Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Opel Zafira

Opel Zafira

Ikona samochodu

Opel Zafira to kompaktowy minivan, który był drugim autem niemieckiej marki tego typu (po Sintrze). Auto zadebiutowało w 1999 roku, jako następca Sintry, jednak auto było zdecydowanie mniejsze od swojego poprzednika.

Zafira konstrukcyjnie bazowała na Astrze G, a przód auta również nawiązywał do tego modelu. Wnętrze auta było bardzo przestronne – każdy mógł zając wygodną pozycję, a dodatkowo w bagażniku można było rozłożyć 2 fotele, co czyniło minivana 7-osobowym autem. Bardzo łatwe było złożenie zarówno ich, jak i tylnej kanapy, co było szybkim sposobem na powiększenie pojemności bagażnika, która wynosiła od 150 do 1700 litrów. Dużym minusem było użycie kiepskiej jakości materiałów do wykończeniu oraz słabe wygłuszenie.

W 2003 roku auto przeszło facelifting, który przyniósł m.in. nowy grill (chromowany), kierunkowskazy oraz drobne zmiany wewnątrz auta.

Wśród benzyniaków, dostępne były jednostki o pojemności 1.6, 1.8 oraz 2.2 litra. Ich moc wynosiła odpowiednio 101, 116 (od 2001 roku 126) oraz 147 KM. Topową odmianę OPC napędzał turbodoładowany silnik 2-litrowy, najpierw o mocy 192, a od 2003 roku – 200 KM. Oprócz tego, Zafira OPC wyróżniała się dodatkowym ospojlerowaniem, obniżonym zawieszeniem oraz większymi alufelgami. Najsłabszym dieslem była 82-konna jednostka o pojemności 2 litrów, której po roku dołożono turbo, dzięki czemu jej moc wzrosła do 101 KM. Oprócz tego dostępny był także 2,2-litrowy turbodiesel, który generował 125 KM (jednak silnik nie należał do bezawaryjnych). Z jednostkami napędowymi współpracować mógł 4-stopniowy automat oraz 5-biegowa skrzynia manualna.

W 2005 roku do produkcji weszła II generacja Zafiry, a przez 5 lat (od 2005 do 2010 roku) jej montaż odbywał się w gliwickich fabrykach Opla. Auto wciąż bazowało na kompaktowej Astrze, lecz oczywiście na nowszej generacji. Stylistyka auta uległa dużym zmianom – przede wszystkim wymiary uległy powiększeniu (15 cm wzdłuż i 6 cm wszerz). Nadwozie, choć zostało zaprojektowane w podobny sposób co poprzednik, nabrało nowoczesnego wyglądu.

Druga odsłona Zafiry pozostała autem 7-osobowym, przy czym Opel zadbał o łatwość zmiany ustawień siedzeń. Tylne fotele można było łatwo złożyć, przez co tworzyły płaską powierzchnię. Kanapa natomiast, oprócz opcji przesuwania i łatwego składania, posiadała możliwość szybkiego wymontowania.

W 2008 roku odświeżono nieco nadwozie, przede wszystkim poprzez wymianę świateł, zarówno przednich jak i tylnych.

Podstawową jednostką benzynową był 1,6-litrowy silnik ECOTEC o mocy 105 KM (który w 2007 roku został zastąpiony przez 115-konny motor o tej samej pojemności). Mocniejsze były jednostki 1.8, 2.0 (z turbo) oraz 2.2. Generowały odpowiednio 140, 200 oraz 150 KM. Topowa wersja OPC był napędzana przez 2-litrówkę o mocy 240 KM. Wraz z mocnym silnikiem, otrzymywało się auto wyposażone w spojlery oraz kubełkowe fotele Recaro. Wśród diesli, początkowo dostępny był tylko silnik 1.9 CDTI, który rozwijał 100, 120 lub 150 KM. Najsłabszą wersje zastąpił w 2007 roku silnik 1.7 CDTI o mocy 110 lub 125 KM.

