- Opel Zafira-e Life występuje z trzema długościami nadwozia do wyboru – Compact, Long lub testowanej Extra Long
- Auto ma część ładunkową o maksymalnej pojemności 4,5 m3
- Elektryczny silnik o mocy 136 KM pozwala rozpędzić samochód do setki po 12,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 130 km/h
- Zużycie prądu deklarowane przez producenta wynosi 21,7-26 kWh/100 km, tymczasem podczas testu auto potrzebowało 30,3 kWh/100 km
W obecnej generacji Opel Zafira nie jest już typowym kompaktowym vanem, lecz busem, którym w wersji Life może podróżować nawet 9 osób. Poza tym auto doczekało się elektrycznej odmiany Zafira-e. W teście oceniamy, w jakich warunkach sprawdzi się ten model.
Opel Zafira-e Life występuje w trzech wersjach długości (Compact, Long lub Extra Long). Mieliśmy okazję testować tę najdłuższą, w której każda z 9 osób ma bardzo dużo miejsca na nogi oraz nad głową. Na szerokość ciasno może być tylko dwóm pasażerom siedzącym na wąskiej przedniej kanapie.
Przeczytaj też:
- Mitsubishi Eclipse Cross – moc z trzech silników
- Range Rover Evoque i Land Rover Discovery Sport – trzy cylindry z prądem
- Nowy Hyundai Tucson – jak jeździ pierwsza hybryda w gamie?
Łatwe wsiadanie zapewniają przesuwane drzwi (za 11 550 zł można zamówić sterowanie elektryczne) z obu stron nadwozia (seryjne), a dostanie się na 3. rząd foteli umożliwia złożenie kanapy 2. rzędu. Z kolei część ładunkową o maksymalnej pojemności 4,5 m3 można zapełnić przez unoszoną klapę lub – tak jak w testowanym egzemplarzu – przez drzwi otwierane na boki (bezpłatna opcja).
Pod maską pojazdu pracuje elektryczny silnik o mocy 136 KM. Nie jest to dużo, zważywszy na masę auta (1989 kg). W efekcie „setkę” uzyskuje się po 12,1 s. Jednak w przypadku Opla Zafiry-e Life ważniejszy od dynamiki jest zasięg.
Opel Zafira-e Life – nie tak daleko, jak obiecuje Opel
Opel deklaruje, że z naładowanymi w 100 proc. bateriami pokonamy do 231 km. Tymczasem po uzupełnieniu akumulatora o pojemności 50 kWh komputer informował o 218 km. Rzeczywiste zużycie prądu sprawdzaliśmy na odcinku testowym (miasto, autostrada, trasa szybkiego ruchu) o długości 160 km.
Okazało się, że po drodze trzeba było zrobić przerwę na ładowanie, bo realnie pojazd zużył 30,3 kWh/100 km, a to oznacza zasięg zaledwie 165 km. To pokazuje, że w tej postaci Opel Zafira-e Liofe jest autem do raczej miejskiej jazdy. Na szczęście w ofercie jest jeszcze wersja z akumulatorem o pojemności 75 kWh i deklarowanym maksymalnym zasięgiem 329 km (WLTP).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOpel Zafira-e Life – wysoki komfort jazdy
Dobrze dobrana charakterystyka zawieszenia w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości (baterie pod podłogą) sprawia, że pomimo wysokiego nadwozia auto nie przechyla się nadmiernie na zakrętach. Zaletą Opla Zafiry-e Life jest dodatkowo wysoki komfort resorowania.
Auto jest drogie (215 550 zł), ale techniczne rodzeństwo w postaci Peugeota e-Travellera i Citroena E-Spacetourera kosztuje jeszcze więcej. Oba auta w najdłuższej wersji nadwoziowej i ze specyfikacją Business to wydatek po 228 900 zł.
Opel Zafira-e Life – to nam się podoba
Przestronne wnętrze, pojemna część ładunkowa, wysoki komfort resorowania.
Opel Zafira-e Life – to nam się nie podoba
Wysoka cena, duże zużycie prądu, realny zasięg znacznie mniejszy niż obiecuje producent.
Opel Zafira-e Life – naszym zdaniem
Opel Zafira-e Life z baterią o poj. 50 kWh sprawdzi się jako komfortowy środek transportu do miasta. W takich warunkach jej realny zasięg (choć niższy od obiecanego) powinien wystarczyć. Jednak do zakupu zniechęca wysoka cena. Taka sama Zafira ze 188-konnym dieslem kosztuje 188 150 zł.
Opel Zafira-e Life – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Średnie zużycie prądu (WLTP) | 21,7-26 kWh/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 0 g/km |
Teoretyczny zasięg (WLTP) | 231 km |
Opel Zafira-e Life – dane techniczne
Silnik | Elektryczny |
Moc maksymalna | 136 KM |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 1 |
Dł./szer./wys. | 5306/2010/1890 mm |
Rozstaw osi | 3275 mm |
Pojemność bagażnika (maks.) | 4,5 m3 |
Masa własna | 1989 kg |
Ładowność | 836 kg |
Masa przyczepy hamowanej | 1000 kg |
Średnica zawracania | 12,9 m |
Pojemność baterii | 50 kWh (netto) |
Cena wersji podstawowej/testowanej | 215 550/226 730 zł |
Galeria zdjęć
Zafira-e występuje w trzech wersjach długości (Compact, Long lub Extra Long)
Mieliśmy okazję testować najdłuższą wersję Extra Long, w której każda z 9 osób ma bardzo dużo miejsca na nogi oraz nad głową
Pozycja za kierownicą jest wygodna, a obsługa urządzeń pokładowych – intuicyjna
Dwóm pasażerom siedzącym na wąskiej przedniej kanapie może być ciasno na szerokość
Łatwe wsiadanie zapewniają przesuwane drzwi (za 11 550 zł można zamówić sterowanie elektryczne) z obu stron nadwozia (seryjne)
Dostanie się na 3. rząd foteli umożliwia złożenie kanapy 2. rzędu
Pod maską pojazdu pracuje elektryczny silnik o mocy 136 KM. Nie jest to dużo, zważywszy na masę auta (1989 kg). W efekcie „setkę” uzyskuje się po 12,1 s
Średnica zawracania pojazdu wynosi 12,9 m
Za pomocą wallboxa o mocy 11 kW akumulatory można napełnić w 100 proc. po około 3 godz.
Dobrze dobrana charakterystyka zawieszenia w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości (baterie pod podłogą) sprawia, że pomimo wysokiego nadwozia auto nie przechyla się nadmiernie na zakrętach
Część ładunkową można zapełnić przez unoszoną klapę lub – tak jak w testowanym egzemplarzu – przez drzwi otwierane na boki (bezpłatna opcja)
Maksymalna pojemność części ładunkowej to 4,5 m3
Zaletą Opla Zafiry-e Life jest wysoki komfort resorowania
Taką małą dźwignią wybiera się ustawienia automatycznej skrzyni biegów
Zaletą pojazdu są czytelne wskaźniki
W manewrowaniu oraz parkowaniu pomaga kamera cofania
W obecnej generacji Opel Zafira nie jest już typowym kompaktowym vanem, lecz busem, którym w wersji Life może podróżować nawet 9 osób
Według testowego zużycia energii maksymalny zasięg pojazdu to zaledwie 165 km