto: archiwum / Auto Świat
Toyota Corolla Touring Sports

Ceny Corolli TS kombi rozpoczynają się od 78 900 zł. W ofercie silniki benzynowe 1.2 Turbo/116 KM ze skrzynią man. 6 i bezstopniową oraz hybrydy: 1.8/122 KM i 2.0/184 KM współpracujące ze skrzyniami planetarnymi. Napęd przekazywany jest wyłącznie na przednią oś.

Toyota Corolla TS Foto: archiwum / Auto Świat
Toyota Corolla TS

Minimalna pojemność bagażnika to 596 l (581 l 2.0 Hybrid), maksymalna – 1606 l. Do plusów kufra Corolli kombi zaliczyć trzeba regulowaną podłogę. Relingi dachowe w kolorze fortepianowej czerni są standardowe z wyjątkiem bazowej wersji Active. Ponieważ względem poprzednika (Aurisa kombi)w Corolli kombi zwiększył się aż o 10 cm rozstaw osi pasażerowie z tyłu mają wyraźnie więcej przestrzeni na kolana. Ponad to z tyłu siedzi się wyżej niż w poprzedniku i dzięki temu nogi są lepiej podparte. Nie polecamy zamawiania okna dachowego, gdyż przez nie tracimy cenne centymetry nad głowami pasażerów.

Schemat wymiarów – Toyota Corolla TS Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Toyota Corolla TS

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami wynosi od 750 kg (1.8 i 2.0 Hybrid) do 1300 kg (benz. 1.2T). Maksymalna ładowność to 555 kg.

Toyota RAV4 – SUV

Toyota RAV4 Foto: archiwum / Auto Świat
Toyota RAV4

Ceny RAV4 zaczynają się od 111 900 zł. SUV Toyoty występuje zarówno w wersji z napędem na przednią oś jak i 4x4. W obydwu jest taka sama gama silników: benzyniak 2.0/173 KM ze skrzynią manualną i bezstopniową oraz 2,5-litrowa hybryda (w FWD 218 KM, w AWD 222 KM) współpracująca z przekładnią planetarną e-CVT.

Toyota RAV4 Foto: Auto Świat
Toyota RAV4

Pod elektrycznie unoszoną pokrywą RAV4 kryje się aż 580-litrowy bagażnik. Jest o 79 l większy niż w modelu czwartej generacji i – co ważne – po złożeniu oparć kanapy pozwala przewieźć aż 1690 l bagażu na płaskiej podłodze, ułatwiającej załadunek przedmiotów o dużych gabarytach. Do minusów kufra zaliczyć trzeba wolno otwierającą się pokrywę bagażnika (elektrycznie sterowane drzwi bagażnika seryjne w wyższych wersjach wyposażeniowych). Relingi dachowe w kolorze fortepianowej czerni standardowe z wyjątkiem bazowej wersji Active. Z tyłu RAV4 nawet pasażerowie o wzroście powyżej 180 cm nie będą mieli kłopotów ze zmieszczeniem się.

Schemat wymiarów – Toyota RAV4 Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Toyota RAV4

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami wynosi: 2000 kg (2.0 FWD/4x4 z man. 6)/1500 kg (2.0 FWD/4x4z CVT)/800 kg (2.5 Hybrid FWD)/1650 kg (2.5 Hybrid 4x4). Maksymalna ładowność wynosi 600 kg.

Toyota ProAce City Verso – van

Toyota ProAce City Verso Foto: archiwum / Auto Świat
Toyota ProAce City Verso

Toyota ProAce City Verso technicznie jest identyczny z Citroenem Berlingo, Peugeotem Rifterem i Oplem Combo. Podobnie jak francusko-niemieckie rodzeństwo, także Proace City Verso występuje w dwóch długościach nadwozia: 4,40 m (standard) lub 4,75 m Long). Jego ceny zaczynają się od 77 500 zł. W ofercie silniki wysokoprężne 1.5 D-4D o mocach 100 (skrzynia man. 5) i 130 KM (man. 6 lub aut. 8) oraz benzyniaki 1.2 d-4T 110 (man. 6) i 130 KM (aut. 8). Wszystkie przekazują moment obrotowy na przednie koła.

