- Wśród samochodów 7-miejscowych są vany, SUV-y, auta wielozadaniowe i hybryda
- Samochody potrafią zabrać na pokład 7 osób, ale często z bagażem jest duży kłopot
- Auta, które mieszczą 3 rzędy siedzeń mogą kosztować od 52 100 zł, a nawet 754 000 zł
Skupiliśmy się jednak tylko na autach osobowych i nie braliśmy pod uwagę busów zbudowanych na autach dostawczych (np. Opla Zafiry Life, Mercedesa klasy V, Peugeota Travellera). W naszym zestawieniu znalazło się aż 37 samochodów, wśród nich: vany (np. Dacia Lodgy, Volkswagen Touran, Toyota Prius Plus), auta wielozadaniowe MPV (np. Citroen Berlingo, Opel Combo), małe i duże SUV-y (np. Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Mercedes GLS, Volvo XC90). Niektóre z nich są standardowo wyposażone w 3. rząd siedzeń, ale są także takie, gdzie za dodatkowy rząd foteli trzeba dopłacić.
Przeczytaj też:
Sprawdziliśmy, ile trzeba wydać na zakup samochodu 7-miejscowego, przyjrzeliśmy się także jaką przestrzeń oferują dla pasażerów oraz na bagaż (uwaga: zdarza się, że producenci nie podają pojemności bagażników przy konfiguracji 7-osobowej).
Prezentujemy samochodu wg ceny zakupu – od najtańszego do najdroższego. Udanego wyboru!
Premiery aut 7-miejscowych w najbliższym czasie:
– nowa Kia Sorento (trzeci kwartał 2020 roku)
– lifting Renault Espace (maj 2020 r.)
– Volkswagen Caddy 5. generacji (druga połowa lub koniec 2020 r.)
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
W Dacii Lodgy znajdziemy bardzo obszerną kabinę i aż siedem miejsc dla pasażerów, przy czym te dwa umieszczone „w bagażniku" nie są pseudofotelami, bo w miarę wygodnie podróżować może tam dwójka dorosłych osób. Problemem jest jedynie utrudniony dostęp do trzeciego rzędu. Mankamentem jest nieprzyjazny dla użytkownika system składania tylnych foteli. Dźwignie są niewygodne w obsłudze i nietrudno o przycięcie palców stalowymi elementami. W Dacii nie można narzekać za to na możliwości aranżacji kabiny: drugi rząd siedzeń składa się w stosunku dwa do jednego, a jeżeli byłby trzeci, to można go nawet całkowicie wymontować. Gdy autem podróżuje 7 osób przestrzeń na bagaże jest skromna (207 l). Bagażnik rumuńskiego vana pomieści maksymalnie 2617 l ładunku!
Dostęp do trzech tylnych (osobnych!) foteli w drugim rzędzie uzyskujemy przez drzwi przesuwne. W aucie rodzinnym używanym w mieście to rozwiązanie najlepsze z możliwych. Nawet jeśli zaparkujemy na ciasnym miejscu, to da się łatwo z auta wysiąść lub do niego wsiąść, nie ma też ryzyka, że dzieci poobijają drzwiami auta zaparkowane obok. To jedno z niewielu aut, w których bez żadnego problemu mieszczą się w drugim rzędzie trzy foteliki, a w dodatku montuje się je naprawdę łatwo. Za dopłątą 2800 zł dostępne są indywidualne fotele w trzecim rzędzie – składane do postaci stolika i portfelowo, na prowadnicach regulowane wzdłużnie. Niestety oferują skromną przestrzeń dla pasażerów. Bagażnik wersji M ma niemal 600 litrów pojemności (XL: 850 l) i bardzo niską krawędź załadunku. Tylne fotele, a nawet przedni fotel pasażera da się złożyć na płasko – jako auto transportowe Berlingo spisuje się świetnie. W bagażniku testowanego przez nas egzemplarza znalazł się też niezwykle praktyczny „pawlacz” – 60 litrowy schowek mocowany do sufitu, do którego można się dostać zarówno od strony kabiny, jak i po otwarciu klapy, od strony bagażnika. Schowki znajdziemy też m.in. w podłodze pod nogami pasażerów.
Proace City Verso to japoński odpowiednik Citroena Berlingo, Peugeota Riftera i Opla Combo (na rynku od 2019 roku). Podobnie jak francusko-niemieckie rodzeństwo, także Proace City Verso występuje w dwóch długościach nadwozia: 4,40 lub 4,75 m (Long). W obydwu wersjach za dopłatą 3000 zł można mieć 3. rząd foteli (składane i demontowane, w Long przesuwane na szynach). Atutem Proace'a City Verso jest praktyczne, pakowne nadwozie. Kabina jest naszpikowana pojemnymi schowkami. Od środkowej wersji Business mamy przesuwane drzwi po obu bokach karoserii dające bardzo wygodny dostęp do kabiny – docenia się to szczególnie, gdy trzeba zapiąć dzieci w fotelikach, a obok naszego samochodu parkują blisko inne auta. Standardowo w drugim rzędzie siedzeń są trzy komplety mocowań Isofix i trzy foteliki powinny się obok siebie zmieścić. W topowej wersji Family montowane są w 2. rzędzie trzy indywidualne, osobno składane fotele. Pojemność bagażnika wersji standard to 597-2126 l, odmiany Long 850-2693 l.
