Auto Świat Porady Jak przewozić dzieci? Przepisy, zasady bezpieczeństwa, foteliki

Jak przewozić dzieci? Przepisy, zasady bezpieczeństwa, foteliki

Generalna zasada jest prosta – dzieci o wzroście do 150 cm muszą jeździć w fotelikach. Od tej reguły jest jednak kilka mniej lub bardziej kontrowersyjnych wyjątków

Jak przewozić dzieci? Przepisy, zasady bezpieczeństwa, foteliki
Auto Bild
Jak przewozić dzieci? Przepisy, zasady bezpieczeństwa, foteliki

Od ponad dwóch lat, czyli od maja 2015 roku, obowiązują zmienione przepisy dotyczące przewożenia dzieci w samochodzie. Mimo że od ich wprowadzenia minęło już niemało czasu, to nadal wielu kierowców nie wie, jakie obowiązują zasady. Z informacji od naszych czytelników wynika też, że czasem nie wiedzą tego nawet niektórzy policjanci.

Do 150 cm obowiązek jazdy w fotelikach

Zgodnie z obowiązującymi przepisami dziecko powinno podróżować w foteliku (lub na innym tzw. urządzeniu przytrzymującym, czyli np. na podkładce) do chwili, aż przekroczy 150 cm wzrostu – pod tym względem niewiele się zmieniło. Wcześniej jednak obowiązywał jednocześnie limit wiekowy (12 lat) i starsze dzieci mogły jeździć bez fotelików, nawet jeśli nie osiągnęły 150 cm wzrostu.

Innych wyjątków było niewiele – w samochodach osobowych dzieci poniżej 12. roku życia, mające mniej niż 150 cm wzrostu, bez fotelików wolno było przewozić tylko w taksówkach, radiowozach policji, straży miejskich, Straży Granicznej i karetkach, a także w autach, które fabrycznie nie były wyposażone w pasy bezpieczeństwa, czyli w oldtimerach. W aktualnych przepisach utrzymano zwolnienie z obowiązku przewożenia dzieci w fotelikach w taksówkach, radiowozach i karetkach, ale już oldtimerami bez pasów bezpieczeństwa po drogach publicznych dzieci wozić nie wolno!

Dodatkowo, podobnie jak w przypadku generalnego obowiązku stosowania pasów bezpieczeństwa, również gdy chodzi o foteliki, przewidziano wyjątek dla dzieci mających zaświadczenia lekarskie o przeciwwskazaniach do przewożenia w fotelikach.

Nie zawsze trzeba w foteliku - czyli, kolejne wyjątki od reguły

Największe kontrowersje i wątpliwości wzbudza jednak zupełnie nowy wyjątek od reguły nakazującej przewożenie dzieci o wzroście do 150 cm w fotelikach – bez fotelika, ale koniecznie w pasach bezpieczeństwa i tylko na tylnej kanapie samochodu, może teraz podróżować dziecko o wzroście co najmniej 135 cm, o ile nie mieści się w dostępnych fotelikach.

Jest to interpretowane w ten sposób, że dziecko musi ważyć powyżej 36 kg, bo taka jest maksymalna waga, do której dostosowane są typowe foteliki najwyższej, III grupy. Na przednim fotelu zwolnienie z obowiązku jazdy w foteliku ze względu na masę ciała nie obowiązuje – tu liczy się kryterium wzrostu. Oznacza to, że nastolatek o drobnej budowie ciała powinien jeździć wyłącznie z tyłu!

Kolejnym i jeszcze bardziej kontrowersyjnym wyjątkiem od reguły jest to, że z tyłu bez fotelika, w samych tylko pasach bezpieczeństwa, wolno przewozić dzieci w wieku co najmniej 3 lat, gdy na tylnej kanapie podróżuje dwójka innych maluchów w fotelikach i na zamontowanie trzeciego, zgodnego z przepisami siedziska nie ma już miejsca. W przypadku zamontowania na tylnej kanapie dwóch dużych, pełnowymiarowych fotelików w większości aut miejskich, kompaktów czy nawet samochodów klasy średniej o miejscu na trzeci fotelik rzeczywiście zwykle nie ma mowy. Takie rozwiązanie jest więc wprawdzie zgodne z prawem i praktyczne, ale trudno je uznać za całkowicie bezpieczne.

W większości aut geometria pasów jest taka, że w razie nawet drobnej kolizji maluchowi grożą w takiej sytuacji bardzo poważne obrażenia – ten sposób przewożenia dzieci należy traktować jako ostateczność.

