• Ceny Zafiry Life startują od 134 750 zł, jest droższa od poprzednika o ponad 40 000 zł
  • To bliźniacza konstrukcja z Peugeotem Travellerem, Citroenem Jumpy i Toyotą ProAce
  • W 2021 roku dostępna będzie wersja elektryczna, wcześniej w ofercie odmiana 4x4

Tego można się było spodziewać. Rosnąca popularność funkcjonalnych SUV-ów sprawiła, że z roku na rok powiększał się spadek sprzedaży kompaktowych vanów (od 2014 do 2019 roku o 60 proc.). Problem dotknął także popularnej Zafiry, którą produkowano od 1999 roku (przez 20 lat sprzedano 2,7 mln egzemplarzy). Dlatego Opel (a raczej koncern PSA, będący jego właścicielem) podjął decyzję o zakończeniu jej produkcji w dotychczasowej formie. Postanowiono, że czwarta generacja Zafiry będzie miała większe nadwozie, bazujące na dużym vanie. PSA miało już gotowy projekt auta w tej klasie w postaci Citroëna Jumpy i Peugeota Travellera, a także bazującej na nich Toyoty ProAce. Wystarczyło więc tylko go przystosować na potrzeby Opla.

Nadwozie Zafiry Life jest dostępne w trzech długościach (od 4606 do 5306 mm), z dwoma rozstawami osi (2925 i 3275 mm) i może zabrać na pokład nawet 9 pasażerów (poprzednik maksymalnie 7 osób). Nowy model jest więc nie tylko większy od poprzednika, lecz także bardziej funkcjonalny. Można go wyposażyć w indywidualne fotele w trzech rzędach, z możliwością przesuwania, wyjmowania, a nawet w niektórych przypadkach obracania tyłem do kierunku jazdy. To rozwiązanie pozwala niemal w dowolny sposób aranżować wnętrze. W dużym nadwoziu pasażerowie mają pełną swobodę ruchów i wiele udogodnień (m.in. w każdym rzędzie znajdują się gniazda do zasilania urządzeń mobilnych). Ponadto o komfort podróży dbają: klimatyzacja z oddzielnym sterowaniem foteli 2. i 3. rzędu, składany przesuwny stolik, panoramiczny dach oraz elektrycznie sterowane boczne drzwi z funkcją otwierania gestem.

Opel Zafira Life – nowe technologie na pokładzie

Kierowca ma z kolei do dyspozycji: nowoczesne multimedia (z wi-fi, interfejsami Apple CarPlay i Android Auto), wyświetlacz head-up, system automatycznego wzywania pomocy SOS, a także fotel z funkcją masażu. Musimy jednak pomarudzić, bo 7-calowy ekran multimediów jest za mały i ma niezbyt czytelną grafikę, także ilość informacji na wyświetlaczu przeziernym okazała się skromna. W Zafirze Life nie spodobały nam się twarde tworzywa deski rozdzielczej, które bardziej pasują do dostawczaka niż vana za 134 750 zł.

Zafira jest dostępna z dwoma silnikami wysokoprężnymi: 1.5 (102 i 120 KM) oraz 2.0 (150 i 177 KM). Przetestowaliśmy najmocniejszy wariant i zachwycił nas on nie tylko dobrą dynamiką (0-100 km/h w 10,4 s), lecz także rozsądnym spalaniem (średnia z jazd to 7,8 l/100 km). Pochwały należą się też 8-stopniowej skrzyni automatycznej (seryjna ze 177-konną jednostką), gdyż szybko reagowała i dobrze odczytywała intencje kierowcy.

W kwestii prowadzenia mamy jednak mieszane uczucia. Owszem, podczas jazd testowych auto nie zaskoczyło nas niczym negatywnym, ale o przyjemności z prowadzenia też trudno nam w tym przypadku mówić, zwłaszcza gdy mamy w pamięci mniejszego i zwinnego poprzednika.

Opel Zafira Life – moim zdaniem

Pojawienie się dużego vana w palecie Opla jest czymś oczywistym, ale uważamy, że użycie nazwy „Zafira” w tym przypadku było błędem. Niepotrzebnie rozdrażniło fanów poprzednika, zwłaszcza że jest to o wiele droższy model. 

Silnik t.diesel R4/16
Pojemność i rodzaj silnika 1997 ccm
Maksymalna moc 177 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 8/na przednie koła
Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Średnie zużycie paliwa 7,1-8 l/100 km (WLTP)
Masa własna C: 1 709 – 1 802 kg; L: 1 735 – 1 838 kg; XL: 1 735 – 1 845 kg
Dł./szer./wys C: 4 606; L: 4 956; XL: 5 306/2 010/1 890 – 1 940 mm
Pojemność bagażnika C: 3,4; L: 3,9; XL: 4,5 m3
Cena wersji 2.0 Diesel 177 KM A8 (Extra Long) od 166 470 zł