Następca Peugeota Partnera jest bliźniaczą konstrukcją z Citroenem Berlingo i Oplem Combo (wspólny projekt PSA). Auto wielozadaniowe Peugeota umożliwia montaż trzech pełnowymiarowych fotelików w drugim rzędzie siedzeń (standard w droższych wersjach) oraz dwóch indywidualnych foteli w trzecim rzędzie (w wersji Long: składane do postaci stolika i portfelowo, na prowadnicach regulowane wzdłużnie). Trzy niezależnie regulowane fotele 2. rzędu może nie są zbyt duże (wąskie z niskimi oparciami), ale w każdym z nich możemy zamocować na zaczepach Isofix pełnowymiarowy fotelik dziecięcy. W 2. rzędzie dostępne są dodatkowe nawiewy wyposażone w regulację prędkości dmuchawy oraz chowane w drzwiach zasłonki przeciwsłoneczne. Bagażnik (wersji z krótkim rozstawem osi: 597-2126 l, dłuższym Long: 850-2693 l), jest nie tylko pojemny, ale i funkcjonalny. Jego półkę możemy umieścić na kilku poziomach, dzięki czemu separujemy bagaże. By dostać się do tych na samej górze nie musimy otwierać pokrywy bagażnika, wystarczy uchylić okno znajdujące się w niej (opcja).
Auto jest bliźniaczą konstrukcją z Peugeotem Rifterem i Citroenem Berlingo. Występuje z dwoma rozstawami osi: standardowym (2785 mm) i dłuższym XL (2977 mm). Obie wersje nadwoziowe można zamówić w konfiguracji 7-miejscowej, przy czym różnią się konstrukcją foteli 3. rzędu – w XL są przesuwne. Auto jest przestronne i funkcjonalne, ale np. trzy indywidualne fotele w 2. rzędzie (składane) są dostępne tylko w topowej wersji wyposażeniowej Elite. Nie ma tu mowy o braku miejsca na nogi czy nad głowami, i to niezależnie od tego, czy podróżuje się na przednich, czy tylnych siedzeniach. W trzecim rzędzie znajdują się trzy osobne, dosyć wysoko zamontowane fotele, z których każdy da się osobno złożyć, przesunąć lub zdemontować. Dzięki przesuwnym drzwiom łatwo wsiada się nawet na ciasnych miejscach parkingowych, bez ryzyka poobijania stojących po bokach aut. Pojemność bagażników: wersja std: 597 l, XL: 850 l. Pojemność po złożeniu siedzeń (do dachu): wersja std: 2126 l, XL: 2693 l.
Czwarta generacja Volkswagena Caddy w wersji osobowej (na rynku od 2015 roku) dostępna jest w dwóch długościach nadwozia: krótkiej z rozstawem osi 2682 mm oraz długiej Maxi (3006 mm). Obydwie oferują dużo przestrzeni w obu rzędach siedzeń. Trzeci rząd (seryjny w Maxi, opcja w krótszym nadwoziu) składa się siedzenia dwuosobowego ze składanym oparciem i możliwością demontażu. Caddy Maxi oferuje imponującą pojemność przestrzeni ładunkowej – maksymalnie 3 030 l (po wykorzystaniu 7 miejsc – 530 l). Caddy Maxi jest aż o 47 cm dłuższy i oferuje do 340 l dodatkowej przestrzeni ładunkowej na bagaż. W wersji krótszej po złożeniu drugiego rzędu siedzeń można uzyskać maksymalną przestrzeń ładunkową o pojemności do 2852 l. W standardzie obu wersji są drzwi przesuwne do przedziału pasażerskiego z prawej i z lewej strony.
Produkowany od 2003 roku (obecnie na rynku 2. generacja) van Volkswagena dzięki pudełkowatemu nadwoziu pozwala zabrać na pokład do 7 osób, a w kufrze zmieści prawie 2000 l. Bazowo występuje w 5-miejscowej wersji (3. rząd siedzeń jest dostępny w opcji) i wówczas jest niezwykle przyjazny rodzinie. Zachwyca nie tylko dużą ilością miejsca w obu rzędach siedzeń, lecz także praktycznym systemem tylnych siedzeń. Zamiast klasycznej kanapy zastosowano w nim trzy niezależnie regulowane fotele (przesuwane wzdłuż i z regulacją oparcia), które po złożeniu oparć tworzą wraz z podłogą bagażnika płaską powierzchnię. Środkowy fotel jest minimalnie węższy od zewnętrznych miejsc, dzięki czemu, gdy zechcemy podróżować we czwórkę, wszystkim pasażerom będzie bardzo wygodnie. Pojemność bagażnika od 137 l (7 os.) do 1857 l (2 os.).
Ten SUV ma świetną cenę, ale osoby chcące zamówić wersję z trzema rzędami foteli czeka już duży wydatek (ceny odmian Plus zaczynają się od 143 990 zł). Wersja hybrydowa PHEV występuje tylko w wersji 5-miejscowej. Outlander oferuje dużą ilość miejsca w 2. rzędzie foteli i spore możliwości aranżacji wnętrza. Z trzeciego rządu foteli na krótkich dystansach mogą skorzystać nawet dorośli. Gdy złożycie te siedzenia, otrzymacie 550-litrowy bagażnik. Przy konfiguracji 7-miejscowej w bagażniku mamy od dyspozycji 169 l, przy złożonych dwóch ostatnich rzędach foteli – 1596 l.
W wersji Grand przewidziano mnóstwo miejsca dla osób w pierwszym i drugim rzędzie. Jak wygląda trzeci? To dwa rozkładane osobno fotele, oferujące warunki podróży typowe dla kompaktowego vana. Oznacza to przeciętną ilość miejsca - na pewno nie należy sadzać tam rosłego dorosłego, ale młodzież powinna wytrzymać nawet na dystansie kilkuset kilometrów. Najlepiej po prostu przed zakupem zasiąść w aucie i zobaczyć, czy będziecie usatysfakcjonowani. W modelu tym dostępne są: przesuwanie foteli drugiego rzędu, wyjmowany duży pojemnik pomiędzy fotelami, automatycznie sterowana klapa bagażnika. Kufer przy wykorzystaniu wszystkich III rzędów siedzeń ma pojemność 170 l. W pozostałych przypadkach, tj. gdy w aucie podróżuje 5 osób – 643 l, a przy dwójce podróżnych 1845 l.
Scenic oferowany jest w dwóch wersjach: standardowej z rozstawem osi 2734 mm i wydłużonej Grand (2804 mm). Wersję Grand możemy za dopłatą doposażyć w trzeci rząd foteli. Fotele te ze względu na małą ilość miejsca na nogi przeznaczone są dla dzieci, ale przy tej wielkości auta nie można uznać tego za wadę. Gdy chcemy przewieść autem coś większego, siedzenia 2. i 3. rzędu składają się po naciśnięciu przycisku na konsoli od strony bagażnika (system one touch – opcja w Zen, std. w Intense). Standardem w Grand Scenicu jest przesuwana tylna kanapa 2. rzędu w układzie 1/3-2/3 / z podłokietnikiem. Pojemność bagażnika: 533-596 l (w konfiguracji 5-miejsc.) /189-233 l (w konfiguracji 7-miejsc.).
Wielozadaniowy auto Forda występuje w z dwoma rozstawami osi: 2662 i 3062 mm. Dłuższa wersja z oznaczeniem Grand oferuje możliwość montażu trzeciego rzędu siedzeń. Dzięki temu, że tylna część nadwozia ma kształt skrzynki typowej dla modeli o dostawczym rodowodzie znajdziemy w niej mnóstwo przestrzeni. Standardowo fotele 2. rzędu składane są w proporcji 60:40. Podłokietnik w oparciu środkowego fotela jest dostępny tylko w topowej wersji Titanium. Z tyłu do dyspozycji przesuwne drzwi, więc nawet jeśli zaparkujemy „na styk”, to i tak np. da się wypakować z niego dzieci, bez obaw o to, że drzwiami uderzymy o parkujące obok auto. Drzwi przesuwne otwierają się bardzo szeroko, na niemal 84 cm – dzięki temu łatwiej zająć miejsca w trzecim rzędzie foteli. Fotele te można składać złożyć w taki sposób, żeby uzyskać równą powierzchnię na niemal całej długości przestrzeni bagażowej (w bagażniku pozostaje 30 cm schodek). Pojemność bagażnika wynosi 322 l przy przewożeniu 7 pasażerów, przy dwóch aż 2620 l.
W drugim rzędzie foteli X-Traila nikt nie będzie narzekał na ciasnotę, plusem tylnej kanapy jest możliwość jej regulacji. Trzeci rząd foteli w Outlanderze (czym wyższa wersja wyposażeniowa tym tańszy) ze względu na ciasnotę może być wykorzystywany okazjonalnie, a w przypadku gdy się na niego zdecydujecie, powinniście zdawać sobie sprawę z tego, że przestrzeń bagażowa stanie się ograniczona. Pięciomiejscowy X-Trail ma 550-litrowy kufer, a siedmiomiejscowy, po złożeniu ostatniego rzędu foteli – o ponad 100 litrów mniejszy. Tak więc coś za coś!
Škoda Kodiaq to największy SUV czeskiej marki, produkowany przez koncern Volkswagena (debiut 2016 r.). Auto dysponuje przestronnym wnętrzem, w tym przesuwaną kanapą w 2. rzędzie siedzeń. Dostępny za dopłatą 3. rząd (dwa niezależnie składane fotele) kosztuje 4000 zł i nadaje się raczej dla dzieci. Przez 6. i 7. fotel traci się 60 l kufra (mniejszy schowek pod podłogą). Oparcie kanapy w drugim rzędzie siedzeń składane od strony bagażnika wymaga dopłaty 400 zł., podobnie jak elektrycznie sterowana pokrywa kufra (1800-2500 zł). Pojemność bagażnika: Pojemność bagażnika: 7/5 (przesuwana kanapa)/2 miejsca – 270/560-765/2005 l.
Volkswagen Tiguan Allspace (na rynku od 2016 roku) w stosunku do klasycznej odmiany jest dłuższy o 21,5 cm, ma większy o 109 mm rozstaw osi oraz większy o 145 l bagażnik. Allspace ma też nieco dłuższe tylne drzwi i bardziej masywny słupek C wraz z powiększoną tylną częścią. W drugim rzędzie znajduje się kanapa (seryjnie dzielona w proporcji 40/20/40), którą można przesuwać oraz regulowane jej oparcia. Opcjonalne fotele trzeciego rzędu (wygodne tylko dla dzieci) składa się równie łatwo, ponadto chowają się one w podłodze, dzięki czemu powstaje płaska powierzchnia bagażnika. Wersja 5-miejscowa Allspace ma kufer o pojemności 760 l, który po złożeniu oparć kanapy powiększa się do 1920 l. W wersji 7-osobowej, gdy wszystkie miejsca siedzące są zajęte, bagażnik ma 230 l, a po złożeniu tylnych foteli – 700 l.
Peugeot 5008 jeszcze niedawno był vanem, teraz (od 2017 roku) każe się nazywać SUV-em. Wartością dodaną są większy bagażnik i siedem foteli. W drugim rzędzie 5008 zamiast kanapy są trzy równej wielkości, indywidualnie regulowane fotele, opcjonalnie można też zamówić 6. i 7. siedzenie. Są one znacznie mniejsze i nadają się raczej dla dzieci, jednak zostały sprytnie zaprojektowane. Składają się na płasko w podłodze bagażnika, ale można je też bardzo łatwo wyjąć. Ważą zaledwie po 11 kg i mają format walizki kabinowej. Wnęki, które dzięki temu powstają, można wykorzystać na bagaż, a po przesunięciu środkowych foteli do przodu pojemność bagażnika wzrasta do 780 l. Maksymalna pojemność bagażnika (2 os. na pokładzie) wynosi 1940 l. Podczas jazdy z kompletem pasażerów w bagażniku praktycznie nie ma miejsca.
Piąta generacja Hondy CR-V ma większe gabaryty zewnętrzne i dłuższy o 30 mm rozstaw osi. Kierowca i przedni pasażer mają pełną swobodę ruchów w każdym kierunku. W drugim rzędzie foteli nikomu nie zabraknie przestrzeni. Użytkownicy docenią regulację kąta oparcia kanapy i system składania, który po zwolnieniu blokady (dostępna też dźwigienka od strony bagażnika) jednocześnie obniża siedzisko, tworząc płaską podłogę bagażnika. Kto chce przewozić Hondą CR-V więcej niż 5 pasażerów, w końcu ma taką możliwość. W wersji Lifestyle dostępny jest 3. rząd siedzeń. Ci, którzy się na niego nie zdecydują, będą mieli do dyspozycji potężną przestrzeń w bagażniku. Pojemność wynosi bowiem standardowo 472 litrów (5 os.) – a po złożeniu kanapy rośnie do 1509 l. Przy wykorzystaniu wszystkich 7 miejsc w bagażniku pozostaje jedynie 150 l.
Widać, że do projektu BMW serii 2 Gran Tourer inżynierowie podeszli z dużą pieczołowitością. Mamy tu więc m.in.: przesuwaną tylną w zakresie 13 cm kanapę z wygodnym systemem składania siedzisk (składane oparcie w proporcji 40:20:40, niezależna regulacja lewgi i prawego fotela), wiele pomysłowych schowków (łączna poj. 40 l) i całkiem duży bagażnik (645-1905 l). W opcji można zamówić np. elektryczną klapę z tyłu i centrum multimedialne dla dzieci (rodzice mają podgląd na to, co oglądają ich pociechy).
Volkswagen Sharan obecnej generacji pojawił się na rynku w 2010 roku, ale był stale modernizowany (duży lifting w 2015 roku). Sharan nadal oferowany jest w wersjach 5-, 6- lub 7-miejscowej. Auto oferuje dużą przestrzeń i wysoką funkcjonalność. Tylne drzwi są przesuwane, co ułatwia korzystanie z samochodu np. na parkingu. Drugi rząd składa się z osobnych foteli, które można przesuwać, pod przednimi fotelami znajdują się szuflady, fotel pasażera jest składany (np. w celu przewiezienia długich przedmiotów) – ostatnie elementy nie występują w bazowej wersji Trendline. Środkowy rząd siedzeń oferuje komfortową podróż dorosłym, ostani zapewni wygodę tylko dzieciom. Pojemność bagażnika wersji 7-miejscowej: 955 l (przy 5 osobach na pokładzie), maksymalnie 2297 l (przy 2 os.). Ciekawostka: w opcji dla 2. rzędu dostępne są zintegrowane foteliki dla dzieci (cena od 910 zł).