W 2012 roku wprowadzono na rynek III generację Zafiry, która zyskała dopisek Tourer. Mimo to, poprzednia generacja pozostała w produkcji jeszcze 2 lata. Stylistyka nowej Zafiry Tourer sprawiła, że ta wyróżniała się jeszcze bardziej. Pas przedni przypomina nieco ten, wykorzystany w hybrydowej Amperze. W oczy natychmiast rzuca się połączenie, reflektorów z wlotami powietrza w zderzaku, które przypomina grot strzałki. Linia auta łagodniej przechodzi z przedniej maski na dalszą część auta, w porównaniu do poprzedników.

Pierwszy raz, klienci mogli się zdecydować, czy chcą wersję 5- czy 7-osobową. W obu przypadkach łatwość zmiany ilości miejsc jest taka sama. Pojemność bagażnika przy komplecie pasażerów w pierwszej wersji wynosi 710 litrów, a w drugiej – 152 (jednak po złożeniu ostatnich 2 siedzisk, pojemność rośnie tylko do 642 litrów). Wewnątrz, jak przystało na Opla, można dostać oczopląsu od ilości przycisków i pokręteł. Ciekawe jest, że w liście wyposażenia dodatkowego, Opel zamieścił takie pozycje jak asystent pasa ruchu, asystent parkowania oraz szklany, panoramiczny dach.

W 2016 roku auto przeszło gruntowny facelifting, który przyniósł przede wszystkim nowy przód. Do napędu minivana Opla posłużyły 2 benzyniak i 2 diesle, oba o różnych wariantach mocy. 1,4- oraz 1,6-litrowe jednostki o zapłonie iskrowym, generowały odpowiednio 120 lub 140 oraz 170 lub 200 KM. Natomiast silniki wysokoprężne mogły rozwijać 120 lub 134 oraz 130 lub 170 KM, z motorów o pojemności odpowiednio 1,6 oraz 2 litry.

Opel Zafira - generacje

Ikona samochodu

Opel Zafira I A (1999 - 2006)

Ikona samochodu

Opel Zafira II B (2005 - )

Ikona samochodu

Opel Zafira III C (Tourer) (2011 - )

Opel Zafira - powiązane artykuły

1.4 T udany silnik Opla, dobry również do LPG

1.4 T udany silnik Opla, dobry również do LPG

Silnik Opla 1.4 Turbo ma małą pojemność, ale wysoką moc i kilkanaście lat temu idealnie wpisał się w ideę downsizingu. Na przestrzeni lat zmienił się znacząco. Czy jednak wart jest zainteresowania?

Skazani na jazdę od ładowarki do ładowarki? Test zasięgu aut elektrycznych na autostradzie

Skazani na jazdę od ładowarki do ładowarki? Test zasięgu aut elektrycznych na autostradzie

Testujemy zasięg 12 samochodów elektrycznych na autostradzie: na ile kilometrów wystarczają ich akumulatory przy prędkości 130 km/h? Ile trwa ładowanie akumulatorów, kiedy skończy się prąd.

Sprawdzamy silniki w Oplach. Czy można liczyć na solidne konstrukcje?

Sprawdzamy silniki w Oplach. Czy można liczyć na solidne konstrukcje?

Ople mają całkiem atrakcyjne ceny na rynku wtórnym i cieszą się dużą popularnością. Czy w takim przypadku można liczyć na solidne silniki? Okazuje się, że bez problemu znajdziecie konstrukcje godne zaufania oferowane w ostatnich kilkunastu latach – zarówno wśród benzyniaków, jak i diesli.

Dużo przestrzeni w dobrej cenie – najlepsze vany od 30 do 50 tys. zł

Dużo przestrzeni w dobrej cenie – najlepsze vany od 30 do 50 tys. zł

Chcesz w miarę wygodnie podróżować w siedem osób, zabrać do tego niemały bagaż i nie martwić się przesadnie o koszty? Polecamy zakup vana – jeśli przeznaczysz na niego 30-50 tys. zł, zyskasz szansę na atrakcyjne modele. Prezentujemy ciekawe auta z segmentu kompaktowego oraz duże, naprawdę wygodne i przestronne vany.