Fotelik z przodu - uwaga na poduszki powietrzne

Auto Bild

W samochodzie wyposażonym w poduszkę powietrzną po stronie pasażera dziecko wolno przewozić w foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy tylko wtedy, gdy airbag został wyłączony. Niezależnie od przepisów radzimy sprawdzić, co o przewożeniu dzieci mówi instrukcja obsługi konkretnego auta. Czasem producenci na niektórych miejscach zabraniają montażu fotelików!

Przepisy zawarte w kodeksie drogowym określają też, jakie wymogi mają spełniać foteliki lub wspomniane wcześniej tzw. urządzenia podtrzymujące. Muszą być one dopasowane do masy i wzrostu dziecka oraz zgodne z właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.

Podczas kontroli drogowej policjant ma prawo np. sprawdzić etykietę fotelika i upewnić się, czy ma on obowiązującą homologację (ECE R44/03, ECE R 44/04 lub i-Size) i czy jest prawidłowo dobrany do wieku dziecka.

Fotelik mocowany w uchwytach isofix jest bezpieczniejszy

Większość aktualnie produkowanych aut jest (lub przynajmniej może być) za dopłatą wyposażona w uchwyty do mocowania fotelików w standardzie Isofix. W aucie z tym rozwiązaniem między oparciem a siedziskiem fotela lub kanapy znajdują się pałąki o znormalizowanych rozmiarach i rozstawie, pasujące do zatrzasków montowanych w fotelikach zgodnych ze standardem Isofix.

To rozwiązanie przyspiesza i ułatwia zamocowanie fotelików. W przypadku założenia standardowych fotelików, mocowanych do siedzeń pasami bezpieczeństwa, ryzyko niewłaściwego przytwierdzenia jest bardzo wysokie, Isofix zmniejsza je jednak niemal do zera. Nawet jeśli foteliki z Isofixem są nieco droższe, to warto za wygodę i bezpieczeństwo dopłacić. Uwaga! Większość takich modeli może być mocowana również za pomocą pasów bezpieczeństwa.

Wybrane kary za nieprawidłowe przewożenie dzieci

Przewożenie dziecka w pojeździe poza fotelikiem ochronnym lub poza innym urządzeniem do przewożenia dzieci.150 zł/6 pkt
Przewożenie w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która była aktywna podczas przewożenia dziecka.150 zł/6 pkt
Kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa.100 zł/4 pkt
Kierowanie motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem przewożącym pasażera nieużywającego kasku ochronnego odpowiadającego właściwym warunkom technicznym.100 zł/4 pkt
Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku przewożenia dziecka do lat 7 na dodatkowym siodełku.50 zł

Najlepsze foteliki według testu ADAC (wiosna 2017)

Fotelik dla dzieci w wieku do około 1 roku - Stokke iZi Go Modular

Sokke iZi Go Modular to lekki i bardzo bezpieczny fotelik, który w teście ADAC uzyskał ocenę dobrą. Homologowany według regulaminu UN ECE Rg. 129 („i-Size”).

- zalety: wysoki poziom bezpieczeństwa, bezpieczna obsługa

- wady: nieco pracochłonne przypinanie dziecka

Fotelik dla dzieci w wieku do około 1 roku - Stokke iZi Go Modular + iZi Modular i-Size base (Isofix)

Stokke iZi Go Modular + iZi Modular i-Size base (Isofix) to fotelik dla najmłodszych, wyposażony w bazę Isofix, przeznaczony dla dzieci o długości ciała do 75 cm.

- zalety: wysoki poziom bezpieczeństwa, dobra ergonomia.

- wady: wymaga dużo miejsca w aucie.

Fotelik dla dzieci w wieku do około 1 roku - Bergsteiger Babyschale

Bergsteiger Babyschale to Bardzo lekki fotelik, który w teście ADAC uzyskał ocenę dostateczną ze względu na pewne deficyty w dziedzinie bezpieczeństwa. Dla dzieci o wadze do 10 kg.

- zalety: wysoki poziom bezpieczeństwa przy uderzeniach przodem

- wady: przeciętne wyniki w kolizjach bocznych

Fotelik do około 1.5 roku - Cybex Aton 5

Cybex Aton 5 to bardzo bezpieczny i lekki fotelik, mocowany pasami bezpieczeństwa, uzyskał w teście ocenę dobrą. Wyposażony w wygodny system napinania pasów podtrzymujących dziecko. Sprawdź cenę tego fotelika - u nas będzie najniższa!