Tarraco, został zbudowany na platformie MQB-A i technicznie bazuje na Volkswagenie Tiguanie Allspace oraz Skodzie Kodiaq. Dostępny jest zarówno w wersji 5- i 7-miejscowej (dopłata za trzeci rząd siedzeń). Trzeci rząd siedzeń składa się z dwóch oddzielnie składanych foteli. Po ich złożeniu w bagażniku powstaje płaska podłoga. Ci, którzy zdecydują się na wariant 7-miejscowy, muszą liczyć się z tym, że trzeci rząd siedzeń należy traktować raczej awaryjnie, gdyż dorosłym nie będzie tam wygodnie. Imponująca w Tarraco jest za to przestrzeń bagażowa. W wersji 5-miejscowej standardowo mamy 760-litrów, w 7-miejscowej (przy złożonym III rzędzie foteli) o 60 litrów mniej. Dostęp do bagażnika umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika, a składanie foteli II rzędu możliwe jest także dźwigniami od strony bagażnika. Przy 7 osobach na pokładzie bagażnik ma pojemność 230 l. Maksymalna pojemność kufra (2 os. w aucie) wynosi 1920 l.
Czwarta generacja koreańskiego SUV-a oparta jest na konstrukcji ramowej. Rexton (na rynku od 2017 r., rywal Kii Sorento) charakteryzuje się funkcjonalnym wnętrzem i luksusowym charakterem. Standardowo występuje w wersji 5-miejscowej, trzeci rząd siedzeń z dwoma niezależnie składanymi fotelami wymaga dopłaty. Oferuje on skromną przestrzeń dla podróżnych – dorośli będą siedzieć w nim za karę – siedzi się bardzo nisko, nie ma miejsca na stopy. Drugi rząd siedzeń oferuje za to mnóstwo przestrzeni. Możliwa jest regulacja kąta oparcia kanapy. Gdy autem podróżuje dwie osoby bagażnik ma pojemność 1806 l. Przy konfiguracji 5-miejscowej (złożone po jednym fotelu w 2. i 3. rzędzie siedzeń) pojemność kufra wynosi 777 l. W przypadku podróży 4 osób (złożony 3. rząd siedzeń, w drugim jeden fotel) bagażnik oferuje 1201 litrów. Ciekawostka: wystarczy, że kierowca ma w kieszeni inteligentny kluczyk i zatrzyma się w pobliżu tyłu samochodu na trzy sekundy, bagażnik otworzy się automatycznie.
Przestrzeni w S-Maxsie jest pod dostatkiem zarówno na nogi, jak i nad głowami. Dotyczy to jednak dwóch pierwszych rzędów foteli. W trzecim wygodnie będzie jedynie dzieciom – dla dorosłych miejsca jest za mało, a poza tym wsiadanie okazuje się niewygodne. Fotele 3. rzędu są wąskie, choć nie mniej wygodne niż w samolocie taniej linii lotniczej. Jak przystało na vana, w S-Maxie zadbano o możliwość różnej konfiguracji wnętrza. Indywidualne fotele drugiego rzędu można nie tylko przesuwać i regulować kąt ustawienia oparć, lecz także (podobnie jak siedzenia trzeciego rzędu) – złożyć. Dzięki temu uzyskuje się równą powierzchnię ładunkową, której kubatura wynosi 2020 l. Bez tych foteli mamy zaś 700-litrowy bagażnik. Ogromny! W bazowej wersji Trend fotele 3. rzędu kosztują 4100 zł – są składane na płasko. Cena zawiera także boczne kurtyny dla osób siedzących w 3. rzędzie. Dopłata 7300 zł dotyczy bogatszych wersji Titanium i SR Line w których fotele 3. rzędu składane są po naciśnięciu przycisku, a cena zawiera dodatkowo klimatyzację 3-strefową.
Seat Alhambra to jedna z niewielu propozycji w gamie minivanów. Obecna generacja jest na rynku od 2010 rok, a ostanie modyfikacje przeszła w 2015 roku. Alhambra jest dostępna w wersjach: 5- lub 7-miejscowej (3. rząd siedzeń za dopłatą). Dostęp do tylnej części nadwozia umożliwiają elektrycznie przesuwane drzwi boczne (seryjne). W standardzie. drugiego rzędu są trzy osobne fotele z tyłu z funkcją przesuwania wzdłuż osi pojazdu, regulacją zagłówków i funkcją EasyFold. Za dopłatą można zamówić jeden lub dwa foteliki dziecięce zintegrowane w zewnętrznych fotelach drugiego rzędu siedzeń (880/1760 zł). Trzeci rząd siedzeń (składany) oferuje skromną przestrzeń dla pasażerów. Przy wykorzystaniu wszystkich 7 miejsc w bagażniku (seryjnie sterowana elektryczna pokrywa) pozostaje 267 l. Maksymalna pojemność kufra (2 os. na pokładzie) to 2340 zł.