Toyota ProAce City Verso Foto: Auto Świat
Toyota ProAce City Verso

Minimalna pojemność bagażnika krótszej ProAce City Verso to 597 l, maksymalna 2126 l, w wersji Long odpowiednio 850-2693 l. Duża i ciężka pokrywa kufra wymaga trochę siły przy zamykaniu i nie ma opcji elektrycznego napędu. Relingi dachowe srebrne są seryjne tylko w topowej wersji Family. Za dopłatą 3000 zł można mieć też 3. rząd foteli. Kabina ma mnóstwo pojemnych schowków. Od środkowej wersji Business mamy przesuwane drzwi po obu bokach karoserii dające bardzo wygodny dostęp do kabiny. Standardowo w drugim rzędzie siedzeń są trzy komplety mocowań isofix i trzy foteliki powinny się obok siebie zmieścić. W topowej wersji Family są są trzy indywidualne, osobno składane fotele. Składać można też oparcie fotela pasażera z przodu, dzięki czemu przewieziemy drabiny lub inne długie przedmioty. Składane stoliki w oparciach przednich siedzeń ucieszą małych fanów jedzenia w samochodzie.

Schemat wymiarów – Toyota ProAce City Verso Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Toyota ProAce City Verso

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami dla wersji z krótszym nadwoziem wynosi: 1100-1450 kg (1.5 D-4D 100 i 130 KM)/1140-1300 kg (1.5 D4-D 130 KM)/1000-200 kg (1.2 D-4T 110 i 130 KM). Maksymalna ładowność to 780 kg.

Toyota: kombi, SUV i van – w pigułce

Nazwa modelu/parametr Rodzaj nadwozia Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) Pojemność bagażnika min.-maks. Ceny podstawowej wersji
Toyota Corolla TS kombi 4650/1790/1435 mmm 596 (581 w 2.0 Hybrid) – 1606 l 78 900 zł
Toyota RAV4 SUV 4600/1855/1685 mm 580-1690 l 111 900 zł
Toyota ProAce City Verso van 4404 (L: 4753)/1848/1800 (L: 1812) 597– 2126 l 77 500 zł

Volkswagen

Volkswagen Golf Variant – kombi

Volkswagen Golf Variant Foto: archiwum / Auto Świat
Volkswagen Golf Variant

Choć w salonach można już kupić 8. generację Golfa to na wersję kombi trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać. Póki co dostępny jest Golf kombi 7. generacji, jego ceny (dzięki rabatowi 12 000 zł) zaczynają się od 71 390 zł. Oprócz klasycznej odmiany kombi dostępny jest jeszcze uterenowiony Alltrack (także z 4x4) i sportowy R. Gama silnikowa Varianta składa się z benzyniaków 1.0 TSI/115 Km, 1.5 TSI/130 i 150 KM oraz diesli 1.6 TDI/115 KM i 2.0 TDI/150 KM. W ofercie skrzynie man. 5- i 6-biegowe oraz dwusprzęgłowe 7-stop. DSG. Wszystkie klasyczne Varianty to modele przednionapędowe.

Volkswagen Golf Variant Foto: archiwum / Auto Świat
Volkswagen Golf Variant

Przy normalnym ustawieniu siedzeń Variant ma imponującą pojemność 605 l, a po rozłożeniu asymetrycznie dzielonych oparć tylnej kanapy – nawet 1620 l. Podłoga w bagażniku, podwójna z dodatkowymi przegródkami z lewej i prawej strony to element seryjny. Z wyjątkiem bazowej wersji Trendline standardem w Golfie kombi są oparcia kanapy tylnej z podłokietnikiem i otworem do przewożenia długich przedmiotów. Jadący z tyłu także nie mają powodów do narzekań. Nawet we trójkę ilość miejsca jest wystarczająca. Do standardu należą czarne relingi dachowe, w opcji są także w kolorze srebrnym. Pasażerowie Golfa siedzą wygodnie wysoko, a dzięki dużej przestrzeni na nogi mogą rozsiąść się w najwygodniejszej dla nich pozycji. Wysocy użytkownicy życzyliby sobie jedynie trochę więcej swobody nad głowami.

Schemat wymiarów – Volkswagen Golf Variant Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Volkswagen Golf Variant

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami dla Golfa Varianta wynosi od 1300 (1.0 TSI/115 KM) do 1600 kg (2.0 TDI/150 KM). Maksymalna ładowność 600 kg.