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Przed wami 25 wyjątkowo udanych modeli samochodów, które kupicie w cenie do 30 tys. zł. W naszym zestawieniu znalazły się auta z różnych segmentów i lat. Wspólny mianownik? Przede wszystkim – trwałość.

Opel Zafira II (2005-14) – auto niedrogie w naprawie, a dostęp do tanich części łatwy

Opel Zafira II (2005-14) – auto niedrogie w naprawie, a dostęp do tanich części łatwy

To niesamowite, jak duże i praktyczne auto udało się zbudować na bazie kompaktowej Astry. Nie dość, że Zafira B ma przestronną część pasażerską i pojemny bagażnik, to w dodatku zmieści się w niej 7 osób (seria), a nieużywane fotele trzeciego rzędu znikają pod podłogą i tworzą równą część ładunkową.

Korzystając z braku cła, Ukraińcy importują głównie Passaty z Polski. Co jeszcze?

Korzystając z braku cła, Ukraińcy importują głównie Passaty z Polski. Co jeszcze?

Tymczasowe zwolnienie z opłat celnych napędziło import samochodów używanych do Ukrainy. Korzystając z braku cła, Ukraińcy przywieźli już do kraju ponad 100 tys. aut. Liderem pod względem liczby sprowadzonych egzemplarzy jest Volkswagen Passat – najczęściej 15-letni i z Polski. Jakie jeszcze modele cieszą się dużym wzięciem?

Opel Zafira A (1999-2005) – polecamy względnie proste i trwałe silniki benzynowe

Opel Zafira A (1999-2005) – polecamy względnie proste i trwałe silniki benzynowe

Alternatywa dla Xsary Picasso, tyle że z jedną poważną przewagą – otóż Zafira może zabrać na pokład do 7 osób. Reszta – podobnie jak w przypadku Citroëna, czyli mnóstwo egzemplarzy zajeżdżonych do granic możliwości, niewiele za to aut godnych uwagi. Niskie ceny zakupu, względnie prosta konstrukcja i niedrogie części. Z drugiej strony problemy z korozją, w większości zajechane i awaryjne diesle, astronomiczne przebiegi, brzydkie wnętrze.

Ceny aut używanych rosną. Czy będzie jeszcze drożej? Nasz raport

Ceny aut używanych rosną. Czy będzie jeszcze drożej? Nasz raport

Mamy obecnie sytuację bez precedensu: wyraźnie wzrosły ceny aut używanych, słychać też głosy o ograniczonej ofercie samochodów – nie tylko w salonach, lecz także z drugiej ręki! Jak duże są to wzrosty? Czy dotyczą wszystkich modeli? Czy rzeczywiście brakuje aut w komisach? Czy trzeba spieszyć się z zakupem na rynku wtórnym? Takich pytań dotychczas sobie nie zadawaliśmy. Odpowiedź na nie nie jest taka trudna. Wspólnie z ekspertami Info-Ekspert oraz OtoMoto.pl przeanalizowaliśmy sytuację.

Przegląd rynku samochodów elektrycznych

Przegląd rynku samochodów elektrycznych

Oferta elektryków dostępnych w Polsce szybko się powiększa i sięga blisko 60 modeli. Zebraliśmy kluczowe dane o dostępnych osobowych samochodach elektrycznych

Opel Zafira-e Life – na 9 osób i na prąd

Opel Zafira-e Life – na 9 osób i na prąd

W komfortowych warunkach i w ciszy przewiezie rodzinę lub gości hotelowych bądź sprawdzi się jako taksówka. Czy Opel Zafira-e Life z elektrycznym silnikiem o mocy 136 KM może być dobrą alternatywą dla spalinowej wersji?

Używane auto za 20 tys. zł - które będzie najlepsze dla rodziny? TOP 10

Używane auto za 20 tys. zł - które będzie najlepsze dla rodziny? TOP 10

Jak bardzo rodzinny jest wasz samochód, widać najczęściej dopiero wtedy, gdy wybierzecie się nim z rodziną na dłuższy wyjazd. Prezentujemy 10 aut w cenie ok. 20 tys. zł, które w tej sytuacji was nie zawiodą.