Prius Plus to jedyny na rynku 7-miejscowy van z napędem hybrydowym (na rynku od 2016 roku). Ma 4645 mm długości, 1775 mm szerokości oraz 1600 mm wysokości, a jego rozstaw osi sięga 2780 m. Zaletą minivana Toyoty jest duża funkcjonalność wnętrza. Zarówno na przednich fotelach, jak i trzech indywidualnych siedzeniach w drugim rzędzie miejsca jest sporo nawet dla wysokich pasażerów. Dwa dodatkowe, rozkładane fotele w trzecim rzędzie, przez dorosłe osoby mogą być wykorzystywane raczej na krótszych trasach, dla dzieci są w sam raz. Na plus trzeba zaliczyć także możliwość indywidualnej regulacji foteli drugiego rzędu. Da się je przesuwać wzdłużnie i regulować kąt oparcia łatwo aranżując w ten sposób układ do potrzeb lub preferencji siedzących tam osób. Pojemność bagażnika w zależności od konfiguracji siedzeń waha się od 200 l (przy 7 osobach na pokładzie) do 1750 l przy złożonym 2. i 3. rzędzie. Pod podłogą bagażnika wygospodarowano przestrzeń na mniejsze bagaże lub zakupy.
Zbudowany na platformie Mondeo van Forda oferuje dużo przestrzeni. W 2. rzędzie znajdują się trzy niezależne fotele, składane na płasko naciśnięciem przycisku, przesuwane, z regulacją kąta pochylenia oparcia oraz z funkcją przesuwania i pochylania oparć foteli w 2. rzędzie (ułatwienie zajmowania miejsc w 3. rzędzie). Trzeci rząd siedzeń: dorośli może pomarudzą (ciasno na wysokości nóg), ale dzieci będą zachwycone. Oczywiście, w takiej konfiguracji nie da się podróżować na dalekich dystansach, jednak problemem jest w tym przypadku ograniczona przestrzeń na bagaże. W zależności od konfiguracji foteli pojemność bagażnika to: 300 (7 os.) -700 (5 os.) -2339 l (2 os.).
Nowy SUV Mercedesa (na rynku od 2019 roku) bazuje na kompaktowych podzespołach, jednak z długością 4,63 m jest o raptem 20 mm krótszy od wyżej pozycjonowanego GLC i nawet o 14 mm wyższy. Dzięki temu udało się wygospodarować dużo miejsca w dwóch pierwszych rzędach siedzeń. W trzecim pod względem przestronności auto prezentuje się przeciętnie, ale nawet sam Mercedes przyznaje, że te fotele zapewnią wygodne podróżowanie osobom o wzroście do 168 cm. Ponadto wszechstronność 7-osobowej konfiguracji GLB zwiększają drugi rząd siedzeń z funkcją łatwego wsiadania EASY-ENTRY oraz regulacją wzdłużną, dzielony i składany. Pojemność bagażnik wersji 5-miejscowej to 560-1805 l. Danych pojemności kufra dla odmiany 7-miejscowej nie udało nam się uzyskać.
Obecnie w salonach dostępne jest jeszcze Sorento 3. generacji, ale ponieważ w tym roku na rynek trafi nowy model (ceny nie są znane) skupiliśmy się właśnie na jego opisie. Długość nowego Sorento wzrosła o 10 mm w porównaniu z poprzednikiem. Rozstaw osi zwiększył się o 35 mm i wynosi teraz 2815 mm. Dzięki temu zarówno w kabinie, jak i w bagażniku znacznie wzrosła ilość miejsca. Najwięcej przestrzeni przybyło zwłaszcza dla osób podróżujących w pierwszym i drugim rzędzie. By zająć miejsce w 3. rzędzie, tylne fotele można przesunąć o 45 mm do przodu. Na słupku C umieszczono uchwyt, na którym pasażerowie trzeciego rzędu mogą się wesprzeć podczas zajmowania miejsca w kabinie. Podłokietniki dla pasażerów trzeciego rzędu przedłużono o 100 mm, co zapewnia lepsze podparcie dla łokci. W zależności od wersji nowe Sorento – liczy 821 litrów pojemności (7 os.) lub 910 litrów (5 os.). W modelach 7-miejscowych, przy wykorzystaniu wszystkich miejsc, pojemność bagażnika zwiększono o 32 proc. w porównaniu z poprzednikiem. Teraz wynosi ona 187 l (diesle) lub 179 l (hybryda).
Sante Fe to duży SUV o luksusowym charakterze. Obecnie oferowana odmiana zadebiutował w 2018 roku. W stosunku do poprzednika samochód urósł na długość o 7 cm, a rozstaw osi wzrósł o 6,5 cm. Ta zmiana parametrów pozwoliła na uzyskanie znacznie lepszej przestronności. Odczują to przede wszystkim pasażerowie w drugim rzędzie siedzeń – nawet gdy jedna za drugą usiądą wysokie osoby, nie będzie problemu z wygodnym ułożeniem nóg. Kłopotu nie powinno być również z załadunkiem urlopowego ekwipunku. Nawet gdy wybierze się 7-osobową wersję, to przy zajętych 5 miejscach kufer ma pojemność 547 l. W przypadku 5-osobowej odmiany jest jeszcze lepiej – 625 l. Trzeci rząd siedzeń należy traktować awaryjnie – dorosłym pasażerom trudno się do niego dostać, a miejsca nie ma tu wiele.