Volkswagen Tiguan – SUV

Volkswagen Tiguan Foto: archiwum / Auto Świat
Volkswagen Tiguan

Volkswagena Tiguana można kupić w dwóch wersjach nadwoziowych: klasycznej i wydłużonej Allspace (III rząd siedzeń za dopłatą 1900 zł). Ceny klasycznej wersji (dzięki rabatowi 16 000 zł) zaczynają się od kwoty 90 190 zł. W ofercie znajdują się wersje przednionapędowe oraz 4x4 (4Motion), a gama silnikowa składa się z benzyniaków: 1.5 TSI 130 i 150 KM, 2.0 TSI 4Motion 190 i 230 KM oraz turbodiesli 2.0 TDI o mocach 150 KM (seryjne z przednim napędem, 4Motion w opcji), 190 i 240 KM (wyłącznie z 4Motion). W ofercie są skrzynie manualne (standardowe w słabszych wersjach silnikowych) oraz dwusprzęgłowe automatyczne DSG (seryjne w mocniejszych jednostkach). Z prześwitem wynoszącym 20 cm, mocnym silnikiem, napędem 4Motion i dopracowaną elektroniką (tryb Offroad) Tiguan nie boi się trudnych wyzwań

Volkswagen Tiguan Foto: archiwum / Auto Świat
Volkswagen Tiguan

Kufer klasycznego Tiguana mieści od 615 do 1655 l (z „dojazdówką”), Allspace'a 760-1920 l. Tiguan punktuje także dużą ilością miejsca w obydwu rzędach siedzeń oraz kanapą w której można regulować nie tylko kąt oparcia, lecz także ją przesuwać. Dodatkowo funkcjonalność podnoszą liczne schowki, szuflady pod fotelami oraz składane stoliki w oparciach przednich foteli. Poza bazową Active w pozostałych wersjach do standardu należą relingi dachowe (czarne lub srebrne).

Schemat wymiarów – Volkswagen Tiguan Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Volkswagen Tiguan

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami dla klasycznego Tiguana wynosi od 1600 (1.5 TSI/130 KM) do 2500 kg (2.0 TDI/190 KM 4Motion). Maksymalna ładowność 625 kg.

Volkswagen Touran – van

Volkswagen Touran Foto: archiwum / Auto Świat
Volkswagen Touran

Ceny kompaktowego vana Volkswagena zaczynają się od 87 990 zł (aktualny rabat to 12 000 zł). Gama silników jest (jak na model VW) dość skromna i obejmuje jeden silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz dwa turbodiesle 2.0 TDI 115 i 150 KM. Wszystkie silniki są seryjnie połączone ze skrzyniami manualnymi o sześciu przełożeniach, automat DSG występuje jako opcja dla jednostek 150-konnych. Touran to auto wyłącznie z napędem na przednią oś.

Volkswagen Touran Foto: archiwum / Auto Świat
Volkswagen Touran

Touran imponuje przestrzenią bagażową. Wersje 5-miejscowe dysponują kufrem o pojemności minimalnej wynoszącej 834 l, po złożeniu oparć 2. rzędu siedzeń powstaje płaska podłoga i powierzchnia 1980 l. Dopłata do wersji 7-miejscowej wynosi od 1860 do 3780 zł. Wówczas pojemność kufra wynosi od 137 l (7 os.) do 1857 l (2 os.). W bazowej wersji Trendline trzeba dopłacać za relingi dachowe, w pozostałych są seryjne (w kolrze czarnym lub srebrnym). Touran zachwyca nie tylko dużą ilością miejsca w obu rzędach siedzeń, lecz także praktycznym systemem tylnych siedzeń. Zamiast klasycznej kanapy zastosowano w nim trzy niezależnie regulowane fotele (przesuwane wzdłuż i z regulacją oparcia), które po złożeniu oparć tworzą wraz z podłogą bagażnika płaską powierzchnię. Środkowy fotel jest minimalnie węższy od zewnętrznych miejsc, dzięki czemu, gdy zechcemy podróżować we czwórkę, wszystkim pasażerom będzie bardzo wygodnie. Z kolei, gdy potrzebujemy zabrać na pokład np. narty lub deskę surfingową, transport i załadunek tych przedmiotów jest dziecinnie łatwy. Van Volkswagena ma mnóstwo praktycznych schowków, podwójną podłogę w bagażniku (wersja 5 os.), szuflady pod siedzeniami oraz składane stoliki w oparciach przednich foteli.

