- W minibusie klasy biznes pasażerowie powinni poczuć się wygodnie
- Opel Zafira Life to dobra i tańsza alternatywa dla Volkswagena Multivana czy Mercedesa Klasy V
- O dostawczym rodowodzie Zafiry Life przypomina tylko pozycja za kierownicą
Opel Zafira Life to wersja osobowa. Dostawcza nadal nazywa się Vivaro, ale nie ma już nic wspólnego z Renault Trafic. Obie wersje nowej Zafiry są dostępne w trzech długościach nadwozia: C, L (testowana) lub XL.
Prawie 5 m długości przy rozstawie osi wynoszącym 3,27 m oznaczają sporą kabinę, w której bez problemu mieści się osiem foteli (w układzie 2+3+3, wszystkie z mocowaniami isofix). Kanapy w drugim i trzecim rzędzie są dzielone (2+1) i przesuwane. Łatwo można „urządzić” wnętrze do bieżących potrzeb - dostosować ilość miejsca na nogi lub wielkość przestrzeni bagażowej. Ta przy komplecie pasażerów nie jest już tak ogromna, ale w ofercie jest przecież jeszcze odmiana XL. Dostęp na sam tył jest całkiem łatwy, więc nikt nie powinien narzekać.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWygodnym rozwiązaniem są przesuwane boczne drzwi z obu stron samochodu, w tym przypadku z elektrycznym sterowaniem. Można je obsługiwać za pomocą pilota lub przycisków na desce rozdzielczej. Do otwierania i zamykania tylnej klapy trzeba już użyć własnej siły i... kontrolować ilość miejsca za pojazdem. To dlatego, że klapa jest naprawdę długa. Plus, że można pod nią stanąć w pozycji wyprostowanej (swobodnie do wysokości ok. 1,85 m wzrostu).
Opel Zafira Life 2.0 Diesel Elite Long – jak nazwa wskazuje
W minibusie klasy biznes pasażerowie powinni poczuć się wygodnie. Tego typu auta najczęściej służą do przewozu większej liczby osób, ale nie robotników tylko np. delegacji z lotniska. Oczywiście rodzina też nie będzie narzekać na takie warunki podróżowania. Skórzana tapicerka, podwójny szklany dach, indywidualne nawiewy na wszystkie rzędy siedzeń, ogrzewanie postojowe – to z całą pewnością nie są często spotykane dodatki w autach tej klasy. Trudno poznać, że Zafira Life ma dostawcze korzenie. Zauważmy, że to wersja Elite – nad nią znajduje się jeszcze Business VIP, m.in. z obrotowymi fotelami pośrodku kabiny.
Zobacz także
Na pokładzie nie brakuje miejsca, do tego pomyślano o praktycznych schowkach, których jest pod dostatkiem (pojemne kieszenie w drzwiach również są przydatne). Z pozycji kierowcy brakowało mi jednak centralnej konsoli (najlepiej przesuwanej) - wtedy byłoby idealnie. Osoby z przodu mają do dyspozycji system multimedialny z nawigacją, Bluetooth i 7-calowym ekranem dotykowym, który wyświetla obraz z kamery cofania (bardzo ułatwia parkowanie autem tej wielkości). Nie zabrakło też niezłego systemu audio z 10 głośnikami, a nawet opcji „Head-Up Display” dla kierowcy.
Opel Zafira Life 2.0 Diesel Elite Long – diesel tu pasuje
Mocny diesel wydaje się idealny do takiego pojazdu – tygodniowy test tylko to potwierdził. W gęstym ruchu miejskim minibus Opla nie potrzebował więcej niż 9 l na 100 km – to niewiele. Z kolei w trasie spalanie oscylowało na poziomie 6,0-6,5 l. Duży bak o pojemności 70 l oznacza bardzo duży zasięg bez konieczności odwiedzania stacji paliw.
Pod maską testowanej Zafiry Life pracuje dwulitrowy silnik Diesla. Już słabsza, 150-konna wersja tego silnika świetnie się sprawdza. Osiągi są w zupełności wystarczające – 370 Nm robi swoje gwarantuje przyzwoitą elastyczność. Z ręcznej skrzyni biegów korzysta się bez zastrzeżeń. Przeszkadzać może jedynie zimna aluminiowa gałka (nieprzyjemna w dotyku w zimne dni). O dostawczym rodowodzie Zafiry Life przypomina pozycja za kierownicą, która jest ustawiona bardziej poziomo. Siedzi się wysoko, więc widoczność do przodu jest bardzo dobra.
Opel Zafira Life 2.0 Diesel Elite Long – moim zdaniem
Opel Zafira Life to dobra i tańsza alternatywa dla Volkswagena Multivana czy Mercedesa Klasy V. Warto jednak przejrzeć oferty wszystkich bliźniaczych modeli, czyli Citroena SpaceTourera, Peugeota Travellera i Toyoty ProAce, by po prostu wybrać tę najkorzystniejszą.
Opel Zafira Life 2.0 Diesel Elite Long – dane techniczne
Pojemność i rodzaj silnika | 1997 cm3, turbodiesel, R4 |
Moc maksymalna | 150 KM/4000 obr./min |
Moment obrotowy | 370 Nm/2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | ręczna 6b/na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 184 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 80-6,8 l/100 km (dane producenta) |
Masa własna/ładowność | 1735/1298 kg |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi | 4956/2010/1890/3275 mm |
Pojemność bagażnika | do 4500 l |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów |
Cena | od 192 400 zł brutto (egz. testowy - 208 200 zł) |