Kompaktowy SUV-ów klasy premium w dwóch pierwszych rzędach imponuje ilością miejsca. Z tyłu jest go więcej nie tylko niż u rywali, lecz nawet niż w o wiele większym Discovery IV. Podobnie jak w przypadku starszego brata, można dokupić trzeci rząd siedzeń (6800 zł). Tym razem jednak pasażerowie nie mają w nim już tak dużej swobody ruchów, więc należy traktować go awaryjnie. Projektantom wnętrza należą się pochwały za system regulacji siedzeń 2. rzędu, które można niezależnie przesuwać w zakresie aż 16 cm. Podczas podróżowania maksymalnej liczby pasażerów w bagażniku pozostaje jedynie 115 l. Przy konfiguracji 5-miejscowej w kufrze pozostaje 840 l, przy 2-miejscowej – 1451 l.
Legendarna terenówka Toyoty (na rynku od 2010 roku, lifting 2017 r.) oparta na ramie występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: z krótszym rozstawem osi (2450 mm) w wersji 3d oraz dłuższym (2790 mm) jako 5d. Konfiguracja 7-miejscowa możliwa jest tylko w większym, 5-drzwiowym modelu. Dopłata do niej jest wysoka (20 000 zł), ale oprócz dodatkowego rzędu siedzeń (przestrzeń wystarczająca dla dorosłej osoby – raczej krótkie odcinki) otrzymujemy kurtyny powietrzne dla trzeciego rzędu siedzeń, tylną kanapę dzieloną i składaną w proporcji 50:50 oraz klimatyzację automatyczna (trzystrefowa z nawiewami w drugim rzędzie siedzeń). Pojemność bagażnika (7 os./5. os./2 os.) – 104/553/1833 l.
Na rynku nie brakuje dużych SUV-ów, które są dostępne w 7-miejscowych wersjach, ale żaden z nich nie ma w trzecim rzędzie pełnowymiarowych foteli, czyli takich, które pozwoliłyby na dłuższą podróż dorosłej osobie o wzroście ponad 180 cm. Ta cecha wyróżniała Discovery już w poprzednich generacjach i mimo zmiany konstrukcji nadwozia z ramowej na samonośną w nowym modelu ją zachowano. Także w 2. rzędzie jest dużo przestrzeni, którą można regulować dzięki kanapie przesuwanej w zakresie 16 cm. W opcji dostępne jest elektryczne składanie foteli 2. i 3. rzędu. Przy wykorzystaniu wszystkich 7 miejsc w bagażniku do dyspozycji pozostaje 172 l. Pojemność kufra przy konfiguracji 5- i 2-miejscowej wynosi odpowiednio 986 i 2068 litrów.
Nowe BMW X5 (dostępne od 2018 roku) jest o 36 mm dłuższe, o 66 mm szersze i o 19 mm wyższe od poprzednika. W drugim rzędzie siedzeń oferuje mnóstwo przestrzeni, jednak w ostatnim (dopłata ponad 7600 zł) trudno sobie wyobrazić, by dorosły mógł liczyć na komfort podróży. Bagażnik jest starannie wykończony i funkcjonalny. Pojemność kufra w wersji 7 miejscowej wynosi od 500 l (III rząd schowany w podłodze) do 1716 l (złożony II i III rząd siedzeń). Przyciskiem można obniżyć próg załadunku.
Volvo XC90 to przedstawiciel klasy luksusowych SUV-ów. Druga generacja modelu jest na rynku od 2015 roku (w 2019 r. przeszła lifting). Auto oferowane jest w kilku wariantach: cztero- (luksusowa odmiana Excellence), pięcio- i siedmiomiejscowej oraz w układzie siedzeń 2+2+2. Podróżujący XC90 będą zadowoleni z ilości miejsca, jaką mają do dyspozycji. W dwóch pierwszych rzędach panuje pełna swoboda ruchów, w ostatnim – dostępnym za dopłatą 7600 zł – także, pod warunkiem że siedzący będą mieli mniej niż 170 cm. Jadący w 2. rzędzie siedzeń mogą je niezależnie przesuwać, zmieniać kąt oparcia lub składać. Po złożeniu siedzeń 3. rzędu powstaje płaska powierzchnia w bagażniku o pojemności 721 l. Pojemność bagażnika przy wykorzystaniu wszystkich 7 miejsc wynosi 314 l, przy dwóch przednich – 1886 l.