Schemat wymiarów – Volkswagen Touran Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Volkswagen Touran

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami wynosi od 1500 kg (benz.) do 1600 kg (diesle). Maksymalna ładowność Tourana to 675 kg.

Volkswagen: kombi, SUV i van – w pigułce

Nazwa modelu/parametr Rodzaj nadwozia Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) Pojemność bagażnika min.-maks. Ceny podstawowej wersji
Volkswagen Golf Variant kombi 4562/1799/1481 mm 605-1620 l 71 390 zł
Volkswagen Tiguan SUV 4486/1839/1654 mm; Allspace: 4701/1839/1674 615-1655 l; Allspace: 760-1920 l 90 190 zł
Volkswagen Touran van 4527/1829/1659 mm 834-1980 l 87 990 zł

Dacia

Logan MCV – kombi

Dacia Logan MCV Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Dacia Logan MCV

Logan MCV to budżetowego kombi rumuńskiego producenta. Jego ceny zaczynają się od 36 900 zł. Oprócz klasycznych odmian wyposażeniowych (Access, Open i Laureate) dostępne są jeszcze Stepway (zwiększony prześwit i offroadowa stylizacja) oraz SL Celebration (limitowana wersja z bogatym wyposażeniem i specjalnym lakierem). W ofercie silniki benzynowe: wolnossący 4-cylindrowy 1.0 SCe/75 KM oraz doładowany trzycylindrowy 1.0 TCe/100 KM (także w wersji z instalacją LPG) oraz turbodiesel 1.5 Blue dCi/95 KM. Wszystkie silniki współpracują wyłącznie ze skrzyniami manualnymi i przekazują moment obrotowy na przednie koła.

Dacia Logan MCV Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Dacia Logan MCV

Mierzące 4,5 m kombi Dacii ma praktyczne wnętrze. Logan MCV ma kufer o pojemności 573 l, dzięki czemu nie trzeba się powstrzymywać przed wkładaniem kolejnych rzeczy przydatnych na urlopie. W razie konieczności bagażnik można powiększyć, a wtedy do dyspozycji jest imponujące 1518 l. W standardzie tylna kanapa składana z oparciem dzielonym w układzie 1/3 - 2/3 z 3 zagłówkami. Relingi dachowe należą do wyposażenia standardowego, przy czym w tańszych odmianach mają kolor czarny, w droższych – srebrny. W obu rzędach siedzeń Logana MCV pasażerowie odczuwają wystarczającą swobodę na wysokości nóg i nad głowami. Jednak z tyłu lepiej nie siadać w trzy osoby, bo wąskie wnętrze nie zapewni zadowalającej wygody.

Schemat wymiarów – Dacia Logan MCV Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Dacia Logan MCV

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami wynosi 1150 kg. Maksymalna ładowność Logana MCV to 582 kg.

Dacia Duster – SUV

Dacia Duster Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dacia Duster

Duster to od lat najbardziej popularny SUV w Polsce. Jego druga generacja jest n arynku od 2017 roku. Auto występuje aż w pięciu wersjach wyposażeniowych, a cena najtańszej Acess zaczyna się od 42 900 zł. Jak przystało na SUV-a Dustera można kupić zarówno w wersji przednionapędowej jak i 4x4. W ofercie wyłącznie doładowane silniki, benzynowe: 3-cyl. 1.0 TCe/100 KM (także z LPG), 4-cyl. 1.3 TCe/130 i 150 KM oraz diesel: 1.5 Blue dCi/115 KM.

Dacia Duster Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dacia Duster

Duster może być idealną propozycją dla rodziny. Jest solidnie wykończony oraz oferuje dużo miejsca w obu rzędach siedzeń. Jego bagażnik także jest pojemny. Standardowo oferuje 445 l pojemności, po złożeniu oparć kanapy 1478 l (wersje z 4x4 mają mniejszy kufer 411-1444 l, odmiany zasilane fabrycznym LPG: 376-1409 l). Z względów praktycznych nie warto decydować się na podstawową wersję wyposażeniową Acces, gdyż nie ma dzielonego oparcia tylnej kanapy (w pozostałych występuje kanapa składana z oparciem dzielonym w układzie 1/3 – 2/3 ani seryjnych relingów dachowych (dopłata 500 zł, w pozostałych odmianach czarne lub w kolorze ciemnego metalu).

Schemat wymiarów – Dacia Duster Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Dacia Duster

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami wynosi od 533 (benzyniaki) do 1200 kg (diesle). Maksymalna ładowność Dustera to 614 kg.

