ISOFIX – co to jest?

ISOFIX to skrót od nazwy ISO Fixture. Pierwsze trzy litery nazwy nawiązują do angielskiego International Organisation for Standardisation, czyli Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, a z kolei słowo fixture oznacza wyposażenie. System ISOFIX jest obowiązującym na całym świecie standardowym sposobem mocowania dziecięcego fotelika samochodowego. W 1997 roku opracowała go marka Volkswagen przy współpracy z firmą Britax-Romer specjalizującą się w produkcji fotelików, od 2005 roku stanowi międzynarodową normę.

Z czego składa się system ISOFIX?

Na ISOFIX składają się 3 lub 4 elementy: pierwszy to metalowy stelaż, który mocujemy na stałe do podwozia pojazdu. Właśnie dzięki niemu system zdobył światowe uznanie, jego użycie zwiększa bowiem bezpieczeństwo dziecka podczas jazdy. Dwa metalowe uchwyty przyczepiamy bezpośrednio do konstrukcji samochodu, na skutek czego podwozie „przejmuje” ogromną część energii podczas potencjalnego wypadku. Tym samym w znacznej mierze amortyzuje siłę uderzenia i często sprawia, że przypięty do mocowań fotelik nawet nie drgnie.

Drugi element systemu ISOFIX to podstawka pod fotelik również sygnowana nazwą tego standardu. Stanowi część łączącą dziecięce siedzisko samochodowe ze wspomnianym metalowym stelażem. Wystarczy zamontować ją w pojeździe raz, przyczepiając do specjalnych uchwytów, by szybko i wygodnie wpinać do niej oraz w razie potrzeby wypinać fotelik. Dostajemy do dyspozycji także top tether, czyli górny pas bezpieczeństwa albo nogę stabilizującą.

Używając tych dwóch wymienionych elementów, unieruchomimy siedzisko, sprawiając, że w razie szarpnięcia na skutek kolizji fotelik nie przesunie się do przodu ani się nie obróci, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo dziecięcego kręgosłupa. Podobnie działa noga stabilizująca ISOFIX, czyli element montowany do podłogi auta. Podczas ewentualnego wypadku część ta „przejmie” siłę uderzenia i zabezpieczy fotelik przed gwałtownym przesunięciem.

Jaki samochód ma ISOFIX i po czym poznać wyposażenie auta w ten system?

Choć ISOFIX stanowi międzynarodowy standard, nie każde auto będzie go miało na fabrycznym wyposażeniu. Metalowy stelaż jest bowiem mocowany do wszystkich samochodów dopiero od 2011 roku (2006 w przypadku pojazdów produkowanych na terenie Unii Europejskiej). Jeśli pojazd opuścił fabrykę wcześniej, może nie dawać dostępu do systemu ISOFIX. Co nie oznacza konieczności kupna nowego auta. Stelaż da się bowiem zamontować do pojazdu w serwisie samochodowym.

Jak poznać, że auto ma już ten system? W pierwszej kolejności powinniśmy poszukać na tylnych kanapach samochodu charakterystycznego logo przedstawiającego dziecko w foteliku. Znajdziemy je w dolnej części oparcia, niemal na łączeniu z siedziskiem. Jeśli nie widzimy takiego znaczka, sprawdźmy, czy we wspomnianym miejscu spojenia wystają metalowe uchwyty. W razie braku ich namierzenia wsuńmy tam dłoń. Jeżeli ISOFIX został zamontowany w pojeździe, bez wątpienia wyczujemy zaczepy palcami.

W poszczególnych autach uchwyty są chowane w kanapie dla zachowania estetyki, nie każdy kierowca będzie z nich bowiem korzystał. W innych pojazdach (najczęściej nowszych modelach) producenci ukrywają je w specjalnych wnękach z tworzywa sztucznego, których trudno nie zauważyć na kanapie. Zaczepy zostają zakryte ozdobną plastikową osłonką (lub kawałkiem materiału odpinanego na suwak) z widniejącym nań znaczkiem ISOFIX. W przypadku takich wnęk wystarczy podnieść pokrywę, by odsłonić uchwyty służące do montażu bazy pod fotelik.

Czy fotelik z ISOFIX można zamontować pasami?

Jednym z podstawowych pytań zadawanych przez użytkowników systemu jest to, czy fotelik z ISOFIX można zamontować pasami. Odpowiedź brzmi: to zależy, w jaki sposób producent zaprojektował fotelik. Informacji o opcji zapięcia go trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa (zamiast wpinania do zaczepów stelaża) musimy szukać w specyfikacji danego siedziska. Powinna znajdować się na opakowaniu, w opisie produktu na stronie internetowej lub instrukcji obsługi.

To ważne, by potwierdzenie pochodziło bezpośrednio od fabrykanta. Własną metodę na zapięcie fotelika zawsze da się bowiem znaleźć, jednak nie mamy pewności, czy zapewni ona dziecku bezpieczeństwo. Gdy o opcji użycia samych pasów informuje producent, to wiemy, że fotelik przeszedł odpowiednie testy. Nie ulega natomiast wątpliwości, że szukając nowego siedziska dla malucha warto kupić wyposażone w ISOFIX, by zwiększyć bezpieczeństwo dziecka.