- zalety: niskie ryzyko obrażeń przy uderzeniach przodem i kolizjach bocznych, niewielkie ryzyko nieprawidłowej obsługi.

Fotelik do około 1.5 roku - Britax Römer Baby-Safe i-Size+ i-Size Base (Isofix)

Britax Römer Baby-Safe i-Size+ i-Size Base (Isofix) to fotelik zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa, homologowany według regulaminu UN ECE Rg. 129 („i-Size”). Foteliki Britax Romer - największy wybór w najlepszych cenach, sprawdź to!

- zalety: niskie ryzyko urazów, wygodna obsługa

- wady: wymaga dużo miejsca w samochodzie

Fotelik do około 1.5 roku - Cybex Aton 5 + Aton Base 2

Cybex Aton 5 + Aton Base 2 to fotelik dla dzieci do 1,5 roku. Jego jedną z największych zalet jest stabilny montaż w aucie. Największy wybór fotelików Cybex w najniższych cenach!

- zalety: niskie ryzyko obrażeń przy uderzeniach przodem i kolizjach bocznych, wygodny system regulacji pasów, łatwe czyszczenie

- wady: ograniczone pole widzenia dziecka, ryzyko niewłaściwej obsługi

Fotelik do około 1.5 roku - Maxi-Cosi AxissFix Plus (Isofix)

Maxi-Cosi AxissFix Plus (Isofix) to fotelik homologowany według regulaminu UN ECE Rg. 129 („i-Size”) jedną z jego zalet jest bardzo łatwa obsługa. Uwaga! Może być zamontowany tylko do uchwytów Isofix. Największy wybór fotelików Maxi-Cosi AxissFix Plus w najniższych cenach w polskim internecie - tylko u nas!

Fotelik do około 1.5 roku - Recaro Zero.1 i-Size (Isofix)

Recaro Zero.1 i-Size (Isofix) to bezpieczny fotelik, który w przypadku dzieci o wzroście do 105 cm może być montowany również tyłem do kierunku jazdy. Czy jakość naprawdę musi być taka droga? Niekoniecznie, tu znajdziesz fotelik Fecaro Zero.1 i-Size w najlepszej cenie.

Fotelik do około 1.5 roku - Joie Spin 360 (Isofix)

Dzięki obrotowej podstawie fotelika Joie Spin 360 (Isofix) dzieci o masie do 18 kg mogą być przewożone w bezpiecznej pozycji, tyłem do kierunku jazdy. Fotelik Joie Spin 360 w cenie niższej o 200 zł od rekomendowanej przez producenta.

- zalety: dobre zabezpieczenie przed skutkami uderzeń w przód auta

- wady: przeciętny poziom bezpieczeństwa w kolizjach bocznych

Fotelik do około 12 lat - Cybex Solution M SL

Cybex Solution M SL to dobry fotelik przeznaczony dla dzieci od 4. roku życia. W niektórych autach do stabilnego montażu konieczne jest wymontowanie zagłówków tylnej kanapy. Fotelik Cybex Solution M SL taniej nawet o 100 zł - największy wybór w internecie.

- zalety: dobre zabezpieczenie przed uderzeniami w przód i bok auta

- wady: wymaga dużo miejsca we wnętrzu

Fotelik do około 12 lat - Cybex Solution M-Fix SL (Isofix)

Cybex Solution M-Fix SL (Isofix) to fotelik dla dzieci od 4. roku życia, który można montować również w uchwytach Isofix, zapewniających stabilniejsze mocowanie. Fotelik Cybex Solution M SL taniej nawet o 150 zł - największy wybór w internecie.

Fotelik do około 12 lat - Kiddy Cruiserfix 3 (Isofix)

Kiddy Cruiserfix 3 (Isofix) to fotelik z opcją montażu w uchwytach Isofix, w niektórych autach do pewnego zamocowania konieczny jest demontaż zagłówków kanapy. Foteliki samochodowe Kiddy w najlepszych cenach i największym wyborze w internecie - sprawdź!

- zalety: niskie ryzyko obrażeń przy uderzeniach bocznych i od przodu

- wady: wymaga dużo miejsca w aucie

Naszym zdaniem - przepisy, kontra rozsądek

Prawo określa tylko minimalne wymagania dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci. Warto mieć świadomość, że najtańsze foteliki sprzedawane w marketach, mimo iż mają wymaganą homologację, nie są ani tak samo bezpieczne, ani tak wygodne, jak markowe produkty. Foteliki warto kupować w sklepach, w których można je przymierzyć do auta i wypróbować razem z dzieckiem.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji