- Tymczasowo wstrzymane opłaty celne mają pomóc w wyrównaniu strat w parku samochodowym Ukrainy, który został mocno przerzedzony na skutek działań militarnych. Ukraińcy mogą importować auta bez cła do 25 czerwca 2022 r.
- Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy opublikował statystyki dotyczące zwolnionych z opłat celnych samochodów używanych. Wynika z nich, że aż 37,2 proc. aut z importu pochodzi z Polski
- Lider może być tylko jeden i jest nim, oczywiście, Volkswagen Passat. Jakie jeszcze modele znajdziemy na liście 10 najczęściej sprowadzanych samochodów przez Ukraińców? Polacy nie będą zaskoczeni
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Władze Ukrainy na początku kwietnia br. zadecydowały o tymczasowym zwolnieniu z opłat celnych sprowadzanych do kraju samochodów używanych. Od tego czasu Ukraińcy nie płacą cła importowego, akcyzy i podatku VAT, a to pobudziło tamtejszy rynek motoryzacyjny. Auta z zagranicy są bardzo potrzebne, bo dotychczasowy park pojazdów w Ukrainie zdziesiątkowała rosyjska agresja.
Galeria zdjęć
Według oficjalnych statystyk opracowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy tylko od 9 kwietnia do 19 maja 2022 r. dzięki zerowej odprawie celnej w Ukrainie przybyło dokładnie 90 tys. 269 pojazdów. Teraz liczba sprowadzonych aut bez cła znacząco przekracza 100 tys. egzemplarzy. Patrząc na spowodowane działaniami wojennymi straty, to wciąż za mało, by powrócić do stanu sprzed rosyjskiej inwazji.
– Mamy dane, z których wynika, że od początku wojny w Ukrainie zostało tam zniszczonych 220 tys. samochodów. Jest też duża liczba aut, nie wiemy nawet jak bardzo, które opuściły kraj z ukraińskimi rodzinami na pokładzie – obrazował nam sytuację na początku maja br. Daniel Nowak z firmy Spotawheel. Stąd pomysł na takie akcje, jak prowadzona przez Jacka Hugo-Badera operacja dostarczenia ukraińskim żołnierzom samochodów z Polski.
Ale cywile też potrzebują własnych środków transportu, więc korzystają na wprowadzonym przez władze Ukrainy tymczasowym zwolnieniu z opłat celnych importowanych samochodów. Nie interesują ich jednak ani auta nowe, ani drogie i luksusowe – chodzi o samochody, które wystarczą do codziennej jazdy. Uśredniając na podstawie danych IBRM Ukrainy, są to auta w wieku 14 lat kosztujące 4,27 tys. dol. (ok. 19 tys. zł).
Poniżej znajdziecie listę 10 ulubionych modeli Ukraińców ułożoną na podstawie danych z okresu od 9 kwietnia do 19 maja 2022 r. Łącznie do Ukrainy trafiło wówczas 90 tys. 269 pojazdów, które w większości (ponad 91 proc.) pochodziły z krajów Unii Europejskiej – najczęściej z Polski (37,2 proc.). Co ciekawe, są to głównie auta cieszące się równie dużą popularnością wśród Polaków.
Liczba: 5 tys. 687 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2007
Średnia cena: ok. 13,6 tys. zł
Liczba: 5 tys. 217 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2006
Średnia cena: ok. 11,9 tys. zł
Liczba: 3 tys. 566 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2008
Średnia cena: ok. 14,2 tys. zł
Liczba: 2 tys. 445 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2006
Średnia cena: ok. 20,9 tys. zł
Liczba: 2 tys. 314 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2005
Średnia cena: ok. 14,3 tys. zł
Liczba: 2 tys. 293 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2009
Średnia cena: ok. 11,5 tys. zł
Liczba: 2 tys. 255 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2007
Średnia cena: ok. 12,3 tys. zł
Liczba: 2 tys. 111 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2007
Średnia cena: ok. 9,1 tys. zł
Liczba: 1 tys. 930 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2007
Średnia cena: ok. 9,5 tys. zł
Liczba: 1 tys. 853 szt.
Najpopularniejszy rocznik: 2008
Średnia cena: ok. 9,6 tys. zł