Pojemne i trwałe auta - dobre nie tylko na wakacje

Pojemne i trwałe auta - dobre nie tylko na wakacje

Co lepsze: samodzielny wyjazd czy zorganizowane wczasy? Nie odpowiemy na to pytanie, ale jeśli zdecydujecie się na pierwszy wariant, z pewnością będziecie potrzebować trwałego i pakownego auta. Pokazujemy ciekawe propozycje za 10, 20, 30 i 50 tys. zł.

Używane vany w cenie od 10 000 zł do 50 000 zł - TOP 15

Używane vany w cenie od 10 000 zł do 50 000 zł - TOP 15

Segment vanów to mnóstwo ofert uzależnionych od gabarytów, klasy itp. Które modele oferują dobre wykorzystanie przestrzeni i trwałość? Podpowiadamy, czym warto się zainteresować w różnych przedziałach cenowych.

Opel Zafira Life 2.0 Diesel Elite Long – bus klasy biznes

Opel Zafira Life 2.0 Diesel Elite Long – bus klasy biznes

Jeszcze do niedawna Zafira była kompaktowym minivanem, ale to już przeszłość. Po przejęciu Opla przez francuski koncern PSA pod tą znaną nazwą z dopiskiem Life kryje się znacznie większy minibus, zbudowany na bazie wspólnych modeli Citroena, Peugeota i Toyoty. W teście pośredni wariant z bogatym wyposażeniem.

Opel Zafira Life Business VIP - numer jeden wśród minibusów?

Opel Zafira Life Business VIP - numer jeden wśród minibusów?

Jestem już w tym wieku, że mogę jeździć Oplem. Zwłaszcza jeśli jest to Opel Zafira. Ale mówimy o obecnej Zafirze Life, która ma korzenie francuskie i nie ma nic wspólnego z wcześniejszą Zafirą. Zafira Life to duży van, który jest bliźniakiem Peugeota Travellera, Citroena SpaceTourera i Toyoty Proace. Różnice dotyczą detali i aktualnej oferty cenowej, która w tym przypadku ma – moim zdaniem – znaczenie decydujące.

Opel Zafira Life 2.0 Diesel – van w dostawczym formacie

Opel Zafira Life 2.0 Diesel – van w dostawczym formacie

Stara Zafira mierzyła 4,7 m i była kompaktowym vanem mieszczącym 7 osób. Nowa ma gabaryty dostawczaka i może mieć nawet 5,3 m długości, a w jej wnętrzu zmieści się do 8 pasażerów. Testujemy wariant o średniej wielkości Long.

Tanie i trwałe dla rodziny. Top 5 kompaktowych vanów

Tanie i trwałe dla rodziny. Top 5 kompaktowych vanów

Kompaktowe vany za ok. 15 tys. zł mają liczne zalety, bo poza sporym wnętrzem i dużym bagażnikiem kuszą też częściami w akceptowalnych cenach i dość prostą budową. Wybraliśmy dla was pięć interesujących propozycji.

Opel Zafira Life – pojemny, ale czy przyjemny w prowadzeniu? | TEST

Opel Zafira Life – pojemny, ale czy przyjemny w prowadzeniu? | TEST

Czwarta generacja Zafiry została opakowana w nadwozie vana mającego dostawcze korzenie. Jej nadwozie jest dostępne w trzech długościach, z dwoma rozstawami osi i może zabrać na pokład do 9 osób. Testujemy wersję z dwulitrowym dieslem o mocy 177 KM.

Opel Zafira Life O-Team – prawie jak Drużyna A

Opel Zafira Life O-Team – prawie jak Drużyna A

U naszych zachodnich sąsiadów z powodzeniem kultywuje się tradycję szykowania specjalnych wersji aut na największe zloty fanów. W tym roku nie będzie wyjątku. Oto co przygotował Opel: specjalną Zafirę Life O-Team inspirowaną kultowym amerykańskim serialem z lat 80.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test