- Nowa hybryda typu plug-in instalowana w modelach brytyjskiej marki generuje łącznie 309 KM oraz 540 Nm
- Oba modele mają napęd na wszystkie koła, przy czym moment obrotowy z benzynowego silnika trafia na przód, a z elektrycznej jednostki – na tył
- Samochody już są w polskiej ofercie, a ceny hybrydowego Evoque'a zaczynają się od 248 600 zł, natomiast Discovery Sport od 258 100 zł
Range Rover Evoque oraz Land Rover Discovery Sport pod technicznym względem są modelami pokrewnymi. Nic dziwnego zatem, że oba pojazdy doczekały się razem takiej samej nowości w gamie silnikowej w postaci hybrydy typu plug-in.
W obu pojazdach rolę benzynowego silnika pełni nowa, 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1,5 litra i mocy 200 KM. Z kolei elektryczny silnik dostarcza 109 KM. Oba agregaty produkują łącznie aż 309 KM oraz 540 Nm.
W standardowym trybie jazdy – Hybrid automatyka sama określa, kiedy pojazd napędzany jest wyłącznie elektrycznie, a kiedy oba silniki pracują razem oraz w jakim momencie tylna oś nie jest napędzana, a moment obrotowy dociera wyłącznie do przednich kół z aktywnego, benzynowego silnika. W praktyce działa to bardzo dobrze, bowiem włączanie oraz wyłączanie każdego z silników odbywa się wyjątkowo gładko.
Na pochwałę zasługuje w szczególności sposób włączania silnika spalinowego. Dopóki podróżuje się spokojnie, trudno nawet akustycznie rozpoznać jaki tryb jazdy jest wykorzystywany, a tym samym pasażerowie nie wiedzą, który silnik aktualnie działa.
Range Rover Evoque i Land Rover Discovery Sport – wysoki komfort akustyczny
Zarówno Range Rover Evoque, jak i Land Rover Discovery Sport okazują się wyjątkowo ciche, a przy tym podczas jazdy nie odczuwa się nawet najmniejszych wibracji – także w hybrydowym trybie, gdy oba silniki są aktywne. Benzynowa jednostka staje się bardziej słyszalna dopiero w momencie, gdy mocniej wciśnie się pedał gazu. Jednak także wtedy jej hałas nie będzie zbyt natarczywy i nie obniża komfortu podróżowania.
Działanie silnika benzynowego można odczuć w inny sposób (szczególnie gdy na dworze jest zimno). Jeżeli bowiem podróżuje się wyłącznie z wykorzystaniem wyłącznie elektrycznego silnika – bo system wyczuje, ze jest to możliwe lub gdy kierowca wykorzysta tryb EV – system nie dostarcza do kabiny prawie wcale ciepłego powietrza – i to nawet jeżeli ustawi się maksymalną temperaturę. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest wykorzystanie trybu Save – priorytetowe działanie silnika benzynowego przy jednoczesnym ładowaniu akumulatorów.
Range Rover Evoque i Land Rover Discovery Sport – do 55 km na prądzie
Przy bateriach napełnionych w 100 proc. oba pojazdy mogą przejechać w trybie elektrycznym 55 km (wg WLTP). Teoretycznie w takim ustawieniu pojazdy mogą rozpędzić się do 135 km/h, ale jest to możliwe tylko w sprzyjających warunkach.
W przypadku obu samochodów dochodzą jeszcze zalety w postaci poręcznego prowadzenia, wysokiego komfortu jazdy oraz dobrej dynamiki. Jeżeli chodzi o jakość wykończenia, to Land Rover Discovery Sport po liftingu zyskał jakość nowego Range Rovera Evoque’a. Tym samym oba pojazdy prezentują się w pełni szlachetnie.
Oczywiście Land Rover Discovery Sport oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów i na ich bagaż, ale jednocześnie nie jest tak poręczny w mieście, jak Range Rover Evoque, bo podczas parkowania w lukę trzeba zmieścić dodatkowe 20 centymetrów. Jednak w przypadku modelu Discovery Sport w wersji hybrydowej plug-in auta nie można doposażyć w trzeci rząd siedzeń. Z kolei Evoque zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób.
Zarówno Range Rover Evoque, jak i Land Rover Discovery Sport są już dostępne w Polsce. Za pierwszy model zapłacimy minimum 248 600 zł, natomiast za drugi – od 258 100 zł.
Range Rover Evoque i Land Rover Discovery Sport – nasza opinia
Oba SUV-y zapewniają harmonijną oraz komfortową jazdę, a nowe hybrydy typu plug-in umożliwiają dynamiczną jazdę przy niskim spalaniu, i oczywiście możliwość jazdy w trybie czysto elektrycznym. Dzięki napędowi na cztery koła realizowanemu za pomocą współdziałania silnika benzynowego i elektrycznego pojazdy okazują się bezpieczne w prowadzeniu także w zimę.
Range Rover Evoque – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1498, t.benz./R3/12 + elektryczny |
Moc silnika benzynowego | 200 KM |
Moc silnika elektrycznego | 109 KM |
Moc układu hybrydowego | 309 KM |
Moment obrotowy układu hybrydowego | 540 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 213 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 2,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 44 g/km |
Elektryczny zasięg (wg WLTP) | 55 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4371/1996/1649 mm |
Masa własna/ładowność | 2157 kg |
Pojemność bagażnika | 591–1383 l |
Cena od | 248 600 zł |
Land Rover Discovery Sport – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1498, t.benz./R3/12 + elektryczny |
Moc silnika benzynowego | 200 KM |
Moc silnika elektrycznego | 109 KM |
Moc układu hybrydowego | 309 KM |
Moment obrotowy układu hybrydowego | 540 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 209 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 2,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 44 g/km |
Elektryczny zasięg (wg WLTP) | 55 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4597/2069/1727 mm |
Masa własna/ładowność | 2168 kg |
Pojemność bagażnika | 780–1574 l |
Cena od | 258 100 zł |
Land Rover Discovery Sport 300e – podczas spokojnej jazdy niemal nie słychać benzynowego silnika
Ładowanie z domowego gniazdka trwa około 7 godzin, a przy pomocy wallboxa – 24 minuty
W Discovery Sporcie zastosowano materiały wysokiej jakości i pojawiła się nowa nawigacja
Discovery Sport jako hybryda typu plug-in ma dużo miejsca z tyłu, ale nie można mieć trzeciego rzędu siedzeń
Range Rover Evoque P300e podobnie, jak bliźniaczy model wykorzystuje układ hybrydowy o mocy 309 KM
W Evoque'u obsługa audio i nawigacji wymaga przyzwyczajenia
Wprawdzie jest tu przestronnie, niemniej jednak Evoque zapewnia mniej przestrzeni z tyłu niż Discovery Sport
Oba samochody mają napęd na wszystkie koła