Choć jest minimalnie krótsze i węższe niż w Q7 pierwszej generacji, lepiej zagospodarowano w nim wnętrze. Przestronność w obu rzędach foteli – znakomita. Siedzenia z tyłu można podzielić w stosunku 35:30:35 i regulować kąt ich oparcia w zakresie 16 stopni. Za dopłatą 2250 zł mogą być wyposażone w funkcję przesuwania. Podobnie jak w poprzedniku opcjonalnie oferowane są fotele trzeciego rzędu (8750 zł) – dzielone w stosunku 50:50 z funkcją elektrycznego podnoszenia i składania. W 5-miejscowej wersji pojemność bagażnika imponuje – 890 l, a po złożeniu oparć foteli aż 2075 l. Dostęp do kufra umożliwia seryjna elektrycznie sterowana klapa. Ponieważ próg załadunku znajduje się wysoko (80 cm), w Q7 wyposażonych w pneumatyczne zawieszenie (opcja) tył można obniżyć aż o 55 mm.
Jesienią 2019 do sprzedaży trafiła odświeżona wersja czwartej generacji modelu RX. W wydłużonej odmianie RX L, rozłożone siedzenia trzeciego rzędu można ustawić w dwóch pozycjach. Jeśli wymaga tego sytuacja, w nowym ustawieniu można zapewnić jeszcze więcej miejsca dla nóg. Siedzenia w drugim rzędzie wersji RX L zostały zaaranżowane w taki sposób, by można było zastosować niezależnie montowane fotele kapitańskie. Udało się to osiągnąć, dodając 95 mm miejsca na nogi w trzecim rzędzie siedzeń i tworząc w modelu RX przestronną i wygodną kabinę dla podróżujących na tylnych siedzeniach. Przy wykorzystaniu 7 miejsc w bagażniku pozostaje 211 l. Gdy modelem RX L podróżować będzie tylko 5 pasażerów kufer oferuje 652 l pojemności.
Wszystkie modele RR Sporta są standardowo wyposażone w dzieloną w proporcji 60:40 tylną kanapę, z opcjonalnym otworem (idealnym do przewożenia długich przedmiotów, takich jak narty). Uniwersalny system siedzeń pozwala przewieźć do siedmiu pasażerów. Układ 5 + 2 obejmuje dwa siedzenia, ukryte pod podłogą bagażnika, którą można dzielić w proporcji 50/50, nie tracąc przestrzeni ładunkowej. Drugi rząd siedzeń można przesuwać do przodu i do tyłu w zakresie 100 mm, co umożliwia lepszy dostęp do trzeciego. Drugi rząd siedzeń oferuje dużo przestrzeni, ale okazuje się nie taki wygodny jak wskazywałoby na to jego pochodzenie. Siedzi się nisko, a miejsce wokół kolan ograniczają „buły” przednich oparć. Trzeci rząd siedzeń należy wykorzystywać raczej okazjonalnie. Maksymalna przestrzeń bagażowa za 3 rzędem foteli wg VDA to 162 l. Przy konfiguracji 5-miejscowej w bagażniku pozostaje 623 l, a w przypadku podróżowania tylko dwóch pasażerów bagażnik oferuje 1463 l.
Mercedes GLS – ubiegłoroczny debiutant – to klasa S wśród SUV-ów. GLS mierzy ponad 5,2 m długości. Jest większy od takich rywali, jak: Audi Q7, BMW X7, Bentley Bentayga, Lexus LX czy Range Rover. GLS mający rozstaw osi 3135 mm to auto dla siedmiu lub sześciu osób. W trzecim rzędzie, gdzie znajdują się dwa pełnowartościowe fotele wygodnie będą mieć osoby nawet o wzroście 1,94 m! W opcji można zamówić także dwa komfortowe fotele w drugim rzędzie, czyniąc z GLS-a samochód sześcioosobowy. Siedzenia ostatnich dwóch rzędów składa się elektrycznie – pojedynczo lub wszystkie razem. W zależności od konfiguracji siedzeń bagażnik ma pojemność od 355 do 2400 l.
BMW X7 zapewnia znakomite warunki podróży w drugim rzędzie siedzeń. Jazda w trzecim rzędzie foteli X7 także nie będzie karą. Już podczas zajmowania miejsca mamy poczucie wyjątkowości, bowiem kliknięcie dźwigni składania oparcia w fotelu 2. rzędu powoduje automatyczne złożenie go, przesunięcie do przodu siedziska, a na końcu nawet uniesienie. Wszystko po to, żeby powstała jak największa przestrzeń do wsiadania. Gdy już zasiądziemy na dwóch indywidualnych (choć stykających się ze sobą) fotelach, docenimy sporą przestrzeń nad głową czy przed kolanami. Przydałoby się tylko pod fotelem kilka dodatkowych centymetrów na zewnętrzną stopę (druga spoczywa na wolnej przestrzeni między siedzeniami). O komfortową podróż na tych miejscach dba także trzeci już w tym aucie panel klimatyzacji. Przy komplecie podróżnych w bagażniku X7 jest 326 litrów przestrzeni, czyli niemal tyle, ile w Škodzie Fabii. Po złożeniu oparć drugiego i trzeciego rzędu siedzeń mamy do dyspozycji aż 2120 litrów. Załadunek ciężkich przedmiotów (standardowo próg bagażnika na wysokości 825 mm) ułatwia funkcja obniżenia pojazdu po naciśnięciu przycisku w kufrze.