Dacia Lodgy – van

Dacia Lodgy Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dacia Lodgy

Kompaktowy van Dacii obecnie występuje wyłącznie w wersji 7-miejscowej. Jego ceny zaczynają się od 61 800 zł i dostępny jest w trzech wersjach wyposażeniowych: podstawowej Laureate, Stepway z offroadową stylizacją oraz lmitowanej edycji SL Celbration. Gama silników jest skromna, gdyż ogranicza się wyłącznie do odmiany wysokoprężnej 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM. Silnik przekazuje moment obrotowy na przednie koła za pośrednictwem 5-stopniowej manualnej przekładni.

Dacia Lodgy Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dacia Lodgy

Gdy Dacią Lodgy podróżuje 7 osób przestrzeń na bagaże jest skromna (207 l). Bagażnik rumuńskiego vana pomieści maksymalnie aż 2617 l ładunku! Bagaże możemy także transportować na dachu – relingi są seryjne w każdej odmianie wyposażeniowej. Auto ma długość 4,5 m i rozstaw osi 2810 m. W jego wnętrzu znajdziemy dużo miejsca dla wszystkich pasażerów. Nawet w trzecim rzędzie, osoba o wzroście 170 cm nie czuje się tam jak na wygnaniu: ma miejsce nad głową i trochę na nogi, może uchylić boczną szybkę. Jego składanie potrafi wywołać uśmiech – trzeba położyć oparcie i następnie całość umieścić pionowo za kanapą. Jeśli składacie też kanapę (ten sam schemat: najpierw oparcie, potem całość), to fotele 3. rzędu trzeba wypiąć (łatwo je wyjąć z auta), obrócić i przytwierdzić do kanapy. Bez 3. rzędu do dyspozycji za nią jest 1,67 m długości, z fotelami – o 25 cm mniej. Pojemność bagażnika po zdemontowaniu foteli trzeciego rzędu wynosi 827 l.

Schemat wymiarów – Dacia Lodgy Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Dacia Lodgy

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami wynosi 1400 kg. Maksymalna ładowność Lodgy to 654 kg.

Dacia: kombi, SUV i van – w pigułce

Nazwa modelu/parametr Rodzaj nadwozia Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) Pojemność bagażnika min.-maks. Ceny podstawowej wersji
Dacia Logan MCV kombi 4501/1733/1521 mm 573-1518 l 36 900 zł
Dacia Duster SUV 4341/1751/1852 mm 445-1478 l 42 900 zł
Dacia Lodgy van 4498/1751/1680 mm 207-2617 l 61 800 zł

Kombi, van czy SUV – podsumowanie

Zdecydowanie najlepszym samochodem do rodzinnych podróży wakacyjnych jest van. Ma pojemny kufer (oczywiście przy założeniu podróżowania w maksymalnie 5 osób), mnóstwo przydatnych schowków, funkcjonalne składane stoliki, a także dość często wyposażony jest w pojedyncze fotele 2. rzędu, które pozwalają na większą konfigurację wnętrza.

Przykład Toyoty pokazuje, że vany wcale nie muszą być droższe w zakupie od kombi. Mają jednak i wady: ze względu na wyższe nadwozie i zawieszenie nastawione na komfort nie prowadzą się tak precyzyjnie jak kombi czy SUV-y. Są także mało reprezentacyjne, a ponad to ze względu na duże gabaryty gorzej się nimi parkuje.

Dlatego złotym środkiem może okazać się zakup SUV-a, zwłaszcza takiego który będzie miał możliwość konfiguracji wnętrza (7-miejscowego lub z trzema niezależnie regulowanymi fotelami w 2. rzędzie). Owszem SUV będzie z pewnością drogi w zakupie, bardziej paliwożerny, ale na co dzień też bardziej uniwersalny (łatwość wsiadania, lepsza widoczność).

Jeśli w wakacje zamarzy nam się wyprawa nad jezioro czy do lasu mając duży prześwit (i napęd 4x4), SUV-em nie musimy się ograniczać tylko do utwardzonych dróg. Także najlepiej sprawdzą się, gdy zechcemy nimi holować ciężką przyczepę kampingową. Tym, dla których ważna jest duża przestrzeń w bagażniku, ale liczą się z niskimi kosztami zakupu i eksploatacji polecamy wybór klasycznego kombi.